Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hem......metin takia julkinen palvelu on niin sairaan vihamielistä?

Vierailija
16.01.2024 |

Kaikilla on hyviä ja huonoja kokemuksia, mutta fakta on se, että suurin osa kokemuksista on jollain tavalla huonoja, kun ajatellaan koko kansan kokemuksia, ei vain yksittäisiä.

mieti vaikka: HSL, julkinen hammashoito, julkinen terveydenhuolto, oikeusaputoimisto, TE-toimisto, Kela, VR, Poliisi, Ulosottolaitos... aivan varmasti voit yhtyä siihen, että kaikkia näitä yhdistää suuri määrä huonoja kokemuksia. Tylyä "palvelua", kiusantekoa viran varjolla (Kela hyvänä esimerkkinä.) Itse en käytä julkista hammashoitoa melkein ikinä, mutta olen lukenut paljon kokemuksia, että siellä on oltu kovakouraisia, ei ole annettu puudutuksen vaikuttaa, ei ole annettu lisää puudutusta yms. Poliisi vetoaa aina resurssipulaan ja jättää tutkimatta valtavan määrän rikoksia, joissa ihan todella olisi tutkittavaa. VR kiskoo rahaa matkustajilta, mutta on aina myöhässä, aina epäkunnossa ja milloin mitäkin. Sille VR ei mahda mitään, että jotkut IM-ihmiset hyppäävät alle. En siitä syytä tietenkään. HSL:ssä sama juttu. 

Ovatko nämä työntekijät oikeasti niin kyllästyneitä työhönsä, että purkavat sitä asiakkaisiin? Tai siis tietysti tuo on iso syy tähän, mutta tuntuu jotenkin oudolta ajatuksena. Mikä siinä julkisen puolen työssä on se pääpointti, joka saa työntekijät v...tumaan?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin olisin tuon allekirjoittanut, mutta nykyään olen saanut julkiseltakin hammaslääkäripuolelta hyvää palvelua, ja ottivat hammaslääkäripelkoni hyvin huomioon. Terveysasemista sen sijaan on edelleen tympehkö kokemus.

Vierailija
42/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska palkka ja liian vähän henkilöstöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmetellyt samaa jo 40 vuotta. Eikä vieläkään auennut.

Vierailija
44/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kannattaa itse olla kohtelias ja ystävällinen tilanteessa kuin tilanteessa. Kun itsellä on ongelma tai on kipeä on ymmärrettävää mutta ei hyväksyttävää tiuskia sille työntekijälle. 

Vierailija
45/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut erakoitua ja alkaa vältellä ihmisiä. 

Ihan sama fiilis minullakin. Suurin osa palveluammateissa toimivista on niin keljuja ettei huvita mitenkään asioida missään. Meillä erityisesti terveyskeskus, Kela ja työkkäri.  

Vierailija
46/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen hammashoito espoossa mitä ihanimpia ihmisiä, sydämmellinen kiitos (laskutus tosin sekoilee - viime vuosi).

Vaan kontrasti ei vois olla suurempi. Julkinen "terveydenhoito", sille EI KIITOKSIA , h-------- v---- koko porukka! No suuri osa kuitenkin. Ihan oikeasti! Jonain päivänä jaksan sen syrjintä ilmoituksen jne. Asiahan on sitten varmaan  vanhentunut, niin olen minäkin

Vierailija
47/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun työ on vakituinen ja kukaan ei ole todistamassa huonoa käytöstä, paitsi yhtä kettuuntunut työkaveri, niin voi sanoa ja tehdä ihan mitä huvittaa. Vaikka pilkkanauraa sairaalle ihmiselle jota hoidetaan väärin tai ei ollenkaan. Lisäksi tulijoita tilalle ei ole niin potkuja ei herkästi tule vaikka nyt joku sattuu mielensä pahoittamaan tai jopa sairastumaan/menehtymään. Erityisesti huomaa kun terveyskeskuksesta soitetaan takaisin, kettuilulla ei ole rajaa, koska puheluita ei nauhoiteta. Valvontaa tarvittaisiin lisää myös työntekijöille.

Vierailija
48/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin olisin tuon allekirjoittanut, mutta nykyään olen saanut julkiseltakin hammaslääkäripuolelta hyvää palvelua, ja ottivat hammaslääkäripelkoni hyvin huomioon. Terveysasemista sen sijaan on edelleen tympehkö kokemus.

Minulla myös yksi kokemus loistavasta vanhemmasta hammaslääkäristä. Harmi kun jäi eläkkeelle. Nuoremmat on aika usein uupuneita ja äkäisiä.

Vierailija
49/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ja jopa päiväkodit ovat samaa sarjaa. Valitettavasti. Kivat päiväkodin työntekijät savustetaan sieltä ulos.

Vierailija
50/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää Virossa, niin sen rinnalla suomalaiset alkavat tuntua huippukohteliailta ja mukavilta.

Vierailija
51/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt menikään,,,niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Vierailija
52/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanotto/info/ym. henkilöt tuntuvat monesti julkisella olevan vain sitä varten että mahdollisimman moni menisi pois eikä käyttäisi palveluita. Tämä on jäänyt ammattiryhmänä erityisesti mieleen. 

Vierailija
53/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, ainakin täällä  on  saanut loistavaa  palvelua kunnallisessa hammashoidossa, fysioterapiassa ja apuvälinelainaamossa.

Paikallisessa kaupassa taas myyjää ei löydä etsimälläkään vaikka koko kaupan kiertää.

Vierailija
54/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein viime keväänä rikosilmoituksen siitä kun irrallaan ollut koira karkasi koirani päälle. Oli tiedossa kenen koira, rekkari, todistajakin oli paikalla. Ei ole poliisista otettu yhteyttä kertaakaan. Olen todella pettynyt. Mitä varten poliisit sitten ovat jos eivät tällaisia selvittele. 

Ymmärrätkö, että siellä niiden tutkijoiden pöydät notkuu pinoittain paljon isompia juttuja joita yrittävät ehtiä tehdä ennenkuin rikokset vanhentuu? Ihan ihmisiin kohdistuneita vakavia juttuja. Eihän tuollainen koirien keskinäinen pikku kähinä ole edes rikos. Vai mikä pykälä niin sanoo?

Vierailija
55/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveydenhuolto - viime vuonna (2023) minulla oli iriitti. Kotikaupungista ei mitään apua. Piti mennä toiseen kaupunkiin, että sai palvelua ja silmätipat. 

TE-toimisto - ollut monessa työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kuntoutuksessa. Ei ole selvästi auttanut minua työllistymään. 

Kela - turha byrokratia + on hidas laitos. 

Vierailija
56/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kannattaa itse olla kohtelias ja ystävällinen tilanteessa kuin tilanteessa. Kun itsellä on ongelma tai on kipeä on ymmärrettävää mutta ei hyväksyttävää tiuskia sille työntekijälle. 

Ei ole tähänkään asti auttanut se että itse on asiallinen ja korrekti. kyllä voi tulla niin epäasiallista kohtelua ihan pyytämättäkin.

Vierailija
57/62 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein viime keväänä rikosilmoituksen siitä kun irrallaan ollut koira karkasi koirani päälle. Oli tiedossa kenen koira, rekkari, todistajakin oli paikalla. Ei ole poliisista otettu yhteyttä kertaakaan. Olen todella pettynyt. Mitä varten poliisit sitten ovat jos eivät tällaisia selvittele. 

Ymmärrätkö, että siellä niiden tutkijoiden pöydät notkuu pinoittain paljon isompia juttuja joita yrittävät ehtiä tehdä ennenkuin rikokset vanhentuu? Ihan ihmisiin kohdistuneita vakavia juttuja. Eihän tuollainen koirien keskinäinen pikku kähinä ole edes rikos. Vai mikä pykälä niin sanoo?

Kyllä se on rikos jos hyökkäävän koiran omistaja katselee kauempaa kun irrallaan ollut koiransa raatelee kytkettynä ollutta koiraa eikä tule ottamaan sitä kiinni. 

Vierailija
58/62 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella työpisteitä, johtajia ja työntekijöitä on monenlaisia.Toisissa työpaikoissa on itsestään selvät normit, miten käyttäydytään ja niitä teroitetaan ja kerrataan. Joissakin paikoin voi joskus olla vähän hällä-väliä-tunnelma, jos ei olla ammattitaidossa tai pätevyydessä kovin korkealla.

Virkaanvalinnat ja työntekijöiden palkkaamiset ovat ne kriittiset kohdat.

Julkisella myös tietokoneongelmat olivat aiemmin yleisiä, joskus niistä oli ajankäytön kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä; muutenhan ne toimiessaan ovat hyviä.

Johtohan määrää koko työpaikan hengen ja tason. Päteviä, motivoituneita ja hyviä työntekijöitä ja johtajia on paljon, tasapainoisia, aikaansaavia ja omalla alallaan. 

Osa joissakin paikoissa taas on selkeästi piittaamattomia, ammattitaidottomia tai työhönsä soveltumattomia. Julkiselle myös työllistetään aika paljon kaikenlaisia ihmisiä. Mikä tarkoittaa, että aina ei ole koulutusta tai osaamista julkisella toimimiseen.

Asiakaspalvelukoulutus olisi osalle varmaan tarpeen. Sehän ei tarkoita kaikkiin vaatimuksiin suostumista, vaan käyttäytymiskoulutusta myös vaativia ja hankalia asiakkaita kohdatessa. Tietenkin aina pitää käyttäytyä asiallisesti, oli tilanne mikä tahansa. Paljon jo auttaisi se, että olisi kirjalliset tiedot käsiteltävistä asioista, ettei kaikki jäisi suupuheen tai kuullun ymmärtämisen varaan molemmin puolin, jolloin turha kinaaminen ja väittely milloin mistäkin pykälästä jäisi vähemmäksi.

Leipääntymistä tapahtuu varmasti kaikilla aloilla tai ollaan liian tuttuja pienillä paikkakunnilla ja kiukutellaan toisilleen, niin työkavereille kuin asiakkaillekin.

Moni myös väsyy painiskellessaan jatkuvasti samanlaisten ongelmien kanssa, kun mitään edistystä ei tapahdu. Siihen auttaa riittävän pitkä jatko-opiskelu tai paikkakunnan vaihdos. Ja ainahan on näitä, jotka näkevät syitä kiukutella milloin mistäkin. Mutta on todellinen pohjanoteeraus kiukutella asiakkaille.

Vierailija
59/62 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni tämä johtuu siitä että suurin osa asiakaspalvelijoista on niitä 55+ ikäisiä joita aikoinaan, kun ovat aloittaneet nuorina, on perehdytetty veemäisiin työyhteisöihin.

Heille on jäänyt päälle tämä vanhanaikainen palvelu.

Odotellaan rauhassa että jäävät eläkkeelle, jolloin nuorempi ja sivistyneempi TÄMÄN aikakauden as.palvelijakunta pääsevät näyttämään, kuinka sivistyneesti voi myös palvella kanssaihmisiä!

Vierailija
60/62 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mielestäni tämä johtuu siitä että suurin osa asiakaspalvelijoista on niitä 55+ ikäisiä joita aikoinaan, kun ovat aloittaneet nuorina, on perehdytetty veemäisiin työyhteisöihin.

Heille on jäänyt päälle tämä vanhanaikainen palvelu.

Odotellaan rauhassa että jäävät eläkkeelle, jolloin nuorempi ja sivistyneempi TÄMÄN aikakauden as.palvelijakunta pääsevät näyttämään, kuinka sivistyneesti voi myös palvella kanssaihmisiä!

Tämä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä