Hiilihydraatteja saatetaan pitää syynä lihavuuteen tai voimattomuuteen. Nämä väitteet eivät perustu tieteelliseen näyttöön.
Voi kilin pallit mikä artikkeli
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009726939.html
Yhä useampi on läski, koska nimenomaan uskalletaan syödä hiilareita. Kyllä on tutkimukset tutkijalla jäänyt täysin lukematta
Kommentit (28)
Mä syön aika paljo hiilareita, mut oon todennu et ne on hyväks mulle koska treenaan aika paljon. Oon huomannu että jos jätän ne pois niin mun keho menee vähän liiankin slimmiks ja tätä mä en halua.
Mutta olen samaa mieltä, ne väsyttää ja tekee olon veteläks jos kokoajan syö.
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi on läski, koska syö lähtökohtaisesti täysin väärin ja nimenomaan vääränlaisia hiilareita. Hiilarit tulee saada täysjyväviljasta ja kasviksista, ja juuri niitä "kuituisessa muodossa" tulevia hiilareita me tarvitsemme - ja paljon.
Tämä. Jos syö päivittäin kasviksia, kaurapuuroa jne. niin erittäin harva näillä hiilareilla "lihoaa", kun eivät ne oikein nosta verensokeriakaan ja kalorimäärä on todella maltillinen.
Keskivertokansa sen sijaan puputtaa vaaleaa paahtoleipää, sipsiä, sokereita, suklaata jne. jossa ihan massiivisia määriä nopeita hiilareita jotka pitävät koko päivän verensokerin tapissa ja ovat todella, todella kaloripitoisia. Elimistölle ei koskaan synny edes teoreettista mahdollisuutta välillä poltella ylimääräisiä rasvoja pois kun sinne tungetaan koko ajan lisää nopeita hiilareita, jopa 3-4 tunnin välein "koska ravintosuositukset niin sanoo".
Jos syö painokiloa kohden gramman proteiinia, puoli kiloa kasviksia, täysjyvää, juo mehujen ja kaljan sijasta vaikka vettä, niin ei taatusti lihoa. Silti Suomessa jostain syystä näin syövät lähinnä jotkut fitness-ammattilaiset tai ammattijääkiekkoilijat. Näilläkin hiilaritankkaus tapahtuu lähinnä ennen urheilukisaa, jolloin vedetään esim. pastaa jauhelihan tai kanan kanssa. Ei sitä tankata lepopäivänä huvin vuoksi.
karu totuus diabeteksen ja ylipainon roimalle nousulle: peruskansa on niin stressaantunutta että lääkitsee stressiään kaljalla, suklaalla, jäätelöllä, pitsoilla, sipseillä jne.
jotain kokkeliviivaa ei noin vain talliainen osta ja se maksaa satasen. sipsipussin saa lähimmästä k-marketista ja se maksaa pari euroa. näkyy kyllä vyötäröllä ajan mittaan tällainen stressisyöminen, mutta monelle se on vain keino sietää paskaa elämää
Jutussahan oli kyllä tarkennettu, että hiilihydraatteja on erilaisia ja "hyvien" hiilihydraattien puute ruokavaliossa on se ongelma. Ja toisaalta se, että joillain ruokavalio on kovin rajoittunut, kun ruokavaliossa niiden hyvienkin hiilihydraattien määrä on karsittu minimiin ja tämä vaikuttaa mm. kuidun liian höisenä saantina.
Ihan yhtä lailla jutussa oli käsitelty liiallista sokerin saamista ja huonoja hiilihydraatteja. Siitä olen samaa mieltä, että kovin syväluotaava tuo artikkeli ei ollut ja lähteet puuttuivat lähes kokonaan, mutta kyse on todennäköisesti lähinnä jutun kirjoittaneen toimittajan aiheeseen perehtymättömyydestä johtuva asia.
Hiilareita ei tarvitse ollenkaan. Aivot käy ketoneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useampi on läski, koska syö lähtökohtaisesti täysin väärin ja nimenomaan vääränlaisia hiilareita. Hiilarit tulee saada täysjyväviljasta ja kasviksista, ja juuri niitä "kuituisessa muodossa" tulevia hiilareita me tarvitsemme - ja paljon.
Tämä. Jos syö päivittäin kasviksia, kaurapuuroa jne. niin erittäin harva näillä hiilareilla "lihoaa", kun eivät ne oikein nosta verensokeriakaan ja kalorimäärä on todella maltillinen.
Keskivertokansa sen sijaan puputtaa vaaleaa paahtoleipää, sipsiä, sokereita, suklaata jne. jossa ihan massiivisia määriä nopeita hiilareita jotka pitävät koko päivän verensokerin tapissa ja ovat todella, todella kaloripitoisia. Elimistölle ei koskaan synny edes teoreettista mahdollisuutta välillä poltella ylimääräisiä rasvoja pois kun sinne tungetaan koko ajan lisää nopeita hiilareita, jopa 3-4 tunnin välein "koska ravintosuositu
Eerikkilän urheiluopistossa instituution valmentaja laittoi jotain statistiikkaa jalkapallosta. Parhaissa joukkueissa ei esim. alkoholia käytetä treenikaudella lainkaan tai lentää joukkueesta ulos. Nopeita hiilareita kuten sokeria tai spagettia syödään vain pelipäivänä.
Tyypillinen tavis vetää jokaikisenä vuoden päivänä jotain hiilareita ja moni vielä alkoholia siihen päälle. Ei jakseta edes portaita kävellä ylös ja töihin mennään kotiovelta työpaikan ovelle autolla.
Tulee todela kalliiksi kansanterveydellisesti, siinä kalpenee eläke- ja työttömyysmenot kun aletaan hoitamaan kihtiä, rasvamaksaa, poksahtaneita sydämiä, tukkeutuneita verisuonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskivertokansa sen sijaan puputtaa vaaleaa paahtoleipää, sipsiä, sokereita, suklaata jne. jossa ihan massiivisia määriä nopeita hiilareita jotka pitävät koko päivän verensokerin tapissa ja ovat todella, todella kaloripitoisia. Elimistölle ei koskaan synny edes teoreettista mahdollisuutta välillä poltella ylimääräisiä rasvoja pois kun sinne tungetaan koko ajan lisää nopeita hiilareita, jopa 3-4 tunnin välein "koska ravintosuositu
Ihan vähähiilarisella olen näköjään itse kun hiilarit on päivässä 100, maks 140. Ja syön paljon kasviksia ja aamuin ja iltasin puuroa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskivertokansa sen sijaan puputtaa vaaleaa paahtoleipää, sipsiä, sokereita, suklaata jne. jossa ihan massiivisia määriä nopeita hiilareita jotka pitävät koko päivän verensokerin tapissa ja ovat todella, todella kaloripitoisia. Elimistölle ei koskaan synny edes teoreettista mahdollisuutta välillä poltella ylimääräisiä rasvoja pois kun sinne tungetaan koko ajan lisää nopeita hiila
Vhh:n raja on muistaakseni 40-50 jolloin keho on ketoosissa.
Itse en ketoile enkä juuri vältä hiilareita niin päivittäin syön joku 100-150g riippuen päivästä. Olo on energinen.
Huomaa kyllä heti jos mättää 200-300g tai enemmän niin on todella pöhöttynyt olo kasvoissa, mahassa ja koko kehossa. Tämä on lähinnä juhlapäivänä tai jossain kekkereissä joissa tulee mätettyä kakkua, vehnää, keksejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskivertokansa sen sijaan puputtaa vaaleaa paahtoleipää, sipsiä, sokereita, suklaata jne. jossa ihan massiivisia määriä nopeita hiilareita jotka pitävät koko päivän verensokerin tapissa ja ovat todella, todella kaloripitoisia. Elimistölle ei koskaan synny edes teoreettista mahdollisuutta välillä poltella ylimääräisiä rasvoja pois kun sinne tungetaan koko ajan lisää nopeita hiila
Kerro missä joukkueessa ei sokeria tai spagettia saa syödä pelipäivänä.
Hiilarit on vähän outoja kun ne voi väsyttää, mutta toisaalta niistä saa juuri sitä käyttöenergiaa jota tarvitaan että jaksaa touhuta. Jos et syö hiilareita ollenkaan, niin tulee heikko ja vetämätön olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa, mutta siirretään se kaurapuuro suosiolla nopeisiin hiilareihin.
Vierailija kirjoitti:
Näin. Siksi ingressin väite "elintärkeistä hiilihydraateista" oli lievästi sanottuna outo. Hiilihydraatit sinänsä ovat pelkkää energiaa ja sitä saa kyllä muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Aivot ei ole koko keho
Ja ap:lta on näköjään jäänyt koko juttu lukematta. Tai ymmärtämättä sisältöä.
Kiinnitin muutama vuosi sitten huomiota syömisiini ja vähensin hiilareita sekä lopetin lisätyn sokerin syömisen KOKONAAN. Siis oikeasti niin, etten parin kuukauden aikana syönyt murustakaan valkoista sokeria tai sokerijogurttia ym.
Olen normaalipainoinen ja sinä aikana laihduin vaihdilla kolmisen kiloa ja kroppa näytti todella hyvältä ja kiinteältä, vaikka möllötin kotona, enkä lisännyt liikuntaa.
Hiilihydraatteja tarvitaan 30-50g päivässä. Tähän tulokseen olen tullut yli vuosikymmenen kestäneen yhden naisen ihmiskokeeni aikana.
Ja tämä siis koskee keski-ikäistä hyötyliikkujaa, jonka liikunta koostuu töissä tehdyn suoritteen lisäksi koiran kanssa lenkkeilystä ja parista uintikerrasta viikossa.
Minulle hiilarvoittoinen (esim virallisterveellinen, ravitsemusterapeuttien suosima) ruokavalio olisi yhtä kuin sianlihotusruokavalio. Vaikka en söisi yhtään ns herkkuja, se leivän, puuron, perunan, täysjyväriisin, täysjyväpastan, hedelmien määrä heittäisi hiilarit reippaasti yli tuon 30-50g per päivä.
Myös 5 syöntikertaa päivässä on minulle liikaa. En voi, jaksa enkä ehdi syömään 3-4 tunnin välein. Aloitan lounaasta ja lopetan päivälliseen. Joka päivä tulee 12-16h paasto.
Näin olen laihduttanut sadasta kilosta normaalipainoiseksi ja saanut painon pysymään normaalipainossa jo vuosikaudet.
kyllä lihavuuteen liittyy muutakin kuin hiilarit.
kyse on kokonaiskaloreista myös syödään vuorokauden aikana.
ideaali on syödä pieniä ruoka-annoksia kulutuksen mukaan.
jos vetelet jotain ruokaa siinä aina mukana muutakin kuin
hiilareita, yleensä erinlaisia rasvoja mikkä lihottaa myöskin
liikaa syötynä.