Kysymys työkkäkäyville: Pelkäätkö irtisanomisen helpottamista? Uskotko saavasi monoa kun irtisanomista helpotetaan?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään todella. Olen yli 60-vuotias ja mulla on kaikki ikälisät. Palkkani on kuulemma liian suuri, kertoo mestari toistuvasti. Ei se suuri ole, mutta venäjänkielisiin (venäläisiä? Ukrainalaisia? Baltteja?) verrattuna varmasti suuri. Työnantaja kyttää ja väijyy koko ajan, että saisi kiinni virheestä ja voisi antaa varoituksen, minulla on eri säännöt kuin muilla. Olen aivan lopussa.
Mutta olet niin lähellä eläkeikää, että sinulla on aika vähän menetettävää. Parin vuoden eläkekertymäkään ei paljon ole.
Olen 61-vuotias ja eläkeikään on vielä 4 vuotta. Näillä palkoilla kertymällä on vaikutusta.
Aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla, kun ehtoja aletaan polkemaan. Kannattaa huomioida myös se, että jos kilpaileva yritys ottaa halpoja työntekijöitä, ovat muutkin pakotettuja siihen tai yritys kaatuu.
Ei kannata sairastua, sanoa väärää sanaa, olla naama peruslukemilla. Ei kannata pyytää liikaa palkkaa tai liikaa etuja. Kannattaa olla nöyrä orja.
Ihmiset on hellyttävän naiiveja.
Just ne kovien faktojen, ei unelmahötölle, tiukka talouskuri ihmiset.
MINUT säästetään koska joku täysin irrelevantti syy. Valitettavasti ihan hyvät ammatti-ihmiset saa kenkää ihan jatkuvasti.
Kyllä pelkään. Olen vuokratyöntekijä, teen työni hyvin, mutta vähennykset osuu aina ensiksi vuokratyövoimaan ja tähän asti on kuitenkin vaadittu asiallinen ja painava peruste. Vuokratyöntekijöitä kohdellaan työpaikoilla aika mielivaltaisesti muutenkin ja tähän asti vuokratyöfirma on onnistunut hyvin pitämään vuokratyöntekijöiden puolia. Hirvittää, miten käy jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelkään. Olen vuokratyöntekijä, teen työni hyvin, mutta vähennykset osuu aina ensiksi vuokratyövoimaan ja tähän asti on kuitenkin vaadittu asiallinen ja painava peruste. Vuokratyöntekijöitä kohdellaan työpaikoilla aika mielivaltaisesti muutenkin ja tähän asti vuokratyöfirma on onnistunut hyvin pitämään vuokratyöntekijöiden puolia. Hirvittää, miten käy jatkossa.
Miten tämä liittyy suunniteltuihin irtisanomisten helpottamisiin? Kuulostaa siltä, että henkilöstä johtuvasta irtisanomisesta ei ole kyse, vaan siitä että käytetäänkö vuokratyövoimaa ylipäätään. Peruste sen käyttämättömyyteen on olemassa jo nyt. Mikään ei ole muuttumassa tämän suhteen.
En pelkää. Firma maksoi mulle koulutuksen, että saan yhden lisäpätevyyden ja olen ainoa koko talossa joka sen osan töistä voi tehdä. Hoidan työni hyvin, kukaan muu ei voi tätä tehdä eli pitää aloittaa jonkun kanssa ja ne on satsanneet muhun sen verran rahaa, että ihan äkkiä ne ei mua pihalle pistä.
Porukalla on uudistukseen liittyvät faktat pahasti hukassa.
En pelkää, joskus olen jopa toivonut sitä,
Olen opettaja ja nyt kolmatta vuotta määräaikaisena. Määräaikaisuuden peruste on "projektiluontoinen työ". Opetan siis ekaluokkaa, että en tiedä, mikä projekti se on. En pidä hallituksen suunnitelmista ollenkaan. Opetusalalla tämä johtaisi määräaikaisuuksien ketjuttamisen räjähtämiseen ja luultavasti moni häippäisisi alalta ottaen huomioon muut ongelmat koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Jokainen luulee olevansa korvaamaton kuten aloittaja. Höpönhöpön on korvaamaton. Aina löytyy joku pätevämpi ja parempi tilalle paljon halvemmalla.
Minkä helvetin takia joku pätevämpi ja parempi tekisi jonkin tehtävän halvemmalla, kun voi tehdä sen kalliimmalla?
Kysyntä ja tarjonta. On kovia aloja joilla on liikaa tekijöitä ja/tai kilpailu on globaalia. Silloin Suomipalkoilla ja veroilla on heikoilla kun myös hinnalla kilpaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy suunniteltuihin irtisanomisten helpottamisiin? Kuulostaa siltä, että henkilöstä johtuvasta irtisanomisesta ei ole kyse, vaan siitä että käytetäänkö vuokratyövoimaa ylipäätään. Peruste sen käyttämättömyyteen on olemassa jo nyt. Mikään ei ole muuttumassa tämän suhteen.
Vuokramies saa kenkää sieltä vuokrafirmasta, jos keikkaa ei löydy. Nyt siis varmaankin entistäkin vauhdikkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että jo nyt on olemassa perusteet joiden pohjalta sinua ei tarvitsisi käyttää vuokratyöntekijänä tilaavassa yrityksessä? Mutta käytetään, koska tarvitaan ja teet työsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokramies saa kenkää sieltä vuokrafirmasta, jos keikkaa ei löydy. Nyt siis varmaankin entistäkin vauhdikkaammin.
Millä perusteella vauhdikkaammin kuin ennen? Tuotannollistaloudelliset syyt on käytettävissä jo nyt. Mikä muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Jokainen luulee olevansa korvaamaton kuten aloittaja. Höpönhöpön on korvaamaton. Aina löytyy joku pätevämpi ja parempi tilalle paljon halvemmalla.
Minkä helvetin takia joku pätevämpi ja parempi tekisi jonkin tehtävän halvemmalla, kun voi tehdä sen kalliimmalla?
Kysyntä ja tarjonta. On kovia aloja joilla on liikaa tekijöitä ja/tai kilpailu on globaalia. Silloin Suomipalkoilla ja veroilla on heikoilla kun myös hinnalla kilpaillaan.
Tällaisia muutoksia työnantaja voi tehdä jo nyt. Onhan työpaikkoja siirtynyt ulkomaille jo pitkään.
Mielestäni irtisanomista ei tarvitse helpottaa enempää. Jo nyt yritysten on mahdollista keplotella ja laittomasti irtisanoa ihmisiä tekaistuilla perusteilla.
Sitä voi keksiä mitä vaan törkeitä valheita kun työntekijä ei pysty todistamaan vastaan tai viitsi viedä oikeuteen. Ihmisiä kiusataan töissä, esimerkiksi pomo ei anna tarvittavia resursseja pyynnöistä huolimatta ja sitten sanotaan ettet ole suoriutunut. Tai sanotaan ettet ole tehnyt tarpeeksi tulosta viimeaikoina, kvartaalitaloudessa ei oteta huomioon jos olit lakisääteisellä vuosilomalla mikä näkyy sitten sen ajanjakson tuloksessa. Keksitään valheita ettet tule muka muiden kanssa toimeen, ja valehdellaan, että sinusta on tehty valituksia. Kun kertoo ristiin rastiin näitä juttuja, työntekijät eivät enää luota toisiinsa ja siten estetään heidän keskustelu keskenään.
Tarvittaessa järjestetään yt-neuvottelut ja ne voidaan pitää myös ilman, että yritys on taloudellisissa vaikeuksissa. Yt-neuvottelut mahdollistavat, että voidaan ihan vapaasti valita kenen kanssa kemiat kohtaa parhaiten ja kenen pärstä miellyttää ja kenen ei. Jos irtisanotaan vaikka Maija ja Heikki, niin se on laillisesti ok kun heidän kahden työn hoitaa jatkossa Pirkko. Sitten kun Pirkko uupuu, niin hänet irtisanotaan kun ei suoriudu työssään. Sen jälkeen palkataan taas Teemu ja Katri samoihin positioihin kuin Maija ja Heikki, tai muutetaan vähän titteliä, vaikka työ olisi sama. Sitten johto näyttää hyvälle kun on tehnyt uudistuksia ja investoinut uusiin positioihin.
Nämä jotka eivät pelkää irtisanomista ovat löytäneet suojatyöpaikan ja heillä on harhaisia kuvitelmia etteikö heitä irtisanottaisi jos ovat hyviä työntekijöitä.
Jossain työpaikoissa odotetaan jatkuvasti parempaa tulosta. Sen vuoksi johtajat vaihtuvat usein, koska jos ei tule tulosta niin puolen vuoden päästä tulee potkut. Joka kerta kun johto vaihtuu, irtisanotaan myös työntekijöitä koska jotta uusi johtaja näyttää hyvälle niin hänen on tehtävä uudistuksia. Ja "parhaimmat" uudistukset ovat niitä missä irtisanotaan mahdollisimman paljon, koska se on rohkeaa ja hienoa. Uusi johtaja ei välttämättä halua edes tutustua työntekijöihin ja heidän työhön, koska se on turhaa kun on jo etukäteen päättänyt irtisanoa. Sen vuoksi johto sitten välttelee kaikkia kohtaamisia työntekijöiden kanssa. On helpompi sanoa työntekijälle ettei ole suoriutunut, jos ei ole ollut missään tekemisissä työntekijän kanssa, eikä siten kertonut mitä työntekijältä odottaa. Toisaalta johtajat eivät välttämättä tiedä alaisensa työstä mitään, joten irtisanotaan myös ymmärtämättä tekeekö työn hyvin vai huonosti. Erityisesti kannattaa irtisanoa hyvät työntekijät, koska heidän asiantuntemuksensa on uhka johtajalle. On helpompi itse loistaa surkimusten rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Uusien ammattitaitoisten löytäminen on niin työlästä ettei kenestäkään haluta eroon.
Mutta jos halutaan, syitä löytyy aina (tulee ikää, sairautta, hitautta oppia uutta tai et vaan "nuoleskele" kylliksi. Pelkkä mahdollisuus aiheettomiin irtisanomisiin tulee helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joku tekee sen halvemmalla tai ilmaiseksi.
Kuinka paljon olet tehnyt ilmaistyötä? Entä montako kertaa olet vaihtanut työpaikkaa vain saadaksesi palkanalennuksen?
Niin, sitähän minäkin.
Olen eri, mutta onhan noita downshiftaajia, jotka vaihtavat huonopipalkkaiseen saadakseen enemmän vapaa-aikaa. Minäkin hain kerran firman sisällä toista työtä, josta olisi maksettu vähemmän, tosin silloinen esimies torppasi hakuni, ihan vain piruuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään todella. Olen yli 60-vuotias ja mulla on kaikki ikälisät. Palkkani on kuulemma liian suuri, kertoo mestari toistuvasti. Ei se suuri ole, mutta venäjänkielisiin (venäläisiä? Ukrainalaisia? Baltteja?) verrattuna varmasti suuri. Työnantaja kyttää ja väijyy koko ajan, että saisi kiinni virheestä ja voisi antaa varoituksen, minulla on eri säännöt kuin muilla. Olen aivan lopussa.
Mutta olet niin lähellä eläkeikää, että sinulla on aika vähän menetettävää. Parin vuoden eläkekertymäkään ei paljon ole.
Olen 61-vuotias ja eläkeikään on vielä 4 vuotta. Näillä palkoilla kertymällä on vaikutusta.
Ihan oma valinta. Sanot olevasi lopussa. Kerrot myös, että palkkasi on hyvä, joten varmasti sinulla on säästöjä. Todennäköisesti eläisit ihan hyvin, vaikka lopettaisit työt tänään. Mutta, ei kun olet ahne.
Ihan oikein sinulle, että kärsit. Olen siitä iloinen.
En pelkää. Ei vaikuta mitenkään yksityisellä miesvaltaisella alalla. Irtisanominen on täällä jo nyt todella helppoa. Ei se voi helpommaksi muuttua.
Meidän työpaikalta on jo monta potkittu pois niin, että aamulla pomon ovi on poikkeuksellisesti kiinni ja yksi työntekijä puuttuu aamukahvilta. Sen jälkeen sitä ei enää töissä näe. Näitä tapahtuu usein. Helppoa.
Miesvaltaisilla aloilla ei ole maseennusta. Jos täällä joku saikuttelisi päävian vuoksi, niin taas olisi saikkuloman jälkeen aamulla pomon ovi kiinni aamukahvin aikana.