Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Baronan nollatuntilaisen varastotyöntekijän paikkaa haki 1400 ihmistä

Vierailija
16.01.2024 |

https://yle.fi/a/74-20068048

Tasan yksi valittiin pitkän rekryprosessin päätteeksi, ilman mitään takeita työtunneista.

Silti edelleen kokoomuslaiset boomerit elävät henkisellä 70-luvulla jossa palkallisiin töihin vain "'mennään" jos siltä tuntuu.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee nollatuntisopimusta. Ei mitään vapaa-aikaa, kun pitää olla koko ajan työnantajan käytettävissä. 

Päinvastoin. Saat itse päättää otatko tarjotun vuoron vastaan vai et. 

Olin itse samanaikaisesti kahdessa eri paikassa 0h-sopparilla ja pomot laittoivat viestiä voinko tulla vuoroon kloX-Y tai X-Z

Tämä varmaan riippuu ja roikkuu. Että mikä on tilanne, ja millä tapaa joustavaksi kuvio on suunniteltu. Ymmärrän, että etenkin ns. keikkapooleissa työntekijällä on hyväkin jousto valita itse tuntinsa (ongelmana joskus liiankin kova kilpailu muiden kesken). Sitten taas ääriesimerkkinä joku Penan Paja, jossa pomo-Pena haluaa vaan päästä itse mahdollisimman helpolla ja suuttuu henkilökohtaisesti, jos sille nollatuntilaiselle ei sovikaan se Penan mielestä kriittisen tärkeä vuoro,

Joo. Kyllä varmaan se millainen pomo sattuu paikalle vaikuttaa myös. Omalle kohdalle sattui hyviä pomoja 

Vierailija
122/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen."

Ja työtehtävät on siis piipata ihmisten leffaliput. Mit vit???

Nuo nykytyyliset työnhakusirkukset on vain rekrykonsulenttifirmojen tyyli rahastaa isoja firmoja joilla on enemmän rahaa kuin järkeä etsiessä työntekijää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että tuota varastotyötäkin on hakenut moni, jolla on soveltuva koulutus ja kokemusta alalta. Miksi on valittu alaa tuntematon nuori? 

Kouluttamaton nuori ei usein tiedä oikeuksistaan. Barona jätti aina määräaikaisen pätkän jälkeen maksamatta lomakorvaukset, arkipyhäkorvaukset, jos arkipäivään sovittu työvuoro yms. Näitä täytyi pyytää joka kerta erikseen ja muutenkin vahtia haukkana, että on maksettu tarpeeksi. Eivät koskaan maksaneet liikaa. Onneksi pääsin pois Baronan kautta hankitusta varastotyöstä 6kk jälkeen.

Kellekään Baronan kautta palkatulle 39 nuorelle ei maksettu arkipyhäkorvausta ja vain yhdelle nelikymppiselle maksettiin automaattisesti, vaikka kaikki rekrytoitiin samassa rekryssä. Piti alkaa kyselemään, kun homma kusi. Jos en olisi maininnut asiasta, ei moni tiennyt vaatia. Aika hyvän voiton olisi tehnyt, kun veloitti meistä arkipyhäpalkan asiakkaalta.

Vierailija
124/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakuvelvollisuus taas täytetty.

Vierailija
125/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen."

Kyllä. Teini haki kesällä mm. Finnkinon leffalippujen piippaajaksi. Ensimmäisessä vaiheessa piti tehdä oma video ja kertoa siinä, miten tekisi asiakkaiden leffaillasta ikimuistoisen tai muuta vastaavaa roskaa. Siis leffalippujen tarkistaja! Mitä ne siellä tekevät, vetävät oman shown ennen leffan alkua vai?

Viimeksi kun olen käynyt leffoja katsomassa (syksyllä), niin työntekijät piippasivat liput ja toivottivat mukavaa leffailtaa. 

Leffaillasta voi tehdä ikimuistoisen tekemällä hyvän leffan eikä nykyisiä, vanhojen hyvien leffojen muistoille paskovia leffoja, I guess

126/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tuo Finnkinon cinema hostin työ ihan vaan lipunmyyjää/lippujen tarkastajaa?

Vierailija
127/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi kymmeniä sossun paikkoja auki. Palkka n. 4000/kk. Ei yhtään hakijaa.

Sosiaalialalla työskentelyyn vaaditaan täsmäkoulutus eli amk- tai yliopistotutkinto. Ei ole ihan verrattavissa jutun aiheena oleviin leffa- ja varastotyöhommiin, joita pystyy tekemään ns. kuka tahansa pienen perehdytyksen jälkeen. 

Vierailija
128/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Tarkoittaako tuo Finnkinon cinema hostin työ ihan vaan lipunmyyjää/lippujen tarkastajaa?

Kyllä tarkoittaa. Perusmarketin kassallakin joutuu suorittamaan monipuolisempia työtehtäviä ja "ihan oikeaa" asiakaspalvelua. 

Vierailija
129/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on työnhaun nykytilanne Suomessa, niin kehotan kaikkia kynnelle kykeneviä, erityisesti nuoria, hakeutumaan mahdollisimman pian töihin ulkomaille, eikä katsomaan taaksepäin vaikka olisi mikä.

Kilpailu on kovaa muuallakin, mutta silti moninverroin helpompaa kuin artikkelissa kuvattu, suorastaan naurettavuuksiin ulottuva pelleily. Jos pitää olla maailmanmestari urheilulajissa, että pääsee pakkaamaan varaosia tai myymään popcornia, niin jossain on vikaa todella pahasti.

Itse muutin ulkomaille sen jälkeen kun 35-vuotiaana korkeakoulutettuna ammattilaisena sain kuulla pomolta olevani liian vanha. Kuulemma vaativiin asiantuntijatehtäviin painottuvassa organisaatiossamme eteneminen olisi varattu nuoremmille.

Olen nyt 50 v., enkä tule muuttamaan enää koskaan takaisin Suomeen. Sain täältä työpaikan täysin vastaavanlaisesta organisaatiosta, missä olin töissä Suomessa. Erotuksena se, että palkka on nyt paljon parempi, suuri osa työkavereistani on samaa ikäluokkaa tai vanhempia, sekä olen edennyt organisaatiossa mukavasti.

Tällaisia artikkeleita lukiessa tulee vain mieleen, että pitäkööt Suomessa tunkkinsa.

Vierailija
130/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään usko noihin hakijamääriin. Noita ei voi oikeaksi todistaa mistään vaan ne on ihan täysin yksityisten firmojen oman ilmoituksen varassa.

Tuo on ihan pelkkää mainostusta, meille HALUTAAN töihin ja vain PARHAAT valitaan. Samaa harrastaa muutkin tessin minimipalkkaa maksavat firmat kun halutaan luoda mielikuva haluttuna työnantajana. Tuolla mielikuvalla saadaan kätevästi ohitettua ne ikävät faktat huonosta palkasta ja painetta ei ole parempaa palkkaa edes maksaa koska voi vedota siihen että tämä on niin HALUTTU työnantaja.

Vierailija
131/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on työnhaun nykytilanne Suomessa, niin kehotan kaikkia kynnelle kykeneviä, erityisesti nuoria, hakeutumaan mahdollisimman pian töihin ulkomaille, eikä katsomaan taaksepäin vaikka olisi mikä.

Kilpailu on kovaa muuallakin, mutta silti moninverroin helpompaa kuin artikkelissa kuvattu, suorastaan naurettavuuksiin ulottuva pelleily. Jos pitää olla maailmanmestari urheilulajissa, että pääsee pakkaamaan varaosia tai myymään popcornia, niin jossain on vikaa todella pahasti.

Itse muutin ulkomaille sen jälkeen kun 35-vuotiaana korkeakoulutettuna ammattilaisena sain kuulla pomolta olevani liian vanha. Kuulemma vaativiin asiantuntijatehtäviin painottuvassa organisaatiossamme eteneminen olisi varattu nuoremmille.

Olen nyt 50 v., enkä tule muuttamaan enää koskaan takaisin Suomeen. Sain täältä työpaikan täysin vastaavanlaisesta organisaatiosta, missä olin töissä Suomessa. Erotuksena se, että palkka on nyt paljon parempi, suuri osa ty

Ja silti kirjottelet täällä toimettomien palstalla?

Vierailija
132/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 50 v., enkä tule muuttamaan enää koskaan takaisin Suomeen. Sain täältä työpaikan täysin vastaavanlaisesta organisaatiosta, missä olin töissä Suomessa. Erotuksena

Miten niin toimettomien? Tuskin tämä mikään työttömien palsta on.

Vierailija
133/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollasopimus ei automaattisesti tarkoita sitä, että tunteja ei tulisi. Se tarkoittaa vaan sitä, että tunteja on vaikea ennakoida, eikä työnantaja ole halukas maksamaan palkkaa niiltä ajoilta jolloin tunteja ei tule.

Tämä voi toimia hyvin tai huonosti.

Parhaassa tapauksessa nollasopimuksella voi tehdä töitä joustavasti sen verran mitä itselle sopii. Huonoimmassa tapauksessa työnantaja käyttää sopimusta vain kyykyttämiseen.

Yleensä firmalla on useita nollasopparityöntekijöitä. Jos kieltäydyt pari kertaa lyhyen ajan sisällä, sulle ei jatkossa tarjota tunteja kuin viimeiseksi.

Kaupan alalla suurin osa työntekijöistä on myös 25h/vk sopimuksella.  Tuohon tuntimäärään on vaikea sijoittaa toista osa-aikatyötä, koska työvuorolistat tehdään lyhyellä varoitusajalla ja joustava osapuoli on aina työntekijä, ei työnantaja.

Vierailija
134/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollasopimus ei automaattisesti tarkoita sitä, että tunteja ei tulisi. Se tarkoittaa vaan sitä, että tunteja on vaikea ennakoida, eikä työnantaja ole halukas maksamaan palkkaa niiltä ajoilta jolloin tunteja ei tule.

Tämä voi toimia hyvin tai huonosti.

Parhaassa tapauksessa nollasopimuksella voi tehdä töitä joustavasti sen verran mitä itselle sopii. Huonoimmassa tapauksessa työnantaja käyttää sopimusta vain kyykyttämiseen.

Yleensä firmalla on useita nollasopparityöntekijöitä. Jos kieltäydyt pari kertaa lyhyen ajan sisällä, sulle ei jatkossa tarjota tunteja kuin viimeiseksi.

Kaupan alalla suurin osa työntekijöistä on myös 25h/vk sopimuksella.  Tuohon tuntimäärään on vaikea sijoittaa toista osa-aikatyötä, koska työvuorolistat tehdään lyhyellä varoitusajalla ja joustava os

Eikö se riipu siitä, käytetäänkö tasoittumisjärjestelmää, silloin ne on oltava näytillä jopa pari viikkoa ennen.

Vierailija
135/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on aikoihin eletty, kun simppeliin asiakaskontakteja sisältävään hommaankin on valintatestit kuin suuryrityksen johtoportaaseen pyrkiville. Ymmärtäisin moisen rumban todella vastuullisiin ja vaativiin tehtäviin hakeutuville, jota elokuvateatterin lipuntarkastaja ei todellakaan ole. Mitenkään kyseistä työtä väheksymättä. 

Vierailija
136/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se mikään työpaikka ole jos siitä saaduilla tuloilö ei elätä itseään, vaan pitää silti anoa almuja kelalta.

sehän on suora tulonsiirto tuolle firmalle veronmaksajilta.

jossain kuussa tulee vuoroja vaikka 270 euron edestä ja pelkkä yksiön vuokra kaupungin laitamilla on 650 puhumattakaan työmatkoista ja ruuasta.

tässähän kela subventoi työntekijää ja antaa suoraa tukea firmalle joka laskuttaa työpanoksen eteenpäin viisinkertaisena.

Ei kait kukaan ole niin hölmö että tekee O-tuntisopparin vain yhteen yritykseen? Niitähän voi olla vaikka 5 eri firmaan ja toki joskus joutuu sanomaan et aika ei käy, sitten toisella kertaa. Onhan firmoillakin monkakin O-tuntilaista listoilla juuri tän takia. Hyvin on ainakin kaverilla mennyt ja saa aika paljon tunteja viikossa. Joskus on tehnyt jopa 45 tuntia viikossa. Mutta eri firmoille siis. 

Vierailija
137/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella ja kokemuksella tyvestä puuhun noustaan. Näissä nollakokemuksen ammateissa tulee varmasti paljon hakijoita, jos mitään ei vaadita. Heti kun on speksiä koulutusta ja osaamista, niin hakijoiden määrä vähenee radikaalisti kun ei kaikkia amisjuntteja niihin töihin kelpuuteta.

Itse toki olen onnellisessa asemassa valtion virkamiehenä, 4500e/k eikä huolta huomisesta. Tästä taidetaan jäädä eläkkeelle. DI:n tutkinto, joten tietenkin ehkä hieman palkkakuopassa, mutta työmäärä ei ole kummoinen ja joutaa tekemään viraabelia oman firman kautta. 

Kehtaatkin ilkkua. Toivottavasti elämässäsi tapahtuu vielä jotain, joka pistää nöyräksi. 

Vierailija
138/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kyllä tarkoittaa. Perusmarketin kassallakin joutuu suorittamaan monipuolisempia työtehtäviä ja "ihan oikeaa" asiakaspalvelua. 

Kyllä noissa pk-seudun isoissa teattereissa työntekijällä on puheenvuoro leffan alkuun. Eli täytyy osata esiintyä jopa satojen ihmisten edessä. Ei siihen joka kaupan kassa pysty

Vierailija
139/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cindi Holm on puolestaan juuri aloittanut Tampereen Finnkinolla. Kilpailu neljästä cinema hostin paikasta oli kovaa. Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen.

Finnkinon työsopimus on nollatuntisopimus. Koivusen työsopimus on takuutuntisopimus, eli käytännössä osa-aikainen: yhtiö takaa vähintään viisi viikkotuntia.

Jaksoin lukea 15 sekuntia tuota juttua. En ymmärrä tuosta mitään. Mikä on Barona?

Vierailija
140/150 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Teini haki kesällä mm. Finnkinon leffalippujen piippaajaksi. Ensimmäisessä vaiheessa piti tehdä oma video ja kertoa siinä, miten tekisi asiakkaiden leffaillasta ikimuistoisen tai muuta vastaavaa roskaa. Siis leffalippujen tarkistaja! Mitä ne siellä tekevät, vetävät oman shown ennen leffan alkua vai?

No eikös joillakin bändeilläkin ole lämppärit? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme