Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden

Vierailija
16.01.2024 |

Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…

Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja,  kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.

Kommentit (329)

Vierailija
261/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä moni joutuu nöyrtymään. 

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Ja nyt suunnitellaan, että tulevaisuudessa saisi pelkkiä pörssisähkösopimuksia, että jos sulla on sähkölämmitys. 

Kelalla on lämmityslaskussa katto. 

Ansiosidonnaisesta poistetaan lapsikorotukset ja se porrastetaan. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Myös siitä lähtee lapsikorotukset. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Kyllä moni joutuu nöyrtymään. 

Vierailija
262/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aloittaja on niiiiin paljon parempi ihminen kaikin tavoin, varsinkin kun on nykyään ihan ulkosuomalainen. Mä olen suomalaisena tyytyväinen itseeni juuri tämmöisenä: en halua halailla tuntemattomia, en höpötellä olemattomia enkä esittää sosiaalista kun en sitä ole. Osaan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä, kunnioitan muita ihmisiä ja teen oman osani työelämässä. Siinäpä se. Miksi pitäisi olla jonkun muun ihanteiden mukainen?

En ymmärrä reaktiotasi. En ole sanonut olevani parempi ihminen, mutta myönnän että olen ylpeä ulkosuomalaisuudestani. Viihdyn siellä, missä asun suurimman osan vuodesta.

Mikä ylpeydenaihe sekin nyt on 😂 Suomalainen kuin suomalainen, ihan sama missä asuu. 

Tätä minäkin nauroin :D

Ymmärrän, että oman asuinpaikan valinnasta voi tuntea onnellisuutta ja tyytyväisyyttä, mutta että ylpeyttä? Minä olen niin ylpeä kun muutin Helsingistä Tampereelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat sama asia kuin kusipää kansa tämä selittää miksi maa on siinä jamassa kuin se on. Mitään muuta selitystä sille miksi olemme kansakuntana niin perseestä ei ole. Kusipäisyyttä on ollut esim.äänestää päättäjiä jotka vei eu:hun ja natoon. Suomslaiset on kurjuutensa kaiken ansainnut.

Vierailija
264/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aloittaja on niiiiin paljon parempi ihminen kaikin tavoin, varsinkin kun on nykyään ihan ulkosuomalainen. Mä olen suomalaisena tyytyväinen itseeni juuri tämmöisenä: en halua halailla tuntemattomia, en höpötellä olemattomia enkä esittää sosiaalista kun en sitä ole. Osaan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä, kunnioitan muita ihmisiä ja teen oman osani työelämässä. Siinäpä se. Miksi pitäisi olla jonkun muun ihanteiden mukainen?

En ymmärrä reaktiotasi. En ole sanonut olevani parempi ihminen, mutta myönnän että olen ylpeä ulkosuomalaisuudestani. Viihdyn siellä, missä asun suurimman osan vuodesta.

Mikä ylpeydenaihe sekin nyt on 😂 Suomalainen kuin suomalainen, ihan sama missä asuu. 

Ja ylpeyttä kun on kaukolämpö ja lapset muuttavat kohta pois kotoa. 

Ei tarvitse ottaa 5 minuutin suihkuja jos saa tulevaisuudessa pelkkiä pörssisähkösopimuksia. 

Vierailija
265/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kohta saa irtisanoa vakituisia helposti valtiolla ja kaupungin yksiköissä niin ei ne niin ystävällisiä enää ole, kun lähtee omistusasunto ja elävät työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa. 

Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä toimeentulotukea saa pitkään aikaan. 

Vierailija
266/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikoina on uutisoitu kyllä usein päinvastaista. Suomaiset ovat ystävällisiä joka paikassa, kaupat, asiakaspalvelu ym. Nimenomaan on kehuvia artikkeleita tullut vastaan. Muualla esimerkiksi ollaan tosi töykeitä kaupoissa ym

Vierailija
267/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa maissa joissa kohtaaminen on"helpompaa" niin se on pinnallista lässytystä ja tyhjää puhumista. Läheisiä ihmissuhteita on silti vaikeaa muodostaa kuitenkin.

Vierailija
268/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeaikoina on uutisoitu kyllä usein päinvastaista. Suomaiset ovat ystävällisiä joka paikassa, kaupat, asiakaspalvelu ym. Nimenomaan on kehuvia artikkeleita tullut vastaan. Muualla esimerkiksi ollaan tosi töykeitä kaupoissa ym

Huhtikuussa lähtevät sovitellut päivärahat.

Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää. 

Vierailija
269/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä itseinho omaa maatansa ja suomalaisuutta kohtaan näin monella on? Siihen on juurensa ja syynsä miksi olemme pidättäytyväisempää kansaa. Silti, itse ulkomailla reissanneena, olen oppinut arvostamaan sitä että suomalainen on rehellinen. Jos jotain pahaa tapahtuu, luottaa voi aina suomalaiseen. Lisäksi sellainen tekopirteys on kuluttavaa. Suomalaiset ovat oman kokemukseni mukaan hyvin ystävällisiä, vaikka eivät olekaan suurisuisia.

En tuota rehellisyyttä enää ylestäisi. Nyky-Suomi ei ole rehellinen. Korruptio rehottaa maassa ihan hallintorakenteita myöten. Tytti Yliviikarin tapaus taisi olla vain jäävuoren huippu kun sattui nyt jäämään kiinni.  Sen jälkeen on tullut lisää ilmi tapauksia, miten maassa veronmaksajien rahaa käytetään leväperäisesti ja vastuuttomasti julkisella sektorilla. Jo pelkästään YLE puolen miljardin rahoitus verovaroista ja Ylen johtajan 362 tuhannen euron palkka on hyvä esimerkki korruptiosta. Katukuvassa rehottaa myös taskuvarkaudet valtoimenaan. Esim. PK-seudulla ei uskalla enää polkupyörää tai sähköpotkulautaa parkkeerata, sillä niitä viedään useita päivässä järjestäytyneen rikollisuuden myötä. Itse olen joutunut Suomessa lompakkovarkauden, kellarimurron ja pyörävarkauden urhiksi viime vuosina.  Että en ole lainkaan vakuuttunut suomalaisesta rehellisyydestä.

Vierailija
270/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhtikuussa lähtevät sovitellut päivärahat.

Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja ei saa enempää. 

Kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä kaupassa niin saa 1300 netto kuukaudessa.

Luulen, että huhtikuussa ei naurata, kun tilille ei tule enää soviteltua päivärahaa. 

Ja vuoden päästä omistusasuntoon ei saa enää asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
271/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

Vierailija
272/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomislappu etkä voi olla enää karavaanari. 

Asuntovaunu pitää myydä ja käyttää rahat ruokaan. Jos on asuntovaunu niin ei saa toimeentulotukea. 

Vierailija
273/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä onko ihmiset ystävällisiä nyt kun alkaa kunnon lama.

Kaikki leikatut rahat lähtevät kulutuksesta. Ja työt loppuvat monelta ja ansiosidonnaisesta on lapsikorotukset poistettu ja syksyllä se porrastetaan. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Vierailija
274/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä moukkamaisuutta. En ole nähnyt Italiassa lasten lyömistä olen käynyt usein. Suomessa pelätään sit lastensuojelua siksi lasta ei lyödä Suomessa on lasten laiminlyöntiä lasta ei hoideta kunnolla lapselle huudetaan kiroillaan ja ollaan pinna kireällä. Kauppakeskuksissa näkee päivittäin huutavia äitejä tai isiä ei ole minkäänlaista käsitystä miten lasta kasvatetaan. 2 vee painaa menemään pitkin kauppakeskuksen käytäviä. Sitte juostaan perässä ja huudetaan. Sen sijaan että lapselle olisi opetti miten kauppakeskuksessa käyttäydytään. Kun on niin kiire eikä millään jaksa opettaa lasta. Huutaa kyllä jaksaa. Lasten mielenterveys ongelmat on syystäkin lisääntynyt. Sama huutaminen lapselle on kotonakin. 

Vierailija
275/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa toi työstä valittaminen. Itse kahta jopa kolmea työpaikkaa tehneenä tiedän mitä on leivän perässä juokseminen. Kun tunteja ei yhdestä työpaikasta saanut otin toisen lisäksi. Kun ei vieläkään rahat riittänyt otin kolmannen ja homma alko toimii. Siis aamulla töihin klo 7 sieltä pääsin klo 13 sitten 13.30 seuraavaan sieltä pääsin klo 20 sitten 20.30 alkoi seuraava siltä pääsin klo 24. Sitten kotiin suihkuun ja nukkumaan aamulla sama. Tätä tein 5 vuotta pidin tänä aikana 2 kuukautta lomia. En valittanut enkä syyttänyt ketään tästä. Lopulta kun ahkerasti hain sain kokopäiväisen työn. Elämä oli yhtä juhlaa mihin kaikkeen käyttäisin sen vapaa-ajan. Hoidin tässä ohessa perheeni 2 lasta iältään 7v ja 10v toki mummo avusti. Että kyllä sitä nuorena jaksaa. Nyt oon eläkkeellä ja muistelen niitä aikoja. Olen sitä mieltä ahkera saa aina työtä laiska sen sijaan ei. Jos on terve ja nuori niin kyllä pärjää jos vaan on ahkera tekee töitä 

Vierailija
276/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä suomen kansan ystävällisyydestä en tiedä. Mutta aikoinaan kun ruotsiin muutin suomalaisia pidettiin ahkerana ja rehellisenä kansana. Se sukupolvi sitä olikin nykyiset ovat laiskoja siksi Suomella menee huonosti. Ongelma on kun nuoret ei viitsi tehdä työtä. Sosiaaliturva on niin hyvä että voi maata kotona. Tai sitte tehdä osa-aika työtä. Sitte saa päivärahaa lisäksi ja asumistukea. Suomessa monella alalla pula työntekijöistä. Työnantajat ovat sen moneen kertaan todenneet. Nyt kun hallitus leikkaa sosiaaliturvaa on alkanut hirveä meteli miten työ laisilta leikataan. Oisitte tehnyt työtä ja maksaneet veroja ois valtion kassassa muutakin kuin tyhjä pohja. Nyt on maksun aika. 

Vierailija
277/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma ulkomailla on juuri tuo ettei olla kohteliaita puhuessa ja käytetä noita pikkusanoja kuten please, sorry, thank you, excuse me, jne. Lisäksi puhuessa töksäytellään asioita eikä osata lukea vastapuolta. Välttelen yleensä maanmiehiä ulkomailla koska monilla on niin huonoja kokemuksia epäkohteliaista suomalaisista, joten en halua assosioitua.

Jaa, itse kyllä saan aina vain ihailevia kehuja ulkomailla kun kerron olevani suomalainen. Loputonta ylistystä siitä miten upea Suomi on ja miten hienoja ihmisiä suomalaiset ovat.

Tässä taitaa olla se ero, että minä oikeasti liikun ulkomailla kun taas sinulla se tapahtuu vain mielikuvituksessasi. Kokemus on valtaa.

Vierailija
278/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä moukkamaisuutta. En ole nähnyt Italiassa lasten lyömistä olen käynyt usein. Suomessa pelätään sit lastensuojelua siksi lasta ei lyödä Suomessa on lasten laiminlyöntiä lasta ei hoideta kunnolla lapselle huudetaan kiroillaan ja ollaan pinna kireällä. Kauppakeskuksissa näkee päivittäin huutavia äitejä tai isiä ei ole minkäänlaista käsitystä miten lasta kasvatetaan. 2 vee painaa menemään pitkin kauppakeskuksen käytäviä. Sitte juostaan perässä ja huudetaan. Sen sijaan että lapselle olisi opetti miten kauppakeskuksessa käyttäydytään. Kun on niin kiire eikä millään jaksa opettaa lasta. Huutaa kyllä jaksaa. Lasten mielenterveys ongelmat on syystäkin lisääntynyt. Sama huutaminen lapselle on kotonakin. 

Voi tuota moukkamaisuuttasi kun et osaa ottaa perusasioista selvää.

Virallisen datan mukaan vain 13,74% italialaisista osaa englantia. Vain 8,46% italialaisista osaa ranskaa, vain 6,,56% italialaisista osaa espanjaa ja vain 2,06% italialaisista osaa saksaa.

Eipä kovin kielitaitoista väkeä.

Tiedonhaku on ihmeellinen asia! Ei tarvitse muodostaa maailmankuvaansa omien luulojensa perusteella "naapureistaan" vaan voi luottaa ihan kattavaan viralliseen tietoon.

https://languageknowledge.eu/countries/italy

Vierailija
279/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä tavallaan ihan hupaisaakin.

Tämän päivän uutisantia

1. Suomalaiset ovat hirveitä huonosti käyttäytyviä juntteja kun eivät pidä ovia auki. Kukaan ei pidä sellaisista huonosti käyttäytyvistä junteista.

2. Ei-suomalaiset turistit aiheuttivat tuhoa Lapissa. Varastivat vaatteita kaupoista. Poistivat hälyttimet vaatteista ja tunkivat piiloon tyhjiin vaunuihin. Haavoittivat itseään hälyttimiä poistaessa ja sotkivat myynnissä olevia vaatteita vereen. Kiinni jäätyään väittivät että eivät muistaneet maksaa.

Hyvin sanottu. Mutta olihan tuossa jutussa toinenkin ihan jäääärkyttävä moka - joku oli pyytänyt voita tarjottavaksi juustojen ja keksien kanssa! Mikä on muuten aika yleinen tapa maailmalla, myös Ranskassa. On tuo vakavaa ja siksi pitääkin nyt kaikkien suomalaisten hävetä itseään. Joku pyysi voita! Se on paha juttu verrattuna vaikkapa sotien aloittelemiseen.

Vierailija
280/329 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olisi kannattanut lukea se juttu. Siinä ei sanota, että italialaiset pitäisivät suomalaisia moukkina. Vaan että yksittäinen Hesariin nimettömänä kirjoittanut suomalainen nainen väitti näin.

Omituista sinänsä, että Hesari julkaisee kokonaisen jutun nimettömien kommenttien pohjalta, vaikka muuten edes juttuja ei saa kommentoida kuin omalla nimellään ja mielipidekirjoituksissa pitää myös olla nimi (pl. poikkeukselliset tapaukset).

Joten kukaan ei voi edes tietää, onko yksikään noista nimettömistä väitteistä oikea vai onko tuo jutun kirjoittanut freelancer vain rustaillut ne ihan itse. Taso ainakin viittaa jälkimmäiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä