Työllistä itsesi alkamalla yrittäjäksi! Hyvä vai huono idea?
Usein täälläkin saa neuvon, että työttömän pitäisi alkaa yrittäjäksi, ja siten työllistää itsensä. Välillä neuvot on tasoa mieti harrastuksesi pohjalta joku erikoistaitosi ja ala myymään sitä. No, eipä juuri kukaan osta jotain villasukkia tai käsin tehtyjä saviastioita, vaikka kuinka yrittäisi myydä.
Itse kuitenkin tein laskelmia, että jos alkaisin omassa ammatissani yrittäjäksi ja myisin samaa mitä olen ennen työkseni tehnyt. Tein varsin tarkat laskelmat, ja niiden perusteella en saisi nostettua kolmeen ensimmäiseen vuoteen yrityksestäni yhtään palkkaa, koska aivan välttämättömät alkuinvestoinnit ja pakolliset kuukausikulut (tilojen vuokra täällä Pk-seudulla on aika korkea, nettisivujen ylläpito, muutamat muut alakohtaiset pakolliset kuukausikulut useita satoja euroja) olisivat niin korkeat, että kaikki sisään tuleva raha menisi niiden kattamiseen vähintään ekat kolme vuotta, vaikka ottaisin alkuinvestointeihin jonkun lainankin. Ja tämä laskelma niin, että yrityksessä olisi heti kassavirtaa eli että asiakkaita olisi heti. Siitähän ei ole mitään takeita, todellisuudessa ekat 6 kk voisi mennä ilman kassavirtaa asiakkaita etsiessä ja hankkiessa. Starttirahaa en voisi saada, koska se vääristäisi alan kilpailutilannetta. Työttömyyskorvaus loppuisi toki siinä yrittäjätaipaleen alussa jo.
Joten mitä järkeä on neuvoa työttömiä alkamaan yrittäjäksi?
Kommentit (54)
Se on neuvona samaa tasoa kuin se, kun työuupuneelle ja masentuneelle, joka ei pääse kunnolla masennuksen vuoksi edes sängystä ylös tai suihkuun, neuvotaan, että kannattaa vähän reipastua niin elämä alkaa taas hymyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin.
Kenellä aloittavalla yrittäjällä voi heti olla valmiit asiakkaat?
Esimerkiksi taksilla jos liittyy johonkin välityskeskukseen tai ottaa käytttöön jonkun Uberin tms. käyttöönsä. Aina sieltä joku tilaus tulee kun jaksaa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin yrittäjä 5 vuotta ja koko se aika oli kituuttamista taloudellisesti. Oli helpotus vihdoin osata luopua siitä, vaikka työnä se oli unelmani. Tulipahan kokeiltua, mutta en voi suositella.
Minä taas tein työurani parasta tiliä yrittäjänä, mutta toisaalta tein myös liikaa töitä ja paloin loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin.
Esimerkiksi taksilla jos liittyy johonkin välityskeskukseen tai ottaa käytttöön jonkun Uberin tms. käyttöönsä. Aina sieltä joku tilaus tulee kun jaksaa odottaa.
Mutta on kuitenkin samalla kuluja esim bensat, huollot, autonpesut ym. Joku yksittäinen kyyti ei vielä elantoa tuo.
Yrittämisen menestys näyttää perustuvan siihen, että bisnes kasvaa koko ajan. Jos ei kasva, niin kaatuu. Tällä mekaniikalla on ihan mahdotonta kannattaa kuin ihan murto-osalla firmoista. Eikä mikään voi kasvaa loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys on ihan ok, kun asiakkaat ovat varmat. Myyn itse työpanostani vain yhdelle kielikoululle, ja homma on ok. Sama juttu varmaan esimerkiksi ruokaläheteillä.
ei tuo ole yrittäjyyttä. sä olet omat kulusi maksava erittäin kannattava työntekijä, josta pääsee eroon vaikka heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yrittäjä 5 vuotta ja koko se aika oli kituuttamista taloudellisesti. Oli helpotus vihdoin osata luopua siitä, vaikka työnä se oli unelmani. Tulipahan kokeiltua, mutta en voi suositella.
Ikävä ettei sulla onnistunut, mutta on niitä onnistuneitakin yrittäjiä. Aina kannattaa yrittää tavoitella unelmiaan.
Aina kannattaa yrittää? Millä perusteella? Esim minun ennakkolaskelmat osoittaa, että en käytännössä pystyisi nostamaan palkkaa ekan kolmen vuoden aikana. On kuitenkin lapsia elätettävänä jne. Miten päin tuosta saisi, että kannattaa yrittää? Ap
Onko sulle ehdotonta että haluat yrittää vain oman alan sisällä vai kiinnostaisiko mikään muu yrittäjyys? On paljon yritysmalleja, jotka voi aloittaa todella pienellä pääomalla ja ne taidot mitä siihen tarvitaan saat myös ilmaiseksi/todella pienellä rahalla netistä. Ihan vaikka YouTubeen hakusanaksi, how to start a business with no money.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys on ihan ok, kun asiakkaat ovat varmat. Myyn itse työpanostani vain yhdelle kielikoululle, ja homma on ok. Sama juttu varmaan esimerkiksi ruokaläheteillä.
Ruokalähetit saa niin pennosia, että kannattaako edes mainita. Alustatalous ei muutenkaan yleensä tuo sen alaisuudessa toimivalle yrittäjälle elantoa.
Kaikki ruokalähetykseni ovat tulleet perille, joten jokin syy siihen on oltava, miksi ala vetää.
Vierailija kirjoitti:
mulla ei ollut ainoatakaan asiakasta valmiina kun aloitin kymmenen vuotta sitten. mulla oli vain ajatus, että kun muutkin niin myös minä. tein strategian huolella, jota toteutan edelleen ja toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä ettei sulla onnistunut, mutta on niitä onnistuneitakin yrittäjiä. Aina kannattaa yrittää tavoitella unelmiaan.
Aina kannattaa yrittää? Millä perusteella? Esim minun ennakkolaskelmat osoittaa, että en käytännössä pystyisi nostamaan palkkaa ekan kolmen vuoden aikana. On kuitenkin lapsia elätettävänä jne. Miten päin tuosta saisi, että kannattaa yrittää? Ap
Onko sulle ehdotonta että haluat yrittää vain oman alan sisällä vai kiinnostaisiko mikään muu yrittäjyys? On paljon yrit
Ei ole ehdotonta yrittää vain oman alan sisällä. Mutta oma ala on ainoa minkä osaan. Tiedän kyllä, että on myös myynnissä valmiita firmoja, joissa voi ostaa vaikka 70 000 eurolla valmiin konseptin, olemassa olevat asiakkaat ja laitteet. Mutta ei minulla ole tuollaisia rahoja eikä toisaalta osaamista. Jos alkaisin sähläämään ihan muulla alalla jotain mitä en osaa enkä ymmärrä, niin siinähän olisi firma nurin heti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle ehdotonta että haluat yrittää vain oman alan sisällä vai kiinnostaisiko mikään muu yrittäjyys? On paljon yrit
Vastaan tähän toisenkin vastauksen. Viittaatko johonkin pyramidimarkkinointiin tai kynttiläkutsutyyppiseen yrittäjyyteen tuolla kommentillasi? Niihin ei kannata lähteä kenenkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on kuitenkin samalla kuluja esim bensat, huollot, autonpesut ym. Joku yksittäinen kyyti ei vielä elantoa tuo.
Tottakai on kuluja, niin kuin yrittäjillä yleensä on. Tiedän kyllä kun tul alalla 10 vuotta oltua. Mutta sen ekan kyydin jälkeen kun odottaa niin tulee toinen kyyti, sitten kolmas ja niin niistä kertyy yleensä sen verran, että sillä elää. Joskus on enempi kyytejä, joskus vähemmän. Nykyäänhän on hyvä kun ei tarvi olla töissä silloin kun on hiljaista kun ei mitään työvuorolistoja enää ole ja päivystäminen ei ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokalähetit saa niin pennosia, että kannattaako edes mainita. Alustatalous ei muutenkaan yleensä tuo sen alaisuudessa toimivalle yrittäjälle elantoa.
Kaikki ruokalähetykseni ovat tulleet perille, joten jokin syy siihen on oltava, miksi ala vetää.
se on pakko mikä pistää ne kaverit sinne. menisitkö itse? ei kukaan tee sitä hommaa jos on mahdollista tehdä muuta. ei kukaan. sä maksat siitä kuljetuksesta niin huonosti, ettei se kannata. muista tipata reilusti kun seuraavan kerran tilaat. se kaveri tarvii sitä tippiä elämiseensä jotkut jopa perheensä elämiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huijausta tuollaiset, että taidot saisi ilmaiseksi netistä ja pienellä rahalla firman pystyyn. Ja sitten muka vielä tienaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala ei kai vedä? Vaan sinne ajautuu ulkomailta Suomeen tulleita, joilla ei henkensä pitimmiksi ole muuta vaihtoehtoa.
Minä jouduin yrittäjäksi pakon edessä ja pärjäsin ihan hyvin kymmenen vuotta. Sitten ala muuttui radikaalisti ja liiketoiminta pysähtyi kuin seinään. Minä osaan ammattini (eli myyntiartikkelini) erittäin hyvin, mutta minussa ei ole vähääkään aggressiivista myyjää ja ovelaa neuvottelijaa. Firmani kitui ja kuoli, ja koska yrittäjyydestä voi olla äärimmäisen vaikea päästä yhteiskunnan suojaverkkoihin, henki melkein lähti minultakin. Mitään ei ole jäljellä, ei materialistisesti eikä henkisesti. Olen liian vanha aloittamaan uudelleen, koska aika ei riitä.
Jollei ole kovaa kiinnostusta yrittäjyyteen ja riskinottokykyä, ei pidä lähteä yrittäjäksi. Jos arveluttaa, ei kannata kuunnella hoputusta niiltä, jotka eivät itse ole olleet yrittäjiä ja joilla itsellään ei kyseisessä yrityksessä ole mitään riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on pakko mikä pistää ne kaverit sinne. menisitkö itse? ei kukaan tee sitä hommaa jos on mahdollista tehdä muuta. ei kukaan. sä maksat siitä kuljetuksesta niin huonosti, ettei se kannata. muista tipata reilusti kun seuraavan kerran tilaat. se kaveri tarvii sitä tippiä elämiseensä jotkut jopa perheensä elämiseen
On ollut uutisia jopa 5 tonnia kuussa tienaavista läheteistä. Tyypillistä yrittäjän hommaa siis: ahkerille sopii.
Pesämunaan velkaa, vuosi-kaks kitkutusta kädestä suuhun tulojen kans, 24/7 stressi yrittämisestä, sitte lisää velkaa, kitkutus ja konkka. Loppuelämän velat.
Ööööö.... Näääh. Emmää.
Jatkan kunnan palveluksessa sosiaalialalla. Työt ei loppune ikinä.
Ennen globalisaatiota saattoi pärjätä vähemmällä, nyt täytyy useimmilla aloilla kilpailla jo vakiintuneita yrityksiä vastaan joista useilla on se valtti että voivat kilpailla yrityksesi kumoon käyttämällä hyväksi m.m. muiden maiden orjatyövoimaa.