Yle : Mira tienaa hyvin, mutta avokadot meinaavat jäädä ostamatta hintojen nousun takia
Eniten harmittaa kasvisten kallistuminen. Perheen suosikkeihin kuuluvat avokadot jäävät ostamatta. Mira Kalscheuer lohduttaa itseään sillä, että toisaalta niiden ostamatta jättäminen on myös ilmastoteko.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on pointti? Minäkin tienaan hyvin - varmasti paremmin kuin Mira - enkä silti osta kalliita ruokia. Arkiruokani määrittää pitkälti se mitä on tarjouksessa tai punalaputettuna. En lohduta itseäni millään keinotekoisella ilmastohybriksellä koska tilanteessa ei ole mitään mihin tarvitsisi kovasti lohtua.
Mihin sitten käytät rahasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on pointti? Minäkin tienaan hyvin - varmasti paremmin kuin Mira - enkä silti osta kalliita ruokia. Arkiruokani määrittää pitkälti se mitä on tarjouksessa tai punalaputettuna. En lohduta itseäni millään keinotekoisella ilmastohybriksellä koska tilanteessa ei ole mitään mihin tarvitsisi kovasti lohtua.
Jättäisit punalaput ruokajakeluun, kiitos.
Punalaputetut tuotteet eivät ole mitään köyhäinapua, vaan kaupan keino vähentää hävikkiä. Niihin ei ole mitään tulorajaa kuka niitä saa ostaa.
Samaan aikaan järjestöt ja diakonit itkevät, että lahjoitettavaa ruokaa ei ole. Tarvitsetko todellakin lainsäädäntöä vai riittäisikö pelkkä järki ja ymmärrys jättämään punalaput kaikkein köyhimmille. Niin SAA tehdä,
Eiköhän sovita että jätetään tämä punalappupaatos pois. Aihe on loppunkäsitelty ja kaikille on selvää että ne eivät ole hyväntekeväisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa että välillä uutsioidaan hyvinkin pärjänneestä maahanmuuttajasta. - Ja kaikesta päätellen hän on myös hintatietoinen. - Varmasti Suomen hintataso saattaa tuntua kalliilta kun on se täällä ikänsä asuneillekin.
Yliopisto-opiskelija
Paluumuuttaja luultavammin, jolla ulkomaalaisen puolisonsa sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten käytät rahasi?
Ei sitä ole pakko kaikkea käyttää.
Vierailija kirjoitti: Kiitos kysymästä, olen tyytyväinen. Meillä kaikilla on oikeus ostaa punalappuisia.
Voisitko jatkossa jättää ne heille, joilla ei ole varaa normaalihintaisiin ruokiin? Tuolla äidit vähentävät syömistään ja lapset jakavat leipäpalojaan, koska rikkaat vievät punalaput. Opettele joskus ajattelemaan muita, kuin vain itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Avokadon hinta 4,36 euroa/kg. Ei niiden hinta ole juurikaan alhaisempi ennenkään ollut. En nyt ihan ymmärrä.
Mutta kun hyvätuloinen kitisee, niin kaikki on vialla. Islannissa valuu laava, niin uutinen on kun miljardöörin vaimon lomamatka pilalla. Möen ees kehtais tehdä tollasta uutista, kun kaupunki evakoidaan.
Eniten tästä tulevasta lamasta kärsivät nippanappa keskituloiset, ja hekin omasta syystään.
Jos elää yli varojensa siitä saa näpeillensä. Sori
Ei sympatiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää nämä ihmiset, jotka yhtäkkiä alkavat tinkiä vaikkapa ruuasta sen hinnannousun takia, vaikkei elämäntilanne muuten ole muuttunut.
Minä olen aina ollut nuuka ja ostanut punalappuisia. Näin tein opiskellessani ja työttömänä ollessani ja teen edelleen, vaikka lainat on maksettu ja ansaitsen noin 6000€/kk.
Ja takiasi ruokajakeluihin ei riitä ruokaa, oletko tyytyväinen?
Mitä aktuaalista merkitystä sillä on ostaako joku joku vaikka kaikki punalappuiset pois? Ympäristön kannalta on vain hyvä ettei niitä jää yhtään. Idea on vähentää hävikkiä eikä ruokkia köyhiä. Hieman on nyt päässyt hämärtymään koko punalappujen idea ja tarkoitus sinulta. Jätteen määrän vähentäminen on se idea. Valtio ruokkii köyhät verovaroin sosiaaliavustusten avulla. Tiedän, että et ymmärrä sillä tyhmähän sinä kieltämättä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kiitos kysymästä, olen tyytyväinen. Meillä kaikilla on oikeus ostaa punalappuisia.
Voisitko jatkossa jättää ne heille, joilla ei ole varaa normaalihintaisiin ruokiin? Tuolla äidit vähentävät syömistään ja lapset jakavat leipäpalojaan, koska rikkaat vievät punalaput. Opettele joskus ajattelemaan muita, kuin vain itseäsi.
70-luku soitti ja haluaa stallarieetoksensa takaisin.
En ole edes huomannut ruoan kallistuneen. Lohi on toki kalliimpaa kuin ennen, mutta muutoin en huomaa eroa. Edelleen on hyvin varaa ostaa just sitä mitä tarvitsee. Kuka ihme alkaa säästää jostain avokadoista?
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan hyvä, että vähentävät syömisiään. Suomessa niin järjettömästi ylipainoisia, että tekee ihan hyvää olla pienemmällä safkamäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää nämä ihmiset, jotka yhtäkkiä alkavat tinkiä vaikkapa ruuasta sen hinnannousun takia, vaikkei elämäntilanne muuten ole muuttunut.
Minä olen aina ollut nuuka ja ostanut punalappuisia. Näin tein opiskellessani ja työttömänä ollessani ja teen edelleen, vaikka lainat on maksettu ja ansaitsen noin 6000€/kk.
Tai voisit jättää ne sellaiselle, joka kärvistelee opintotuella tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se itsekäs olet kun vaadit muita ostamaan ruokansa kalliimmalla, että SINÄ säästäisit rahaa! Vttu mikä prrrsläpi sinä olet! Ahne pikku paskiainen!
Toivottavasti joku köyhä nappaa sun koiras ja syö sen nälkäänsä. Jos lihaa on pakko syödä niin koiran kaltaisista haittaeläimistä voi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se itsekäs olet kun vaadit muita ostamaan ruokansa kalliimmalla, että SINÄ säästäisit rahaa! Vttu mikä prrrsläpi sinä olet! Ahne pikku paskiainen!
Toivottavasti joku köyhä nappaa sun koiras ja syö sen nälkäänsä. Jos lihaa on pakko syödä niin koiran kaltaisista haittaeläimistä voi aloittaa.
Itse asiassa ei kannata. Koiran hyötysuhde on kovin huono eikä siinä ole juurikaan syömistä. Parempi viedä sen koiran ruokatölkit ja syödä ne. Tai ainakin niiden sisällöt.
Miksi et ole jo siirtynyt ötökkäpainotteiseen ruokavalioon 😔 Olisi paras ilmastoteko. Ei sinun tarvitse ostaa tai omistaa mitään kallista.
Mitä ihmeen ulinaa taas jostain punalappu ruuista täällä on?
Siitä asti kun alkoivat myymään -60% hinnalla ruokaa niin olen ottanut huviksi ja harrastukseksi käydä iltaisin kaupassa jo tuntia ennen kuin ale alkaa ja kerään kaikki parhaat päältä kärryyni. Lihat,kalat,pekonit,leikkeleet ym mitä sattuu itseäni kiinnostamaan. Sinkku miehenä käytännössä säästän vuositasolla tuhansia euroja ruokakuluissani ja voin tehdä pari etelänmatkaa joka vuosi hyvällä omallatunnolla. Koska palkkani on pieni,vain 3800e kuukaudessa niin tuo on hyvä keino saada säästettyä itselleni rahaa kaikkeen kivaan mihin ei muuten olisi varaa tai en raaskisi ostaa . Ei minua oikeasti kiinnosta saako joku toinen säästettyä ruokakuluistaan taikka ei.
Vain nopeat elävät, se on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan hyvä, että vähentävät syömisiään. Suomessa niin järjettömästi ylipainoisia, että tekee ihan hyvää olla pienemmällä safkamäärällä.
Tää!
Onko joku joskus nähnyt jossain hoikan tai edes normaalipainoisen yh äidin? Kyllä ne niin hyvin syöneen näköisiä yleensä ovat,että olen alkanut epäillä heidän olevan se syy maailman nälänhätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle koirat ovat tärkeämpiä kuin jotkut yyhhoo ämpyjen vahinkoäpärät. Koirissa ja yh äitien pennuissa on se ero, että ne koirien syntymät on tarkoin harkittuja ja suunniteltuja ja niistä otetaan itse vastuu. Missä on yh joka huolehtii ja kasvattaa pentunsa itse? Eihän ne edes ruoki niitä itsenäisesti.
Ostan avokadoja, jos haluan. Ne ovat todella terveellisiä. Punalaputettuja tuotteita ostan, jos kohdalle sattuu sellaisia joita ostaisin muutenkin. Kyllähän säästö kelpaa.
Ostan koirilleni yleensä kaikki punalaputetut lihat ym koirille sopivat tuotteet. Joskus niitä on jopa kymmenenkin kiloa kerralla tarjolla. Olisi haaskausta niitä mihinkään ruokajakeluun laittaa.
M44