Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…
Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja, kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit hyvin jatkaa elämääsi siellä Somaliassa/Italiassa/Ranskassa/mielikuvitusmaassa/Kontulassa.
Meitä ei kiinnosta.
t. suomalaiset
No Johan tämä aloitukseni on herättänyt keskustelua. Taisin sohaista ampiaispesään. Todettakoon nyt kuitenkin että tein aloituksen Hesarin jutun innoittamana mutta kuitenkin puoliksi ihan provona. En oikeasti täysin allekirjoita aloitustani kuin ehkä puoliksi joten olihan aloitukseni provikatiivosuudessaan moukkamainen. Anteeksipyyntö tästäSilti totean , miten tietty avoimuus, small talk, hymyileminen, katsekontaktit loistavat vähyydellään Suomessa. Maassa jossa vietän ison osan vuodesta tervehditään ja huomioidaan enemmän ja ollaan yhteisöllisempiä sekä perhekeskeisiä. Suomalaisissa arvostan silti mm. rehellisyyttä ja suorapuheisuutta joten kussakin kulttuurissa on hyvät ja huonot puolensa. Suomessa mi
Suoranainen vittuilu yleensä aiheuttaa jonkinlaisen reaktion. Ihan jokaisessa maassa. Suomessa se reaktio on paljon laimeampi kuin esimerkiksi Italiassa.
Kokeilepa tehdä samanlainen vittuluavaus italialaisella keskustelupalstalla. Valita vaikka italialaisten äänekkyydestä ja ylimielisyydestä. Takuuvarmasti saat paljon rajumman vastaanoton kuin täällä.
No jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen kohteliaisuusasioissa. Mutta jotenkin taas tuntuu siltä, että mikäköhän koira tähän on taas haudattuna. Yleensä kun suomalaisia mollataan, niin silloin heiltä taas halutaan jotain. Pitäisikö lisää rahaa lähettää jonnekin? Tai onko tänne tarkoitus lisää asuttaa joitakin?
Se on vain kulttuuriin kuuluva asia! Suomessa arvostetaan todellakin omaa tilaa ja rauhaa, tiedättehän, bussipysäkilläkin jonottaessaan suomalaiset asettautuvat kahden metrin välein.
Täällä vaan ollaan tällaisia, mutta peruskohteliaisuudet kyllä yleensä osataan siinä missä muuallakin. Tarkoitan siis esim. bussikuskille kiitoksen sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voit hyvin jatkaa elämääsi siellä Somaliassa/Italiassa/Ranskassa/mielikuvitusmaassa/Kontulassa.
Meitä ei kiinnosta.
t. suomalaiset
No Johan tämä aloitukseni on herättänyt keskustelua. Taisin sohaista ampiaispesään. Todettakoon nyt kuitenkin että tein aloituksen Hesarin jutun innoittamana mutta kuitenkin puoliksi ihan provona. En oikeasti täysin allekirjoita aloitustani kuin ehkä puoliksi joten olihan aloitukseni provikatiivosuudessaan moukkamainen. Anteeksipyyntö tästäSilti totean , miten tietty avoimuus, small talk, hymyileminen, katsekontaktit loistavat vähyydellään Suomessa. Maassa jossa vietän ison osan vuodesta tervehditään ja huomioidaan enemmän ja ollaan yhteisöllisempiä sekä perhekeskeisiä. Suomalaisissa arvostan silti mm. rehellisyyttä ja suorapuheisuutta joten kussakin kulttuurissa on hyvät ja huonot puolensa. Suomessa mi
Ai sinun aloituksesi? Kyllä tarkoitin ihan mitä sanoin ja kaikilla on lupa loukkaantua.
Ap.
Italialaiset ovat itse suuria moukkia. Huutavat ja lässyttävät koko ajan ja huitovat käsillään kuin mielipuolet. Lisäksi antavat Mafian määräillä yhteiskuntaa.
Itsekin olen muuttamassa ulkomaille juurikin mukavampien ihmisten ja paremman sään perässä. Suostun ilolla tinkimään varakkuudesta, jos ei tarvitse sietää näiden tyyppien käytöstä täällä enää. Ei yhtään ihmetytä, että persut ja muut saa täällä näinkin paljon kannatusta. Onneksi ovat silti edelleen huomattavassa vähemmistössä, mutta ihmetyttää miten vähän saavat kritiikkiä osakseen muilta...
Suomessa vain kiusallisuuden puolelle sitten teeskennelty kehuminen ja tekopirteys.
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset ovat itse suuria moukkia. Huutavat ja lässyttävät koko ajan ja huitovat käsillään kuin mielipuolet. Lisäksi antavat Mafian määräillä yhteiskuntaa.
Suomessa on myös järjestäytynyttä rikollisuutta, ja myös eduskunnassa ja hallituksessa on rikoksista tuomittuja. Persujen keskuudessa rikollisia on paljon. Sinä projektoit suomalaisia normeja muihin. Todellisuudessa Italiassa on paljon hyviä asioita, jotka kompensoi niitä vaikeita juttuja. Esimerkiksi sosiaaliset suhteet ja terveys ovat siellä tärkeitä. Suomessa ei ole enää mitään hyvää, mikä tasapainottaisi kaikkea tätä negatiivista. Ja huonommaksi vaan menee, kun oikeiston annetaan jyllätä.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa italialaisia pidetään moukkina.
Millainen mahtaa olla italialaisten kielitaito? Puhun itse italiaa ja sen lisäksi muutamaa muutakin kieltä, mutta moniko italialainen osaa edes yhtä vierasta kieltä?
Kysy kun kerran italiaa osaat. Minun naapureina asuu nuorta ja vanhaa porukkaa, osaavat ranskaa, saksaa ja englantia varsin hyvin. Olen asunut 15 vuotta Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aloittaja on niiiiin paljon parempi ihminen kaikin tavoin, varsinkin kun on nykyään ihan ulkosuomalainen. Mä olen suomalaisena tyytyväinen itseeni juuri tämmöisenä: en halua halailla tuntemattomia, en höpötellä olemattomia enkä esittää sosiaalista kun en sitä ole. Osaan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä, kunnioitan muita ihmisiä ja teen oman osani työelämässä. Siinäpä se. Miksi pitäisi olla jonkun muun ihanteiden mukainen?
En ymmärrä reaktiotasi. En ole sanonut olevani parempi ihminen, mutta myönnän että olen ylpeä ulkosuomalaisuudestani. Viihdyn siellä, missä asun suurimman osan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aloittaja on niiiiin paljon parempi ihminen kaikin tavoin, varsinkin kun on nykyään ihan ulkosuomalainen. Mä olen suomalaisena tyytyväinen itseeni juuri tämmöisenä: en halua halailla tuntemattomia, en höpötellä olemattomia enkä esittää sosiaalista kun en sitä ole. Osaan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä, kunnioitan muita ihmisiä ja teen oman osani työelämässä. Siinäpä se. Miksi pitäisi olla jonkun muun ihanteiden mukainen?
En ymmärrä reaktiotasi. En ole sanonut olevani parempi ihminen, mutta myönnän että olen ylpeä ulkosuomalaisuudestani. Viihdyn siellä, missä asun suurimman osan vuodesta.
Samanlainen pottunokka se sinä olet kuin muutkin olitpa sitten siellä eli täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin käyn kettuilemaan ja alentamaan kanssasuomalaisia ja sitten en yhtään ymmärrä moukkien reaktiota, yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ylpeydenaihe sekin nyt on 😂 Suomalainen kuin suomalainen, ihan sama missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen pottunokka se sinä olet kuin muutkin olitpa sitten siellä eli täällä.
Mikä toi pottunokkajuttu on? Mulla on ainakin suora ja kapea nenä. Ei minusta muistuta pottua. On siinä pienen pieni kyömykin, mutta onneksi melko huomaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu oli aivan naurettava. Pari vanhaa suomalaisnaista kirjoitteli omaa katkeruuttaan sinne. Ja tuo "please" -juttu Ranskassa oli täysin keksitty. Sen keksinyt ei ilmeisesti tiennyt, että Ranskassa puhutaan ranskaa ja "please" on englantia.
Siinä vaiheessa meni kyllä todella viihteen puolelle ja ryhdyin nauramaan ihan ääneen kun joku pokkana väitti, että muualla maailmassa tervehditään vieraita joukkoliikenteessä! Joo ei. Voin vain kuvitella miten menisin New York Cityssä metroon ja ryhtyisin siellä moikkailemaan ventovieraita ...
Nuo vastaukset kuvaavat vain sitä, että joku on kerran elämässään käynyt ulkomailla ja mielestään siellä mokannut ja nyt sitten muistelee sitä vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Ei, jos joku vanha suomalaisnainen Italiassa ei osaa käyttäytyä eikä hänestä pidetä niin sillä ei ole mitään tekemistä kenenkään muun kanssa.
"Mekin voisimme siinä asiassa ottaa heistä mallia ja olla ylpeitä kielestämme."
Du menar väl våra språk?
Suomalaisena olet tavan juntti kuitenkin
Tuo please sanan käyttö unohtuu itsellä ihan vaan siksi, että kun suomen kielessä sitä ei ole vaan se on ikään jo olemassa siinä kysymyksessa: Saisinko yhden kahvin. Uskon, että tuon takia se monilta unohtuu.
Suurin ongelma ulkomailla on juuri tuo ettei olla kohteliaita puhuessa ja käytetä noita pikkusanoja kuten please, sorry, thank you, excuse me, jne. Lisäksi puhuessa töksäytellään asioita eikä osata lukea vastapuolta. Välttelen yleensä maanmiehiä ulkomailla koska monilla on niin huonoja kokemuksia epäkohteliaista suomalaisista, joten en halua assosioitua.
Mikä itseinho omaa maatansa ja suomalaisuutta kohtaan näin monella on? Siihen on juurensa ja syynsä miksi olemme pidättäytyväisempää kansaa. Silti, itse ulkomailla reissanneena, olen oppinut arvostamaan sitä että suomalainen on rehellinen. Jos jotain pahaa tapahtuu, luottaa voi aina suomalaiseen. Lisäksi sellainen tekopirteys on kuluttavaa. Suomalaiset ovat oman kokemukseni mukaan hyvin ystävällisiä, vaikka eivät olekaan suurisuisia.
Ulkosuomalaisenakin ap yhä ylentää itsensä alentamalla kanssasuomalaiset. Ihanan reilua ja rehtiä. Hyvä Suomi!