Parisuhde ja riman alentaminen ja tason laskeminen - ja mikä on lopputulos?
Jotenkin vaan epäilen, että jos parisuhteessa vain tyytyy johonkin ihmiseen, jonka kanssa ei edes oikeasti haluaisi olla, (mutta kun ei parempaakaan/ketä olisi oikeasti halunnut saanut), niin eipä taida kovin onnellista ja onnistunutta suhdetta olla tiedossa.
Ja mitä itse ajattelisit, jos kumppanisi ilmottaisi laskeneensa rimaa ja tyytyneensä sinuun, kun ei parempaakaan saanut.
Varmaan ilahtuisit ja hyppisit riemusta.
Kommentit (117)
Niin... "Tietoinen elämys tarkoittaa siis sitä, että tiedostat tuntevasi tunnetta. Lyöt varpaan seinää, siitä syntyy tietoinen elämys eli tiedostat, että nyt muuten sattui. Tunnet vetoa johonkin ihmiseen, sekin on tietoinen elämys, koska havaitset ja tiedostat, että nyt jostain syystä tuo kassaneiti tai postinjakaja vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Niin... "Tietoinen elämys tarkoittaa siis sitä, että tiedostat tuntevasi tunnetta. Lyöt varpaan seinää, siitä syntyy tietoinen elämys eli tiedostat, että nyt muuten sattui. Tunnet vetoa johonkin ihmiseen, sekin on tietoinen elämys, koska havaitset ja tiedostat, että nyt jostain syystä tuo kassaneiti tai postinjakaja vaikuttaa mielenkiintoiselta.
tietoisuus myös tarkoittaa sitä että tunteita voi hallita. Eli kyseessä ei ole mikään hallitsematon voima. yleensä ihastutaan mielikuvaan esim. kassaneidistä eli toivotaan toisen olevan jotakin mitä se ei välttämättä ole.
kyseessä on siis fantasia ja itsesuggestio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ulkomuoto voi kertoa paljonkin ihmisestä. Yritin vajaa puoli vuotta seurustella miehen kanssa, joka ei miellyttänyt ulkonäöllisesti, mutta oli yställinen, välittävä ja seksi oli oikeasti hyvää. Kävi sitten pidemmän päälle ilmi, että söi todella yksipuolisesti, joi jatkuvasti janoonsa olutta ja limsaa, oli raskasmielinen ja helposti ärsyyntyvä jos ei ymmärtänyt minun tapaani toimia. Luultavasti ulkonäkö, ruokavalio ja ärsyyntyneisyys ja passiivisuus olivat jollakin lailla kytköksissä toisiinsa. Ei sopinut näiden ominaisuuksien kanssa minun kumppanikseni.
Ei tarvitse olla kummoset kriteerit jotta haarat aukeaa.
Tämä oli tällainen hyvin tiivistetty kertomus yhdestä kokemuksesta. Mutta kyllä, juuri tuossa elämänvaiheessa kaipasin hyvin paljon seksiä ja positiivista huomiota. Ja kumpaakin sain, kunnes tajusin että pidempiaikaiseen suhteeseen tämä kuvio ei riitä.
Tämä tapaus laittoi minut kyllä tarkastelemaan kriittisesti omia tarpeitani ja minkälainen kumppani olisi minulle oikeasti hyvä. Ja nostin rimaani rutkasti. Vaikka olin jo yli neljäkymmentä vuotias kahden lapsen yksinhuoltaja. Ja siitä puoli vuotta myöhemmin tapasinkin elämäni rakkauden. Joka kaiken muun hyvän ja ihanan lisäksi on myöskin ilo silmälle. Aina vain.
"Ja mitä itse ajattelisit, jos kumppanisi ilmottaisi laskeneensa rimaa ja tyytyneensä sinuun, kun ei parempaakaan saanut."
Miksi ihmeessä ilmoittaisin tällaista? Olisin halunnut vaimokseni alun perin eri naisen kuin sen jonka kanssa päädyin yhteen. Olemme kuitenkin olleet parikymmentä vuotta yhdessä, ja uskoakseni molemmat ihan onnellisia. Ei tulisi mieleenkään sanoa vaimolleni tyytyneeni häneen, kun en toista saanut, mitä se ketään auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
"Ja mitä itse ajattelisit, jos kumppanisi ilmottaisi laskeneensa rimaa ja tyytyneensä sinuun, kun ei parempaakaan saanut."
Miksi ihmeessä ilmoittaisin tällaista? Olisin halunnut vaimokseni alun perin eri naisen kuin sen jonka kanssa päädyin yhteen. Olemme kuitenkin olleet parikymmentä vuotta yhdessä, ja uskoakseni molemmat ihan onnellisia. Ei tulisi mieleenkään sanoa vaimolleni tyytyneeni häneen, kun en toista saanut, mitä se ketään auttaisi?
Haikailit ja haikailet siis edelleen eri naisen perään?
Minulla on ollut rima aina hyvin korkealla miesten suhteen, enkä keksi asiasta yhtäkään negatiivista puolta.
Niin monet tuntuvat olevan niin paskoissa suhteissa että ennemmin sitä rimaa olisi pitänyt nostaa. Itse en ollut koskaan paskassa suhteessa mutta sellaisissa "ihan kivoissa". Rakastuin ensimmäisen kerran lähemmäs 50-vuotiaana, kun olin jo päättänyt olla paljon mieluummin yksin kuin enää missään ihan kivassa. Rakastuin niin upeaan mieheen, että aiemmin en olisi uskaltanut edes katsoa hänen suuntaansa. Ja mikä ihmeellisintä, olin elämän rakkaus myös hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa, että olisit alunperin halunnut jonkun toisen? Tarkoitatko, että vaimosi ei ollut ensimmäinen josta ikinä olit kiinnostunut, vai oliko hän joku kakkosvaihtoehto, joka ei tuntunut yhtä hyvältä kuin se toinen? Aika moni on ollut elämässään rakastunut muihinkin kuin kumppaniinsa, mutta ei se suinkaan tarkoita, että aina se ensimmäinen on just se, jonka olisi halunnut myöhemminkin. Useimmiten menee niin, että jos 19-vuotiaana rakastuu johonkin, jota ei sitten saakaan, käsittelee asian mielessään ja pääsee siitä yli, ja myöhemmin rakastuu johonkin uuteen ihmiseen. Ei silloin enää tunnu, että "alunperin halusin toisen", vaan nimenomaan haluaa sen, johon on rakastunut. Menneet eivät kiinnosta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa, että olisit alunperin halunnut jonkun toisen? Tarkoitatko, että vaimosi ei ollut ensimmäinen josta ikinä olit kiinnostunut, vai oliko hän joku kakkosvaihtoehto, joka ei tuntunut yhtä hyvältä kuin se toinen? Aika moni on ollut elämässään rakastunut muihinkin kuin kumppaniinsa, mutta ei se suinkaan tarkoita, että aina se ensimmäinen on just se, jonka olisi halunnut myöhemminkin. Useimmiten menee niin, että jos
Just näin. Ja jos on tarve ilmoittaa, että olisi halunnut jonkun toisen, silloin asia on käsittelemättä. Normaalisti se seuraava tuntuu yhtä hyvältä tai paremmalta, ei tyytymiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ulkomuoto voi kertoa paljonkin ihmisestä. Yritin vajaa puoli vuotta seurustella miehen kanssa, joka ei miellyttänyt ulkonäöllisesti, mutta oli yställinen, välittävä ja seksi oli oikeasti hyvää. Kävi sitten pidemmän päälle ilmi, että söi todella yksipuolisesti, joi jatkuvasti janoonsa olutta ja limsaa, oli raskasmielinen ja helposti ärsyyntyvä jos ei ymmärtänyt minun tapaani toimia. Luultavasti ulkonäkö, ruokavalio ja ärsyyntyneisyys ja passiivisuus olivat jollakin lailla kytköksissä toisiinsa. Ei sopinut näiden ominaisuuksien kanssa minun kumppanikseni.
Ei tarvitse olla kummoset kriteerit jotta haarat aukeaa.
Tämä oli tällainen hyvin tiivistetty kertomus yhdestä kokemuksesta. Mutta kyllä, juuri tuossa elämänvaiheessa kaipasin hyvin paljon seksiä ja positiivista huomiota. Ja kumpaakin sain, k
Millainen lapsuus sinulla on ollut? Miten vanhemmat oli läsnä ja suhde heihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riman laskeminen ei tarkoita että otettaisiin kuka vain tai sellainen josta ei ollenkaan tykättäisi. Se tarkoittaa vain sitä että luovutaan turhista rajoittavista ennekko-odotuksista niin että sitä itselle sopivaa ja mieluista voidaan etsiä laajemmalta alueelta kuin ennen. Esimerkkinä että jos ennen on ihastunut aina vaan nahkatakkisiin rokkareihin niin voi tajuta että se ei ehkä olekaan se tärkein asia parisuhteessa vaan joku ihan normaali ihminen voi olla ihan yhtä hyvä.
Miksi se on riman laskemista? Sehän on vain realiteetteihin siirtymistä, ellei nyt sitten oikeasti se nahkatakkinen rokkari ole välttämätön.
Koska yleensä ajatellaan että sen kumppanin pitäisi täyttää meidän kaikki vaatimuksemme, myös ne epärationaaliset. Ja se pointti on juuri se että ihmisillä on hyvin usein joku alitajuinen kuva siitä millaiseksi ajattelee sen tulevan kumppanin. Ja jos se ehdokas ei vastaakaan sitä kuvaa niin se hylätään vaikka siinä ei olekaan oikeasti mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riman laskeminen ei tarkoita että otettaisiin kuka vain tai sellainen josta ei ollenkaan tykättäisi. Se tarkoittaa vain sitä että luovutaan turhista rajoittavista ennekko-odotuksista niin että sitä itselle sopivaa ja mieluista voidaan etsiä laajemmalta alueelta kuin ennen. Esimerkkinä että jos ennen on ihastunut aina vaan nahkatakkisiin rokkareihin niin voi tajuta että se ei ehkä olekaan se tärkein asia parisuhteessa vaan joku ihan normaali ihminen voi olla ihan yhtä hyvä.
Miksi se on riman laskemista? Sehän on vain realiteetteihin siirtymistä, ellei nyt sitten oikeasti se nahkatakkinen rokkari ole välttämätön.
Koska yleensä ajatellaan että sen kumppanin pitäisi täyttää meidän kaikki vaatimuksemme, myös ne epärationaaliset. Ja se pointti on juuri se että ihmisillä on hyvin usein joku alitajuinen kuva
Kaikki eivät yleisesti ajattele noin. Eli epäoleellisten kriteerien asettajien on toki fiksua luopua niistä.
en ymmärrä koko ajatusta riman alentamisesta seurustelussa, jossain nettideittaulussa ehkä siinä mielessä, että tapailee laajempaa kirjoa ihmisiä eikä vain sellaisia, jotka tuntuu olevan täydellisiä omiin vaatimuksiin nähden. Mutta seurustelemaan en ainakaan itse alkaisi, ellen olisi kovasti ihastunut, ja ihastumiseen en voi asettaa mitään rajoja, se on tunne eikä tottele järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tietoisuus myös tarkoittaa sitä että tunteita voi hallita. Eli kyseessä ei ole mikään hallitsematon voima. yleensä ihastutaan mielikuvaan esim. kassaneidistä eli toivotaan toisen olevan jotakin mitä se ei välttämättä ole.
kyseessä on siis fantasia ja itsesuggestio.
Et muuten pysty hallitsemaan kivun tunnetta, eli kyseessä on siis tiedostamaton tunne?
Jos saisin palata teini-ikään, yrittäisin aloittaa seurustelun mahdollisimman matalalta tasolta. Tällöin on helpompi löytää aina uusi kumppani.
Itsellä kävi niin, että sain heti alussa monta tasoa liian hyvän kumppanin, ja tämän jälkeen muut on tuntuneet pliisulta siihen verrattuna :( Miksi kukaan ei opettanut näitä asioita?
"Kaikki eivät yleisesti ajattele noin. Eli epäoleellisten kriteerien asettajien on toki fiksua luopua niistä."
Ihmisillä voi olla myös alitajuisia kriteerejä joita ei tunnista jos sitä omaa käyttäytymistä ei ihan aktiivisesti analysoi. Hyvin moni ihmettelee että miksi törmää aina samanlaisiin ja itselle lopulta epäsopiviin kumppaneihin. No se syy löytyy vain katsomalla peiliin. Mutta se on epämukavaa koska silloin pitää muuttaa omaa käytöstään eikä vastuuta voi sälyttää muille.
kokonaisuus ratkaisee vuorovaikutustaidot kehiin
Joo siis tunteita et voi hallita. Omaa toimintaa kyllä. Jos ihastun ja tunnen vetoa Pekkaa ja Maijaan, nämä tunteet syntyvät alitajuisesti. En voi siis järjellä päättää kehen tunnen vetoa ja kehen en. Sama pätee myös toisin päin: en voi vaatia muita ihmisiä tuntemaan vetoa ja ihastumaan itseeni.
Jos tunnen vetoa Maijaan, mutta en naisena halua myöntää olevani panseksuaali, saatan yrittää ohittaa nämä tunteet ja kokeilla onneani Pekan kanssa. Jos taas tapaan juhlissa kivan Kallen, joka paperilla ja ulkoisestikin vaikuttaa hyvältä, en silti tahtomallakaan saa ihastuksen tunnetta aikaan, vaikka yrittäisin. Kaverini Emmi saattaa sitä vastoin olla kuin sulaa vahaa Kalleen tutustuttuaan. Voi vain toivoa, että Kalle tuntee Emmiin vetoa. Jos ei tunne, molemmille löytyy kyllä jostain vastinkappale.
Järjellä voi hallita toimintaa, tunteita ei.
Hmmm.
minä valitsin nuorena ensimmäisen aviopuolison järjellä ajatellen, että parempaa en voisi saada. Sitten hänestä ilmaantui ikäviä puolia, henkistä väkivaltaa, ja ajattelin, että se hyvä puoli hänessä on, ettei ainakaan petä, kun tuollainen ei muille kelpaa.
kuinka ollakaan. Mies meni ja vaihtoi minut lennosta toiseen.
nykyinen aviopuolisoni oli silmissäni niin komea, että huomasin hänet ulkonäöstä. Tunsin pitkään alemmuutta, sillä hänellä on kaikki ominaisuudet, joilla saa naisen kuin naisen. Hänen aikaisemmat suhteet ovat kauniiden ja tasokkaiden naisten kanssa.
kuinka ollakaan, tuo mies katselee vain autojen perään. Nyt yli 10 v yhdessä.
Oikeassa elämässä havaittua:
- riman laskusta on puhunut vain vahvasti narsistisia piirteitä omaava nainen
- riman nostosta on puhunut moni perhehelvetissä kasvanut nainen, joka on hoksannut elämän voivan olla parempaa kuin toksisen luuserin kanssa läheisriippuvaisena