Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaisia asioita omana kouluaikanasi opetettiin vielä lapsille, mitä omalle lapsellesi ei opeteta enää koulussa?

Vierailija
18.01.2024 |

Itselleni opetettiin kaunokirjoitusta. Harmittaa hirveästi, ettei samaa taitoa opeteta enää nykyajan lapsille. Omankin lapsen käsiala näyttää ihan harakanvarpailta. 😒

Kommentit (557)

Vierailija
401/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ope tuli luokkaan noustiin pulpetista ja kun vastattiin kysymykseen viitattiin ja noustiin vastaamaan kun saatiin lupa.

Tunnilla oltiin muuten hiljaa kuunneltiin opetusta, tehtiin tehtäviä ja kysyttiin jos ei osannut, aamuhartaus, ruokarukous...

Vierailija
402/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohiihtoa!  Sen vuoksi en ole hiihtänyt 4o vuoteen enkä hiihdä.enkä urheile muutenkaan. Koulu vei liikunnan riemun pakottamalla hiihtämään ja luistelemaan. 

Virsiä, rukouksia, raittiutta, oli raittiusviikot, kun jokaisen piti kirjottaa raittiustarina, kikerit, kun piti opetella  virsiä kun lukea katkismusta.  70 luku oli karmea kouluvuosi, oli 6 päiväinen viikko ja vain sunnuntai oli vapaa. Jos opettajalta putosi jotain se piti mennä nostamaan hänelle. Kun oppilaalta putosi jotain sanottiin, että  älä pudottele niitä tavaroita. Kotoa piti tuoda  eväät, koulussa sai  velliä ja maitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla opeteltiin paritansseja kuten humppa, polkka, tango, ja jenkka. Laskennossa käytettiin helmitaulua ja laskutikkua. Jokaisella oli myös oma pieni liitutaulu. Ruoka syötiin luokassa ja oma ruokaliina piti olla pulpetilla. Aidolla täytettävällä mustekynällä opeteltiin kirjoittamaan. Oli paljon luokkajuhlia joissa kivoja kilpailuja ja leikkejä, vähän vanhempana myös tanssittiin LP-levyjen soidessa. 

Sä kerroit kouluajastas, kuten mun 1953 syntynyt äitini. Niillä oli helmitaulu ja laskutikku, liitutaulu, ruokaliinat ja musteet.

Äiti?

Ja mä luulin, että mä olen palstalle liian vanha. :D vm -72

Äiti täällä, mutta tuskin sun tai olisin nuori teiniäidiksikin. Olen vm - 62 enkä vanha 😀

Vierailija
404/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tyttöjä ja poikia ilman ongelmia, ja vaikka oli "tyttöpoikia" ja "poikatyttöjä" se oli ihan normaalia, eikä ketään kiusattu tai nimitelty. Opettaja sai tytötellä ja pojitella, eikä siitä kukaan vetänyt hernettä nenään. Nykyään kaikki ovat "henkilöitä". 

Vierailija
405/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä koulua myös lauantaisin, mutta hyvin lyhyt koulupäivä. Kesäloma sitten olikin 1.6 - 31.8.

Vierailija
406/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heteroilua

Vierailija
407/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heteroilua

Oli homojakin, mutta heistä ei tehty numeroa, eivätkä he tehneet sitä itsekään. Oltiin kaikki samaa poppoa. 

Vierailija
408/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa jaettiin ainakin vielä 80-luvulla virsikirja ala-asteella,tallessa on semmonen pieni kirja:)

Vierailija
409/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyijykynät joita käytiin teroittamassa opettajan pöydällä olevalla isolla teroittimella, hajukumit, sakurat, maitoliima, kahden istuttavat pulpetit, perjantaisin aamunavaus jumppasalissa, koulurauha. 

Vierailija
410/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollu merkkivaatteita eikä meikattu! 

Vierailija
411/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä minä tiedän mitä siellä nykyään opetetaan

Vierailija
412/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulussa jaettiin ainakin vielä 80-luvulla virsikirja ala-asteella,tallessa on semmonen pieni kirja:)

jaetaanko muuten nykyisin, jaettiinko vielä 90-luvulla? aamunavaus taisi olla joka maanantai,ei taida niitäkään enää tulla keskusradiosta?

Vierailija
413/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä minä tiedän mitä siellä nykyään opetetaan

Etpä tietenkään, jos sinulla ei ole lapsua, eikä lapsenlapsia.

Semmosta se on olla sinkku.  Tietystä osaa elämää, tapoja 

jää kokonaan paitsi.

Toki kouluista ja lapsi-nuirisokulttuurista uutisoidaan paljon.

Niistä on artikkeleita myös asiallisissa aikakauslehdissä.

Ja verkko, verkko on loppumaton tiedonlähde, sieltä löytyy

fakta-ja luotettavia sivustoja suomalaisesta peruskoulusta 

näinä aikoina.

Vierailija
414/557 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita isääsi ja äitiäsi, sekä muita ihmisiä. Ole hyvä eläimille. Nöyryys ja vaatimattomuus on hyve. 

Vierailija
415/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntatunnilla opeteltiin paritansseja kuten humppa, polkka, tango, ja jenkka. Laskennossa käytettiin helmitaulua ja laskutikkua. Jokaisella oli myös oma pieni liitutaulu. Ruoka syötiin luokassa ja oma ruokaliina piti olla pulpetilla. Aidolla täytettävällä mustekynällä opeteltiin kirjoittamaan. Oli paljon luokkajuhlia joissa kivoja kilpailuja ja leikkejä, vähän vanhempana myös tanssittiin LP-levyjen soidessa. 

En tiennytkään, että palstalle kirjoittaa 50-luvulla koulua käyneitä. Aloitin koulunkäynnin 60-luvulla. Ruokaliina ja mustekynä olivat käytössä, mutta helmitaulun, laskutikun ja pienen liitutaulun näin, mutta en koskaan käyttänyt. Eikä meillä mitään paritansseja tanssittu. "Luokkajuhla" oli pienen kansakoulun yhteinen tunti lauantain viimeisellä tunnilla, mutta ei sielläkään tanssittu. Lapseni ovat oppineet koulussa tanssia, minä en muuta kuin valssin vaihtoaskeleen.

Vierailija
416/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohiihtoa!  Sen vuoksi en ole hiihtänyt 4o vuoteen enkä hiihdä.enkä urheile muutenkaan. Koulu vei liikunnan riemun pakottamalla hiihtämään ja luistelemaan. 

Virsiä, rukouksia, raittiutta, oli raittiusviikot, kun jokaisen piti kirjottaa raittiustarina, kikerit, kun piti opetella  virsiä kun lukea katkismusta.  70 luku oli karmea kouluvuosi, oli 6 päiväinen viikko ja vain sunnuntai oli vapaa. Jos opettajalta putosi jotain se piti mennä nostamaan hänelle. Kun oppilaalta putosi jotain sanottiin, että  älä pudottele niitä tavaroita. Kotoa piti tuoda  eväät, koulussa sai  velliä ja maitoa. 

Mitä ihmettä sinä kirjoitat? 50-luvulla oli tuollaista, ei 70-luvulla.

Huomaa se, että tällä palstalla on 70-luvulla koulunsa käyneitä, joille on turha kertoa ihan höpöjuttuja. Sinä olet kuullut nuo mummoltasi, mutta sekoitat vuosikymmenet.

Vierailija
417/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä kerroit kouluajastas, kuten mun 1953 syntynyt äitini. Niillä oli helmitaulu ja laskutikku, liitutaulu, ruokaliinat ja musteet.

Äiti?

Ja mä luulin, että mä olen palstalle liian vanha. :D vm -72

Äiti täällä, mutta tuskin sun tai olisin nuori teiniäidiksikin. Olen vm - 62 enkä vanha 😀

60-luvulla syntynyt ei ole laskutikkua käyttänyt, ja mustekynää hyvin vähän. Varma tieto, olen syntynyt 50-luvulla.

Vai kävitkö koulusi Neuvostoliitossa? Siellähän 70-luvulla helmitauluja oli käytössä kauppojen kassoillakin.

Vierailija
418/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
419/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla peruskouluni käyneenä ihmettelin, kun käsityötunneilla ei omien lasteni tarvinnut tehdä

a) pannulappua virkaten

b) lapasia kutoen

Itse olin niin surkea käsitöissä, että itkeä tihruttaen noita lapasia väänsin kotonakin, kun eivät koulussa riittävästi edenneet. Pari luokkalaista oli "fiksuja" ja olivat pyytäneet äitiään tekemään lapaset. Onneksi opettaja huomasi tämän neulomiskäsialan muutoksesta ja laittoi kylmästi purkamaan lapaset. 

Myös sydäntä raastaa, kun kaunokirjoitusta ei enää kukaan osaa, kun sitä ei opeteta. 

Mulle yritettiin 90-luvulla opettaa kaunokirjoitusta. En ikinä oppinut sitä. Lisäksi silloin opeteltiin vuonna -88 uudistettu kauno, joten en ole koskaan ymmärtänyt mitä mummini kirjeissä ja korteissa lukee koska hän kirjoitti jotain 30-luvun kaunoa tai vielä vanhempaa. Lopulta pyysin mummia ja tätiä kirjoittamaan mulle tekstaten. He kirjoittivatkin sitten. 

Vierailija
420/557 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen harmitellut itsekin ja haluaisin opettaa sitä omille lapsilleni. En ihan ymmärrä, miksi siitä on luovuttu ja nykyään vain opetellaan tekstaamaan (ainakin oman lapsen koulussa, nyt toisella luokalla). Joskus -82/-83 tuli myös se uusi kaunokirjoitus, näytti kutakuinkin tekstauksen ja vanhan kaunon sekoitukselta. Missähän vaiheessa tähän pelkkään tekstaamiseen lie siirrytty? Olin tosi pettynyt, kun oma lapsi meni kouluun ja siellä tuollaista vain opetetaan. 

Opetushallituksen muutokset asiassa: 1931, 1950, 1988, 2004. 2016 loppui kauno kokonaan. 

Hassusti artikkelissa lukee että 1986 tuli uudistus, mutta malli on vuodelta -88 ja siihen on pitänyt koulujen viimeistään siirtyä -91. 

Lähde: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi