Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18 vuotiaan korvaus kotona-asumisesta?

Vierailija
19.01.2024 |

Asun lähivanhempana kahden teini-ikäisen lapsen kanssa, joista toinen täyttää pian 18 vuotta. Hän tulee asumaan lukion takia vielä varmaan pari vuotta kotona ja elatusmaksu katkeaa (lapsilisä loppui jo viime vuonna).

Jos nuoren yhteenlasketut kuukausitulot (tuet, "kuukausiraha" isältään ja mahdollinen palkka osa-aikatyöstä) on esim. 800 euroa, niin mikä on mielestäsi oikeus ja kohtuus, että kuinka paljon voin pyytää häneltä korvausta asunnosta (pk-seudulla), ruoasta sekä päivittäistavaroista (nuori mies syö kuin hevonen!), vakuutuksesta, sähköstä, vedestä, nettiliittymästä, autokyydeistä...   ...per kuukausi? Nuori maksaa itse omat vaatehankintansa, bussilipun, vapaa-ajan rahankäytön jne. 

Kommentit (221)

Vierailija
21/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen tuet?

Kotona asuvan alle 19 vuotiaan opintoraha sekä vammaistuki.

On siinä epeli vanhemmaksi, jos haluaa vammaiselta lapseltaan osuuden vammaistukeen, vaikka lapsi opiskelee ja valmistelee elämäänsä. Hyi s*atana! Olisit onnellinen, että lapsesi pyrkii eteenpäin ja tukisit häntä. Omalta lapselta yrität viedä, häpeäisit!

Vierailija
22/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon ap sinun tuloistasi, että kuinka tiukkaa toimeentulo on. Olisiko joku 400-500 euroa kuluihin sopiva ja loput jäisi nuorelle? Itsellä kolme urheilevaa teinipoikaa ja he kyllä syövät hurjia määriä ruokaa, eikä kauppalasku ole tällä hintatasolla pieni.

Perisitte lapsiltasi 1500?

Ei tietenkään mitään.peritä eikä lukiolainen käy töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä sylvi sentään! Sinä olet se toinen vanhempi. Ei elatus lopu siihen, että mittariin tärähtää 18-vuotta. Haluaisitko mieluummin, että lapsesi ei käy koulua? Mikset sinä ole töissä tienaamassa niin, ettei lapsen tarvitse huolehtia muusta kuin opiskelustaan tuossa iässä. Kaikenlaisia vanhempia sitä leipä elättää ...

Nuori saa opintorahaa, vammaistukea, isänsä maksaa "kuukausirahaa" ja saa joskus muutaman kympin tuloja esim. kun leikkaa kesällä naapurin nurmikon, tai tekee lumitöitä. 

Tähän asti isänsä on maksanut minulle lähivanhempana elatusmaksua ja minä maksan loput. Mutta jos jatkossa isänsä maksaa suoraan nuorelle "elatusmaksua", mutta minä vastaan kaikista kiinteistä kuluista, niin onhan se kohtuullista, että osa kuukausituloista tulee minulle, sillä sairaanhoitajan palkka ei riitä kaikkeen jos joudun yksin maksamaan kaiken (ja nuori "pyörii rahoissaan" ilman merkittäviä kuluja. Tarkoitus ei ole tosiaankaan viedä nuoren rahoja, vaan kattaa edes osa hänestä tulevista kuluista. En tosiaankaan pääse nuorella rikastumaan. 

ap

Vierailija
24/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä vanhemmilla on elatusvelvollisuus hänestä siihen asti kun hän täyttää 20. Tämä on ihan laissa.

Mites tilanne jossa etä ei ole maksanut itse puutteellisen elatuskyvyn takia elareita? Maksaako kela sitten 20 vuotiaaksi asti sen elarin edelleen?

Ei kun VANHEMMAT.

Jos ei ole rahaa siihen? Etkö oikein ymmärrä mihin vastaat?

Vierailija
25/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä vanhemmilla on elatusvelvollisuus hänestä siihen asti kun hän täyttää 20. Tämä on ihan laissa.

Ei ole.

Vierailija
26/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä sylvi sentään! Sinä olet se toinen vanhempi. Ei elatus lopu siihen, että mittariin tärähtää 18-vuotta. Haluaisitko mieluummin, että lapsesi ei käy koulua? Mikset sinä ole töissä tienaamassa niin, ettei lapsen tarvitse huolehtia muusta kuin opiskelustaan tuossa iässä. Kaikenlaisia vanhempia sitä leipä elättää ...

Nuori saa opintorahaa, vammaistukea, isänsä maksaa "kuukausirahaa" ja saa joskus muutaman kympin tuloja esim. kun leikkaa kesällä naapurin nurmikon, tai tekee lumitöitä. 

Tähän asti isänsä on maksanut minulle lähivanhempana elatusmaksua ja minä maksan loput. Mutta jos jatkossa isänsä maksaa suoraan nuorelle "elatusmaksua", mutta minä vastaan kaikista kiinteistä kuluista, niin onhan se kohtuullista, että osa kuukausituloista tulee minulle, sillä sairaanhoitajan palkka ei riitä kaikkeen jos joudun yksin maksamaan kaiken (ja nuori "pyörii

Mikset ole säästänyt ja varautunut???? Sinulla on lapsesta elatusvelvollisuus koska hän opiskelee.

Vierailija
27/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä vanhempi. Tehtäväsi on kasvattaa ja tukea lapsi omilleen. 

Mitä jos ei ole varaa siihen? Mutta nuorella itsellään olisi varaa maksaa osa kuluista? Pitääkö vanhemman olla ruuatta jotta lapsi voi käyttää omat rahansa vaikka meikkeihin tai ulkonasyömiseen?

Meikkaako poikasi? Anna omistasi, äläkä jäkätä.

Vierailija
28/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, jos ei oo ihan pakko. Minun 19v maksaa silloin tällöin oman bissilippunsa ja käy kaupassa, että sikäli osallistuu ja oppii rahan suhdetta elämiseen. Lähtökohtaisesti kuitenkin aattelen että hyvä et on pelivaraa, voi säästää jne, koska elämä on kovaa. Varsinkin jos vanhemmatkin on tiukoilla eikä voi tukea jatkossa. Nuoret tarvii kaiken mahdollisen tuen ja turvan JA samalla sopivasti kokemusta siitä mitä on kantaa vastuuta elämästään. Ihan kauheaa katsoa 18v nuoria joiden vanhemmat ei viiti tukea mitenkään. Ovat ihan hylättyjä kovassa maailmassa, paljon huonommat edellytykset rakentaa elämää ku niillä joilla on vanhempien tuki ja rakkaus

Vierailija
29/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tilanne jossa etä ei ole maksanut itse puutteellisen elatuskyvyn takia elareita? Maksaako kela sitten 20 vuotiaaksi asti sen elarin edelleen?

Ei maksa eikä ole mitään elatusvellisuutta.

Vierailija
30/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti isänsä on maksanut minulle lähivanhempana elatusmaksua ja minä maksan loput. Mutta jos jatkossa isänsä maksaa suoraan nuorelle "elatusmaksua", mutta minä vastaan kaikista kiinteistä kuluista, niin onhan se kohtuullista, että osa kuukausituloista tulee minulle, sillä sairaanhoitajan palkka ei riitä kaikkeen

Höpö höpö.

Vierailija
31/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae jatkoa sille elatusmaksulle, olette toisen vanhemman kanssa ihan yhteisesti elatusvelvollisia siitä nuoresta toisen asteen koulutuksen päättymiseen. Ja sitten varsinainen kysymykseni: Miten tätä samaa asiaa jankataan täällä palstalla ihan päivittäin? Kenelle tämä on niin paha asia, että tätä täytyy jauhaa? Koska epäilen, että jauhajalla itsellään ei ole minkään ikäisiä lapsia, ollut tai tule koskaan olemaankaan.

Elatusmaksua ei saa yli 18 v

Vierailija
32/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti 0 e, mutta voihan sitä nuoren kanssa keskustella, että oppii samalla rahanhallintaa ja budjetointia, mutta siltikin vain joku max 100 e nimellinen raha, jos säännöllisesti tekee osa-aikatöitä. Isompi summa voi vaatia lisää töitä ja sitten taas koulu kärsii (ja jää jopa kesken), sitä tuskin haluat. 

Tämä, näin itsekin tekisin. 

Vierailija
33/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Kyllä on. Jos lapsi on alle 20 ja opiskelee toisella asteella, vanhemmilla on elatusvelvollisuus.

Vierailija
34/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti isänsä on maksanut minulle lähivanhempana elatusmaksua ja minä maksan loput. Mutta jos jatkossa isänsä maksaa suoraan nuorelle "elatusmaksua", mutta minä vastaan kaikista kiinteistä kuluista, niin onhan se kohtuullista, että osa kuukausituloista tulee minulle, sillä sairaanhoitajan palkka ei riitä kaikkeen jos joudun yksin maksamaan kaiken (ja nuori "pyörii

Ai lapsi kierii rahoissaan, kun leikkaa nurmikkoa ja luo lunta?? Onpa ihana ympäristö lapsella opiskella, kun äiti kärkkyy rahaa siitä hyvästä, että lapsella on koti. Kas kun et potkaissut syntymäpäivänä ovesta ulos ja maailmalle. En voi kuvitella, millaista kotielämä on tuollaisten paineiden keskellä. 

Vierailija
35/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pienituloisena yksinhuoltajana ap:n ongelman. Onhan se kaunis ajatus että vanhemmat maksaa kaiken ja nuori ei mitään, mutta jos äiti on saanut aiemmin useamman satasen elatusmaksua/kk isältä, niin eihän se 18 vuotta täyttäminen saa muuttaa tilannetta sellaiseksi, että äiti maksaa kaiken omasta taskustaan ja nuori saa 800 euroa kuukaudessa "hauskanpitoon ja säästöön". 

Mielestäni on ihan kohtuullista, että nuori osallistuu vaikka 300 eurolla yhteisiin kuluihin, ettei äiti joudu taloudellisiin ongelmiin ja "potkaisemaan" nuorta omilleen liian aikaisin. PKseudulla asuminen ei ole halpaa, ruokakin maksaa, puhumattakaan sähkösta yms kiinteistä kuluista. 

Vierailija
36/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v, ttu. Ilmankos kukaan ei uskalla lisääntyä tai aikokaan pitempiä suhteita. Siinon pallo kauan jalassa, kun vain pätkätöitä. Nuorten ja lasten sijaiskodit ja hoitopaikat tarpeen, mutta nekin ovat bisnestä. Kasvattamoja. Mitenhän tässä näin on käynyt. 

Vierailija
37/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄPEÄ TROLLI

Vierailija
38/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi v, ttu. Ilmankos kukaan ei uskalla lisääntyä tai aikokaan pitempiä suhteita. Siinon pallo kauan jalassa, kun vain pätkätöitä. Nuorten ja lasten sijaiskodit ja hoitopaikat tarpeen, mutta nekin ovat bisnestä. Kasvattamoja. Mitenhän tässä näin on käynyt. 

No jos lapsi on sinulle "pallo jalassa", niin älä hanki lapsia. Kaikesta päätellen et ole vielä kypsä vanhemmaksi. 

Vierailija
39/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 21 v, jonka tulot 800 e, asuu kotona. Hän maksa mitään, mutta mitään ylimääräistä en maksa.

Saa toki syödä, jos kotona on ruokaa. Jos ei ole, niin ostakoon omansa. Eli olemme paljon mökillä, myös vkl. 

me vanhenmat emme kummoista syö, leipää ja tyyliin mysliä ja kananmunia on aina kaapissa. Ruokaa teen, mutta jos ei kelpaa, niin hankkikoon itse

Vierailija
40/221 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai lapsi kierii rahoissaan, kun leikkaa nurmikkoa ja luo lunta?? Onpa ihana ympäristö lapsella opiskella, kun äiti kärkkyy rahaa siitä hyvästä, että lapsella on koti. Kas kun et potkaissut syntymäpäivänä ovesta ulos ja maailmalle. En voi kuvitella, millaista kotielämä on tuollaisten paineiden keskellä. "

AP täällä. Lainaustoiminto ei suostu toimimaan, joten kommentoin näin. Työtulot ovat satunnaisia ja pieniä, harmittaa että edes mainitsin ne. Kesällä taisi tienata 200 euroa, nyt on talvella on saanut ehkä yhteensä satasen naapurien lumitöistä. Nuoren suurin tulo tulee isältään, joka maksaa minulle nyt 470 euroa/kk elatusmaksua (hänellä isommat tulot, minä sairaanhoitaja) ja tämänhetkinen suunnitelma on että saa saman 470 euroa kuukausirahaa jatkossa isältään. Eli minulta katoaa 470 euroa tuloja/kk (plus se lapsilisä katosi jo) - mutta sama elatusvelvollisuus jatkuu, asuntolainaa pitää maksaa, ruoat ostaa, sähkökään ei ole ilmaista, vesi, netti, vakuutukset...

Rakastan kyllä lastani, mutta pelkkä rakkaus ei riitä ruokakaupan kassalla tai sähköyhtiölle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi