Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stubb ei tiedä, mikä on mangusti, Kenian pääkaupunki tai viisi potenssiin kolme

Vierailija
15.01.2024 |

Tuo ukkohan on täydellinen imbesilli.

Ensimmäisenä kysytään Kenian pääkaupunkia.

- Mä näen sen edessäni, olen käynyt siellä. Nyt mulla on blackout, en muista, Stubb myöntää. Oikea vastaushan olisi ollut Nairobi.

Seuraava kysymys kuuluu, kuinka paljon on viisi potenssiin kolme. Kysymys vetää Stubbin hiljaiseksi.

- Mä oon tosi huono matikassa. 75? presidenttiehdokas veikkaa. Oikea vastaus on 125.

- Tiedättekö arvoisat kansalaiset, että tasavallan presidentti ei tiedä kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, mikä on mangusti, Stubb päättää puheenvuoronsa ja saa nauravaiset koululaiset hämilleen.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/17363be0-1db0-4a7f-a585-d2e0ab5…

Kommentit (244)

Vierailija
201/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  tulee tietää mikä on mangusti. Valkohäntämangustin pituus, 53-71cm on ehdottomasti tiedettävä. Eri magnustilajit on syytä pitää mielessä. 

Vierailija
202/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen tänään äänestämään, mutta en Stubbia. Ärsyttää päivä päivältä enemmän tämä tyyppi. Valtonen vahingossa laittoi päähänsä Stubb-pipon postaukseensa, todella härskiä kampanjointia ukolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka oli Tylypahkan rehtori ensimmäisissä Harry Potter -kirjoissa?"

Mitä tuollakaan tiedolla tekee? En ole itse ikinä jaksanut lukea sivuakaan niitä tiiliskiven paksuisia satukirjoja. 

Olen lukenut nuo kaikki kirjat useaan otteeseen. Nehän ovat siitä mahtavia, että ovat kannustaneet kokonaisen sukupolven ja nyt jo seuraavankin lukemaan. Ovatkin aikansa todellinen kulttuurituote, joka on tehnyt pysyvän jäljeen kirjallisuuteen.

Mutta en silti näkisi, että nippelitieto rehtoreista on oleellinen presidentin tehtävää ajatellen.

Vähän epäilen, että tuskinpa Haavisto on jaksanut Pottereista pahemmin kiinnostua. Hän ei nimittäin kuulu Potter-sukupolveen eikä hänellä ole lapsia.

Vierailija
204/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä varmaan tiedät vastaukset maailman kaikkiin muihin kysymyksiin?

Vierailija
205/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haavisto kirjoitti 5 ällää, kirjoitti koulun jälkeen kirjan , toimitti kolma lehteä ja pääsi 29 vuotiaana kansanedustajaksi.

HAavisto on ajanut koko elämänsä ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja ympäristöasioita. Ajankohtaisia asioita edelleen ja presidentille ihankeskeisiä kysymyksiä.

Sutbb krijoitti A:n lyhyestä matematiikasta ja reputti reaalin, ei päässyt Suomessa opiskelemaan. Pappa maksoi Stubbin umpisurkeaan armerikkalaisyliopistoon pelaamaan golffia jossa keskityttiin lähinnä liikuntatieteisiin eikä kyselty aiempia arvosanoja  tai kykyjä. Stubbin arvomaailma on vähänepäselvä. Eniten ontullut tietoa siitä että Stubb oli nuoruudessaan kova koulukiusaaja.

Kumpaa näistä nyt äänestäisi presidentiksi  ?

Ei kumpaakaan. Mikään pakko ei ole valita ruton ja koleran väliltä ainakaan vielä ekalla kierroksella.

Ja jos/kun suomalaiset on järkeviä niin tuon valinnan edessä ei olla tokallakaan kierroksella.

Vierailija
206/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse reaalista kirjoitin L. Minusta on töysin kösittämätömtä, miten kukaan ei osaa monesta aineesta edes sen verran tietoa, että läpäisisi reaalin? 

Vierailija
207/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka oli Tylypahkan rehtori ensimmäisissä Harry Potter -kirjoissa?"

Mitä tuollakaan tiedolla tekee? En ole itse ikinä jaksanut lukea sivuakaan niitä tiiliskiven paksuisia satukirjoja. 

Olen lukenut nuo kaikki kirjat useaan otteeseen. Nehän ovat siitä mahtavia, että ovat kannustaneet kokonaisen sukupolven ja nyt jo seuraavankin lukemaan. Ovatkin aikansa todellinen kulttuurituote, joka on tehnyt pysyvän jäljeen kirjallisuuteen.

Mutta en silti näkisi, että nippelitieto rehtoreista on oleellinen presidentin tehtävää ajatellen.

Tuskinpa Potterit ovat olleet vuonna 1958 syntyneen lapsettoman miehen ensisijainen kiinnostuksenkohde.

Vierailija
208/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä voi tietää. Kuka muistaa enää keski ikäisenä mitä peruskoulussa on joskus puhuttu? En minä ainakaan. Hyvä nähdä etteivät professoritkaan ole tavallista ihmistä kummempia tässä suhteessa. Tietoa on maailmassa vaikka kuinka paljon mutta ihmisen kyky muistaa ja oppia on rajallinen.

Tulevan presidentin yleistieto ei voi olla noin hävettävän huono. Lapsikin olisi osannut vastata paremmin. Samoin itse pitkäaikaistyöttömänä, vaikka maisteri olenkin.

Piirejä olen sen verran kuitenkin aikoinaan kolunnut, että olen nähnyt, että moni tumpelo on todellakin rahalla ja ulkomaan tutkinnoilla, sujuvalla supliikilla ja lipevästi verkostoillaan edennyt, vaikka osaaminen on todellisuudessa nolla, ja tyyppi pelkkä tyhjä kupla. Näitä on nähty ja olen oppinut tunnistamaan. 

Vierailija
209/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tiedä kuin mangustin 

se on teinien. In juttu niinkuin cabybara 

tiktoktiktok kysymyksiä 

Mitä mitä? Onko Alex tippunut pois some-maailmasta, jos ei ymmärrä tiktok-juttuja?

Vierailija
210/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse reaalista kirjoitin L. Minusta on töysin kösittämätömtä, miten kukaan ei osaa monesta aineesta edes sen verran tietoa, että läpäisisi reaalin? 

Minä kirjoitin myös reaalista L:n. Oli helpoin laudaturini, koska rakastan historiaa. Ja uskonnostahan sai myös helposti pisteitä. Olen syntynyt samana vuonna kuin Alex, joten kirjoitimme luultavasti vieläpä samat yo-kokeet.

Vierailija
211/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääköhän Stupido, mikä on veroparatiisi tai hallintarekisteri?

Varmasti! Kokkarisanakirjan tärkeimpiä hakusanoja.

Vierailija
212/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä voi tietää. Kuka muistaa enää keski ikäisenä mitä peruskoulussa on joskus puhuttu? En minä ainakaan. Hyvä nähdä etteivät professoritkaan ole tavallista ihmistä kummempia tässä suhteessa. Tietoa on maailmassa vaikka kuinka paljon mutta ihmisen kyky muistaa ja oppia on rajallinen.

Siis potenssilasku? Yhden Afrikan maanosan tärkeimmän maan pääkaupungin unohtaminen? Liputuspäivääkin juhlivan suomalaisen naisen tasa-arvon ikoni Minna Canthin teosten tietämättömyys? Ei ole mitään peruskoulunippeliä, vaan oleellista yleissivistystä. Varsinkin presidentille. 

Vierailija
213/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuitenkin, että kaikentietävät vauvalaiset pystyvät vastaamaan ihan koska vaan montako sinfoniaa Beethoven sävelsi, milloin solmittiin Pähkinäsaaren rauha tai miten pitkä on Suezin kanava. 

Joo, monet asiat kuuluu yleissivistykseen tietynlaisena harvoin tai ei koskaan tarvittavana nippelitietona, mutta ihan tilannekin saattaa tyhjentää pään. Veikkaan, että olisin itsekin munannut noista Kenian pääkaupungin jos sitä oltaisiin tultu kylmiltään vaikka jossain kadulla kysymään, varmuudella oikein olisi mennyt vain tuo potenssilasku :)

"ihan tilannekin saattaa tyhjentää pään". Eli haluat pressaksi jonkun, jonka pää menee tyhjäksi jopa niin jännittävästi tilanteesta kuin lasten kysymyksiin vastaamisesta? Ja mitenhän kuvittelet tuon "tyhjäksi menevän pään" sitten pärjäävän jossain vaativassa kansainvälisessä neuvottelussa?

Vierailija
214/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku myös kauhisteli Stubbin matemaattista lahjattomuutta ja toivoi, että presidentin pitäisi vähintään hahmottaa eksponentiaalinen kasvu. Sanon aivan samaa. Aika monelle se on vaikeaa, ja sitä tärkeämpää on, että valittaisiin asiaan kykeneviä tärkeisiin tehtäviin. 

Olen tuosta eksponentiaalisesta kasvusta aika lailla samaa mieltä. Kuinkahan monelta näistä ehdokkaista sen selittäminen onnistuisi? Tai, jos näytettäisiin koordinaatistoon piirrettyjä käyriä, osaisivatko poimia sen, joka sitä esittää, ja perustella valintansa? Ja mielellään vielä kertoa maailmasta ilmiöitä, jotka sitä noudattavat ja mitä väliä asialla voi olla ihmiskunnalle.

Vielä enemmän toivoisin samaa ymmärrystä valtiovarainministereiltä, joiden tulisi lisäkseni tajuta, mikä on derivaatta ja mitä sillä tekee.

Käsiteltiinkö derivoimista ja integraaleja lyhyellä matikalla lainkaan? Aika paha jos niitä ei ole edes selitetty. 

Vierailija
215/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kuitenkin, että kaikentietävät vauvalaiset pystyvät vastaamaan ihan koska vaan montako sinfoniaa Beethoven sävelsi, milloin solmittiin Pähkinäsaaren rauha tai miten pitkä on Suezin kanava. 

Joo, monet asiat kuuluu yleissivistykseen tietynlaisena harvoin tai ei koskaan tarvittavana nippelitietona, mutta ihan tilannekin saattaa tyhjentää pään. Veikkaan, että olisin itsekin munannut noista Kenian pääkaupungin jos sitä oltaisiin tultu kylmiltään vaikka jossain kadulla kysymään, varmuudella oikein olisi mennyt vain tuo potenssilasku :)

"ihan tilannekin saattaa tyhjentää pään". Eli haluat pressaksi jonkun, jonka pää menee tyhjäksi jopa niin jännittävästi tilanteesta kuin lasten kysymyksiin vastaamisesta? Ja mitenhän kuvittelet tuon "tyhjäksi menevän pään" sitten pärjäävän jossain vaativassa kansainvälisessä neuvottelussa?

Niinpä. Jos 20 alakoululaista saa blackoutiin niin ei hyvä heilu. Mitä jos vastassa on 20 kremliläistä? 

Vierailija
216/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-astetason laskut liian monimutkaisia 'proffalle' ja ulkopolitiikan johtoon pitäisi päästä vaikka ei tiedä edes Kenian pääkaupunkia :D

Vierailija
217/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb munaa usein. Liian usein, jotta olisi vakuuttava presidentti.

Mangusti olisi pitänyt tietää! Ja se Nairobi edes vaikka lasku olisikin mennyt pieleen.

Stubb on kuin Trump. Nolo moukka.

Mitä nämä kaksi saavatkaan yhdessä aikaan? Stubb myy meidät Trumpille silkasta ihastuksesta, ja Trump myy eikun antaa lahjaksi palvomalleen putinille. 

Ihmetyttää, miten vähän julkisuudessa ymmärretään narsismia. Ihan oikeasti nämä ovat pikkulapsen tasolla yllättävissä tilanteissa. Ei pelkästään itsekkyydessä, vaan kaikenlainen järkiarviointi on mahdotonta sopivissa tilanteissa. Tai siis meidän muiden kannalta sopimattomissa. 

Kysymys ei ole vain siitä, että tyyppi on vähän turhan lennokas lörppö. Vaan todellakin arvaamaton myös sillä tasolla, että ihan mitä tahansa voi tapahtua. 

Vierailija
218/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy aika paljon ihmisiä, joilla on paljon merkittävämpää tekemistä, kuin nippelitiedon keräämistä ja YouTuben katsomista.

Ihmiset Stubbin tasolla, keskittyy paljon oleellisimpiin asioihin, kuin keskivertosuomalainen.

Aika hiton noloa puhua  jostain tasoista, eikä osaa simppeliä potenssiin laskua eikä Kenian pääkaupunkia 🤦 Potenssilasku ei ole nippelitietoa vaan alkeellista matematiikkaa, jonka osaa lapsikin. Jos on noin vakavia aukkoja perustiedoissa, niin miten ihminen osaa oikeasti suhteuttaa asioita, kun ei ymmärrä lukumääristä ja asioiden suuruudesta mitään. 

Vierailija
219/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tiesin kaikki helposti, enkä yllättynyt."

No, siitä vaan pressaksi... eiku...

Siinä se on. Tiesin vastaukset lasten kysymyksiin helposti. Mutta tuskin osaisin vastata tutkivan toimittajan kysymykseen vaikka EUn tilasta tms.  En ymmärrä miksi nuo kysymykset aiheuttaa jonkun myrskyn, koska ne ei ole kovin relevantteja. 

Kyllä ne kysymykset ovat hyvinkin relevantteja ja paljastavia. Kertovat älykkyydestä, yleistiedosta ja kiinnostuksista. Minulle tulee myös ylimielinen vaikutelma, että ihminen käy Kenian pääkaupungissa, muttei vaivaudu painamaan mieleen edes kaupungin nimeä, kun ei kiinnosta. Jos vain EU:n tila kiinnostaa, niin sitten kannattaisi varmaan pysyä niissä hommissa, EU-virkamiehenä yms.

Vierailija
220/244 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbin paikka on Duudson parkissa ihmistikkatauluna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi