Minkä hem......metin takia julkinen palvelu on niin sairaan vihamielistä?
Kaikilla on hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta fakta on se, että suurin osa kokemuksista on jollain tavalla huonoja, kun ajatellaan koko kansan kokemuksia, ei vain yksittäisiä.
mieti vaikka: HSL, julkinen hammashoito, julkinen terveydenhuolto, oikeusaputoimisto, TE-toimisto, Kela, VR, Poliisi, Ulosottolaitos... aivan varmasti voit yhtyä siihen, että kaikkia näitä yhdistää suuri määrä huonoja kokemuksia. Tylyä "palvelua", kiusantekoa viran varjolla (Kela hyvänä esimerkkinä.) Itse en käytä julkista hammashoitoa melkein ikinä, mutta olen lukenut paljon kokemuksia, että siellä on oltu kovakouraisia, ei ole annettu puudutuksen vaikuttaa, ei ole annettu lisää puudutusta yms. Poliisi vetoaa aina resurssipulaan ja jättää tutkimatta valtavan määrän rikoksia, joissa ihan todella olisi tutkittavaa. VR kiskoo rahaa matkustajilta, mutta on aina myöhässä, aina epäkunnossa ja milloin mitäkin. Sille VR ei mahda mitään, että jotkut IM-ihmiset hyppäävät alle. En siitä syytä tietenkään. HSL:ssä sama juttu.
Ovatko nämä työntekijät oikeasti niin kyllästyneitä työhönsä, että purkavat sitä asiakkaisiin? Tai siis tietysti tuo on iso syy tähän, mutta tuntuu jotenkin oudolta ajatuksena. Mikä siinä julkisen puolen työssä on se pääpointti, joka saa työntekijät v...tumaan?
Kommentit (62)
Mitä tää ketju oikein tarkoittaa? Just aamulla luin ketjun jossa kehuttiin suomalaiset Euroopan kohteliaimmaksi, rehellisimmäksi ja ystävällisimmäksi kansaksi. En usko sanaakaan mitä kirjoitatte kun tuossa mainitsemassani ketjussa haukuttiin italialaiset, ranskalaiset ja muut eurooppalaiset täysin lyttyyn ja suomalaisista oli vain kiitettävää kerrottavaa.
Kuulehan, älä yleistä.
Jos olet jossakin julkisen palvelun toimipisteessä saanut huonoa palvelua, se on todella valitettavaa. Kelaa parjataan paljon, en tiedä mikä on totta ja mikä ei näiden kirjoitusten perusteella. En haluaisi olla se virkailija, joka tekee parhaansa, mutta kohtaa päivästä toiseen äärimmäisen vihaisia, ilkeitä ja hyvin vaativia asiakkaita. Tätäkin varmasti tapahtuu. Itse en ole Kelan palveluita juurikaan käyttänyt, mutta sen mitä olen, olen saanut hyvää palvelua.
Itse on saanut julkisella lähes poikkeuksetta hyvää palvelua sen yli 50 vuotta kestäneen ajan, mitä olen niitä saanut käyttää. Muistan ainoastaan yhden tapauksen, missä koen tulleeni kohdelluksi epäasiallisesti ja siitä annoin asiallista palautetta suoraan sen paikan esihenkilölle. Olen itse ollut töissä julkisella sektorilla n.35 vuotta ja koko sen ajan mitä olemme palautteita asiakkailta keränneet (muistan että palautteita on pyydetty ja saatu koko sen ajan, mitä olen ollut töissä, palautekanavat vain ovat muuttuneet ja kehittyneet) ja koko sen ajan asiakkailta saamamme palaute on ollut ainakin 95% (yleensä ylikin) pelkkää hyvää, äärimmäisen positiivista palautetta.
Eli on paljon paikkojakin, missä julkisen palvelun työntekijät tekevät kaikkensa tarjotakseen asiakkaalle hyvän kokemuksen. Lopuksi voisin vielä todeta, että hämmentävän usein niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Miten itse käyttäydyt niissä tilanteissa, missä käytät julkisia palveluita? Aina hyvin, vaikka joku asia harmittaisi (vaikka sillä julkisen palvelun edustajalla joka on edessäsi ei olisi asian kanssa mitään tekemistä)?