Yle: Baronan nollatuntilaisen varastotyöntekijän paikkaa haki 1400 ihmistä
Tasan yksi valittiin pitkän rekryprosessin päätteeksi, ilman mitään takeita työtunneista.
Silti edelleen kokoomuslaiset boomerit elävät henkisellä 70-luvulla jossa palkallisiin töihin vain "'mennään" jos siltä tuntuu.
Kommentit (150)
Airolalla on takanaan loistava tulevaisuus. Helsingin Mäkelänrinteen urheilulukiolainen on muodostelmaluistelun maailmanmestari. Aiemmin tänä vuonna hän teki kovan ratkaisun ja lopetti kilpatason muodostelmaluistelun. Nyt hän on abiturientti ja logistiikkatyöntekijä Koivusella Helsingin Malmilla.
Mitäs tekemistä luistelulla on ammatin kanssa? Hän on henkilö, jolla ei ole mitäön tutkintoa ja pääsi silti logistiikkatyöntekijäksi, jonne on oma koulutus.
Uutinen on muutenkin kummallinen Koko uutisessa ei ole mitään järkeä.
Nollatuntisopimus on parasta mitä itselleni on tapahtunut. Silloin voi esim. Kieltäytyä annetuista tunneista ellei juuri silloin sovi. Saa myös soviteltua päivärahaa. Se tunne kun tietää ettei jossain kuussa olekaan töitä ja saa vain olla ja rahaa saa kuitenkin sen verran, että selviää.
Työelämässä jaksaa yllättävän hyvin kun tietää, että pian on taas vapaata.
Kokoaikaiset työtoverit ovat katkeria minulle, sillä saan lähes saman, paljon pienemmällä työmäärällä, noin puolet vähemmän töitä. Eroa on vain muutama sata euroa kuukaudessa.
Huonopalkkaisen on turha tehdä jatkuvasti töitä, kun ei siitä mitään kuitenkaan jää säästöön.
Myöskään työvoimaviranomaiset ei häiritse kuin kerran kolmessa kuukaudessa ja pitää hakea kokoaikatyötä tai kysyä lisätunteja kerran kolmessa kuukaudessa.
Toivottavasti saan jatkaa näin mahdollisimman pitkään. Nyt kyllä pelottaa, ovat kerran kysyneet kokoaikaiseksi, mutta kieltäydyin ja selitin heille, että on heille parasta jos jatketaan nt-sopimuksella. Eihän sitä tiedä jos tilaukset vähenee jne...
Teen kyllä toisinaan monta kuukautta joka päivä töitä ja sitten muutama kuukausi vapaata.
T. Onnen possu M47
Vierailija kirjoitti:
Nollatuntisopimus on parasta mitä itselleni on tapahtunut. Silloin voi esim. Kieltäytyä annetuista tunneista ellei juuri silloin sovi. Saa myös soviteltua päivärahaa. Se tunne kun tietää ettei jossain kuussa olekaan töitä ja saa vain olla ja rahaa saa kuitenkin sen verran, että selviää.
Työelämässä jaksaa yllättävän hyvin kun tietää, että pian on taas vapaata.
Kokoaikaiset työtoverit ovat katkeria minulle, sillä saan lähes saman, paljon pienemmällä työmäärällä, noin puolet vähemmän töitä. Eroa on vain muutama sata euroa kuukaudessa.
Huonopalkkaisen on turha tehdä jatkuvasti töitä, kun ei siitä mitään kuitenkaan jää säästöön.
Myöskään työvoimaviranomaiset ei häiritse kuin kerran kolmessa kuukaudessa ja pitää hakea kokoaikatyötä tai kysyä lisätunteja kerran kolmessa kuukaudessa.
Toivottavasti saan jatkaa näin mahdollisimman pitkään. Nyt kyllä pelottaa, ovat ker
Moi Nalle W. Takkatulen loimussa vuosikerta viski käden ulottuvilla geneeriset oikeiston iltatrollailut ja sitten unten maille.
Menisivät töihin ne jotka ei tulleet "tällä kertaa" valituksi?
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksella ja kokemuksella tyvestä puuhun noustaan. Näissä nollakokemuksen ammateissa tulee varmasti paljon hakijoita, jos mitään ei vaadita. Heti kun on speksiä koulutusta ja osaamista, niin hakijoiden määrä vähenee radikaalisti kun ei kaikkia amisjuntteja niihin töihin kelpuuteta.
Itse toki olen onnellisessa asemassa valtion virkamiehenä, 4500e/k eikä huolta huomisesta. Tästä taidetaan jäädä eläkkeelle. DI:n tutkinto, joten tietenkin ehkä hieman palkkakuopassa, mutta työmäärä ei ole kummoinen ja joutaa tekemään viraabelia oman firman kautta.
Muista se, että valtion työntekijän palkat maksetaan jo maksetuista veroista. Jos verotulot alenevat voittoa tuottavilta työntekijöiltä niin ennen pitkää alenee myös sinun palkka, koska ei ole varaa maksaa. Tai lähtee työpaikka alta.
Joku tuossa jutussa haisee. Olen pitkään tehnyt rekrytointia eri rekryfirmoissa, myös tuolla Baronalla. Koskaan ei yhteenkään varastohommaan ole ollut mitään yli tuhatta hakijaa. Ei edes lähelle sitä. Tuo on joku Baronan piilotettu mainos, missä on haluttu tuoda esille hakijoiden valtava määrä ja myös heidän tekemänsä kova työ. Siinä on laskettu mukaan jotain avoimien hakujen hakijoita, koska heidänkin on haluttu ajattelevan tehtävään hakijoita. Tuollaisiin yli tuhannen hakijan hakumääriin päästään vain todella massiivisilla kampanjoilla, jotka näkyy ja kuuluu kaikkialla. Sellaisia missä tehdään massarekry johonkin avattavaan keskusvarastoon tai autotehtaaseen. Mutta ei missään nimessä ns. perusduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuossa jutussa haisee. Olen pitkään tehnyt rekrytointia eri rekryfirmoissa, myös tuolla Baronalla. Koskaan ei yhteenkään varastohommaan ole ollut mitään yli tuhatta hakijaa. Ei edes lähelle sitä. Tuo on joku Baronan piilotettu mainos, missä on haluttu tuoda esille hakijoiden valtava määrä ja myös heidän tekemänsä kova työ. Siinä on laskettu mukaan jotain avoimien hakujen hakijoita, koska heidänkin on haluttu ajattelevan tehtävään hakijoita. Tuollaisiin yli tuhannen hakijan hakumääriin päästään vain todella massiivisilla kampanjoilla, jotka näkyy ja kuuluu kaikkialla. Sellaisia missä tehdään massarekry johonkin avattavaan keskusvarastoon tai autotehtaaseen. Mutta ei missään nimessä ns. perusduuniin.
Jos työpaikkoihin, joihin itse haen joihin tarvitaan koulutusta tai osaamista, hakee satoja, niin en kyllä epäile hetkeäkään etteikö sellaisiin töihin olisi vielä isompi tunku, joissa koulutusta ei tarvita. Lisäksi toimittajilla lienee jonkinlainen velvollisuus myös tarkastaa että lähteet pitävät paikkansa, mutta en kyllä tarkkaan tiedä riittääkö haastatellun "asiantuntijan" sana.
Maailma muuttuu ja yhä enemmän ihmisten tekemä työ voidaan korvata muulla, vaikka täsmäkoulutusta sitten taas uusille aloille / työtehtäviin tarvittaisiin joustavasti enemmän. Koulutuksesta ja varsinkin aikuiskoulutuksesta nykyinen hallitus on halunnut leikata merkittävästi.
"Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen."
Ja työtehtävät on siis piipata ihmisten leffaliput. Mit vit???
Vierailija kirjoitti:
Finnkinon duuniin olikin aika mielenkiintoinen rekryprosessi. Sinne kuitenkin haettiin ihan perusaspoja eikä mitään Hollywood-tason näyttelijöitä. Innokkaita nuoria "vähän" pompoteltiin, mutta tokihan esiintymispainotteinen valintatilanne saa cinema hostin (heh) toimen vaikuttamaan todellisuutta paljon hohdokkaampana.
Subwayn "sandwich artist" hakijoiden tarvitsee varmaan ottaa osaa Master Chef tyyliseen prosessiin nykyään kun Finnkinon aspaan vaaditaan tälläisiä
Vierailija kirjoitti:
"Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen."
Ja sitten ihmetellään kun nuorten mielenterveys rakoilee ja työelämää ei kestetä...Voiskohan vaan olla, että ihmisiltä vaaditaan pikkasen liikaa nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee nollatuntisopimusta. Ei mitään vapaa-aikaa, kun pitää olla koko ajan työnantajan käytettävissä.
Päinvastoin. Saat itse päättää otatko tarjotun vuoron vastaan vai et.
Olin itse samanaikaisesti kahdessa eri paikassa 0h-sopparilla ja pomot laittoivat viestiä voinko tulla vuoroon kloX-Y tai X-Z
Vierailija kirjoitti:
Nollasopimus ei automaattisesti tarkoita sitä, että tunteja ei tulisi. Se tarkoittaa vaan sitä, että tunteja on vaikea ennakoida, eikä työnantaja ole halukas maksamaan palkkaa niiltä ajoilta jolloin tunteja ei tule.
Tämä voi toimia hyvin tai huonosti.
Parhaassa tapauksessa nollasopimuksella voi tehdä töitä joustavasti sen verran mitä itselle sopii. Huonoimmassa tapauksessa työnantaja käyttää sopimusta vain kyykyttämiseen.
Yleensä firmalla on useita nollasopparityöntekijöitä. Jos kieltäydyt pari kertaa lyhyen ajan sisällä, sulle ei jatkossa tarjota tunteja kuin viimeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee nollatuntisopimusta. Ei mitään vapaa-aikaa, kun pitää olla koko ajan työnantajan käytettävissä.
Päinvastoin. Saat itse päättää otatko tarjotun vuoron vastaan vai et.
Olin itse samanaikaisesti kahdessa eri paikassa 0h-sopparilla ja pomot laittoivat viestiä voinko tulla vuoroon kloX-Y tai X-Z
Tämä varmaan riippuu ja roikkuu. Että mikä on tilanne, ja millä tapaa joustavaksi kuvio on suunniteltu. Ymmärrän, että etenkin ns. keikkapooleissa työntekijällä on hyväkin jousto valita itse tuntinsa (ongelmana joskus liiankin kova kilpailu muiden kesken). Sitten taas ääriesimerkkinä joku Penan Paja, jossa pomo-Pena haluaa vaan päästä itse mahdollisimman helpolla ja suuttuu henkilökohtaisesti, jos sille nollatuntilaiselle ei sovikaan se Penan mielestä kriittisen tärkeä vuoro, johon ei kuitenkaan osannut / halunnut paremmin varautua. Eli jousto vain ns. omaan napaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kuvaavaa nykytilanteelle. Samoin se, että yritys jota olen palvellut toistakymmentä vuotta on nyt menossa konkurssiin. Osasin päätellä asian jo siitä, että meillä ei ollut kassassa rahaa ostaa joulumyyntiä varten varastoa täyteen ja silti tavaraa oli liikaa - joulumyynti ei koskaan ole ollut yhtä huonoa. Eilen asiasta ilmoitettiin yleisölle. Täytin muutama vuosi sitten 50 ja olen lähes 100% varma että en enää ikinä työllisty, mutta aion sitli lähettää hakemuksia hamaan hautaan asti. Tuota se sitten on - kun ei ole pari-kolmekymppinen olympiavoittaja kahdella loppututkinnolla on paras mahdollisuuteni toivoa että halltius vaihtuu ja suhdanne kääntyy.
"Tuota se sitten on - kun ei ole pari-kolmekymppinen olympiavoittaja kahdella loppututkinnolla"
Ja sitten jos olet tällainen, rekrytoija pohtii, onko sulla varmasti sitä hiivatin sitout
Olen työskennellyt ulkomailla (oli tutkintoon kuuluva 6kk harjoittelu jee!) ja valmistuttuani monessa haastattelussa haastattelujat olivat huolissaan kuinka heidän työpaikkansa ei nyt ole yhtä hieno kuin joku *ulkomaan firma* ja varmaan minulla olisi tylsää työskennellä *ihan normaalissa suomalaisessa firmassa*
Ei helv, miksi olisin edes hakenut paikkaa jos luulisin että tylsistyisin teillä? Miksi kutsuitte haastatteluun jos luulette että tylsistyisin teillä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt nollasopimuksella. Minusta niiden pitäisi olla laittomia. Nollasopimuksella et pysty hallitsemaan talouttasi, kun et ikinä tiedä paljonko tunteja ja palkkaa saat, se johtaa monenlaisiin vaikeuksiin mm laskujen ja vuokranmaksun kanssa. Elämänhallinta ja ajankäytön suunnittelu on myös mahdotonta, kun olet ikuisesti varalla.
Järkyttävää, että työnantajatahot ja hallitus haluaa vielä lisää paikallista sopimista, vaikka on jo kaikenmaailman nollasopparit ja vuokratyöt, joissa työntekijällä ei mitään oikeuksia eikä varmuutta. On muka työvoimapula ja ihmiset on kannustinloukkujen vankeina. Höpöhöpö.
Lisäksi et voi tehdä joutoajalla töitä kilpailevalle firmalle, koska kilpailukielto. Siinä sitten pyörität peukaloitasi odotellen, josko huomenna pyydettäisiin pariksi tunniksi töihin. Nollatuntisopimus on nykyajan laillistettu orjatyösopi
Työt voi myös loppua samana päivänä, jos asiakasyritys ei suostu antamaan työvuoroja 2vkoa etukäteen. Palkka on usein kokoaikaisen tuntipalkka miinus vuokrafirman kulut. Orjatyövoimaksi sinne lähdetään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö johonkin mäkkäriin ollut juuri 800 hakijaa? Vai onko sekin vain mäkkärin mainoskampanjaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Teini haki kesällä mm. Finnkinon leffalippujen piippaajaksi. Ensimmäisessä vaiheessa piti tehdä oma video ja kertoa siinä, miten tekisi asiakkaiden leffaillasta ikimuistoisen tai muuta vastaavaa roskaa. Siis leffalippujen tarkistaja! Mitä ne siellä tekevät, vetävät oman shown ennen leffan alkua vai?
Meillä olisi kymmeniä sossun paikkoja auki. Palkka n. 4000/kk. Ei yhtään hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
ei se mikään työpaikka ole jos siitä saaduilla tuloilö ei elätä itseään, vaan pitää silti anoa almuja kelalta.
sehän on suora tulonsiirto tuolle firmalle veronmaksajilta.
jossain kuussa tulee vuoroja vaikka 270 euron edestä ja pelkkä yksiön vuokra kaupungin laitamilla on 650 puhumattakaan työmatkoista ja ruuasta.
tässähän kela subventoi työntekijää ja antaa suoraa tukea firmalle joka laskuttaa työpanoksen eteenpäin viisinkertaisena.
Tämä jos mikä maksaa valtiolle , siis veronmaksajille. Systeemi on mennyt rikki! Ja lisää importeerataan, kaikki että työntekijät tuntevat nahoissaan olevansa toisen luokan kansalaisia.
Surkea tulevaisuudenkuva ! Ei ihme että ihmiset voivat huonosti.
Työttömät varmaan haki töihin kun tarjolla oli 0 tuntia töitä :) Voi sitten nostaa ne korvaukset palkkana ja sanoa naapureille olevansa töissä, ei vain kerro että töissä jopa 0 tuntia.