Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?

Vierailija
19.01.2024 |

Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).

Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä...   ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne. 

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan ymmärrä, että miksi 18-vuotiaalla pitäisi olla 800€/kk käyttörahaa ja maksuvelvoitteena vain tyyliin kännykkälasku ja bussilippu. Kohtuullinen käyttöraha on nuorille tietenkin tärkeä olla, mutta missä menee kohtuuden raja?

Mitä isä ajattelee, että nuori sillä 470€ kk-rahalla tekee, mihin se on tarkoitettu?

Äkkiä alkaa äidille tulla mieleen, että kun tulot niin paljon pienenevät, pitää muuttaa pienempään asuntoon, muutenkin leikata kulutusta. Niinhän se menee, että perhe elää sillä rahalla ja elintasolla, kun on mahdollista. Nuori voi käyttää rahaa elintason ylläpitoon (esim. edelleen oma huone tai sekaravintoa papujen sijaan jääkaapissa) tai sitten ihan omaan hauskanpitoon. Valintoja, valintojen seurauksia.

Vierailija
62/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen tuet?

Kotona asuva saa toimeentulotukea melkein 500€/kk

No ei saa tietenkään toimeentulotukea lainkaan kun äidillä on normaalit tulot. Haloo.

"Jos 18 vuotta täyttäneellä nuorella ei ole tuloja eikä omaisuutta, hän voi saada toimeentulotukea, vaikka asuisi kotonaan ja hänellä olisi varakkaat vanhemmat"

Nuorella on noin 7000 euroa säästöjä (lapsuudesta asti kerättyjä lahjarahoja tms), jotka on tarkoitettu hänen itsenäistymiseensä. Toimeentulotukea ei voi saada ilman että nuoren pitäisi käyttää nuo rahat ensin. Säästöihin ei kosketa. 

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme lukiolaiselle kerrottu, että saa asua kotona, kunnes lukion käynyt loppuun. Rikkaita emme ole, ylläpidon maksamme, vaikka kävisi töissä. 

Hän on ajatellut muuttaa kotoa pois armeijaan mennessä. 

Miksi ei saa asua kotonaan lukion jälkeen?

Jatkan vielä. Itse lukiolaisena ahdistuisin, jos minulle ilmoitettaisiin, että saan asua kotona, kunnes olen lukion käynyt loppuun. Suomessa on outo kulttuuri viskata lapset ulos kodistaan.

Vierailija
64/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa menisi isän luo. Ai ei ota. Miksihän?

Vierailija
65/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v, ttu. Ilmankos kukaan ei uskalla lisääntyä tai aikokaan pitempiä suhteita. Siinon pallo kauan jalassa, kun vain pätkätöitä. Nuorten ja lasten sijaiskodit ja hoitopaikat tarpeen, mutta nekin ovat bisnestä. Kasvattamoja. Mitenhän tässä näin on käynyt. 

Kenen pallo se sinä olet? 

Vierailija
66/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi jotkut ihmiset tekevät lapsia. Se on vain 18 vuoden sitoutuminen. Kissakin voi elää pitempään.

Vierailija
67/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen tuet?

No ei saa tietenkään toimeentulotukea lainkaan kun äidillä on normaalit tulot. Haloo.

"Jos 18 vuotta täyttäneellä nuorella ei ole tuloja eikä omaisuutta, hän voi saada toimeentulotukea, vaikka asuisi kotonaan ja hänellä olisi varakkaat vanhemmat"

Nuorella on noin 7000 euroa säästöjä (lapsuudesta asti kerättyjä lahjarahoja tms), jotka on tarkoitettu hänen itsenäistymiseensä. Toimeentulotukea ei voi saada ilman että nuoren pitäisi käyttää nuo rahat ensin. Säästöihin ei kosketa. 

t.ap

Säästöt käteiseksi ja ei kerro Kelalle, onko niin vaikeaa?

Vierailija
68/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen tuet?

t.ap

Lapsen isä on joku massikeisari ja äitikin sairaanhoitaja, en minä ainakaan halua maksaa toimeentulotukea heidän kotona asuvalle lapselleen kun vanhemmillakin on varaa elättää.

Vierailija
69/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuitenkin ihan hyvissä puheväleissä lasten isän kanssa? Parasta olisi nyt istua alas ja käydä läpi miten kumpikin lasten asumisen ja opiskelut yms. näkee.

Yksi vaihtoehto on, että muutat kuopuksen kanssa pienempään (ja siis edullisempaan) asuntoon samalla alueella ja esikoinen etsii lähistöltä (tai jopa samasta talosta) vuokrayksiön, jonka kustantaa opiskelijan asumistuella ja isältään saamalla kuukausirahalla. Sun luona voi sitten käydä syömässä ja vaikka pyykit pesemässä, niin molemmat isän kanssa kuukausittain tuette nuorta, mutta sun kulut kuitenkaan ei kasva elareitten loppumisen myötä. 

Vierailija
70/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen tuet?

Täysikäisen tukiin ei vaikuta vanhemman tulot vaikka asuisi samassa talossa

Miksi minun veronmaksajana pitää maksaa täysi-ikäisen ilmaista asumista? Joku arvo pitää laskea sille asumiselle.

Vierailija
71/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot nyt:

nettopalkka 2300 (vaihtelee hieman kuukausittain)

lapsilisä 168 

elatusmaksut 380 +470

yhteensä 3318

Menot:

Asuntolaina 1050 eur

yhtiövastike 310 eur

ruoka + päivittäistavarat 1000 eur

vesi + sähkö 250 eur (koko vuoden keskiarvo, talvella paljon kalliimpi)

bussiliput 50 eur

vakuutukset 30 eur

netti ja kännykät 110 eur

auton kulut, bensa, vakuutus, huolto 200

Yhteensä 3000 euroa

Menosta puuttuu vielä esim. pienen koiran kulut, nuoremman lapsen ainoa harrastus, vaatteet/kengät jne., lääkkeet jne jne jne. Yritän säästää 100 euroa/kk "pahan päivän varalle". 

Nyt jos noista tuloista katoaa 470 euroa/kk, niin menee joka kuukausi miinukselle ja kunnolla. Sitten ei kesälomalla lähdetä kotipihaa pidemmälle, eikä tehdä mitään maksullista vapaa-ajanviettoa ikinä. Syötäisiin jotain epäterveellistä halpamättöä

(Nuoren vammaisraha ja satunnaiset pienet palkkatulot menevät hänelle itselleen)

t. ap

Vierailija
72/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla tosiaan aika isotuloinen isä jos maksaa yhdestä lapsesta 470 e/kk elatusmaksua! Ja ymmärrän kyllä miksei mies halua maksaa enää ap:lle yhtään rahaa kaikkien niiden vuosien jälkeen jolloin tuo raha on kilahtanut ap:n tilille.

Vanhempien tulee tukea nuoria aikuisia toisen asteen loppumiseen asti, mutta se on sitten koulutustukea ja maksetaan suoraan nuoren tilille. Ja siitäkin pitää tehdä erikseen sopimus jos sen haluaa virallisena, mutta jos on väleissä niin eiköhän se kannata sopia ilman turhaa byrokratiaa.

Vierailija
73/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä pyytäisi lapseltani maksua kotona asumisesta! Sitten kun lähtee opiskelemaan, avustetaan varmaan silloinkin jonkin verran. Kun lähtee työelämään niin sitten pitää pärjätä omillaan. Muistan kun puolisoni äiti ihmetteli, ettemme ota vastaan häneltä rahaa, kun hänen veljensä avusti tyttärensä perhettä jatkuvasti. Aina olemme itse pärjänneet ja me molemmat saimme asua lapsuudenkodissa niin pitkään kuin halusimme eikä tarvinut maksaa mitään. 

Vierailija
74/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan että kirjoitat itse lapselle "laskut" hänen omista kuluistaan jotka hän maksaa sinulle. Eli esimerkiksi arvioit suunnilleen että kuinka paljon lapsi kuluttaa sähköä ja lasket sitten oman sähkösopimuksesi mukaisesti sille hinnan. Puhelinnoperaattorilta voi pyytää täysi-ikäiselle lapselle oman laskun. Ja vesimaksu menee yleensä pääluvun mukaan joten lapsi voi maksaa oman osuutensa itse. Tasauslaskun jakamisesta voi sitten keskustella erikseen. Tulee samalla kätevästi opeteltua myös verkkopankin käyttöä.

Vierailija
75/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva korvaus kotona asumisesta tuon ikäisellä on tehdä päivittäin oma osuutensa kotitöistä ja siivota säännöllisesti oma huone jos sellainen löytyy. 

Vierailija
76/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusvastuu kuuluu vanhemmille siihen saakka kunnes toisen asteen koulutus on suoritettu. Etävanhemman pitäisi maksaa lähivanhemmalle jotain myös tältä ajalta. Neuvoksi kaikille pienten lasten eroaville vanhemmille: tämä kannattaa kirjauttaa elatussopimukseen jo silloin kun lapset ovat pieniä. Että olemme sopineet ettei elatusmaksu pääty 18-vuotissyntymäpäivään vaan kunnes 2.asteen opinnot on suoritettu oletetussa ajassa. 

Kyllä on huonosti asiat nuorella jos vanhemmat vaatii maksuja itselleen. Ihan järkyttävää.

Exälle ei todellakaan tarvitse maksaa enää  mitään kun lapsi täyttää 18.

Vierailija
77/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että kirjoitat itse lapselle "laskut" hänen omista kuluistaan jotka hän maksaa sinulle. Eli esimerkiksi arvioit suunnilleen että kuinka paljon lapsi kuluttaa sähköä ja lasket sitten oman sähkösopimuksesi mukaisesti sille hinnan. Puhelinnoperaattorilta voi pyytää täysi-ikäiselle lapselle oman laskun. Ja vesimaksu menee yleensä pääluvun mukaan joten lapsi voi maksaa oman osuutensa itse. Tasauslaskun jakamisesta voi sitten keskustella erikseen. Tulee samalla kätevästi opeteltua myös verkkopankin käyttöä.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Jotain tällaista olen suunnitellut - että esim. nuoren arvioiduista osuudesta ruokakuluista minä maksan puolet ja hän toisen puolikkaan (isänsä kk rahasta). Sitten joku pieni "vuokra" joka kattaa edes osan hänenn asumiskuluista. Kännykässä on hyvä tarjoushinta vielä tämän vuoden loppuun, joten liittymää ei kannata laittaa hänen nimiinsä niin kauan kuin hyvä diili on voimassa. 

ap

Vierailija
78/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli diili kun asuin isälläni ja sain tt tukea, että maksan omat ruokani. 

Kun menin töihin niin sovittiin että maksan 200e/kk vuokraa. Koin tämän epäreiluksi, koska samanlaisia oikeuksia asuntoon minulla ei tavallaan ollut kun isälläni. Yllätyksekseni kun muutin pois vuoden töissäkäynnin jälkeen niin isä antoi vuokrarahat takaisin ja sanoi että tossa sulle huonekaluihin fyrkat. 

Vierailija
79/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu rahankäyttötottumuksistaan. Itse en pyytänyt vastaavassa tilanteessa mitään, kun kotona-asuvan täysi-ikäisen tulot olivat 800e-1000e/kk. Oletin, että saa tuosta säästettyä itse jonkinlaista pesämunaa. Sitten kun palkallinen koulutus oli valmis ja piti hakea töitä muualta, kävikin ilmi, että kaikki rahat olivat menneet ja velkaakin oli tehnyt. Silloin kadutti, etten pyytänyt "vuokraa", olisi ollut ainakin se raha jäljellä.

Vierailija
80/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tässä keskustelussa on paljon hyvätuloisia kahden vanhemman talouksia mukana. 

Ennen eroa meilläkin oli varaa vaikka mihin, mutta eron myötä on pitänyt laittaa ns. suu säkkiä myöten tosi tarkkaan. Jos emme olisi eronneet, olisimme ex-mieheni tulojen takia voineet elättää lapsia vaikka kolmikymppisiksi kotona. Lapset halusivat ehdottomasti asua kanssani, joten jouduin hankkimaan eron jälkeen isomman (82m2) asunnon kun ex:llä on joku edullisempi 45m2 kaksio. Olen pärjännyt ihan ok lapsilisien ja elatusmaksujen tuella ja saamme asua samalla alueella kuin aiemminkin, että nuoremman lapsen koulu ja kaverit säilyvät. Tuo pian 18 vuotta täyttäväkin haluaisi asua täällä, eikä muuttaa.

t. ap

No, kai sä voit niiden täysi-ikäisten lasten kanssa yhdessä sopia miten se isän maksama elatustuki (vaikka olisikin vapaaehtoinen) käytetään. Lapsilisän menetystä ei tietenkään saa korvattua, ellei isä maksa enemmän, mutta siinä pitää sitten kaikkien sniidata.