Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskikokoinen peruskoira? Rotusuosituksia, kiitos!

Vierailija
18.01.2024 |

Täälläkin varmasti on paljon koiraihmisiä. Tuleeko mieleen n. 15-20 kiloista, Suomen oloihin riittävällä karvalla (mielellään ei kuitenkaan pitkäkarvainen) varustettua rotua?

Saisi olla mieluummin energinen kuin flegmaattinen ja mieluummin yhteistyöhaluinen, kuin itsenäinen junttura.

Koirakokemusta on ja rodutkin aika hyvin tunnen, mutta oikein mikään ei nyt tunnu sopivalta. Saksanpaimen miellyttäisi monelta osin, mutta inasen liian iso ja rotupiirejä tuntemattomana en varmaan ikinä löytäisi sellaista oletettavasti hyvähermoista ja tervettä. Aktiiviharrastajaksi en aio ryhtyä. Amstaffi olisi sydäntä lähellä, mutta nyt kiinnostaisi säänkestävämpi.

Itse pystyisin ja haluaisin ulkoilla myös talvella, mutta nykyisistä koirakavereista ei siihen ole (toinen iäkäs ja raihnainen, toinen täysin säänkestämätön millään pukemisella).

Kertokaapa ajatuksianne, kiitos!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas haluaisin mahdollisimman kevyen ja ilkeän vahtikoiran, joka syö kaikki pahikset. Kokemuksia? Ehdotuksia? Nykyinen koirani joutuu taivaaseen viimeiseen ensi kesänä. On jo vanha ja sairas. On myös isokokoinen peto.

Vierailija
42/49 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sileäkarvainen collie itellä lapsiperheessä. On vauhdikas kaveri, rakastaa lapsia, muita koiria ja oikeastaan kaikkea. Ainut miinus kovasta innostumisesta joka asiaan. Helppo perushaukku. Paskalla koulutuksella ollut, mutta selkeesti hyväpäinen kun ei perseile. 

Tää on hyvä kommentti. Joskus uhkasin ottavani kultsun ihan vain siksi, kun niitä oli useampi lähipiirissä ja kaikki ihan hyväpäisiä ja siedettäviä, vaikka kummoistakaan koulutusta ei todellakaan ollut kellään ollut. Olin vähän niinkuin kateellinen, että miten jotkut koirat voi puoliksi "itsekseen" kasvaa ihan yhteiskuntakelpoisiksi.

Joskus bussissa keskustelin yhden sk collien omistajan kanssa, että miten se on noin tyyni ja rauhallinen ja omistaja vaan totesi, että se vaan on. Ei ilmeisesti ollut senkään kanssa ihmeitä tehty ja oli vielä junnuikäinenkin. Itsellä oli tuohon aikaa junnuamstaffi ja se ei to

Mulla oli pehkocollie (22 kg, narttu, isohko) ja se oli myös semmoinen lähes itse itsensä kasvattava koira, jonka pentuaika ja nuoruus meni sisäsiisteysopin jälkeen omalla painollaan, kun alla oli jo itellä koirakokemusta. Helpoin koira ikinä. Sen pystyi viemään mihin vaan, missä koirat oli sallittu eikä ikinä tarvinnut miettiä, osaako se käyttäytyä. Nyt mulla on näyttelylinjainen tervunarttu (17,5 kg, rotuisekseen pienenpuoleinen) ja tälle on jotain asioita joutunut vallan opettamaankin eikä se siltikään ole yhtä huoleton kaveri tuolla toreilla ja turuilla kulkiessa. Sekin kyllä menisi aloittajalla noin yksilönä, mutta ihan liikaa rodun näyttelylinjassa käytetään jalostukseen koiria, jotka ovat luonteeltaan jotain muuta kuin mitä palveluskoiralta odottaisi (katsokaa Cruftsin tämän vuoden ryhmäkehä - kaikki neljä belgiä väistivät tuomaria). Ja käyttölinjaa taas on kasvatettu mahdollisimman vietikkääksi ja meneväksi, se ei sovi noin vain kotikoiraksi ja niissäkin on hankalia luonteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kooikerhondje.

Vierailija
45/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kooikerhondje.

Ainiin, mutta taitaakin olla liian pienikokoinen. 

Vierailija
46/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
47/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäterrieriä suosittelisin itsekin! Ihana seurakoira, joka osaa perseillä EIKÄ oo mikään nyhverö. Toisaalta omistajaperheelle uskollinen! 

Vierailija
48/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirilla ei ole mitään rotuja, on rasistista edes väittää niin.

Jokainen koira on canis lupus familiaris eikä mitään muita koiria ole! Aivan samoin kuin ihmisellä (elikä h o mo sapiens) ei ole rotuja.

Vierailija
49/49 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aktiivinen, hanki metsästyslinjainen labradori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi