18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?
Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).
Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä... ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne.
Kommentit (221)
Vaikka kännykkäliittymä onkin sinun nimissäsi, voit hyvin vaatia, että hän maksaa sinulle sen, mitä hänen liittymänsä maksaa. Lisäksi voit minusta vaatia, että nuori maksaa kaikki omat menonsa (vaatteet, bussiliput, harrastukset jne) isältä saamistaan rahoista.
Normaalisti olen sitä mieltä, että vanhemmat tarjoavat nuorelle ruoan ja asunnon vähintään lukion/ammattikoulun loppuun asti. Tässä tilanne on kuitenkin eri, kun isä ei osallistu suoraan talouden kuluihin, mutta maksaa kuitenkin nuorelle hulppean kuukausirahan. Tällöin olisi minusta kohtuullista, että nuori maksaisi tästä rahasta ruokakustannuksia esim. 200 €/kk, jos hän ei osta itse kotiin ruokaa säännöllisesti. Asumisesta en pyytäisi nuorelta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla tosiaan aika isotuloinen isä jos maksaa yhdestä lapsesta 470 e/kk elatusmaksua! Ja ymmärrän kyllä miksei mies halua maksaa enää ap:lle yhtään rahaa kaikkien niiden vuosien jälkeen jolloin tuo raha on kilahtanut ap:n tilille.
Vanhempien tulee tukea nuoria aikuisia toisen asteen loppumiseen asti, mutta se on sitten koulutustukea ja maksetaan suoraan nuoren tilille. Ja siitäkin pitää tehdä erikseen sopimus jos sen haluaa virallisena, mutta jos on väleissä niin eiköhän se kannata sopia ilman turhaa byrokratiaa.
Korkea maksu voi selittyä myös sillä, että pienituloisempi lähivanhempi joutuu ottamaan asuntolainaa että saa riittävän ison asunnon, kun etävanhempi hankkii osituksissa saaduilla rahoilla velattoman pienen asunnon yhden hengen tarpeisiin. Mulla oli eron jälkeen ihan sama tilanne. Ja kun miettii, että ap sai kai n 850 euroa/kk yhteensä lasten isältä(en muista apn ilmoittamaa tarkkaa toisen lapsen elatusmaksua. oli kai alle 400e), niin kyllä huomattavan isotuloisen yksinasuvan etävanhemman sietääkin maksaa tuon verran lapsistaan. Säästää varmaan isoilla tuloillaan ja elatusmaksuilla kuukausittain paljon enemmän rahaa kuin mitä ennen eroa kun joutui osallistumaan oikeasti lasten kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kirjoitat itse lapselle "laskut" hänen omista kuluistaan jotka hän maksaa sinulle. Eli esimerkiksi arvioit suunnilleen että kuinka paljon lapsi kuluttaa sähköä ja lasket sitten oman sähkösopimuksesi mukaisesti sille hinnan. Puhelinnoperaattorilta voi pyytää täysi-ikäiselle lapselle oman laskun. Ja vesimaksu menee yleensä pääluvun mukaan joten lapsi voi maksaa oman osuutensa itse. Tasauslaskun jakamisesta voi sitten keskustella erikseen. Tulee samalla kätevästi opeteltua myös verkkopankin käyttöä.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Jotain tällaista olen suunnitellut - että esim. nuoren arvioiduista osuudesta ruokakuluista minä maksan puolet ja hän toisen puolikkaan (isänsä kk rahasta). Sitten joku pieni "vuokra" joka kattaa edes osan hänenn asumiskuluista. Kännykässä on hyvä tarjoushinta vielä tämän vuoden loppuun, joten liittymää ei kannata laittaa hänen nimii
Miten voi maksaa puolet, jos taloudessa on 3 henkilöä? Silloinhan nuori elättää myös sisarustaan. Meillä nuori itse saa isältään minimin mukaan maksua. Tuolla rahalla ihan oma aloitteisesti on ostanut vaatteita, käyttötavaraa ja muuta tarvitsemaansa. Välillä kaupassa käymme keskestelua, että tosiaan voisin ostaa shampoota sun muuta. Mutta käy usein itsenäisesti omilla ostoksilla, tämä on hänen haluaan myös itsenäistyä.Osan säästää tulevaa varten. Itse olen pienituloinen yrittäjä, teinejä on 3. Itse lähtisin nuoren kanssa ihan kasvokkain sopimaan mitä voisi maksaa saamillaan rahoilla. Mutta menoja pitäisi myös jyvittää taloudessa jokaiselle asukkaalle, jotta nuori maksaa realistisesti omista kuluistaan. Ja ehkä enemmin keskustelisin toisen lapsen elatusmaksuista tai menojen isommasta kattamisesta hänen toisen vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelevan 18-vuotiaan elämisen kustantavat vanhemmat. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus 20-vuotiaaksi asti.
Häh? Eikö elatusvelvollisuus olekaan enää 18-vuotiaaksi asti? Minulla ei ole lapsia, joten ei ole tullut aihetta juuri seurattua.
Puolet nuoren osuudesta tottakai, kuten kirjoitinkin. Eli jos arvioidaan, että nuoren ruoka ja päivittäistavarakulut on 350 euroa/kk (nuori mies syö paljon!), niin minä maksan puolet eli 175 euroa ja nuori toisen puolikkaan 175 euroa isänsä rahoista.
ap
Elatusvelvollisuus loppuu 18v. Potki poika ulos ainakin kirjoilta että pääsee asuntojonossa kiireelliseksi ja oman kämpän. Millasia helvetin läheisriippuvaisia mammanpoikia te oikee kasvatatte täällä? Käytkö vielä pyyhkimässä pyllynki?
Ei mitään tai max. 200€.
Meillä asuu kaksi nuorta 19v ja 20v kotona, kumpikin opiskelee. Maksetaan kaikki: asuminen,ruoka, perusmenot, vaatteet, opiskelumenot, bussiliput, bensat ym.
He maksavat itse kuukausirahoistaan omat huvituksensa kuten ravintolamenot ja tavallisen tarpeen ylimenevät kosmetiikat, vaatteet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kännykkäliittymä onkin sinun nimissäsi, voit hyvin vaatia, että hän maksaa sinulle sen, mitä hänen liittymänsä maksaa. Lisäksi voit minusta vaatia, että nuori maksaa kaikki omat menonsa (vaatteet, bussiliput, harrastukset jne) isältä saamistaan rahoista.
Normaalisti olen sitä mieltä, että vanhemmat tarjoavat nuorelle ruoan ja asunnon vähintään lukion/ammattikoulun loppuun asti. Tässä tilanne on kuitenkin eri, kun isä ei osallistu suoraan talouden kuluihin, mutta maksaa kuitenkin nuorelle hulppean kuukausirahan. Tällöin olisi minusta kohtuullista, että nuori maksaisi tästä rahasta ruokakustannuksia esim. 200 €/kk, jos hän ei osta itse kotiin ruokaa säännöllisesti. Asumisesta en pyytäisi nuorelta mitään.
Operaattorilta voi myös pyytää jokaiselle käyttäjälle oman laskun, vaikka äiti säilyykin liittymän omistajana. (Tämä ratkaisuksi aloittajan mainitsemaan hyvän diilin säilymiseen)
Vierailija kirjoitti:
Puolet nuoren osuudesta tottakai, kuten kirjoitinkin. Eli jos arvioidaan, että nuoren ruoka ja päivittäistavarakulut on 350 euroa/kk (nuori mies syö paljon!), niin minä maksan puolet eli 175 euroa ja nuori toisen puolikkaan 175 euroa isänsä rahoista.
ap
Näpit irti nuoren rahoista! Isältä saaduilla rahoilla hän kustantaa vaatteet + vapaa-ajan elämän, sinä maksat asumis + ruokakulut.
Eikö sinua Ap yhtään hävetä, että suunnittelet kavaltavasi rahaa omalta lapselta, joka vielä opiskelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Näpit irti nuoren rahoista! Isältä saaduilla rahoilla hän kustantaa vaatteet + vapaa-ajan elämän, sinä maksat asumis + ruokakulut.
Eikö sinua Ap yhtään hävetä, että suunnittelet kavaltavasi rahaa omalta lapselta, joka vielä opiskelee?
Eli ennen 18v synttäriä isä osallistui lapsen asumis- ja ruokakuluihin, mutta 18v synttärien jälkeen äiti maksaakin 100%? Siinä alkaa jo pienempi sisaruskin kärsiä, kun aletaan säästämään kuluissa tiukasti (esim. ainoa harrastus loppuu, ruoka huononee, kulkee liian pienissä vaatteissa) samalla kun isoveli elelee leveästi rahoillaan?
Ap
Tsemppiä ap-lle. Tuntuu että osa kommentoijista ei ymmärrä sun tilannetta ja että et yritä hyötyä lapsestasi, vaan selvitä kk kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli diili kun asuin isälläni ja sain tt tukea, että maksan omat ruokani.
Kun menin töihin niin sovittiin että maksan 200e/kk vuokraa. Koin tämän epäreiluksi, koska samanlaisia oikeuksia asuntoon minulla ei tavallaan ollut kun isälläni. Yllätyksekseni kun muutin pois vuoden töissäkäynnin jälkeen niin isä antoi vuokrarahat takaisin ja sanoi että tossa sulle huonekaluihin fyrkat.
Tällaiset vanhemmat ovat niitä, jotka jostain syystä kuvittelevat, etteivät nuoret osaa itse säästää. Tavallaan aika voimakas epäluottamuslause vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Hae jatkoa sille elatusmaksulle, olette toisen vanhemman kanssa ihan yhteisesti elatusvelvollisia siitä nuoresta toisen asteen koulutuksen päättymiseen. Ja sitten varsinainen kysymykseni: Miten tätä samaa asiaa jankataan täällä palstalla ihan päivittäin? Kenelle tämä on niin paha asia, että tätä täytyy jauhaa? Koska epäilen, että jauhajalla itsellään ei ole minkään ikäisiä lapsia, ollut tai tule koskaan olemaankaan.
Äläs kirjoittele höpöhöpöä. Ap ei voi hakea yhtään mitään jatkoa elareille. Ja 20 yläpeukuttanut. Ette tiedä edes perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli ennen 18v synttäriä isä osallistui lapsen asumis- ja ruokakuluihin, mutta 18v synttärien jälkeen äiti maksaakin 100%? Siinä alkaa jo pienempi sisaruskin kärsiä, kun aletaan säästämään kuluissa tiukasti (esim. ainoa harrastus loppuu, ruoka huononee, kulkee liian pienissä vaatte
Eli sinun mielestä nuoren velvollisuus on maksaa pikkusisaruksien elintaso??? Vanhempien tehtävä on elättää lapsensa, ei sisarusten. Pyydä siis lisää rahaa pienemmän lapsen isältä, tai sitten säästä itse.
ps. Jos sinulta loppuu rahat, niin että pienempi lapsi kärsii, niin silloin olet elänyt liian leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Elatusvastuu kuuluu vanhemmille siihen saakka kunnes toisen asteen koulutus on suoritettu. Etävanhemman pitäisi maksaa lähivanhemmalle jotain myös tältä ajalta. Neuvoksi kaikille pienten lasten eroaville vanhemmille: tämä kannattaa kirjauttaa elatussopimukseen jo silloin kun lapset ovat pieniä. Että olemme sopineet ettei elatusmaksu pääty 18-vuotissyntymäpäivään vaan kunnes 2.asteen opinnot on suoritettu oletetussa ajassa.
Kyllä on huonosti asiat nuorella jos vanhemmat vaatii maksuja itselleen. Ihan järkyttävää.
Eipäs kirjoitella höpöhöpöjä. Etävanhemman ei pidä maksaa lähivanhemmalle senttiäkään kun maaginen 18v on täytetty.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap-lle. Tuntuu että osa kommentoijista ei ymmärrä sun tilannetta ja että et yritä hyötyä lapsestasi, vaan selvitä kk kuluista.
Ap:n ongelma on, että kulut ovat liian suuret. Ei ole lapsen tehtävä elättää vanhempaansa.
"Suomen presidentinvaaleja käydään poikkeusoloissa, joissa maamme on sijaissodassa (proxy war) Venäjää vastaan.
Kuinka tähän on tultu?"
...
"Presidenttiehdokkaiden pitäisi keskustella näistä Nato-Suomeen kohdistuvista uhkista ja kertoa, kuinka he osaltaan huolehtisivat Suomen turvallisuudesta.
Tällaista keskustelua ei käydä. Vaaraa maamme joutumisesta sotaan väheksytään. Ukrainan sodan ennustetaan ja toivotaan jatkuvan pitkään.
Vallalla olevan sotapropagandan vuoksi tilannearviot ovat hataralla pohjalla.
x x x
Sodan poikkeusoloihin liittyy sekin, että valtavirrasta poikkeavan ehdokkaan osallistuminen presidentinvaaleihin voitiin rikollisin keinoin estää."
Presidentinvaalit käydään sodan varjossa https://www.paavovayrynen.fi/2024/01/17/presidentinvaalit-kaydaan-sodan…;
Ap:n lapsena pyytäisin, että isä ottaisi luokseen. Isä antaa rahaakin, mutta äiti ei, kun aikoo viedä ne isän antamat rahatkin.
Oksettava ajatus alkaa kuppaamaan rahaa omalta lapselta.
Ap:n lapsi ei tule koskaan unohtamaan, että äiti tuli lompakolle saman tien, kun hän täytti 18.
Mikäli nuoremman lapsen elintaso alkaa kärsimään, tulee Ap:n neuvotella asiasta isän kanssa. Ei todellakaan alkaa vaatimaan rahoja nuorelta.
Vai pitäisi sinun vielä rahastaa omia lapsia. Luulen, että saavat pienillä ulkopuolisilla töillä itselleen taskurahaa. Josta rahasta maksavat omia vaatteitaan ja huvitukset. Jos lapset on kunnollisia, niin ei ki äiti rupea heitä rahastamaan.
Outoa. Minä olin kotona omassa huoneessa 28-vuotiaaksi saakka. säästin omaan asuntoon ja maksoin omat kuluni.
Ei munia rahastettu. Otin huonekaluja, jotka vein omaan asuntooni sitten myöhemmin.
Mutta olen iäti ja aina kiitollinen vanhemmilleni, että sin niin mahtavan elämän asumalla kotona. Heille oli myös minusta seuraa. Kuljetin tietysti autolla heitä, vaikka heillä oli oma auto.
Kiitollisuus palkittiin.