Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityislääkäri tehtaili perättömiä diagnooseja ja rahasti niillä

Vierailija
15.01.2024 |

Turkulaisen yksityisen silmälääkäriaseman omistaja ja johtava lääkäri on laatinut potilailleen turhia diagnooseja ja teettänyt kalliita toimenpiteitä taloudellisesti hyötyäkseen, kertoo Turun Sanomat.

TURKULAISEN yksityisen silmälääkäriaseman omistaja ja johtava lääkäri on laatinut potilailleen vuosien ajan perättömiä diagnooseja ja teettänyt niiden perusteella kalliita tutkimuksia ja tarpeettomia hoitoja.

Asiasta kertoo Turun Sanomat. Lehden mukaan kyseessä on Turun Silmäexpertit -silmälääkäriasema. Yrityksestä ei kommentoitu asiaa lehdelle millään tavalla.

Perättömät diagnoosit ovat olleet glaukooma- eli silmänpainetautidiagnooseja. Turhien tutkimusten ja kalliiden toimenpiteiden lisäksi potilaat ovat myös joutuneet käyttämään tarpeettomia lääkityksiä. Yksityislääkäri on lisäksi ollut haluton laatimaan lähetteitä julkiseen terveydenhuoltoon, jossa potilaiden saamat diagnoosit on usein todettu aiheettomiksi. Lääkärin motiivina epäillään olevan taloudelliset syyt.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010119565.html

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun sanomien jutun yhteyteen oli joku netissä kommentoinut että tämä lääkäri on ollut alkukesästä asti pois töistä, koska sairastaa syöpää. Eikä palaa omaan yritykseensä eikä mihinkään muuallekaan töihin. 

Vierailija
22/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen/ Purran linja jatkuu niin kohta kaikki sairaanhoito on yksityistetty 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lääkäri olisi korvausvelvollinen maksamaan potilailleen turhista lääkkeistä, tutkimuksista ym mitä on määrännyt. Pahimman luokan rikollinen.

Vierailija
24/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lääkäri olisi korvausvelvollinen maksamaan potilailleen turhista lääkkeistä, tutkimuksista ym mitä on määrännyt. Pahimman luokan rikollinen.

Samaa mietin ja ihan normaalisti lri ei saa hyötyä rikoksista.Nyt veronmaksajat korvaa potilaille lääkärin sijaan, vaikka kyseessä tahallinen teko.Potilaiden pitäisi varmaan tehdä tutkintapyyntö poliisille.

Vierailija
25/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jokaiselle potilaalle tehnyt saman. Minäkin tiedän tapauksen. 

Vierailija
26/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin ko. lääkäri teki laserleikkauksen 13 vuotta sitten. Se meni hyvin, mutta hän "määräsi" kasan kalliita lisätutkimuksia, koska oli kuulemma merkkejä glaukoomasta. Tutkimusten jälkeen sain "rajatapaus" glaukoomadiagnoosin ja käskyn käydä vuosittain (ihan vähintään kahden vuoden) välein heillä tutkimuksissa, että eteneekö sairaus. Olin nuori ja aika järkyttynyt miten niin nuorella voi olla jo glaukooma. Pyysin lähetettä Tyksiin silmäpolille, ei onnistunut. Pari kertaa kävin kalleissa tutkimuksissa, minulla ei ollut yksityista sairausvakuutusta ja summat olivat korkeita. Toisesta paikasta onneksi sain lähetteen Tyksiin silmäpolille, jossa neljän vuoden seurannan jälkeen diagnoosi purettiin. Ei glaukoomaa koskaan ollutkaan. Tyksin silmäpolilla tiedettiin silloin jo, että kyseisestä paikasta tulee epäselviä glaukoomadiagnoosipotilaita heille seurantaan. Ystäväni kävi samassa paikassa leikkauksessa itseäni pari vuotta myöhemmin ja sai saman

olisikohan teillä hänen/yrityksen uhreillaan mahdollista hakea palautusta turhista teille määrätyistä tutkimuksista ja lääkkeistä?

Vierailija
27/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painajaismaista. Minunkin pitäisi käydä tutkituttamassa glaukooma, kun on sukurasite. 

optikkoliikkeissäkin tehdään silmänpainemittauksia

Vierailija
28/33 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkäri Sandbergin mukaan glaukooman diagnosointiin ei ole yhtä absoluuttisen oikeaa kriteeriä. Hänen mukaansa monissa muissa paikoissa diagnostiikka on jäänyt alkeellisemmalle tasolle kuin hänen uusinta huipputekniikkaa käyttävässä yrityksessään. Hän on myös kiistänyt jyrkästi tavoitelleensa taloudellista hyötyä potilaidensa kustannuksella."

Vierailija
29/33 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkäri Sandbergin mukaan glaukooman diagnosointiin ei ole yhtä absoluuttisen oikeaa kriteeriä. Hänen mukaansa monissa muissa paikoissa diagnostiikka on jäänyt alkeellisemmalle tasolle kuin hänen uusinta huipputekniikkaa käyttävässä yrityksessään. Hän on myös kiistänyt jyrkästi tavoitelleensa taloudellista hyötyä potilaidensa kustannuksella."

Kuka lääkäri nyt tavoittelisi taloudellista hyötyä, sehän on heille kaikille kutsumusammatti.

Joskun on vain kiva saada lisätuloja, varsinkin kun omistaa itse firman, vai mitä Minna ?

" Pieni"vilunki pitää mielen virkeänä ja elämän jännittävänä.

Joskus kyllä jää kiinni, mutta sitten vaan kannattaa kiistää kaikki.

Vierailija
30/33 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2018 olin asiakkaana, sain myös aiheettoman diagnoosin. Onneksi kuluni jäi suht' pieniksi kun hakeuduin hakemaan lähetettä TYKSiin toisen kanavan kautta.

Olen saanut AVI:n päätöksen asiasta, kuluttajariitalautakunnan suosituksen korvauksesta jota eivät halua noudattaa. Nyt lääkärin suosituksesta asia on vireillä potilasvakuutuskeskuksessa.

Huomatkaa kaikki ketkä olette saaneet aiheettoman diagnoosin niin pyydätte poistamaan sen terveystiedoistanne, näin itse tein ja se toteutettiin.

Käsitykseni mukaan jos joskus haluaa työkyvyttömyys- tai muunlaisen terveysvakuutuksen ja kun on diagnoosi tai sen epäily alla niin silmien sairaudet rajataan tällöin vakuutuksen ulkopuolelle.

Vierailija
31/33 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoi 594e, enkä saanut edes diagnoosia. Olisi pitänyt maksaa vielä 180e lisätutkimuksesta, jolla olisi voinut diagnoosin tehdä. Koitin silloisen miehen kanssa saada yhteyden lääkäriin, ja keskustella isosta summasta, mutta lääkäriin ei saanut yhteyttä lukuisista pyynnöistä huolimatta. Minulla on vieläkin kaikki paperit ja kuitit tallessa asiasta. Mitä voisin tehdä? Vai voiko enään mitään tehdä, kun asia on tapahtunut 2019? Kauan on nainen saanut keikaroida!! Hävytöntä, että saa jatkaa lääkärinä.

Vierailija
32/33 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Lähdetäänkö joukolla hakemaan korvauksia turhista tutkimuksista, tulisi meille kaikille taloudellista tappiota kärsineille edullisemmaksi.

Minulle tehtiin aiheettomia tutkimuksia sekä sain turhan diagnoosin.

Minulla asiastani AVI:n sekä kuluttajariitalatakunnan suositus/päätös, jota yritys ei ole halunnut noudattaa.

Asiani oli myös potilasvakuutuskeskuksessa. Harmittaa kun menin tietämättäni kuormittamaan heitä, mutta ko.lääkäri itse pyysi myös sieltä päätöksen.

Potilasvakuutuskeskus ei käsitellyt asiaa kun ei ole potilasvahinkolain tarkoittama henkilövahinko, asiani on pelkkä taloudellinen.

Vaihtoehdot ovat vähissä. Me lääkäriä luottavat yksityishenkilöt olemme kärsineet turhan diagnoosin ahdistuksen lisäksi turhista tutkimuksista taloudellisia tappioita.

Itse en halua kannattaa tälläistä toimintaa.

Saatika pitää miettiä mitä tappioita on aiheutunut yhteiskunnalle Kela korvausten myötä sekä terveysvakuutuksien perusteella vakuutusyhtiöille.

Vierailija
33/33 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma leikkaus meni hyvin ja silmät on ok, mutta minutkin laitettiin glaukoomatestiin aika ja kassillisen silmätippoja. Kassissa olevat silmätipat olivat kuulemma 3 kk tippoja, mutta ne olivat määrällisesti 2 vuoden tipat. Peruin glaukoomatestit, koska haistin palaneen käryä. Allekirjoitan kaikki, mitä täsät asiasta on kirjoitettu. Lääkäri ei ollut kiinnostunut juuri leikattujen silmien kunnosta, vaan kaikkea lisätestejä oli syytä tehdä. Onneksi toiminta loppui. Lääkärietiikan vastaista toimintaa, todella.