Mitä sellaisia asioita omana kouluaikanasi opetettiin vielä lapsille, mitä omalle lapsellesi ei opeteta enää koulussa?
Itselleni opetettiin kaunokirjoitusta. Harmittaa hirveästi, ettei samaa taitoa opeteta enää nykyajan lapsille. Omankin lapsen käsiala näyttää ihan harakanvarpailta. 😒
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoläksynä Euroopan kaikki valtiot pääkaupunkeineen, isot vuoristot ja joet sekä merkittävät järvet
Kyllä ainakin meidän tyttöjen on pitänyt nämä opetella, samoin ne Itämereen laskevat suurimmat joet Suomessa.
En oo koskaan aiemmin kuullut että sellaisia jokia on Suomessa jotka laskee Itä-Mereen.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden pesua. Meillä kävi joka toinen vuosi hammashoitaja isojen tekohampaiden kanssa opettamassa, miten hampaat pestään. Kukaan lapsistani ei ole saanut koulussa mitään opetusta suuhygieniaan eikä niistä ole puhuttu edes hammastarkastuksissa. Nykyisin vain kysytään, pesetkö hampaat aamulla ja illalla.
"Harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla opeteltiin paritansseja kuten humppa, polkka, tango, ja jenkka. Laskennossa käytettiin helmitaulua ja laskutikkua. Jokaisella oli myös oma pieni liitutaulu. Ruoka syötiin luokassa ja oma ruokaliina piti olla pulpetilla. Aidolla täytettävällä mustekynällä opeteltiin kirjoittamaan. Oli paljon luokkajuhlia joissa kivoja kilpailuja ja leikkejä, vähän vanhempana myös tanssittiin LP-levyjen soidessa.
Sä kerroit kouluajastas, kuten mun 1953 syntynyt äitini. Niillä oli helmitaulu ja laskutikku, liitutaulu, ruokaliinat ja musteet.
Äiti?
Ja mä luulin, että mä olen palstalle liian vanha. :D vm -72
Et ole. Ehkä? minä sitten kun olen vm-50🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunokirjoitus ja nykyään allekirjoituskin on tekstaria kohta tullaan tilaan, että se on vain x.
Palaamme siis aikaan, kun käytettiin vain puumerkkiä.
Niin vissiin, kun mitään ei voi muka itse opiskella vaan ollaan vain koulun varassa. Kumma juttu kun mun lapseni kiinnostui kirjaimista 5-vuotiaana ja opetteli itsekseen sekä isot, että pikkukirjaimet. Hän lukee ja kirjoittaa sujuvasti. Täytyypä näyttää hänelle netistä kaunokirjaimet niin opetelkoon ne seuraavaksi. Itse en ikinä niitä koulussa oppinut, mutta osaan tehdä allekirjoituksen sentään. Ihan hyvin voi nimmarin opetella vaikka muuten kirjoittaisi tekstaten. Ei tarvitse ihan avuttomaksi heittäytyä.
Kielioppia ja kertotaulua päässälaskua oppi automaattisesti. Kerran 90-luvulla eräällä kioskilla ostin kaksi tuotetta, jotka maksoivat tasan 2 mk ja 6 mk. Näpsäkkä neiti laski ne yhteen taskulaskimella...
En ikinä oppinut koulussa kaunokirjoitusta kun 90-luvulla sitä opetettiin. Katsoin nyt noita kaunokirjoitusmalleja eri vuosikymmeniltä ja päätin opetella 50-luvun kaunoa.
Hämmästyin kun oivalsin: Siinä olevat kiekurat helpottavat kirjoittamista huomattavasti! 80-luvun mallista jota koulussa yritin oppia puuttui kiekurat enkä osannut millään yhdistää kirjaimia toisiinsa.
Tämän 50-luvun kaunon oppiikin helposti. Vielä ei kovin nättiä jälkeä tule mutta treenaan.
joukko-oppi on logiikkaa, logiikka osa matematiikkaa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsi aikoihin enää ollut kouluiässä, mutta olen kuullut, ettei nykyään enää opeteta kaunokirjoitusta.
Sen takia nykynuorten allekirjoitukset ovat tikkukirjaimilla tehtyjä tms., joka ennen oli nimen eli allekirjoituksen selvennys. Mitään käsin kirjoitettua allekirjoitusta ei siis varsinaisesti enää ole olemassakaan nykypolvelle.
Allekirjoituksella ja kaunolla ei ole mitään tekemistä keskenään. Allekirjoituksen pitäisi olla sinun yksilöllinen puumerkkisi ja se voi olla mitä vaan. Kunhan sen pystyy tuottamaan samanlaisena joka kerta. Allekirjoitusta ei ole minun aikana ainakaan käsitelty koulussa (90-luvulla), vaan se on pitänyt ihan itse kehittää.
Monilla teistä ei muutenkaan näytä olevan hajuakaan mitä kouluissa opetetaan. Te keksitte kuvitteellisia "todellisuuksia" päässänne ja loukkaannutte niistä.
Kaunokirjoitus
hiihto
pesäpallo
pianon soitto
historia
maantiede
matematiikka
äidinkieli
biologia
Nyt nämä sitten jääneet...
Arvoja ja tapoja ei opetettu. Lähinnä tulee mieleen kirjoittaminen. Ja kirjaimet.
Suomessa, poiketen muista Eurooppalaisista, ei osata kirjoittaa kaikkia kirjaimia oikein.
M ja R ja K ovat lähestulkoon aina väärin. Tässä fontti tyypissä onneksi iso M ja R ovat kirjoitettu oikein, mutta K ja k taas väärin. K kirjaimessa oikea alaviiva lähtee pystyviivasta, eikä yläviivan keskeltä, kuten R:ssä.
Jotain outoa tässä on, kun vain Suomessa ei osata kirjaimia.
Yllä olevaan Painettuun tekstiin kirjaimet näyttivät tulleen väärin, eli harmi, että kirjoitin koko viestiä.
Ennen oli omat pulpetit, luku- ja harjoituskirjat, siniset vihot, lyijykynät ja kumit, harppi, geokolmio, puuvärit ja sakurat, tuoksuvat monisteet, piirtoheitin, avokelanauhuri, järjestäjät, omat eväät, sisätossut, kartta- ym. kuvataulut, diat ym.
Ylioppilaskirjoituksissa oli pakolliset 4 ainetta eli reaali, englanti, ruotsi ja äidinkieli. Vapaaehtoisina lyhyt- ja pitkä matematiikka sekä eri kielet. Realiin kuului historia, maantieto, uskonto, biologia, kemia ja fysiikka, psykologia eli nämä kirjoitettiin samalla kertaa! YO-kirjoitukset olivat keväällä ja reputtaneille uusinta syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustaa miestä.
Me leikittiin tuota, ja meistä se musta mies oli joku mustiin pukeutunut eli ei tekemistä ihonvärin kanssa.
Leikittiin enemmän ja vanhemmaksi kuin nykyään. Pihaleikkejä ja - pelejä oli paljon, liikuttiin monipuolisesti kaikkina vuodenaikoina, lelut ja sisäpelit olivat yksinkertaisia ja vailla teknologiaa, oli myös paljon sisäleikkejä. Näin koulussa, kotona ja ulkona.
Kouluikäiset lapsenlapseni kavereineen eivät tiedä muusta kuin netistä, muodista ja kuinka näyttää aikuisemmalta
Lapsuus on kadonnut kuten keskiajalla, löydetäänkö sitä enää koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Eivät enää virkkaa pannulappuja ja neulo sukkia. Jakokulma on aivan kummallinen.
Eivät osaa tehdä omia vaatteitaan,villalankaa, ja se on ruokaansa, lämmittää taloa, hoitaa sisaruksiaan, kerätä talveksi esim marjojaan,valjastaa hevosta, valmistaa voita,lukea Nyyrikkiä,tehdä saippuaa..
Ennen koulussa oli kivaa, opittiin, ei pinnattu, eikä ollut kiusaamista. Peruskoulu toi kaiken passskan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoläksynä Euroopan kaikki valtiot pääkaupunkeineen, isot vuoristot ja joet sekä merkittävät järvet
Kyllä ainakin meidän tyttöjen on pitänyt nämä opetella, samoin ne Itämereen laskevat suurimmat joet Suomessa.
En oo koskaan aiemmin kuullut että sellaisia jokia on Suomessa jotka laskee Itä-Mereen.
Nykykartoissa on paljon muutakin sellaista, jota ei ollut meidän kouluaikoina. Niin ne ajat muuttuvat, ja nimet.
Mä kävin koulua 90-luvulla enkä muista että maantiedossa olis opetettu näitä. En muista maantiedosta muuta kuin että oli joku tundra mutta en muista mikä se on tai missä se on.