Yle : Mira tienaa hyvin, mutta avokadot meinaavat jäädä ostamatta hintojen nousun takia
Eniten harmittaa kasvisten kallistuminen. Perheen suosikkeihin kuuluvat avokadot jäävät ostamatta. Mira Kalscheuer lohduttaa itseään sillä, että toisaalta niiden ostamatta jättäminen on myös ilmastoteko.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää nämä ihmiset, jotka yhtäkkiä alkavat tinkiä vaikkapa ruuasta sen hinnannousun takia, vaikkei elämäntilanne muuten ole muuttunut.
Minä olen aina ollut nuuka ja ostanut punalappuisia. Näin tein opiskellessani ja työttömänä ollessani ja teen edelleen, vaikka lainat on maksettu ja ansaitsen noin 6000€/kk.
Tai voisit jättää ne sellaiselle, joka kärvistelee opintotuella tällä hetkellä.
Ei opiskelijoiden tartte niitä hyviä filelihoja ostella. Syökööt nyhtökauraansa.
Outo teksti toimittajalta: Taloudellisesti Kalscheuerin nelihenkinen perhe on edelleen etuoikeutettu. Heillä on varaa maksaa laskut, asuminen ja ostaa ruokaa.
On ihan normaalia maksaa laskut, asuminen ja ruoka, se ei ole mitään etuoikeutettujen tekemistä. Jäävuorisalaatti keskellä talvea on totaaliturhake, ylellisyyttä. Porkkana maksaa 79 snt/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kiitos kysymästä, olen tyytyväinen. Meillä kaikilla on oikeus ostaa punalappuisia.
Voisitko jatkossa jättää ne heille, joilla ei ole varaa normaalihintaisiin ruokiin? Tuolla äidit vähentävät syömistään ja lapset jakavat leipäpalojaan, koska rikkaat vievät punalaput. Opettele joskus ajattelemaan muita, kuin vain itseäsi.
En tasan jätä. Ne ovat KAUPAN omaisuutta kunnes joku ne ostaa. Kauppa laittaa ne alennukseen jottei hävikkiä tulisi ja kaupalle on parempi mitä nopeammin ne menevät kaupaksi. Ei se ole kaupan etu että me kuluttajat jätämme ne ostamatta jos sinne sattuisi joku köyhäkin eksymään. Ettehän te edes kuulemma käy k-kaupoissa kun ne ovat "porvarien kauppoja". Mitä pidempään ne siellä siellä hyllyssä ovat sen vähemmän potentiaalisia ostajia niille tavaroille on.
50 euroa pitää riittää ruokaan viikossa.
Olisi se nyt jumankavita kumma, että punalappuiset kalliimmat lihat, juustot ja lohet annettaisiin köyhille, jotka juovat ja narkkaavat rahansa. Sitten hakisivat ilmaiseksi parhaat ruuatkin ahneudessaan. Nyt perhana loppu tälle ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on pointti? Minäkin tienaan hyvin - varmasti paremmin kuin Mira - enkä silti osta kalliita ruokia. Arkiruokani määrittää pitkälti se mitä on tarjouksessa tai punalaputettuna. En lohduta itseäni millään keinotekoisella ilmastohybriksellä koska tilanteessa ei ole mitään mihin tarvitsisi kovasti lohtua.
Jättäisit punalaput ruokajakeluun, kiitos.
Punalaputetut tuotteet eivät ole mitään köyhäinapua, vaan kaupan keino vähentää hävikkiä. Niihin ei ole mitään tulorajaa kuka niitä saa ostaa.
Samaan aikaan järjestöt ja diakonit itkevät, että lahjoitettavaa ruokaa ei ole. Tarvitsetko todellakin lainsäädäntöä vai riittäisikö pelkkä järki ja ymmärrys jättämään punalaput kaikkein köyhimmille. Niin SAA tehdä,
Itse olen pienituloinen ja todellakin ostan punalaputettuja. Jos en itse osta, joku muu ostaa joka tapauksessa. Niin harvoin niitä muutenkin on tarjolla. Jos aamulla sattuu oikeaan aikaan saattaa saada muutamat leivät pakastimeen ja lihapaketin sen päivän ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on pointti? Minäkin tienaan hyvin - varmasti paremmin kuin Mira - enkä silti osta kalliita ruokia. Arkiruokani määrittää pitkälti se mitä on tarjouksessa tai punalaputettuna. En lohduta itseäni millään keinotekoisella ilmastohybriksellä koska tilanteessa ei ole mitään mihin tarvitsisi kovasti lohtua.
Jättäisit punalaput ruokajakeluun, kiitos.
Punalaputetut tuotteet eivät ole mitään köyhäinapua, vaan kaupan keino vähentää hävikkiä. Niihin ei ole mitään tulorajaa kuka niitä saa ostaa.
Samaan aikaan järjestöt ja diakonit itkevät, että lahjoitettavaa ruokaa ei ole. Tarvitsetko todellakin lainsäädäntöä vai riittäisikö pelkkä järki ja ymmärrys jättämään punalaput kaikkein köyhimmille. Niin SAA tehdä,
Ei vaikuta paljoa lahjoitetun ruuan saantiin. Ajattele pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää nämä ihmiset, jotka yhtäkkiä alkavat tinkiä vaikkapa ruuasta sen hinnannousun takia, vaikkei elämäntilanne muuten ole muuttunut.
Minä olen aina ollut nuuka ja ostanut punalappuisia. Näin tein opiskellessani ja työttömänä ollessani ja teen edelleen, vaikka lainat on maksettu ja ansaitsen noin 6000€/kk.
Etkä ansaitse 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja takiasi ruokajakeluihin ei riitä ruokaa, oletko tyytyväinen?
Mene sinäkin töihin, niin ei tarvitse punalapuista kilpailla.
Mira on kyllä oikeassa, ruoan hinta on noussut. Kukin toki itse määrittelee sen mistä tuotteesta säästää, Miran kohdalla se on avocado, jonkun toisen kohdalla joku muu tuote. Pointti tässä jutussa taisi olka se, että eivät ne hinnannousut pelkästään pienituloisia kirpaise. Jos kyseessä on kaikki mahdolliset tuet saava ja sostoimen avustama perhe, niin totta kai perhe mieltää itsensä helposti ns. pienituloiseksi ja hieman ehkä syrjäytyneeksikin, kun ei itse pysty omalla työllään perhettä elättämään. Silloin helposti oikeuttaa itsensä siihen, että vaikkapa punalaputetut olisi heille oikeutetumpia hankkia. Helposti jää unohduksiin se, että keskituloinen tai vähän sen yli ei saa mitään tukia, vaan käyttää työssä saamansa palkan siihen, että itse maksaa kaikki asumisen kustannukset ja muut pakolliset menot, joista suurimman osannelämäänsä tukia saavalla ei välttämättä ole edes ymmärrystä. Tästä päästään tilanteeseen, että joskus ihan hyvässäkin palkkatyössä käyvälle ei todellakaan jää käteen mitään huipputuloja kaiken pakollisen menon jälkeen. Joten keskustelun siitä, etteikö hintojen nousu kirpaisisi lähes kaikkia, voi lopettaa. Punalaputetut tuotteet on ihan oikeutettua ostaa kenen tahansa, vaikkakaan niitä ei kenenkään taloudellisen tilanteen takia punalaputetakaan. itse menen monesti kauppaan ennen alea ja keräilen järkevät punalaput kärryyn eli tuotteita joita muutenkin syömme muiden ostosten lomassa vaikka perheen yhteiset bruttotulot ovat yli 10k. En jätä avocadoa ostamatta, enkä lohta, mutta säästän siinä, etten osta esim. muroja, keksejä, valmiita riisipuuroja, päivittäin herkkuja jne. Ostan kaikki tarvitsemani lihat jne punalaputettina, jos vain löytyy. En pidä ajatuksesta, että joku eläin olisi antanut henkensä ns. turhaan vaan ostan punalaputetut lihat etupäässä eettisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kiitos kysymästä, olen tyytyväinen. Meillä kaikilla on oikeus ostaa punalappuisia.
Voisitko jatkossa jättää ne heille, joilla ei ole varaa normaalihintaisiin ruokiin? Tuolla äidit vähentävät syömistään ja lapset jakavat leipäpalojaan, koska rikkaat vievät punalaput. Opettele joskus ajattelemaan muita, kuin vain itseäsi.
Se on ihan hyvä, että vähentävät syömisiään. Suomessa niin järjettömästi ylipainoisia, että tekee ihan hyvää olla pienemmällä safkamäärällä.
Ja hyvin usein näillä "vähävaraisilla" on kuitenkin varaa syödä itsensä todella suuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä arvostaa ruokaa korkeammalle. Ja toisaalta ehkä sinä käytät liikaa rahaa johonkin heidän mielestään tyhmään.
Punalapputuotteet eivät muuten kelpaa ruokalahjoitukseen eli ne menevät ihan kylmästi roskiin/biojätteeseen jos kukaan ei osta niitä. Muuten ihmettelen tätä ruoasta niukentamista. Silloin kun itse olin vielä hyvätuloinen niin söin kunnolla. En todellakaan säästänyt siitä. Säästin muusta kuluttamisesta.
Tämän jutun ydin oli perheen vähentyneet käyttövarat korkojen nousun takia. Olivat ostaneet asunnon nollakorkojen aikaan. Nyt rahaa on käytettävissä paljon entistä vähemmän ja pakko kiinnittää huomio myös ruokaostoksiin. Ennen ei tarvinnut vaan saattoi ostaa, mitä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Tämän jutun ydin oli perheen vähentyneet käyttövarat korkojen nousun takia. Olivat ostaneet asunnon nollakorkojen aikaan. Nyt rahaa on käytettävissä paljon entistä vähemmän ja pakko kiinnittää huomio myös ruokaostoksiin. Ennen ei tarvinnut vaan saattoi ostaa, mitä halusi.
Näinhän se on. Tässä joutuu hyvätuloinenkin miettimään kulutustaan, kun korkomenot ovatkin nyt yli 1000 euroa kuukaudessa ja kaikki on kallistunut inflaation myötä.
Kyllä minä ainakin niitä avocadojakin välillä ostan niiden sisältämän terveellisen rasvan takia, ovat vuoden mittaan aika usein tarjouksessakin. Hedelmien ja vihannesten suhteen on joskus pakko tinkiä kotimaisuudesta koska kaikkea ei pystytä Suomessa kasvattamaan tai niiden kasvattaminen täällä kasvihuoneissa tulee turhan kalliiksi. Jos viitsii vähän nähdä vaivaa ruokansa eteen pienilläkin tuloilla pystyy syömään hyvin ja terveellisesti. Jos olet pienituloinen etkä osaa laittaa ruokaasi niin on korkea aika opetella, sillä itse tekemällä ruokaa saa paljon halvemmalla kuin valmiita ruokia ostamalla. Netti on täynnä ruokaohjeita sekä videoita missä näytetään vaihe vaiheelta erilaisten ruokien valmistus.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel.
Ei kukaan kyynelehdi tai valita. On fakta, että korkojen ja muiden asumiskustannusten nousu kurittaa lähes jokaista. Joutuu katsomaan, mihin rahansa laittaa. Hyvä että tästä puhutaan.
Täällä vaan vingutte vaikka pitäisi olla jo metsästämässä sitä punaliputettua halppiskämppää!! Kiire alkaa jo olemaan!! Vain pari kuukautta aikaa!! Hopi hopi possut!! Syökää 💩 siinä on proteiinia!