Ystävä haluaa oman autonsa minun nimiin. Onko siitä jotain haittaa?
Ei voi ottaa omiin nimiinsä sitä, ja pyysi auttamaan että saisi laittaa minun nimiin. En käytä autoa itse eikä minulla ole ajokorttiakaan. Ottaisitko auton tässä tilanteessa omiin nimiisi auttaen kaveria vai voiko siitä olla haittaa, vaikutusta esim työmarkkinatuen maksuun yms?
Kommentit (94)
No huhhuh. Kiitos kaikille vastanneille, en sitten tosiaan ota nimiin! Kiitos!
Ap
Että sellainen "ystävä", tai ehkä asiallisesti todenmukaisempi nimitys olisi 'ystävän irvikuva'. Å
Entinen työtoverini sai ulosotolta kehotuksen maksaa heti erääntynyt autovero. Hänellä ei ollut ollut autoa ainakaan 10 vuoteen. Kun asiaa selviteltiin, kävi ilmi että joku oli ostanut auton hänen nimiinsä ja jo luopunutkin siitä. Koska työtoverilla on erittäin harvinainen nimi, UO oli etsinyt hänet nimen perusteella vaikka osoite oli väärä ja hän asui itse asiassa aivan eri paikkakunnalla. Hän pyysi saada nähdä kauppakirjan - siinä oli kiistatta hänen nimensä mutta osoite oli eri, hetua ei ollut ja allekirjoitus ei vähääkään muistuttanut hänen allekirjoitustaan.
Ulosottolaitos suostui selityksen kuunneltuaan luopumaan ulosoton jos työtoveri käy poliisiasemalla tekemässä ilmoituksen identiteettivarkaudesta. Sellainen riesa siitä tuli. Ja nyt joku olisi vapaaehtoisesti ottamassa autoa nimiinsä :D
Vierailija kirjoitti:
Jos koskaan joudut toimeentulotuelle niin vaativat sua myymään auton ensin
Tuo on totta. Käskeevät vaihtamaan auton rahaksi, ellei ole joku hel vetin pätevä syy auton pidolle. Ei riitä se että harrastuksiin pitää ajella.
Tyyppi on menettänyt luottotietonsa.
Niin onko sillä kauankin jo ollut se auto?
Ja jos se kaveri on hakenut toimeentulotukea, niin se ei voi tosiaan omistaa autoa.
Kaverisi päätti pitää sua lompakkonaan. Kun sen mielestä joudatkin maksaa hänen kulujaan. Se on pimee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei. En ottais. Tekisikö hän sinusta omistajan vai haltijan vai molemmat. Älä ryhdy kummaksikaan. Autolla on siis aina omistaja ja haltija eli se, jonks hallussa auto on.
Jo pakollinen liikennevakuutus on kallis, sitä maksetaan koko ajan. Yrittääkö nakittaa sinulle näitä maksuja. Ja jos saa vaikka pysäköintisakon, niin sakko tulee sinulle ja olet vastuussa sen maksamisesta. Hänellä lienee joku hänelle edullinen syy tuohon auton laittamiseen sinulle. Ei ole hyvä asia.
Omistaja on pääsääntöisesti myös aina haltija. Tässä sun tapauksessa lienee kyse siitä, että olet ostanut autosi lainalla, jolloin omistaja on Santander tmv ja sinä haltija.
Kun auton ostaa itselleen, on omistaja. Ei ole erikseen mitään haltijaa.
Mitä ihmettä oikein höpötät? Kyllä haltija merkitään usein juuri silloin, kun auton omistaja ei ole auton pääasiallinen käyttäjä, ei se ole mikään merkki osamaksuostosta. Esim vanhemmat istavat auton ja antavat sen lapsensa käyttöön.
Oisko ajokortti kuivumassa, mutta aikoo ajaa silti. Sehän näkyy niissä poliisin automaattisissa rekkarinlukulaitteissa, jos auton omistajalta on lähtenyt kortti ja silloin poliisi pysäyttää auton tarkistaakseen kuljettajan ajo-oikeuden. Kortillisen kuskin nimissä olevaa autoa ei yleensä pysäytellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos koskaan joudut toimeentulotuelle niin vaativat sua myymään auton ensin
Meiltä ei vaadittu, mutta auton arvo onkin alle 1000e.
Jos ystävä on ulosotossa ja ap suostuu pyyntöön , voi hän syyllistyä rikokseen omaisuuden kätkemisestä ulosottomieheltä. Rikoslaissa rangaistava teko.
Itse suostuin aikoinaan nuorena ja todella tyhmänä ottamaan hetkeksi poikaystävän auton nimiini. Olin työtön. Tietenkin hän jätti maksut maksamatta siltä ajalta. Meinasin joutua todella isoon pulaan. Kerroin asiasta hänen sukulaisilleen, ja he onneksi kuittasivat maksut.
Ei vaan mitä ihmettä sinä höpötät? Lainaamani kirjoittaja väitti, että autolla on AINA haltija. No ei ole. Autolla kyllä voi olla haltija, mutta ei sillä AINA ole haltijaa.
Esim olen omistanut tässä n 35 vuoden aikana monia autoja, eikä yhdelläkään niistä ole ollut haltijaa. Itse taas olen ollut 1 autossa haltijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut maksamaan auton vakuutusmaksut ja liikennevakuutusmaksut, jotka ovat suoraan ulosottokelpoisia.
vakuutus autolle ja liikennevakuutusmaksu ovat yksi ja sama asia.
Itselleni tulee vakuutusmaksu, joka on pelkkä liikennevakuutus ja lisäksi ajoneuvovero. Tässä nyt minimit mitä autosta joutuu maksamaan.
Liikennevakuutusmaksu on pakollinen, sen vakuutusyhtiö joutuu myöntämään luottotiedottomallekin. Sitten on olemassa vapaaehtoisia vakuutuksia varkauden, tulipalon, hirvivahingon, tuulilasirikon ym varalle joita ei saa, jos luottotiedoissa häiriö. Nämä 2 vakuutustyyppiä on siis eri vakuutukset.
Kysy selkeä syy. Onkohan kaveri ulosotossa? Onko lainoja paljon maksamatta tms. Ikävä tilanne kaverillesi. Mutta kysy suoraan.
Olisiko ystävälläsi sukulaisia tai tuttavia jotka voisivat auttaa? Hän voisi ottaa myös yhteyttä paikkakuntansa diakoniin josko sieltä löytyisi apua?
Kyllä kaikki järjestyy. Olet RAKAS. Olet TÄRKEÄ
Ajoneuvovero ja vakuutusmaksut tulevat auton omistajalle.
Haltija maksaa ihan itse verot autosta ja myös omat sakkonsa. Voit omistaa auton, mutta haltija pitää laittaa erikseen juuri sen vuoksi , että esim. verot menee suoraan hänelle.
Vakuutuksen voi ottaa kumpi vaan , joko haltija tai omistaja
Tiedän tän, koska olen lapseni auton omistaja, hän haltija
?