En tajua miten yli nelikymppisellä neljän lapsen äidillä voi olla parempi kroppa kuin valtaosalla
Työkaveri kyseessä. En kehtaa kysyä onko tehty jotain kirurgisia operaatioita enkä tuijottaa niin tarkkaan, että näkisin mahdolliset arvet.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri on melkein 60v kolmen lapsen äiti ja todella hyväkroppainen. Elää aktiivista elämää, urheilee ja syö perusterveellisesti kieltäytymättä kuitenkaan siitä kahvipullasta.
Jotkut onnelliset välttyvät sairauksilta ja onnettomuuksilta, jotenka ilman niitä voi porskuttaa hyvinkin pitkään aktiivisesti.
Tosin en menisi vannomaan saastemääristä ja tehotuotannosta johtuen onko mikään ruoka niin terveellistä enää kuin ennen. Ei me tiedetä mitä kaikkea lisäaineita, saasteita, muovia ja lääkkejäämiä saadaan ruuasta. Jotkut kestävät paremmin pitempään ja toiset huonommin.
No tällä henkilöllä on kyllä ollut terveysongelmia, saanut mm. tekonivelen jo melko nuorena, myös vaikeita parisuhdeongelmia jne., joten ei voi sanoa että olisi helpon elämän läpi vaan porskuttanut. Jotkut ihmiset vaan kokee saavansa siitä liikunnasta ja aktiivisuudesta helpotusta stressiin ja pakoa arjesta, joten ne keinot liikkua vaan etsitään.
Tunnen joitain muitakin sellaisia ihmisiä jotka alkaa vaan urheilla enemmän mitä vaikeammaksi elämä menee (ja pahimmillaan ajaa itsensä ihan piippuun sitten), toisilla liikunta jää ja lohtuna toimii helposti se ruoka. Varmaan aika selvää kumpi säilyy hoikkana ja kumpi pyöristyy?
Vierailija kirjoitti:
Laihoilla ihmisillä on tunnistettu olevan geenejä, jotka auttavat heitä pysymään solakoina, söivät he mitä tahansa. Tähän tulokseen on tullut tutkimus, joka on tehty Cambridgen yliopistossa.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-laihoilla-ihmisilla-on-sellaista-d…
Ei välttämättä vaikuta elintavat vaan ainoastaan geenit. Saanut lotossa sellaiset geenit ettei kroppa repsahda. Puolisoni ihmetteli aina hyvin hoikkaa työkaveria joka pystyi syömään kaikkein eniten eikä mikään näkynyt kropassa. Yksi tuttu sanoin että voi syödä kuin hevonen eikä missään näy kun utelin hoikkuuden salaisuutta.
Heidänlaisiaan kun joitain tunnen niin ei elintavat mitenkään muista poikkeavia eikä he mitään himo liikuntaakaan harrasta.
Eihän tuossa sanottu että ainoastaan geenit vaan:
"Selvisi, että geeniperimä vaikuttaa noin 28 prosentilla siihen, onko ihminen hoikka. Luku on verrattavissa siihen, miten perimä selittää liikalihavuutta."
Tutkimuksen lukemalla selviää vielä että tarkoitettiin että hoikkuuden periytyvyys on tuo 28 prosenttia. Merkittävä, tietysti, mutta ympäristön vaikutus on sittenkin suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden todella timmin päälle nelikymppisen, joka vielä muutama vuosi sitten oli semmoinen aika perus, vähän pehmeä perheenäiti, ei mikään lihava mutta ei hoikkakaan. Sitten päätti aloittaa kuntokuurin ja on treenannut itsensä huikeaan kuntoon. Tosin hänellä on kai oikeasti poikkeuksellisen hyvät geenit kun oli käynyt tutkimuksissa ja esim palautuminen oli todettu olevan samaa tasoa parikymppisten kanssa. Lihasta myös tulee helposti, kun ei omien sanojensa mukaan juuri käy salilla vaan ennemmin pyöräilee, hiihtää jne., mutta lihakset erottuu hänellä selvästi.
Niin kuka jaksaa järkyttävää treeniä ja aikaahan siihen menee varmasti ihan kamalasti kurinalaisen ruokavalionkin lisäksi ja kuinka kauan sitä jaksaa.
Minäkin hurahdin nelikymppisenä ikäkriisissä kuntokuuriin mutten jaksanut sitä kolmea vuotta enempää kun siihen alkoi se kyllästyttämään eikä se jäänyt pysyväksi elämäntavaksi tuntuen lopulta että mitähän järkeä täässäkin oikein on kun varsinkaan pitkä ja kitulias elämäkään ei houkuta.
Pelkistä geeneistä kiinni.
Geenit ratkaisee mikä ruoka maistuu ja minkä verran; innostuuko liikunnasta ja jos, niin mistä; sen, miten paljon treeni vaikuttaa elimistöön; sen miten hyvin lihasmassa kertyy, miten iho löystyy/ ei löysty ja miten rasva kertyy jne. Tämä on ihan perustietoa.
Miehiltähän tuo ei onnistu. Heille maistuu ruoka ja alko niin kovin.
Itsekin tunnen yli 45-vuotiaan naisen ja hänellä on upea kroppa. Edes tissit eivät roiku, vaikka on kolme lasta imettänyt. Ei edes mitään superterveellistä elämää vietä, mutta käy salilla joskus ja liikkuu paljon kävellen ja pyöräillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit, ei sen kummempaa.
Niin, ne geenit herää viideltä ennen töitä salille ja kieltäytyy jälkkäristä. Niinhän se on.
Geenit(tai nykytutkimuksen valossa esim suolistomikrobisto) vaikuttaa silleen, että toiset pysyy hyvässä kunnossa vaikka ei nousisi viideltä salille ja kieltäytyisi jälkkäristä, toiset joutuu näkemään enemmän vaivaa. Toki kyllä "hyvilläkin" geeneillä voi lihoa, mutta se vaatii huomattavasti enemmän ylensyöntiä kuin lihavuuteen taipuvilla geeneillä/suolistomikrobistolla.
Painonhallintaan vaikuttaa moni muukin asia kuin ne kilokalorit, joten geenien vaikutuskin on paljon moniulotteisempi kuin se muutaman sadan kilokalorin ero aineenvaihdunnassa.
Kyllä se loppujen lopuksi on aika yksinkertaista. Tuo muutama sata kilokaloria nimenomaan sisältää ne erot esim. suolistomikrobeissa yms. Toki asiaan liittyy paljon esimerkiksi psykologisia ulottuvuuksia, jotka vaikuttavat siihen, miten ihminen pystyy hallitsemaan syömistään ja liikkumistaan.
Kuitenkin aivan kiistatta ylivoimaisesti merkittävin tekijä painonhallinnassa on se, mitä suustaan pistää alas, vaikka hyvin moni ei sitä haluakaan uskoa. Kyllä minäkin uskoin vaikka mihin teorioihin, miksi paino ei vain putoa, kun painoindeksini oli 42. Nyt painoindeksini on 26 ja uskon hyvin vahvasti, että siihen vaikuttavat tekijät ovat syöminen ja liikkuminen. Aivan sama on lähes kaikilla terveysryhmissä muutoskuviaan esittelevillä, kun heiltä kysytään, miten he ovat laihtuneet. He kertovat, että ovat syöneet vähemmän ja liikkuneet enemmän. Ei kukaan onnistujista ala selittelemään mitään tarinoita, että he "hoitivat suolistoflooransa kuntoon lisäravinteella X" ja sitten paino vain putosi itsestään. Lähes poikkeuksetta sitten kaikesta muusta selittäjät ovat yhä itse ylipainoisia (tai verkostomarkinoijia).
Eli liene kovin kaukana totuudesta, kun sanotaan, että ylipainoiset tietävät laihduttamisesta kaiken paitsi, miten laihdutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikä tee hyvää kroppaa vaan elintavat ja geenit.
Monella 20v:llä on jo selluliittiä ja ihan sulanut keho ja naama, kun taas joillain harvoilla 40v naisilla on solakka urheilullinen keho ja sopusuhtaiset kasvot.
Joskus ruma yrittää parantaa ulkonäköään leikkauksilla sekä fillereillä tai botoxilla, mutta lopputulos on groteski ja etova.
90% hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on selluliittiä. Jopa huippu-urheilijoilla on selluliittiä. Se ei ole merkki yhtään mistään.
Juuri näin. Selluliitti on tulevan vauvan ravintoa. Sen jälkeen kun olet lapsia tehnyt, niin selluliititkin katoaa. Minulla on 4 lasta, eikä enää yhtään selluliittia. Imetin monta vuotta yhteensä, siinä ne kuluu pois. No olen muutenkin hoikka, mutta saman painoinen kuin nuorena ja silloin minulla oli oikein kunnon jättipeppu ja selluliitit.
Itse tiedän yhden, pieni ja on tiukassa kunnossa, kaksi lasta ja ikää 41. Juoksee viikossa sen 30-40km ja treenaa lihaskuntoa. Se nyt on aina liikkunut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Pelkistä geeneistä kiinni.
Geenit ratkaisee mikä ruoka maistuu ja minkä verran; innostuuko liikunnasta ja jos, niin mistä; sen, miten paljon treeni vaikuttaa elimistöön; sen miten hyvin lihasmassa kertyy, miten iho löystyy/ ei löysty ja miten rasva kertyy jne. Tämä on ihan perustietoa.
Ihanan fatalistista. "Minä olen lihava, joten minun ei kannata edes yrittää tehdä asialle mitään, koska se johtuu vain ja ainoastaan geeneistä." Täydellinen esimerkki itsensä täyttävästä ennustuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella 20v:llä on jo selluliittiä ja ihan sulanut keho ja naama, kun taas joillain harvoilla 40v naisilla on solakka urheilullinen keho ja sopusuhtaiset kasvot.
Joskus ruma yrittää parantaa ulkonäköään leikkauksilla sekä fillereillä tai botoxilla, mutta lopputulos on groteski ja etova.
90% hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on selluliittiä. Jopa huippu-urheilijoilla on selluliittiä. Se ei ole merkki yhtään mistään.
Selluliittipitoiset hedelmälliset naiset saa älykkäitä lapsia, koska aivot tarvitsevat rasvaa kehittyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Laihoilla ihmisillä on tunnistettu olevan geenejä, jotka auttavat heitä pysymään solakoina, söivät he mitä tahansa. Tähän tulokseen on tullut tutkimus, joka on tehty Cambridgen yliopistossa.
Ei välttämättä vaikuta elintavat vaan ainoastaan geenit. Saanut lotossa sellaiset geenit ettei kroppa repsahda. Puolisoni ihmetteli aina hyvin hoikkaa työkaveria joka pystyi syömään kaikkein eniten eikä mikään näkynyt kropassa. Yksi tuttu sanoin että voi syödä kuin hevonen eikä missään näy kun utelin hoikkuuden salaisuutta.
Heidänlaisiaan kun joitain tunnen niin ei elintavat mitenkään muista poikkeavia eikä he mitään himo liikuntaakaan harrasta.
Tätä se on, kun lukutaidoton ihminen lainaa yhtä lukutaidottoman toimittajan tekemään Tekniikan Maailman artikkelia, jossa laaja tieteellinen tutkimus tiivistetään 1/3 aaneloseen ja tehdään mahdollisimman raflaava klikkiotsikko.
Merkittävimmät painonhallintaan vaikuttavat geenit liittyvät ruokahaluun ja kylläisyyden tunteeseen. Voi siis olla, että jotkut hoikat ihmiset "voivat syödä, mitä haluavat" mutta he yksinkertaisesti haluavat syödä vähemmän kuin lihavat. Se ei poista sitä faktaa, että syödyn ruuan määrä ja laatu ovat merkittävimmät tekijät painonhallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa sanottu että ainoastaan geeni
Niin, geenit ei ole määräävä tekijä kaikessa, vaan ympäristö voi laukaista tietyn geenin vaikutuksen. Ihmisellä saattaa olla geeneissä alttius sairastua esim skitsofreniaan, alkoholismiin, rintasyöpään, alzheimeriin, diabetekseen tai reumaan. Mutta mikään ei ole kiveen hakattua, koska lopulta elintavat ja ympäristö on ne mitkä määrää kuinka geenit toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit, ei sen kummempaa.
Niin, ne geenit herää viideltä ennen töitä salille ja kieltäytyy jälkkäristä. Niinhän se on.
Itselläni on kaikki nämä tässä ketjussa mainostetut hyvät elintavat, eikä silti ole koskaan ollut hyvä kroppa. Ihmiset tekevät sen olettamuksen, että jos on reisiä ja takapuolta enemmän kuin muilla hoikilla naisilla, sen on nyt vain johduttava siitä että pulla maistuu. Vaan kun ei maistu. Joten joo, siksi geenit myös.
Tuskinpa on. Sinun ei tietenkään ole mikään pakko tehdä kropallesi yhtään mitään, mutta jos oikeasti haluat muokata kehoasi, se on kyllä mahdollista. Mutta muista, että se vaatii usein ihan oikeasti töitä. Tietenkään kaikista kropista ei saa millaista tahansa, mutta kyllä sinne yleensä jotain muutoksia on tehtävissä.
Vaikka täällä aina selitetään kuinka kävely on ihan ylivertaista liikuntaa, niin tietyn pisteen jälkeen se ei enää juurikaan muokkaa kehoasi. Silloin pitää yleensä mennä salille ja silloinkaan ei riitä, että "käy salilla", vaan ne painot pitää oikeasti pistää liikkumaan. Ja painojen pitää olla raskaita. Se, että käy heiluttelemassa 30 toistoa jotain liikettä ilman että se edes tuntuu raskaalta on aika lailla yhtä tyhjän kanssa.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen, mutta tavoitteet saattavat vaatia ihan oikeasti kovaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveri piirissä nimenomaan ne ketkä synnyttäneet ja keillä lapsia ovat hoikkia. Lapsettomista iso osa ylipainoisia. En tiedä onko joku syy yhteys en ole aiemmin asiaa tullut ajatelleeksi. Ehkä terveemmät elintavat?
Mun kaveripiirissä taas toisinpäin. Ollaan tosin nelikymppisiä, eli nuoremmilla voi olla toinen tilanne. Itse olen tulkinnut keski-ikäisissä asian niin että lapsettomilla on aikaa liikkua ja harrastaa. Ruuhkavuosia viettävät puolestaan istuvat autossa kuskaamassa lapsia harrastuksiin. Itse lapsettomana keski-ikäisenä myös syön ihan toisenlaista ruokaa kuin perheelliset, eikä minullakaan olisi varaa ruokkia kokonaista perhettä tuoreilla vihanneksilla, marjoilla, tuoreella kalalla ja laatulihalla joita syön itse.
Minun tuttavapiirissäni taas on kolmen lapsen äitejä, joilla on tohtorin
Totta kai ihmisiä on erilaisia. Kuitenkin on myös totta, että eri ikävaiheisiin kuuluu tekijöitä niin elämäntilanteen kuin fyysisen puolenkin suhteen, jotka useimpiin vaikuttavat. Tästä saadaan sitten hahmotettua mikä on tyypillistä ja yleisempää missäkin iässä vaikka joku supersuorittaja joka ikäryhmään varmasti mahtuukin.
Tässä omat havaintoni tukevat tuota aiempaa kommentoijaa. Pari-kolmekymppisissä perheelllset voivat olla tyypillisesti lapsettomia paremmassa kunnossa kun baari-illat jäävät pois, einekset vaihtuu kotiruokaan ja nuori ikä huolehtii loput. Mutta kymmenen vuoden päästä nuori ikä ei enää riitä vaan aletaan tarvita liikuntaa ja siihen harvalla perheellisellä, varsinkaan naisella, on aikaa. Lapsettomat keski-ikäiset taas ovat myös jättäneet pizzat vähemmälle ja vaihtaneet biletyksen liikuntaan. Heillä on siihen kaikki aika ja raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Olen itse 28v eikä minulla ole ikinä ollut selluliittiä, ja olen synnyttänyt yhden lapsen. En tunne ketään ikäistäni jolla olisi selluliittia.
En tiedä miten tarkkaan tuijottelet muiden naisten reisiä, mutta kyllä minulla ainakin oli selluliittiä, kun olin 17-vuotias, normaalipainon alarajalla ja treenasin useamman kerran viikossa. Nyt se melkein huomaamattomampaa, kun on niin paljon muutakin tavaraa ympärillä. Joku ilo kertyneistä kiloista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveri piirissä nimenomaan ne ketkä synnyttäneet ja keillä lapsia ovat hoikkia. Lapsettomista iso osa ylipainoisia. En tiedä onko joku syy yhteys en ole aiemmin asiaa tullut ajatelleeksi. Ehkä terveemmät elintavat?
Mun kaveripiirissä taas toisinpäin. Ollaan tosin nelikymppisiä, eli nuoremmilla voi olla toinen tilanne. Itse olen tulkinnut keski-ikäisissä asian niin että lapsettomilla on aikaa liikkua ja harrastaa. Ruuhkavuosia viettävät puolestaan istuvat autossa kuskaamassa lapsia harrastuksiin. Itse lapsettomana keski-ikäisenä myös syön ihan toisenlaista ruokaa kuin perheelliset, eikä minullakaan olisi varaa ruokkia kokonaista perhettä tuoreilla vihanneksilla, marjoilla, tuoreella kalalla ja laatulihalla joita syön itse.
No, minä olen 44 v. nainen, jolla kolme lasta. Kyllä, kuskaan heitä harrastuksiin, mutta käyn heidän treeniensä aikana aina itse juoksulenkillä. Ja todellakin syömme koko perhe terveellisesti, kasvispainotteisesti, kalaa, joka aamu puuroa marjoilla jne. Enkä ole läski. Terveellisiä asioita voi priorisoida! Ei lapsiperheellisyys tarkoita sitä, että vapaina hetkinä pitää istua telkkarin ääressä ja syödä ranskalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Geenit, my ass. Olen hoikka yli 40v äiti, kolme raskautta. Minä haluaisin syödä herkkuja ym hiilarishittiä päivittäin mutta en sitä tee koska en halua lihoa. Varmasti lihoisin jos söisin mitä sattuu.
Kyllä sitä itsekuria vaaditaan että jaksaa kuukaudesta toiseen vastustaa kaikkia ihania herkkuja kaupassa ja kotona. Että ei ala leipomaan kakkua ja pullaa jne. Ei oo helppoa kellään, hoikillakaan.
Kate Mossin sanoin "mikään ei maistu niin hyvältä, kuin miltä hoikkuus tuntuu".
Kyllä sen näkee vaikka olisi säkki päällä.