Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistä itsesi alkamalla yrittäjäksi! Hyvä vai huono idea?

Vierailija
15.01.2024 |

Usein täälläkin saa neuvon, että työttömän pitäisi alkaa yrittäjäksi, ja siten työllistää itsensä. Välillä neuvot on tasoa mieti harrastuksesi pohjalta joku erikoistaitosi ja ala myymään sitä. No, eipä juuri kukaan osta jotain villasukkia tai käsin tehtyjä saviastioita, vaikka kuinka yrittäisi myydä. 

Itse kuitenkin tein laskelmia, että jos alkaisin omassa ammatissani yrittäjäksi ja myisin samaa mitä olen ennen työkseni tehnyt. Tein varsin tarkat laskelmat, ja niiden perusteella en saisi nostettua kolmeen ensimmäiseen vuoteen yrityksestäni yhtään palkkaa, koska aivan välttämättömät alkuinvestoinnit ja pakolliset kuukausikulut (tilojen vuokra täällä Pk-seudulla on aika korkea, nettisivujen ylläpito, muutamat muut alakohtaiset pakolliset kuukausikulut useita satoja euroja) olisivat niin korkeat, että kaikki sisään tuleva raha menisi niiden kattamiseen vähintään ekat kolme vuotta, vaikka ottaisin alkuinvestointeihin jonkun lainankin. Ja tämä laskelma niin, että yrityksessä olisi heti kassavirtaa eli että asiakkaita olisi heti. Siitähän ei ole mitään takeita, todellisuudessa ekat 6 kk voisi mennä ilman kassavirtaa asiakkaita etsiessä ja hankkiessa. Starttirahaa en voisi saada, koska se vääristäisi alan kilpailutilannetta. Työttömyyskorvaus loppuisi toki siinä yrittäjätaipaleen alussa jo.

Joten mitä järkeä on neuvoa työttömiä alkamaan yrittäjäksi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 23v, työtön, hukassa ja masentunut, enkä keksinyt, mitä haluaisin edes tehdä elämälläni. Päätin muuttaa 400 km päähän turvaverkostani ja perustin siellä yrityksen. Lupasin itselleni, että teen jotain tosi ikävää itselleni, jos en onnistu tässä. En halunnut muiden näkevän minut luuserina, varsinkaan vanhempien. En suostunut vastaanottamaan kenenkään apua, edes valtion. Tein siellä JOKA PÄIVÄ töitä yrityksen eteen ja siinä meni noin 5 vuotta, kun sain ekan kerran 300 000 € liikevoiton (ennen palkkaa) rikki. Hurjaa eikös?

Suosittelenko tämän tasoista pienyrittäjyyttä kellekään? En todellakaan. Olin luultavasti myös onnekas.

Ne paljon kehutut elämän parhaat vuodet olivat mulla pelkästään työntekoa. Se oli hullua. En esimerkiksi tutustunut noiden vuosien aikana yhteenkään uuteen henkilöön. Elämä oli pelkkää työtä ja oikeastaan se on vieläkin.

Jos hidastan vauhtia, niin yritykseni kärsii siitä. Jatkuva paine ja stressi painaa eteenpäin. 

Vierailija
42/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuton neuvo. Puolet uusista yrityksistä lopettaa viiden vuoden sisällä, ja huonolla tuurilla käteen jää aika isot velat. Yleensä yrittäjältä vaaditaan joko paljon monenlaista osaamista tai sitten paksua rahapussia - esimerkiksi asiakkaiden saaminen etenkin yrityksen alkutaipaleella vaatii useimmiten monenlaista brändäystä tai markkinointia. Vaikkapa tässä ketjussa mainittuja verkkokursseja on netti pullollaan. Jos haluaa ihmisten edes tulevan tietoiseksi kurssistaan, on joko maksettava hurjasti markkinoinnista tai huhkittava töitä tosissaan. Ja tietoisuus ei riitä - pitää herättää halu ostaa.

Muutaman viime vuoden aikana ihmisten yleinen taloustilanne on heikentynyt niin paljon, että moni sellainenkin yrittäjä, joka on pärjännyt hyvin ja jolla on ollut vakiintunut asiakaskunta, on joutunut ongelmiin. Jos myynti sakkaa, yrittäjä on nopeasti aika hankalassa tilanteessa, kun sekä yrityksen kulut että oman talouden kulut kuitenkin juoksevat. Yrityksen kulut voivat jopa kasvaa, kun maksullista markkinointia on lisättävä. Työttömyyskorvausta ei voi saada, ellei lopeta yritystä.

Toki yrittäjyys voi olla myös erinomainen ratkaisu, jos on hyvä idea ja runsaasti osaamista ja ymmärrystä siitä, mitä kaikkea yrityksen pyörittämiseen liittyy. Mutta ihan keltä hyvänsä näitä ei löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruokalähetykseni ovat tulleet perille, joten jokin syy siihen on oltava, miksi ala vetää.

se on pakko mikä pistää ne kaverit sinne. menisitkö itse? ei kukaan tee sitä hommaa jos on mahdollista tehdä muuta. ei kukaan. sä maksat siitä kuljetuksesta niin huonosti, ettei se kannata. muista tipata reilusti kun seuraavan kerran tilaat. se kaveri tarvii sitä tippiä elämiseensä jotkut jopa perheensä elämiseen

On ollut uutisia jopa 5 tonnia kuussa tienaavista läheteistä. Tyypillistä yrittäjän hommaa siis: ahkerille sopii.

onko 5 tonnia iso raha? voi lehmän ki.ves. paljonkohan sä saat liksaa jos toi on paljon ja vit.tu sillä työmäärällä

Vierailija
44/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin. 

Kenellä aloittavalla yrittäjällä voi heti olla valmiit asiakkaat? 

Minulla oli. Sain työnantajaltani potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja heti perään tarjouksen täystyöllistymisestä freelancer-pohjalta. Minun ei edes tarvinnut viedä työnantajani asiakasyrityksiä mukanani, koska ne lähtivät mukaani oma-aloitteisesti.

Vierailija
45/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa aivan valtava määrä yritysideoita, jotka voidaan aloittaa ilman alkupääomaa. Jopa kokonaisia toimivia ja kannattavia yrityksiä voidaan ostaa ilman käsirahaa ja lainaa, kyse on sopimuksesta, mikä kaupanteossa sovitaan. Maksu voi siis tapahtua yrityksen jo tuottamista tuloista ja omistus siirtyä samaa tahtia.

Vierailija
46/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on pakko mikä pistää ne kaverit sinne. menisitkö itse? ei kukaan tee sitä hommaa jos on mahdollista tehdä muuta. ei kukaan. sä maksat siitä kuljetuksesta niin huonosti, ettei se kannata. muista tipata reilusti kun seuraavan kerran tilaat. se kaveri tarvii sitä tippiä elämiseensä jotkut jopa perheensä elämiseen

On ollut uutisia jopa 5 tonnia kuussa tienaavista läheteistä. Tyypillistä yrittäjän hommaa siis: ahkerille sopii.

onko 5 tonnia iso raha? voi lehmän ki.ves. paljonkohan sä saat liksaa jos toi on paljon ja vit.tu sillä työmäärällä

On iso raha. Enemmän kuin tavallisella suomalaisella. Jopa kirjoitustaitoisella.

Vierailija
47/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/54 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä, kaikki valtion turvat häipyy...

Vierailija
49/54 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yrittämättä onnistu

Vierailija
50/54 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille joita kiinnostaa yrittäjyys! Mä olin just siinä pisteessä alkuvuodesta, että yrittäjyys kiinnosti, mutta en uskaltanut aloittaa. Sitten osallistuin alkuvuodesta Pakosuunnitelma-tapahtumaan ja sain siitä todella paljon inspiraatiota. Mulla tuli paljon mainoksia vastaan liittyen Pakosuunnitelmaan Instassa ja olin vähän skeptinen sen osalta. Osallistuin kuitenkin lopulta, koska tapahtuma oli ilmainen: ja onneksi osallistuin!

Sain tuon ohjelman kautta paljon konkreettisia uusia vinkkejä ja ihan erityisesti uutta asennetta oman yritystoiminnan perustamiseen. Erityisesti jäi mieleen uudet mahdollisuudet, miten tekoälyä voi hyödyntää ja uudenlaiset markkinointistrategiat.

Vierailija
51/54 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi taas mahdollisuus osallistua tuohon ilmaiseen tapahtumaan. Jos kiinnostaa kuulla lisää tekoälystä, digiyrittäjyydestä ja markkinoinnista, niin voit matalalla kynnyksellä osallistua

👉 https://pakosuunnitelma.fi/?fpr=vapaus

Vierailija
52/54 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmiit asiakkaat ja tehnyt ennenkin, ehkä se silloin jollekin toimii. Mutta tuskin kenen tahansa kannattaa laittaa toiminimeä, koska maksu juoksee heti. Jos lähtee pienestä tai pysyy pienellä tulolla, tuskin on eläkemaksuihin rahaa heti, verot ensin. 

Kenellä aloittavalla yrittäjällä voi heti olla valmiit asiakkaat? 

Yrittäminen kannattaa aloittaa aiemman työn ohella, ja kerätä sitä asiakaskuntaa. Se ei tietenkään kyllä päde työttömän kohdalla. 

Aloittajan laskelmat oli tuttua huttua jos on yhtään, siis ollenkaan lukenut kauppa-alaa, amis-tasolla edes. Jo siellä opetetaan näitä nyrkkisääntöjä, että yritys ei tuota mitään ensimmäisenä kahtena vuonna. (tätä ei kas kumma tiedä pankkivirkailijat, joille on aikamoinen vakuuttelu joskus yritystoiminnasta - "miten niin ei kannata vielä?") Katelaskenta ja muut pitää alkeellisesti osata myös, ennen kuin harkitsee yrittämistä. 

Vierailija
53/54 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuuton neuvo. Puolet uusista yrityksistä lopettaa viiden vuoden sisällä, ja huonolla tuurilla käteen jää aika isot velat. Yleensä yrittäjältä vaaditaan joko paljon monenlaista osaamista tai sitten paksua rahapussia - esimerkiksi asiakkaiden saaminen etenkin yrityksen alkutaipaleella vaatii useimmiten monenlaista brändäystä tai markkinointia. Vaikkapa tässä ketjussa mainittuja verkkokursseja on netti pullollaan. Jos haluaa ihmisten edes tulevan tietoiseksi kurssistaan, on joko maksettava hurjasti markkinoinnista tai huhkittava töitä tosissaan. Ja tietoisuus ei riitä - pitää herättää halu ostaa.

Muutaman viime vuoden aikana ihmisten yleinen taloustilanne on heikentynyt niin paljon, että moni sellainenkin yrittäjä, joka on pärjännyt hyvin ja jolla on ollut vakiintunut asiakaskunta, on joutunut ongelmiin. Jos myynti sakkaa, yrittäjä on nopeasti aika hankalassa tilanteessa, kun sekä yrityksen kulut että oman talouden k

"maksettava hurjasti markkinoinnista". ?

Tällaisena somen ja influenssereiden aikakautena markkinointi on halvempaa kuin koskaan ennen. Pitää vain osata ottaa selvää mitä kanavia on tarjolla, ja mitä voi tehdä itse. Jos ei siihen älli riitä, ehkä yrittäminen ei sille henkilölle sovi.

Ja voi sen markkinoinnin toki kalliillakin tehdä, mutta ei pienyrittäjät ole ennenkään maksaneet kalliita etusivun mainoksia tai tv-kampanjoita. 

Vierailija
54/54 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestynyt pienyrittäminen perustuu usein siihen, että töitä tehdään erittäin paljon, ja niin sen pitää ollakin. Jos teet ensimmäisten 10 työvuoden aikana 2 kertaa enemmän töitä kuin palkansaaja, osaamisesi, kontaktiesi määrä ja mahdollisuutesi saada uusia toimeksiantoja ovat aivan eri tasolla, kuin jos olisit tehnyt 40 tuntisia viikkoja. T. 20 vuotta asianajayrittäjänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän