Kysymys työkkäkäyville: Pelkäätkö irtisanomisen helpottamista? Uskotko saavasi monoa kun irtisanomista helpotetaan?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Koska joku tekee sen halvemmalla tai ilmaiseksi.
En pelkää. Olen muutenkin aivan burnoutin partaalla, joten olisin vain helpottunut.
Palkkani on tällä hetkellä kohtuullisen hyvä, asuntolainat maksettu, säästöjäkin monen vuoden tarpeisiin, joten pärjäisin kyllä, vaikka lähtö tulisi. Ikää 43 ja uskon että ainakin jotain hommia saisin jossain vaiheessa.
Tosin en usko, että mua potkitaan pihalle kun meillä jatkuva rekry auki. Siihen, että tekoäly veisi mun hommat, en usko pätkääkään. Niin se toimari puhui jo vuosia sitten että kohta hommat käy nappia painamalla, mutta ei ole sitä päivää näkynyt. Koko ajan sääntely omalla alalla lisääntyy ja hommiin menee entistä enemmän aikaa.
Omalla kohdallani en pelkää. Olen ekstrovertti, pidetty ihminen työpaikallani ja esihenkilöstö kuuluu lähipiiriini. Teen työni ihan hyvin, vaikka sluibailenkin joskus. Moni minua parempi työntekijä on vaarassa lentää ulos, kun palkat halpuutetaan.
Äiti ja isosisko sen verran päteviä, ettei irtisanominen uhkaa heitä heti.
Vaikuttaisi siihen, miten kauan tai vähän aikaa minä pysyisin talossa. Uusi työntekijä on helppo heittää ulos. "Päälle-pois" effekti.
Mulla on rahaa vuosiksi eteenpäin. Työttömyyskorvaus siihen päälle niin vuosikymmeniksi. Ei pelota, loma tekisi kyllä hyvää.
Pelkään todella. Olen yli 60-vuotias ja mulla on kaikki ikälisät. Palkkani on kuulemma liian suuri, kertoo mestari toistuvasti. Ei se suuri ole, mutta venäjänkielisiin (venäläisiä? Ukrainalaisia? Baltteja?) verrattuna varmasti suuri. Työnantaja kyttää ja väijyy koko ajan, että saisi kiinni virheestä ja voisi antaa varoituksen, minulla on eri säännöt kuin muilla. Olen aivan lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.
Silloin menmään tuta-syiden ja muutosneuvotteluiden kautta kuten tähänkin asti. Ei liity otsikon aiheeseen.
Ihan sama, jos tulee potkut. Säädän sitten elämääni sen mukaan. Ylipäätään ihmiset on liian riippuvaisia työstä. Jos työtä on, silloin sitä tehdään. Mutta jos ei ole, niin onhan sitä elämässä muutakin. Ja ammattiliitot voi painua sinne minne päivä ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, jos tulee potkut. Säädän sitten elämääni sen mukaan. Ylipäätään ihmiset on liian riippuvaisia työstä. Jos työtä on, silloin sitä tehdään. Mutta jos ei ole, niin onhan sitä elämässä muutakin. Ja ammattiliitot voi painua sinne minne päivä ei paista.
Niin, tämä toimii, jos ei lainaa ja lapsia.
En pelkää. Työnantajille tulee ongelmia, jos alkavat irtisanoa ihmisiä henkilöön liittyvien syiden perusteella. Menee helposti syrjinnän puolelle. Irtisanomisen syy pitää joka tapauksessa ilmoittaa. Vaikka työnantaja ei joutuisi korvaamaan työlainsäädännön perusteella, joutuu hän vahingonkorvausvelvolliseksi irtisanomisesta henkilöstä johtuvista syistä todennäköisesti syrjinnän perusteella. Yhdenvertaisuus huomioiden, tulisi työnantajan irtisanoa silloin kaikki työntekijät, joihin ko. peruste soveltuu. Mikäli hän ei näin tee, on kysymys syrjinnästä.
en pelkää. meidän työpaikalta lähtee ensimmäisenä juoruava röökillä ramppaaja. Odotan innolla sitä.
Oikeasti tämänkään hallituksen toimet ei hirveästi vakuuta, kun nuo seuraa niiden samojen valtakunnan pälliekonomistien neuvoja jotka on neuvoillaan suomen tähänkin suohon upottaneet. Mutta on se silti paljon enemmän kuin vasurihallituksen toimet.
Lisäksi jos nää saa kiellettyä poliittiset ja loputtomat tukilakkoilut niin jo sillä on positiivinen vaikutus suomeen.
Ideologioilla perustellut päätökset on muuten hyviä lähinnä vahingossa. Ideologiahan korvaa tuossa päätöksenteossa faktoihin perustuvan harkinnan.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään todella. Olen yli 60-vuotias ja mulla on kaikki ikälisät. Palkkani on kuulemma liian suuri, kertoo mestari toistuvasti. Ei se suuri ole, mutta venäjänkielisiin (venäläisiä? Ukrainalaisia? Baltteja?) verrattuna varmasti suuri. Työnantaja kyttää ja väijyy koko ajan, että saisi kiinni virheestä ja voisi antaa varoituksen, minulla on eri säännöt kuin muilla. Olen aivan lopussa.
Mutta olet niin lähellä eläkeikää, että sinulla on aika vähän menetettävää. Parin vuoden eläkekertymäkään ei paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen luulee olevansa korvaamaton kuten aloittaja. Höpönhöpön on korvaamaton. Aina löytyy joku pätevämpi ja parempi tilalle paljon halvemmalla.
Minkä helvetin takia joku pätevämpi ja parempi tekisi jonkin tehtävän halvemmalla, kun voi tehdä sen kalliimmalla?
Lähihoitajana en todellakaan pelkää potkuja missään olosuhteissa. Meille ei vaan tule tarpeksi työvoimaa muutenkaan. Ei sinne vaan kukaan halua. Jos jostain syystä potkut todella tulisi olisi se minullekin onnellinen tapahtuma, mut takaisin samoihin hommiin en sitten enää ikinä menisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon olet tehnyt ilmaistyötä? Entä montako kertaa olet vaihtanut työpaikkaa vain saadaksesi palkanalennuksen?
Niin, sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin menmään tuta-syiden ja muutosneuvotteluiden kautta kuten tähänkin asti. Ei liity otsikon aiheeseen.
Niin jos ulkoistetaan työt vaikka Intiaan. Ei kai Suomessa kukaan ala huudattamaan omaa palkkaansa alhaisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen luulee olevansa korvaamaton kuten aloittaja. Höpönhöpön on korvaamaton. Aina löytyy joku pätevämpi ja parempi tilalle paljon halvemmalla.
Minkä helvetin takia joku pätevämpi ja parempi tekisi jonkin tehtävän halvemmalla, kun voi tehdä sen kalliimmalla?
No uudet työntekijät tulevat heikommilla paikallisesti sovituilla työehdoilla. Jos lainaa ja lapsia on pakko joustaa. Ja vastavalmistuneet haluavat kokemusta, huonotkin ehdot käy.
Kannataa ajatella vähän laajemmin ja pidemmällä aikavälillä.
En saa lainattua, mutta ainakin omassa työhistoriassa 20 vuoden ajalta olen törmännyt monenlaiseen. Tämä siis vastauksena sille joka kirjoitti liiton proxyystä.
Esim. työntekijä on ottanut esiin asian liittyen väärin maksettuun palkkaan tai haitalliseen työergonomiaan niin vastaus on ollut tyyliin, jos ei kelpaa, lähde menemään. Ja kyseessä olleet ahkerat ja pätevät työntekijät.
Ei ainakaan kannata laskea elämäänsä työpaikan varaan, esim. ottaa lainaa tai tehdä lapsia. Ennemmin kannattaa elää vuokralla ja tuhlata palkka heti, niin pääsee tarvittaessa toimeentulotuelle jos esim. ei enää kestä työnantajan kohtelua itseä tai muita kohtaan.