Huolimaton mies aiheutti seksikumppanilleen viheliäisen vaivan loppuelämäksi
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/37673690-f218-4ba3-8122-703e89e871fd
Ei ole varmaan helppoa jos uusii helposti kun jokainen jolla huulessakin herpes tietää kuinka inhottava vaiva kyseessä.
Nyt joutuu tartutettu kumppani pelkäämään loppuelämänsä että tartuttaa uudelle kumppanilleen saman vaivan seksin yhteydessä, jos enään ikinä luottaa miehiin, sääliksi käy.
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy näköjään jatkossa sanoa, että mulla saattaa olla herpes vaikka ei koskaan olisi ollut mitään oireita. Vastapuoli voi sitten ottaa riskin tai olla ottamatta. Olisko parempi laittaa paperille joku kirjallinen suostumus?
No ihan hyvä olisi reippaasti sanoa, että oma seksikäyttäytyminen on ollut sellaista, että tauteja voi hyvin olla kuin vakuutella, ettei niitä ole. Kondomi ei suojaa herpekseltä eikä HPV:ltä.
Voi sen saada vaikka pitkäaikaiselta kumppaniltakin, joten ei tarvita mitään holtitonta käyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla on keskimäärin 50 seksikumppania ennen avioliittoa. Aika tautista menoa.
Mulla oli 1 seksikumppani. Mies jonka kanssa menin naimisiin. En ollut l@rtt@ teininä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset jakaa pillua komeille miehille joilla on tauteja. Naiset ajattelee ettei komealla miehellä voi olla seksitautia.
Mies oli valehdellut käyneensä testeissä kun asiasta oli keskusteltu.
Milloin herpes on kuulunut testeihin? Ei sitä testata kuin aktiivisista rakkuloita ja jos on tarve niin vasta-aineita. Mutta ei se kuulu perus sukupuolitetsteihin.
Hei, huuliherpes on ihan eri kaliiperia kuin HSV2. Se voi olla todella kivulias, pitkä ja vaarallinen, edetä jopa aivoihin.
Enpä ole pahemmin huuliherpestä joutunut hoitamaan, ilmestyy pariksi päiväksi vuoden tai muutaman välein ja siinä se. Sukuelinherpekseen syönyt (kalliita) lääkkeitä puolen vuoden estokuurin ja lisäksi yksittäisiä kuureja. Ja se kipu ei ole mitenkään mukavaa. Eikä tieto siitä, että seksuaalisuus on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy näköjään jatkossa sanoa, että mulla saattaa olla herpes vaikka ei koskaan olisi ollut mitään oireita. Vastapuoli voi sitten ottaa riskin tai olla ottamatta. Olisko parempi laittaa paperille joku kirjallinen suostumus?
No ihan hyvä olisi reippaasti sanoa, että oma seksikäyttäytyminen on ollut sellaista, että tauteja voi hyvin olla kuin vakuutella, ettei niitä ole. Kondomi ei suojaa herpekseltä eikä HPV:ltä.
Ääliö. Kondomi suojaa kyllä herpekseltä ja HPV-tartunnalta hyvin, vaikka ei _100% varmuudella_ suojaa miltään taudilta.
En ole mikään ääliö, googlapa asiaa vähän tarkemmin. Muilta taudeilta kondomi suojaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimaton? Mikä ihmeen otsikko tuo on? Mies tiesi tasan tarkkaan että on suuri riski että hän kantaa herpestä.
Ei hän tiennyt herpeksestään. Näin itse käsitin asian. Hän tiesi, että jollain entisellä kumppanilla on herpes ollut.
Joopa joo. Eli tiesi.
Poliisit kadehtii rikkaita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset jakaa pillua komeille miehille joilla on tauteja. Naiset ajattelee ettei komealla miehellä voi olla seksitautia.
Mies oli valehdellut käyneensä testeissä kun asiasta oli keskusteltu.
Milloin herpes on kuulunut testeihin? Ei sitä testata kuin aktiivisista rakkuloita ja jos on tarve niin vasta-aineita. Mutta ei se kuulu perus sukupuolitetsteihin.
Tämä. Ihmiset eivät usein tajua että herpestä ja kondyloomaa ei voi testata, ne vaan todetaan kun ovat _jo oireisia_. Joo, verestä voi katsoa vasta-aineita herpeksen kohdalla jos erikseen jossain yksityisellä pyytää, mutta sekään ei ole luotettava testi koska ei välttämättä näy vaikka tartunta olisikin.
Jos flunssa tai ripuli jäisi krooniseksi tai niin, että voit tartuttaa sen pysyvästi jokaiseen seksikumppaniin, suhtauduttaisiin siihenkin toisin. Ei koronaakaan saanut levittää vaan oli karanteeni.
90% suomalaista kantaa huuliherpestä, joka voi tarttua myös sukupuolielimiin. Käsitin, että kaikista suomalaisista eli lapset mukaan lukien myös.
Ja 50% kantaa sukupuoliherpestä. Se on todennäköisesti aikuisista vaikka lapsi voi sen saada synnytyksessä. Niin aika moni aikuinen kantaa myös sukupuoliherpestä, vaikka moni oireettomasti ja tietämättään.
On siis miehen vika, että partnerit ovat niin tyhmiä, että suostuvat nykyaikana suojaamattomaan seksiin? On se hyvä että tuli selväksi tämä asia..
Uppis kirjoitti:
On siis miehen vika, että partnerit ovat niin tyhmiä, että suostuvat nykyaikana suojaamattomaan seksiin? On se hyvä että tuli selväksi tämä asia..
No miksi ei voinut sanoa, että entisellä kumppanilla on herpes ja ei ole testannut onko myös itse myös saanut,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolimaton? Mikä ihmeen otsikko tuo on? Mies tiesi tasan tarkkaan että on suuri riski että hän kantaa herpestä.
Ei hän tiennyt herpeksestään. Näin itse käsitin asian. Hän tiesi, että jollain entisellä kumppanilla on herpes ollut.
Siis oikein hyvin siis tiesi, että voi mahdollisesti olla kantaja ja levittää sitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
90% suomalaista kantaa huuliherpestä, joka voi tarttua myös sukupuolielimiin. Käsitin, että kaikista suomalaisista eli lapset mukaan lukien myös.
Ja 50% kantaa sukupuoliherpestä. Se on todennäköisesti aikuisista vaikka lapsi voi sen saada synnytyksessä. Niin aika moni aikuinen kantaa myös sukupuoliherpestä, vaikka moni oireettomasti ja tietämättään.
Tämän takia suojaamaton seksi jonkin randomin kanssa on oikeasti ihan älyttömän tyhmä teko. Että jonkin merkityksettömän panon takia ottaa riskin loppuelämän taudista. Edes HIV ei ole enää mitenkään superharvinainen, ja vaikka hyvät lääkkeet onkin nykyään niin onhan se nyt mieletön stigma ja äärimmäisen harva on valmis ottamaan riskin että tarttuisi itseen.
Voi aiheuttaa myös keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Täysi n kohtuuton tuomio. Lähes kaikilla on jossain vaiheessa kontakti herpestä kantavan ihmisen kanssa. Useimmilla on huuliherpes, joka voi tarttua mihin vain. Itse kuvittelin, että kuulun siihen harvalukuiseen joukkoon, jolla ei mitään herpestä ole, mutta vasta-ainetestissä löytyi vastaaineita. Koskaan ei ole ollut mitään oireita suupielessä tai muualla. No pitääkö minun sanoa, että herpeksen vasta-aineita löytyy, mutta en tiedä mistä kohtaa kehoa se voisi tarttua.
Miksei flunssasta tai ripulista tms voi sitten syyttää toisia?
Juju piilee siinä, että mies tiesi tartuntariskistään eikä kertonut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja silloin on syytä olettaa että myös hänellä on se.
Pottuki nuolee tsimaassa pimsoja ja o h huules...
Vierailija kirjoitti:
No, mulle kävi niin, että huijarisaalistaja kaiken muun paskan lisäksi tartutti sekä HPV:n, joka on edennyt solumuutoksiin että kivuliaan sukuelinherpeksen. No, voisi olla hepatiitti ja HIV, että eipä siinä.
Ikävä juttu, mutta ei ehkä kaiken loppu kuitenkaan. Itellä samat setit, mutta uinuvassa tilassa nuo. Saatko nyt hoitoa solumuutoksiin ettei ne kehity pidemmälle?