Stubb ei tiedä, mikä on mangusti, Kenian pääkaupunki tai viisi potenssiin kolme
Tuo ukkohan on täydellinen imbesilli.
Ensimmäisenä kysytään Kenian pääkaupunkia.
- Mä näen sen edessäni, olen käynyt siellä. Nyt mulla on blackout, en muista, Stubb myöntää. Oikea vastaushan olisi ollut Nairobi.
Seuraava kysymys kuuluu, kuinka paljon on viisi potenssiin kolme. Kysymys vetää Stubbin hiljaiseksi.
- Mä oon tosi huono matikassa. 75? presidenttiehdokas veikkaa. Oikea vastaus on 125.
- Tiedättekö arvoisat kansalaiset, että tasavallan presidentti ei tiedä kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, mikä on mangusti, Stubb päättää puheenvuoronsa ja saa nauravaiset koululaiset hämilleen.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/17363be0-1db0-4a7f-a585-d2e0ab5…
Kommentit (244)
Minulla oli matikka lukiossa 5 (eli surkea siis) ja silti tiesin paljonko on 5 potenssiin 3.
Samoin tiedän Kenian pääkaupugin (kuten tiedän monen muidenkin maiden pääkaupungit).
Ja mangusti on tuttu eläin.
Ei uskoisi, koska olen vain siivooja eli monen mielestä siis tyhmä.
Pidän todella huolestuttava, jos henkilö ei ymmärrä niin yksinkertaista päässälaskua kuin viisi potenssiin kolme, ja vielä kehtaa vitsailla siitä. Toki siis varmasti olisi ihan pätevä tarjoilija tai sähkäri, mutta eihän henkilö voi päättää valtakunnan asioista, jos ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on voinut olla valtionvarainministeri, jos on huono matikassa? Lukion päästötdsistukset esiin ehdokkailta.
Suomessa ei jaella salkkuja pätevyyden perusteella. Se on sitä demokratiaa kun äänestetään joku randomilla päättämään asioista. Se voi olla vaikka karvaperseinen rekkakuski. Ei sen tartte mitään tajuta kun riittää että se on äänestetty sinne.
Salkkujako menee kyllä vähän toisin. Se on enemmän puolueen sisäinen juttu, ei meidän tavisäänestäjien päätettävissä. Toki valitsemme kansanedustajat ja vaikutamme siihen, mikä puolue suurimpana pääsee aloittamaan hallitusneuvottelut, mutta yleensä vain puolueen jäseninä pääsemme valitsemaan puolueiden sisällä merkittävimpiin asemiin pääsevät, joilla on mahdollisuus saada tärkeimpiä ministerinpaikkoja. Ja joskus ministeri voidaan valita eduskunnan ulkopuoleltakin, kuten tehtiin surullisenkuuluisassa liikenneministeri Bernerin tapauksessa.
Eli jos ministeriksi mielii, tärkeintä on osallistua jonkin puolueen toimintaan ja menestyä puolueen sisäisissä valtamittelöissä (joita on joka puolueessa). Pitää osata olla mielin kielin muulle puolueväelle ja sopivasti samaa mieltä niiden kanssa, mielellään heittää muista puolueista ne parhaat herjat. Parhaassa tapauksessa pääset puolueen puheenjohtajaksi.
Tavan mukaan vaaleilla valitun eduskunnan suurimman puolueen puheenjohtaja käynnistää hallitusneuvottelut ja yleensä päätyy pääministeriksi. Se on sitten neuvotteluista kiinni, mitä muita puolueita hallitukseen päätyy. Valtiovarainministeriksi päätyy helposti, jos on toiseksi tai kolmanneksi suurimman hallituspuolueen puheenjohtaja. Ja niinhän Stubbille kävi, kun Soini vei nenän edestä ulkoministerin paikan, joka varmaan olisi ollut mieluisampi. Ehkä Stubbin olisi kannattanut mieluummin ottaa ulkomaankauppaministerin tehtävän ja toivoa, että siihen liitettäisiin EU-asiat, ja jättää valtiovarainministerin tehtävät esim. Orpolle (joka on laskutaitoisempi), mutta ehkä sitä olisi kokoomuksen sisällä pidetty rintamakarkuruutena.
Vierailija kirjoitti:
Pidän todella huolestuttava, jos henkilö ei ymmärrä niin yksinkertaista päässälaskua kuin viisi potenssiin kolme, ja vielä kehtaa vitsailla siitä. Toki siis varmasti olisi ihan pätevä tarjoilija tai sähkäri, mutta eihän henkilö voi päättää valtakunnan asioista, jos ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja.
En ottaisi kotiini sähkötöitä tekemään ketään, joka ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja. Kyllä sähkärin vähän laskeakin pitää osata.
Stubb oli lasten edessä pelle. Osasi kyllä luoda yhteyden lapsiin mutta veti homman yli ja teki itsestään pellen. Lisäksi paljastui Stubbin osaamattomuus ja yleistiedon puute. Viisi potenssin kolme ja mangusti. Neljäsluokkalainen poikani ihmetteli miten joku ei tiedä mikä on mangusti.
Li Andersson oli hyvä, osasi puhua lapsille, mutta ei vetänyt tilaisuutta vitsiksi vaan antoi lapsille aidosti jotain ajateltavaa. Muut ehdokkaat, jotka olen nähnyt ovat olleet enemmän tai vähemmän puisevia.
Stubb on hauska seuramies ja sosiaalinen eläin, mutta valitettavasti älyä ei ole tarpeeksi presidentin tehtävään. Siksi Olli Rehn.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuitenkin, että kaikentietävät vauvalaiset pystyvät vastaamaan ihan koska vaan montako sinfoniaa Beethoven sävelsi, milloin solmittiin Pähkinäsaaren rauha tai miten pitkä on Suezin kanava.
Joo, monet asiat kuuluu yleissivistykseen tietynlaisena harvoin tai ei koskaan tarvittavana nippelitietona, mutta ihan tilannekin saattaa tyhjentää pään. Veikkaan, että olisin itsekin munannut noista Kenian pääkaupungin jos sitä oltaisiin tultu kylmiltään vaikka jossain kadulla kysymään, varmuudella oikein olisi mennyt vain tuo potenssilasku :)
Itse en tiedä, miten TV-kamerat vaikuttaisivat, tulisiko helpommin lapsuksia, mutta kotona istuen tuntuu itselleni - pidän omaa yleistietoani hyvänä - helpoilta nuo Kenian pääkaupunki ja viisi potenssiin kolme, mutta mangustista en ollut koskaan kuullut. Googletin just ja englanninkielisen nimen mongoose olen kuullut aiemmin, mutta suomenkielisenä uusi tuttavuus.
Stubb toki puolestaan on paljon etevämpi omalla erityisosa-alueellaan varsinkin kv. politiikan kiemuroissa.
-Ulkosuomalainen
halla-aho ei tiedä mitä on ihmisoikeudet
Vierailija kirjoitti:
halla-aho ei tiedä mitä on ihmisoikeudet
Voin melkein vannoa, että tietää ehdokkaista parhaiten.
Sinä taas et tiedä mitä ovat isot alkukirjaimet, kielioppi sekä välimerkit. Tunnen kaltaisesi paljon paremmin kuin ikinä uskotkaan.
Olisipa jännää jos pikkukoululaiset olisivat presidentintekijöitä yleistietoa mittaavilla kysymyksillään, joissa Stubb näin nolosti epäonnistui ja paljastui.
Varmaan laskee kannatusta muttei kuitenkaan ratkaisevasti vaikuta toiselle kierrokselle pääsyyn.
Jutta, opettaja, veikkasi "Nummisuutarien" kirjoittajaksi Kalle Päätaloa.
Heh. Kaveri on kyllä idiootti. Täysi pelle. On kuitenkin EU järkkäämä 'professori'. Miettikää sitä!
Stubb munaa usein. Liian usein, jotta olisi vakuuttava presidentti.
Mangusti olisi pitänyt tietää! Ja se Nairobi edes vaikka lasku olisikin mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mangustin luulisi tietävän kaikki! Ja Nairobin. Se oli uutisissa takavuosina koko ajan. Ja pitäis tuon laskutoimituksen presidentin tasoisen ihmisen osata.
Ehkä se on nuoremmissa ikäpolvissa tuttu juttu. Kuulemma ollut esillä jossakin elokuvassa, jota en ole nähnyt.
Itse olen 60-vuotias, siis Olli Rehnin ikäinen (Stubb on nuorempi). Luin lapsuudessa ahkerasti eläinkirjoja ja tiesin eläimiä, joita esim. opettajani eivät tienneet, mutta mangustia en niistä muista. Ehkä tämä mangustitietous on joku sukupolvikysymys?
Muistatko itse edes, miten olet tutustunut mangusteihin?
Olen kutakuinkin Stubbin ikäinen helsinkiläinen. Joten, jos mä tiedän noi niin kyllä Stubbinkin pitäisi. Taatusti on joskus tv ollut päällä ja sieltä on tullut avaraa luontoa. Stubbilla on lapsiakin. Niiden myötä olisi ainakin pitänyt vähn viisastua nippelitiedoissakin saati maantiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mangustin luulisi tietävän kaikki! Ja Nairobin. Se oli uutisissa takavuosina koko ajan. Ja pitäis tuon laskutoimituksen presidentin tasoisen ihmisen osata.
Stubb ei olekaan sillä tasolla mitä presidentiltä vaaditaan. Ei millään mittarilla. Sen valinta (tai siis runnominen) kokoomuksen ehdokkaaksi oli Orpolta megaluokan moka.
Orpo tosin ei ole ainoa heikko mies kokoomuksessa joka on nöyristellyt Stubbin edessä vaan Katainen teki ihan samat moovit. Ilmeisesti nämä pitää Stubbia jonakin alfana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stubb ei olekaan sillä tasolla mitä presidentiltä vaaditaan. Ei millään mittarilla. Sen valinta (tai siis runnominen) kokoomuksen ehdokkaaksi oli Orpolta megaluokan moka.
Orpo tosin ei ole ainoa heikko mies kokoomuksessa joka on nöyristellyt Stubbin edessä vaan Katainen teki ihan samat moovit. Ilmeisesti nämä pitää Stubbia jonakin alfana.
Ehkä Stubbista on niille vähiten haittaa ja siksi antavat sen mellastaa? Ei noista poliitikoista tiedä. Niillä on niin niitä sulle mulle -juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi kotiini sähkötöitä tekemään ketään, joka ei ymmärrä ihan perustavanlaatuisia loogisia päättelyketjuja. Kyllä sähkärin vähän laskeakin pitää osata.
Enkä kyllä tarjoilijaksikaan tyyppiä jonka yleissivistys on tuolla tasolla plus jonka asenne on noin ylimielinen ja hälläväliä.
Kysy tuollaiselta sitten onko annoksessa sipulia tai pähkinää. Sehän vetää päästään joon/ein, koska vmp ja sitten kun asiakas meinaa tukehtua allergiseen kohtaukseen niin hihkaisee humpuukia! tai sori siitä..
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtää kuitenkin sen verran, että osaa eduskunnan täysistunnossa valehdella viranomaislausuntojen myönteisyysprosentit itselleen sopiviksi. Pienellä harjoittelulla osaisi valehdella potenssilaskuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Stubb munaa usein. Liian usein, jotta olisi vakuuttava presidentti.
Mangusti olisi pitänyt tietää! Ja se Nairobi edes vaikka lasku olisikin mennyt pieleen.
Stubb on kuin Trump. Nolo moukka.
Mitä sitten. Ketä kiinnostaa va jakkikääpiöiden elämä.
Haavisto kirjoitti 5 ällää, kirjoitti koulun jälkeen kirjan , toimitti kolma lehteä ja pääsi 29 vuotiaana kansanedustajaksi.
HAavisto on ajanut koko elämänsä ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja ympäristöasioita. Ajankohtaisia asioita edelleen ja presidentille ihankeskeisiä kysymyksiä.
Sutbb krijoitti A:n lyhyestä matematiikasta ja reputti reaalin, ei päässyt Suomessa opiskelemaan. Pappa maksoi Stubbin umpisurkeaan armerikkalaisyliopistoon pelaamaan golffia jossa keskityttiin lähinnä liikuntatieteisiin eikä kyselty aiempia arvosanoja tai kykyjä. Stubbin arvomaailma on vähänepäselvä. Eniten ontullut tietoa siitä että Stubb oli nuoruudessaan kova koulukiusaaja.
Kumpaa näistä nyt äänestäisi presidentiksi ?