Ulkosuomalaisena allekirjoitan suomalaisten moukkamaisuuden ja tietynlaisen junttimaisuuden sekä koppavuuden
Italiassa suomalaisia pidetään moukkina Näitä suomalaisten käytöstapoja ulkomaalaiset eivät voi ymmärtää
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010107706.html?utm_medium=a…
Allekirjoitan täysin suomalaisten moukkamaisuuden. Kontrastin huomaan kun asun suurimman osan vuodesta ulkomailla, missä ihmisten välinen kohtaaminen on ystävällisempää kuin Suomessa. Onko se ilmasto mikä tekee suomalaisista niin juroja, kireitä ja vakavia? Normaaleja katsekontaktejakin moni välttelee ja kasvoista näkee,että moni on vittuuntunut ja vihainen.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Tuo please sanan käyttö unohtuu itsellä ihan vaan siksi, että kun suomen kielessä sitä ei ole vaan se on ikään jo olemassa siinä kysymyksessa: Saisinko yhden kahvin. Uskon, että tuon takia se monilta unohtuu.
Suomessa on se -han pääte sanoille. Se lienee ainoa kohteliaisuutena pidetty. Kaupan kassalla kerran menneinä vuosina näin näitä kylttejä "Laitathan....." tai "maksathan..." tai "viethän", jne. Vallan omituista oli omissa ulkosuomalaisen silmissä.
Kerran kysyin jossain lähiössä, jossa kaikki talot samanlaisia, että mistä löytyisi tie/katu se ja se. Vastaan tuli ihan tavismies ja pyysin anteeksi häiriötä, mutta voisiko hän minulle neuvoa tien. Mies suuttui ja huusi hirveällä äänellä, stanan h-ra mene helvettiin siitä. Kyllä siinä hätkähti. Ei ollut kännissä eikä laitapuolen kulkijan näköinen.
Kyllähän se aika moukkamaista ja tyhmää on ja varsinkin pikkupaikkakunnilla. Menet vaikka kysymään joltain neuvoa tai ihan mitä vaan, niin se ensimmäinen katse ja koko olemus on mallia "kukas v*ttu se sinä olet ja mitäs v*ttua sä mulle tuut piipittää ja mitäs v*ttua se mulle kuuluu ja painu ny v*ttuun siitä". Ja ei, tuo ei ole hienoa, ei todellakaan. Ihan vaan siltä varalta että joku nyt niin kuvittelee. Lähinnä noloa käytöstä aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelin 30 vuotta pitkin Italiaa ja opettelin puhumaan italiaa. Eläkkeellä muutin sitten Italiaan, siitä on nyt 15 vuotta. Olen asunut kahdessa eri maakunnassa Italiassa. Varmaan olen sitten kovin erikoinen suomalainen kun olen saanut paljon ystäviä ja auttajia (talon remppaus, puutarhan hoito ym.) ja aivan muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta aina erittäin kunnioittavaa ja kohteliasta palvelua mitä olen tarvinnut. Naapurit ovat mukavia, iloisia ja sosiaalisia. Ei mene oikeastaan päivääkään, etteikö joku tulisi pikemmin käymään. Olen viihtynyt erinomaisesti nää 15 vuotta Italiassa enkä aio mihinkään täältä koskaan lähteäkään.
Tässä ympäri maailmaa olevien ihmisten kommentteja italialaisista (jos osaat englantia). Kommentit ympäri Eurooppaa, Australiaa, USA:aa, koko maailmaa:
"Ive lived in Northern Italy for 3 years and I am genuinely shocked by how u
Kyllä osaan hyvin englantia mutta ei kiinnosta nuo kommentit, luin ne jo aiemmin tässä ketjussa. Minulla on omat kokemukseni enkä ole vakuuttunut ollenkaan noista jutuista. Italiassa asustelee yli 60 Miljoonaa ihmistä, ei pidä niputtaa kaikkia samaan nippuun ja paljon riippuu itsestä, minkälaista kohtelua saat.
Kyllä voin allekirjoittaa artkkelin jutut. Lisäksi suomi on niin karu maa että sillä selittää vakavat ilmeet. Ei ole iloa suomessa.
Ihmiset yksinkertaisia, kylmiä ja ilkeitä. Tapakoulutusta ei perheissä harrasteta. Naurettiin kun kävimme suomessa katselleessa suu ammollaan haukottelevia ihmisiä. Niin typerän näköistä. Eikö suomalaiset tiedä että suun eteen laitetaan käsi haukotellessa? No pieni asia, mutta junttimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelin 30 vuotta pitkin Italiaa ja opettelin puhumaan italiaa. Eläkkeellä muutin sitten Italiaan, siitä on nyt 15 vuotta. Olen asunut kahdessa eri maakunnassa Italiassa. Varmaan olen sitten kovin erikoinen suomalainen kun olen saanut paljon ystäviä ja auttajia (talon remppaus, puutarhan hoito ym.) ja aivan muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta aina erittäin kunnioittavaa ja kohteliasta palvelua mitä olen tarvinnut. Naapurit ovat mukavia, iloisia ja sosiaalisia. Ei mene oikeastaan päivääkään, etteikö joku tulisi pikemmin käymään. Olen viihtynyt erinomaisesti nää 15 vuotta Italiassa enkä aio mihinkään täältä koskaan lähteäkään.
Kiva sulle. Taidat kuitenkin olla ainoa ihminen maailmassa joka on tuota mieltä. Anglo-saksit varsinkin pitävät italialaisia aivan järkyttävän töykeinä, epäkohteliaina, aggressiivisina ja huonokäytöksisinä. Ehkä sulla sitten on v
Miksi sitten nää aglosaksit ovat ostaneet taloja ja torppia ihan ympäri Italiaa? On se merkillistä, että näin epäystävälliseen maahan muuttavat asumaan, perustavat yrityksiä, pubeja tai ovat eläkeläisiä. En takuulla ola ainoa, en alkuukaan. Miksi suomalaisia turisteja tulee näin kauheaan maahan kuin Italia joka vuosi jatkuvasti? Pysykää pois.
Englanniksi käydyissä keskusteluissa suomaliset ovat suorastaan ylitsevuotavan kohteliaita ulkomaalaisia kohtaan. Oikein nauratttaa kun vertaa niitä keskusteluja niihin, mitä käydään suomeksi tälläkin palstalla.
Kyllä suomalaisista tykätään noin yleisesti ottaen. Ja itselleni ainakin on helpointa tulla muiden suomalaisten kanssa toimeen. Ymmärrämme toistemme vähäsanaisuutta ja tietynlaista asennetta, että suoraan asiaan ja hiiteen höpötykset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voin allekirjoittaa artkkelin jutut. Lisäksi suomi on niin karu maa että sillä selittää vakavat ilmeet. Ei ole iloa suomessa.
Ihmiset yksinkertaisia, kylmiä ja ilkeitä. Tapakoulutusta ei perheissä harrasteta. Naurettiin kun kävimme suomessa katselleessa suu ammollaan haukottelevia ihmisiä. Niin typerän näköistä. Eikö suomalaiset tiedä että suun eteen laitetaan käsi haukotellessa? No pieni asia, mutta junttimaista.
Suomalaiset ei harrasta tekohymyilyä ja tekonauramista. Ihan aitoa hymyilyä ja naurua saan itse todistaa joka päivä. Ainakin täällä Helsingissä. Just eilen kävi hassu sattumus yhden tuntemattoman ihmisen kanssa ja revettiin nauramaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei harrasta tekohymyilyä ja tekonauramista. Ihan aitoa hymyilyä ja naurua saan itse todistaa joka päivä. Ainakin täällä Helsingissä. Just eilen kävi hassu sattumus yhden tuntemattoman ihmisen kanssa ja revettiin nauramaan samaan aikaan.
Internet tekee sen että kaikki alkavat matkimaan toistensa käytöstä ja ihmistä tulee kaikkialla käytökseltään aika samanlaisia, niin hyvässä kuin pahassa, Kyllä sen jo nyt huomaa.
Eikö yleistäminen ole kiellettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kohtelias ja saatan puhua, jopa kassajonossa tuntemattomille. Käyttäydyn muutenkin, poikkeavan avoimesti ihmisiä kohdatessa. Katson silmiin ja kuuntelen myös toista.
Useammat säikähtävät aluksi, vanhemmat naiset ja miehet tykkäävät rupatella. Nuoremmat naiset luulevat, että yritän iskeä heitä ja kertovat hetken kuluttua jotenkin kiertoilmaisuin, että heillä on mies. Jotkut miehet tuntuu luulevan taas, että olen homo.
Ei ole helppoa olla poikkeavan avoin tässä yhteiskunnassa, kun luullaan heti kaikenlaista.
M 46
Eli naiset kokee juttelusi flirttinä? Eikö kevyt jutustelu sitä olekin?
No ei ole! Olen juuri tuollainen kuin yllä kuvattu, mutta olen nainen. Mieheni sanoo, että aina pitää varata ylimääräistä aika
Mun mies on mustis ja kaikki tällainen liiallinen turha juttelu saa meillä aikaan riidan. Toivon, ettei kukaan puhuisi minulle kaupassa, kirjastossa jne, mutta nätti kun olen, niin aina riittää jututtajia. Vituttaa suorastaan!
Vierailija kirjoitti:
Ap identiteettikriiseissään tulee itse todistaneeksi väitteensä, joka tosin pätee vain häneen itseensä ja kaltaisiinsa.
Jep. Olematon itseluottamus edellyttää aina öyhöttämistä. Kun häpeää itseään ja juuriaan, heittäytyy ääliöksi. Monet tavat vaikuttavat typeriltä eri kulttuureissa, mutta yleensä niihin on loogiset syyt.
Esimerkki: Suomessa riisutaan kengät sekä kotona että kylässä, koska lattiat ovat puhtaat ja lämpimät. Toisin on maalattiaisissa maissa, joissa kenkiin menee skorpioneja ja torakoita, jos ne riisuu jalasta, eikä lattia tietenkään ole kovin puhdas kun se on savea.
Ja nyt pitää tajuta, että viittaan esim. Välimeren maihin ja Ranskan eteläosiin, ei sen kauemmas tarvitse mennä kun asumismukavuus on ihan surkea verrattuna Pohjoismaihin.
Totuus on, että suomalaisia ja ruotsalaisia pidetään hiljaisina hiippareina ja helppoina höynäyttää, koska meidän oletetaan olevan rikkaita ja tyhmiä. Olen mieluumin tällainen kuin vaikka italialainen roistojen maasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yleistäminen ole kiellettyä
Onhan se. Mutta näköjään Hesarin toimittajiin tuokaan käytössääntö ei päde.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä suomen kansan ystävällisyydestä en tiedä. Mutta aikoinaan kun ruotsiin muutin suomalaisia pidettiin ahkerana ja rehellisenä kansana. Se sukupolvi sitä olikin nykyiset ovat laiskoja siksi Suomella menee huonosti. Ongelma on kun nuoret ei viitsi tehdä työtä. Sosiaaliturva on niin hyvä että voi maata kotona. Tai sitte tehdä osa-aika työtä. Sitte saa päivärahaa lisäksi ja asumistukea. Suomessa monella alalla pula työntekijöistä. Työnantajat ovat sen moneen kertaan todenneet. Nyt kun hallitus leikkaa sosiaaliturvaa on alkanut hirveä meteli miten työ laisilta leikataan. Oisitte tehnyt työtä ja maksaneet veroja ois valtion kassassa muutakin kuin tyhjä pohja. Nyt on maksun aika.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä. Työtunteja on kysytty 3 kuukauden välein sähköpostilla, se on ollut edellytys sovitellun päivärahan saamiselle.
Mutta ei saa.
Ja sorry nyt vaan, mutta kyllä soviteltua päivärahaa sai jo 1990-luvulla, kun teki kaupassa osa-aikatyötä.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia. 90000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiintoista, että vaikka saksan kielessä on please-tyyppinen sana, bitte, on saksalaiset Euroopan mittapuussa ehkä töykeintä ja ylimielisintä porukkaa. En ymmärrä mikä niissä on, ja aina kuvittelevat olevansa oikeassa, olin pitämässä kelkkasafareja ja nauroivat kelkkahaalareille, että näinkö lihavia suomessa ollaan, että voi kun me ollaan näin hoikkia että tänne jää ihan ilmaa. Ilma on siellä siksi, että se lämmittää. Tämä oli aikaan jolloin kireät farkut oli muotia ja nämä tosissaan olisi halunneet niissä farkuissaan kelkkailla. Ei ikinä enää matkailualan hommia jos on vaarana että sinne tulee saksalaisia. Muutaman sanan osaavat englantia ja sitten alkaa saksankielinen huuto.
Saksalaiset ovat muuten lihavempia kuin suomalaiset
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-obese-countries
Omasta mielestä taas suomalaiset ovat todella ystävällistä porukkaa. Reissussa ollessa esim etelä-euroopassa, asiakaspalvelu, perus kanssakäynti ihmisten kanssa muistuttaa tästä aina! Ovat töykeitä ja röyhkeitä tuolla muualla. Se että suu käy useammin kuin Tanjalla ja Timolla ei tee mukavaksi.
En voi samaistua aloittajan ajatukseen ja kokemukseen. Kai jokaisella on omansa ja moni asia vaikuttaa, myös oma käytöksesi ja asenteesi.
Totta on oman kokemukseni mukaan se että menen minä sitten Kyläniemeen kesämökille, Helsingin keskustaan tai Ylläksen laskettelurinteille, ihmiset ovat aina mukavia, rauhallisia ja ystävällisiä. Suomalaiset siis. Juopotkin toivottavat hyvää päivää hymyssä suin. Rakastan Suomea ja suomalaisia naisia ja miehiä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo! Monella mittarilla mitattuna keskimääräinen suomalainen on junttimainen mököttävä moukka. Näkeehän se jopa suhtautumisessa lapsiin - useimmissa maissa lapsiin suhtaudutaan iloisesti, ymmärtävästi ja myönteisesti, "pahimmillaan" neutraalisti. Suomessa suhtautuminen on vihamielisen ilkeää, paheksuvaa ja heille kilahdetaan pienimmästäkin.
Vastavuoroisesti olen nähnyt niin Espanjassa kuin Italiassakin, kun keskellä katua läimitään taaperoa ympäri korvia kun se on kiukutellut tms. Mutta on ne sitten hienoa ja sivistynyttä porukkaa, ihan toista kuin me ilkeät paheksujat.
Lapsia saa lyödä Italiassakin kadulla, ei tule lasua. Tämä ei todellakaan kerro hyvää Italiasta maana.
Oikein hyvä maa missä lapsista kasvaa vi
Traumatisoitunut ihminen täysjärkinen? On kyllä täysjärkinen, mutta ei tasapainoinen välttämättä. Jos lapsia saa lyödä tai muuten kohdella väkivaltaisesti, niin sitten saa aikuisiakin. Lapsen pahoinpitelijöille toivon kovaa rangaistusta.
Tässä ympäri maailmaa olevien ihmisten kommentteja italialaisista (jos osaat englantia). Kommentit ympäri Eurooppaa, Australiaa, USA:aa, koko maailmaa:
"Ive lived in Northern Italy for 3 years and I am genuinely shocked by how unprofessional, rude and entitled Italians are. They walk around like a ticking bomb with a chip on their shoulder and only speak (or shall i say yell) to complain."
"Before visiting Italy I had assumed they were friendly people in general. After the first couple of places we visited(Orvieto and Monopoli my husband and I started to feel unliked."
"Most Italians are disrespectful. They are people who are disrespectful to everyone, especially women, they are lazy and complain about everything."
"I just got back NYC from Italy yesterday and very glad that Im finally home. Experiences I had with Italians were very unpleasant."
"My mother in laws parents are from Sicily so I met many of her relatives and I have quite a few Italican clients and noticed that they dont smile, especially women."
"Ive lived in Rome for three years as an adolescent, and Im currently travelling through the north of Italy after visiting several European countries. I agree that Italians are a grumpy bunch."
"Ive read quite a few people here saying that Italians are aggressive and combative. This is so spot on. Ive lived in Italy for 3 years now, and whether it be on the roads or in the local post office, people are just downright aggressive and rude."
"I agree with those who posted here how rude and money grabbing Italians are and agressive. I will never travel there again."
"In general, Italians are really rude, disrespectful, judgmental and combative to the point that if they were in the US, England or Scotland, they would regularly get their asses kicked. They are especially disrespectful to foreign women, Asians, and black/brown foreigners."
"Italians are so rude and arrogant to tourists. I feel sorry for people who go to Rome for their honeymoon expecting a romantic experience. The country is dirty, there is rubbish and graffiti everywhere and the people are so rude."
"I agree with all the comments. I have been twice and I cant stand Italians. So unhelpful and act entitled. Snobby to tourists."
"I have been living in Italy for one month now and the country sucks. Rude people, graffiti everywhere, dirty, smelly, corrupt tax system and just an awful country going to the dogs. I cant wait to get back home in 5 weeks."
"We are in Italy now and cant believe the unfriendly arrogant behaviour."
"I am visiting Italy now and I am having the same experience, rude people I feel like I am visoting uncivilized country, the Italians dont even respect each other, in my way to amalfi our bus driver stopped in the middle of the street and started arguing and swearing at another driver the argument went on for 6 min, it was shocking . .my last time visiting this country, never again."
https://lifeinitaly.com/some-habits-make-italian-seem-rude/