Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stubb ei tiedä, mikä on mangusti, Kenian pääkaupunki tai viisi potenssiin kolme

Vierailija
15.01.2024 |

Tuo ukkohan on täydellinen imbesilli.

Ensimmäisenä kysytään Kenian pääkaupunkia.

- Mä näen sen edessäni, olen käynyt siellä. Nyt mulla on blackout, en muista, Stubb myöntää. Oikea vastaushan olisi ollut Nairobi.

Seuraava kysymys kuuluu, kuinka paljon on viisi potenssiin kolme. Kysymys vetää Stubbin hiljaiseksi.

- Mä oon tosi huono matikassa. 75? presidenttiehdokas veikkaa. Oikea vastaus on 125.

- Tiedättekö arvoisat kansalaiset, että tasavallan presidentti ei tiedä kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, mikä on mangusti, Stubb päättää puheenvuoronsa ja saa nauravaiset koululaiset hämilleen.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/17363be0-1db0-4a7f-a585-d2e0ab5…

Kommentit (244)

Vierailija
181/244 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan tiennyt, jos kysymykset olisi esitetty ruotsiksi tai englanniksi?

Mitä väliä? Hän on pyrkimässä Suomen presidentiksi, joten vain suomen osaamisella on merkitystä.

Vierailija
182/244 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä nuo muutkaan ehdokkaat osanneet omia kysymyksiään...

Haaviston pistarikysymykset:

1. Mitä tarkoittaa vulkaaninen? - oikein

2. Kuka on säveltänyt Maamme-laulun? - oikein

3. Millä romaanilla Sofi Oksanen voitti Finlandia-palkinnon? - oikein

4. Mikä on maailman ratifioiduin ihmisoikeussopimus? - väärin

5. Kuka oli Tylypahkan rehtori ensimmäisissä Harry Potter -kirjoissa? - väärin

Paremmin meni kuin Stubbilla ja tuo Harry Potter on nippelimpää tietoa kuin Nairobi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/244 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli matikka lukiossa 5 (eli surkea siis) ja silti tiesin paljonko on 5 potenssiin 3.

Samoin tiedän Kenian pääkaupugin (kuten tiedän monen muidenkin maiden pääkaupungit).

Ja mangusti on tuttu eläin.

Ei uskoisi, koska olen vain siivooja eli monen mielestä siis tyhmä.

Meinaatko äänestää Stubbia vai?

Vierailija
184/244 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli matikka lukiossa 5 (eli surkea siis) ja silti tiesin paljonko on 5 potenssiin 3.

Samoin tiedän Kenian pääkaupugin (kuten tiedän monen muidenkin maiden pääkaupungit).

Ja mangusti on tuttu eläin.

Ei uskoisi, koska olen vain siivooja eli monen mielestä siis tyhmä.

Meinaatko äänestää Stubbia vai?

Ei, Rehniä. On fiksuin.

Vierailija
185/244 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mangustista olisi pitänyt tietää? Itsekään en tiedä onko millainen eläin sen tarkemmin. Muut olisin toki tiennyt. Mutta esim Ugandan pääkaupunkia en olisi muistanut vaikka on ihan siinä vieressä. 

Vierailija
186/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubbihan vaikuttaa olevan tyhmä kuin saapas: ei omaa minkäänlaista yleistietoa, eikä edes alkeellista päässälaskutaitoa. Perin huolestuttavaa, jos tuollainen henkilö päästetään tekemään koko kansakuntaa koskevia ratkaisuja.

Stubb on yhtä bluffia. Luulee osaamisestaan ihan liikoja. Kasvanut poikaansa yli-ihailevan isän suojissa, aina saanut tehdä vain sen mikä itseä kiinnostaa, ei mitään ikäviä velvollisuuksia kuten matematiikkaa.

Ei muista Kenian pääkaupunkia nimeltä, mutta tärkeintä päästä minäminäilemään eli kertomaan, että on käynyt siellä.

Erityisen huolestuttavaa, että ylioppilaskirjoituksissa reputti reaalikokeen. Osana reaalikoetta hänen aikanaan olivat historian ja yhteiskuntaopin kysymykset. Niihin pystyy pelkällä yleissivistyksellä vastaamaan sen verran, että pääsee läpi. 

Sujuvaa englantia puhuu ja mielellään jut

Selittäkää, sillä mä en ymmärrä. Miten reaalin voi reputtaa ja silti päästä ylioppilaaksi? Kävikö Stubb sen uudestaan?

Vierailija
187/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubbihan vaikuttaa olevan tyhmä kuin saapas: ei omaa minkäänlaista yleistietoa, eikä edes alkeellista päässälaskutaitoa. Perin huolestuttavaa, jos tuollainen henkilö päästetään tekemään koko kansakuntaa koskevia ratkaisuja.

Pelkkä keulakuvahan siitä tehdään. Käskyt tulevat Brysselistä ja Washingtonista, ja Stubidon tehtävänä on vain artikuloida ne suomalaisille.

Suomen presidentti ei saa, eikä voi olla Vain joku keulakuva! Miettikääpä vähän tulevaa maailmanaikaa! 

Vierailija
188/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä voi tietää. Kuka muistaa enää keski ikäisenä mitä peruskoulussa on joskus puhuttu? En minä ainakaan. Hyvä nähdä etteivät professoritkaan ole tavallista ihmistä kummempia tässä suhteessa. Tietoa on maailmassa vaikka kuinka paljon mutta ihmisen kyky muistaa ja oppia on rajallinen.

Vierailija
189/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb munaa usein. Liian usein, jotta olisi vakuuttava presidentti.

Mangusti olisi pitänyt tietää! Ja se Nairobi edes vaikka lasku olisikin mennyt pieleen.

Laskun osaaminen on kyllä tärkeämpää, kuin tietää joku ulkomaan eläin.

Vierailija
190/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka oli Tylypahkan rehtori ensimmäisissä Harry Potter -kirjoissa?"

Mitä tuollakaan tiedolla tekee? En ole itse ikinä jaksanut lukea sivuakaan niitä tiiliskiven paksuisia satukirjoja. 

Vierailija
191/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän todella huolestuttava, jos henkilö ei ymmärrä niin yksinkertaista päässälaskua kuin viisi potenssiin kolme, ja vielä kehtaa vitsailla siitä. Toki siis varmasti olisi ihan pätevä tarjoilija tai sähkäri, mutta eihän henkilö voi päättää valtakunnan asioista, jos ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja.

En ottaisi kotiini sähkötöitä tekemään ketään, joka ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja. Kyllä sähkärin vähän laskeakin pitää osata.

Olet todennäköisesti jo ottanut sähköasentajaksi henkilön, joka ei osaa potenssilaskuja. Ideaalisti toki alalle päätyisi jonkinlainen terävin kärki, mutta ala ylipäänsä on jo vuosikymmeniä vetänyt sellaista väkeä. Toki on myös hienoja poikkeuksia.

Vierailija
192/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5x5x5 ei ole nippelitietoa vaan helppo päässälasku. 

Vierailija
193/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuka oli Tylypahkan rehtori ensimmäisissä Harry Potter -kirjoissa?"

Mitä tuollakaan tiedolla tekee? En ole itse ikinä jaksanut lukea sivuakaan niitä tiiliskiven paksuisia satukirjoja. 

Olen lukenut nuo kaikki kirjat useaan otteeseen. Nehän ovat siitä mahtavia, että ovat kannustaneet kokonaisen sukupolven ja nyt jo seuraavankin lukemaan. Ovatkin aikansa todellinen kulttuurituote, joka on tehnyt pysyvän jäljeen kirjallisuuteen.

Mutta en silti näkisi, että nippelitieto rehtoreista on oleellinen presidentin tehtävää ajatellen.

Vierailija
194/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida ymmärtää kehä III ulkopuolisista elämästä ja ihmisistä mitään.

Vierailija
195/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu olevan maanläheinen eikä jalat maassa. Hauskaa vaan on kuin pikkupojalla.

Vierailija
196/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb on kuin isoksi kasvanut 5-vuotias pojan naskali.

Vierailija
197/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin tiennyt Nairobin koska olen käynyt siellä ja samalla reissulla näin mangusteja. Laskutoimitukseen olisi mennyt hieman aikaa, en olisi osannut ns. heittää lonkalta mutta olisin kyllä päässälaskenut oikein. 

Stubb on käynyt siellä myös, mikä lie muistihäriö hänelle vaan tuli. 

Mä oon käynyt 120 eri maassa ja silti en muista kaikkien kaupunkien päämaita ja lippua

oikean tiedon löydän nopeasti netistä

Vierailija
198/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy aika paljon ihmisiä, joilla on paljon merkittävämpää tekemistä, kuin nippelitiedon keräämistä ja YouTuben katsomista.

Ihmiset Stubbin tasolla, keskittyy paljon oleellisimpiin asioihin, kuin keskivertosuomalainen.

Vierailija
199/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 15 vuoden kekemuksella voin sanoa:

Heppu viettää hyvin paljon aikaa Kehä III:n ulkopuolella ja tulee toimeen ihan kansanihmistenkin kanssa.

Vierailija
200/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mangustista olisi pitänyt tietää? Itsekään en tiedä onko millainen eläin sen tarkemmin. Muut olisin toki tiennyt. Mutta esim Ugandan pääkaupunkia en olisi muistanut vaikka on ihan siinä vieressä. 

Sen, että se on eläin. Stubb ei tiennyt edes sitä, että se on eläin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan