Kysymys työkkäkäyville: Pelkäätkö irtisanomisen helpottamista? Uskotko saavasi monoa kun irtisanomista helpotetaan?
Kommentit (150)
Miksi saisin monoa? Työnantaja tarvitsee työntekijän, ja hoidan työni moitteettomasti.
Jos työntekijä on tarpeeton niin yt - menettelyin saa kyllä laillisesti ulos. Laki ei kuitenkaan edelleenkään ole sellainen, että huonosta työntekijästä pääsisi noin vain eroon, jotta saisi palkattua paremman tilalle.
No en varsinaisesti pelkää irtisanomista , mutta kyllä työnantajan vallan lisääntyminen huolestuttaa ja sen vaikutus työkulttuuriin. Koskaan ei tiedä mitä siitä seuraa. Uskaltaako jatkossa puuttua epäkohtiin?
Olen aika oikeudenmukainen ihminen, joten esim. jonkun työkaverin epäreilu kohtelun vierestä katsominen tuntuisi arvojen vastaiselta.
En saa kenkää.
Teen tehokkaasti töitä, en ole koko ajan mt-sairauslomalla.
Miksi sitä pitäisi pelätä? Työssä käydään, jotta saadaan rahoitettua se elämä jota halutaan elää. Itse irtisanoin itseni. Ja nyt olen nauttinut vapaa-ajasta, itseni kehittämisestä ja pelkästä oleilusta. Elämä on ihanaa. Jossain vaiheessa pitänee taas hetki käydä vähän töissä ja säästellä ja silloinkin vaan osa-aikaisesti, että elämänlaatu pysyy hyvänä.
Ei. Uusien ammattitaitoisten löytäminen on niin työlästä ettei kenestäkään haluta eroon.
En pelkää. Olen ollut firmassa jo monta vuotta ja olen hoitanut tehtäväni moitteettomasti. Olen muutenkin jo jäämässä eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua, joten potkut ei ihan hirveästi mun elämääni vaikuttaisi, enkä edes yrittäisi enää työllistyä. Palkaton sairaslomapäivä sen sijaan vähän pelottaa, koska matalapalkkaisena minulla ei ole varaa karenssipäiviin.
Ihmisten pitäisi ennemminkin "pelätä" tekoälyä, joka näillä näkyminen tulee jo lähivuosina viemään jopa tuhansia työpaikkoja. Suurimmassa vaarassa ovat muun muassa koodarit, kääntäjät, asiantuntijat ja yleisesti ottaen kaikenlaista "toimistotyötä" tekevät. Fyysisen työn tekijöitä, kuten metsureita, tekoäly/robotit eivät tule korvaamaan vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jokainen on korvaamaton. Ainakin omasta mielestään.
Näinhän se tällä palstalla on.
Olen alemman tason johtotehtävissä ja ollut it-firmassamme 22 vuotta. Jos minut irtisanottaisiin, veisin mukanani sellaista osaamista, jota muilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne saa ketään siihen kakkahommaan 😆😆
Enkä ole koskaan "sairaslomalla" jos nenä vähän vuotaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitäisi pelätä? Työssä käydään, jotta saadaan rahoitettua se elämä jota halutaan elää. Itse irtisanoin itseni. Ja nyt olen nauttinut vapaa-ajasta, itseni kehittämisestä ja pelkästä oleilusta. Elämä on ihanaa. Jossain vaiheessa pitänee taas hetki käydä vähän töissä ja säästellä ja silloinkin vaan osa-aikaisesti, että elämänlaatu pysyy hyvänä.
Jos tuo on totta, niin työllistymisesi on jo nyt muuttunut erittäin vaikeaksi. Et todellakaan tule saamaan työpaikkaa helposti vaikka kuinka väittäisit vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen alemman tason johtotehtävissä ja ollut it-firmassamme 22 vuotta. Jos minut irtisanottaisiin, veisin mukanani sellaista osaamista, jota muilla ei ole.
Tekoäly korvaa sinutkin helposti.
Olen niin lähellä eläkeikää, ja säästöjä on, että se voisi olla ihan kivakin. Tuskin tapahtuu kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne saa ketään siihen kakkahommaan 😆😆
Enkä ole koskaan "sairaslomalla" jos nenä vähän vuotaa.
Mieluummin sairastutat kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
No en varsinaisesti pelkää irtisanomista , mutta kyllä työnantajan vallan lisääntyminen huolestuttaa ja sen vaikutus työkulttuuriin. Koskaan ei tiedä mitä siitä seuraa. Uskaltaako jatkossa puuttua epäkohtiin?
Olen aika oikeudenmukainen ihminen, joten esim. jonkun työkaverin epäreilu kohtelun vierestä katsominen tuntuisi arvojen vastaiselta.
Epäkohtiin puuttuminen ei ole "asiallinen ja painava" syy eli ei irtisanomisperuste nyt.
Se tuskin on myöskään "asiallinen" syy eli irtisanomisperuste jatkossa.
En ole peloissani.
Tuntuu tuota irtisanomista eniten pelätä ne jotka ei edes töissä ole käyneet -> LOL
En pelkää. Miksi ihmeessä työnantaja irtisanoisi perehdytetyn ja asiansa osaavan työntekijän ja aloittaisi kaiken alusta uuden työntekijän kanssa? Jo rekrytoinnissa onnistuminen voi olla vaikeaa.