Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia korkeakouluopiskelijan täytyy maksaa terveydenhoitomaksu...

Vierailija
14.01.2024 |

... vaikka ei olisi tarvetta kyseisille palveluille? Itse olen ihan kokopäivätyössä, opiskellen siinä sivussa ihan vaan muutaman yliopistokurssin vuodessa, ja koska yliopisto sijaitsee eri kunnassa, käytän mieluummin oman kunnan palveluja tai työterveyshuoltoa. Ei summa nyt ole kuin vajaan satasen vuodessa, mutta senkin voisi käyttää mieluummin vaikka ravintolaan. Tuntuu törkeältä, että korkean verotuksen huomioon ottaen maksan terveydenhuollosta ikäänkuin kahteen kertaan !

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS on hieno asia, ollut jo vuosia ja vuosikymmeniä. Mahtavaa, että amk-laiset saatiin mukaan.

Yksi ongelma kuitenkin on - hieman samanlainen kuin muussakin terveyden-, sairauden- ja hammastenhoidossa - ja se on liian niukka resursointi. Ylipäätään, ja etenkin tarpeisiin nähden.

Suomeksi sanottuna: ei ole tarpeeksi rahaa, jotta jokainen korkeakouluopiskelija saisi tarvitsemansa avun oikea-aikaisesti.

Ja sitten tulee näitä aloittajan kaltaisia valittajia, joiden mielestä heidän ei pitäisi joutua maksamaan mitään. Ilmeisesti aloittaja haluaisi kuoria vain kermat päältä ja rusinat pullasta: saada korkeakouluopinnot ilmaiseksi (veronmaksajilta) sekä kaiken maailman opiskelijaetuuksia, jotka aiemmat opiskelijasukupolvet ovat saaneet opiskelijoiden elämänlaatua parantamaan järjestettyä - mutta aloittaja ei halua maksaa niistä edes tuota minimaalisen pientä summaa. Summaa, jonka ei pitäisi hänelle työssäkäyvänä olla mikään ongelma.

Ei ole mikään ihme, että hyvinvointiyhteiskuntamme on hajoamassa, kun ne ihmiset, jotka ovat saaneet kaikkein eniten ja joilla on kaikkein eniten varaa maksaa takaisin saamastaan hyvästä, päättävät yksi toisensa jälkeen, että ei kuulu minulle.

Vierailija
22/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko pitää saada ilmaiseksi? Opinnot, mahdolliset tuet (joko nyt tai aiemmin), kaikki opintopoliittiset etuudet?

Et halua maksaa siitä, että joku muu opiskelija - sellainen, jolla ei ole työterveyshuoltoa tai rikkaita vanhempia - pääsee opiskelijaterveydenhuoltoon? Et varmaan halua maksaa verojakaan, kun naapurisi saattaa päästä sinun ohitsesi terveyskeskukseen kiireellisemmässä hädässä?

Karsea valittaja olet, ap. Pihi ja saita. Kaiken hyvän, mitä sinulla on, olet tältä yhteiskunnalta saanut. Mutta maksaa et halua senttiäkään sellaisesta, jota et itse käytä. Tässä kohtaa karma varmasti hoitaa homman ja laittaa sinut pitkäaikaiseksi potilaaksi sairaalaan. Sitten saat siellä maata ja miettiä tyytyväisenä, miten nyt saat maksamillesi verorahoille vastinetta. Toivottavasti sitten kirjoitat myös tänne, miten iloinen ja tyytyväinen olet!

Ei, vaan en halua maksaa, ja se on myös järjetöntä, kahteen kertaan terveydenhuollosta. Onko perusteltua maksaa terveydenhuolto kahdelle eri laitokselle, jos kerran nauttii terveydenhuollosta - kuten suurin osa muistakin ihmisistä - yhden laitoksen kautta? Olet pässi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko pitää saada ilmaiseksi? Opinnot, mahdolliset tuet (joko nyt tai aiemmin), kaikki opintopoliittiset etuudet?

Et halua maksaa siitä, että joku muu opiskelija - sellainen, jolla ei ole työterveyshuoltoa tai rikkaita vanhempia - pääsee opiskelijaterveydenhuoltoon? Et varmaan halua maksaa verojakaan, kun naapurisi saattaa päästä sinun ohitsesi terveyskeskukseen kiireellisemmässä hädässä?

Karsea valittaja olet, ap. Pihi ja saita. Kaiken hyvän, mitä sinulla on, olet tältä yhteiskunnalta saanut. Mutta maksaa et halua senttiäkään sellaisesta, jota et itse käytä. Tässä kohtaa karma varmasti hoitaa homman ja laittaa sinut pitkäaikaiseksi potilaaksi sairaalaan. Sitten saat siellä maata ja miettiä tyytyväisenä, miten nyt saat maksamillesi verorahoille vastinetta. Toivottavasti sitten kirjoitat myös tänne, miten iloinen ja tyytyväinen olet!

E

Päätellen reaktioista aloitukseen, pässi taitaa kuitenkin olla ap...

Vierailija
24/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa myös että tästä valittavat yliopistollisen eivät ole opiskelleet aiemmin yliopistolla :D Minä opiskelin ennen kuin YTHS-maksu ulkoistettiin Kelalle, ja silloin ylioppilaskunnan maksu oli noin 150e luokkaa koko lukuvuodelta. Nyt terveydenhuollon maksu on vaan erotettu ja maksetaan se 76e Kelalle ja yliopistolle pikagoogletuisen mukaan koulusta riippuen 50-70e lukuvuodelta. TS. Lopeta urputus :D

Vierailija
25/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk:hon tuli tämä uudistus juuri, kun olin viimeisen vuoden opiskelija. Kyllä ärsytti maksaa jostain, kun tiesin että en tule palveluita käyttämään. Ja palvelut oli ruuhkautuneet tuossa vaiheessa, että mieluummin muutenkin olisin vaan käyttänyt julkisia palveluita.

Ja kun tuosta ei mitenkään voinut edes kieltäytyä. 

Vierailija
26/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep samaa hommaa ihmettelen. Työn kautta laaja terveysvakuutus, joka kattaa kaikki hoidot ilman omavastuuta. Koulu toisella puolella Suomea niin ei mitään mahiksia edes käyttää opiskelijaterveydenhuoltoa. Silti maksellaan.

OT mutta melkoinen utopia työpaikka joka on vakuuttanut hammashuoltoa myöten kaiken terveydenhuollon ilman omavastuuta tai rajoituksia.

Työnantajani on EU:n ulkopuolelta erittäin rahavarakkaasta valtiosta.

Suomeb konttorillani terveydenhuolto hyvin pitkälle (erikoislääkäripalvelut, jopa leikkauksia) ilman omavastuita, hammashuolto kestäisi esim kolme haastavampaa juurihoitoa vuodessa ilman omavastuita.

Se että suomalainen isompikin työnantaja nuukailee terveydenhuollossa, ei tarkoita että ulkomaiset tekisivät niin - haluavat väen takaisin riviin mahdollisimman nopeasti.

(eri)

Vierailija
27/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opiskelin yliopistotutkinnon työn ohessa ja ihmettelin itsekin tuota, että on pakko maksaa terveydenhoitomaksu. No eihän se kallis ole, mutta kuitenkin, jos ei sitä tarvitse, niin maksu tuntui väärältä.

Jos kyse on siitä, että opiskelijoiden terveydenhoito halutaan rahoittaa yhteisvastuullisesti, niin se pitäisi mielestäni hoitaa sitten ihan kokonaan verovaroilla, niin että siihen osallistuisivat kaikki palkansaajat tasapuolisesti. 

Omalla asuinpaikkakunnallani on hyvät terveyskeskuspalvelut, maksan mielelläni veroja jotta niitä voidaan ylläpitää. Minulla on myös työpaikalta työterveyshuolto. 

Ja sanotaan nyt vielä tämä, että en käyttänyt tutkintooni yhtään enempää aikaa kuin ne, jotka ei olleet töissä. Eikä töissä käyvä aikuisopiskelija mitään tukia saa. Jos tarvitsee tutkinto suorittaa, niin avoimessa sitä ei voi tehdä, vaan on pakko kirjautua päätoimiseksi opiskelijaksi.

Eri

Vierailija
28/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa. Opiskelunhan pitää olla "ilmaista"

Vierailija
29/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän YTHS-maksu ole muuttanut yliopistossa opiskelevilta mitään muuta, kuin että se maksu maksetaan Kelalle erikseen ja ylioppilaskunnalle erikseen. Aiemmin maksettiin yhdessä kentässä ylioppilaskunnalle.

Vierailija
30/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistossa pitäisi oppia ymmärtämään ei-korkeakoulutettua paremmin, miten yhteiskunta toimii?

Ilmeisesti ap ei ole vielä opiskellut tarpeeksi.

Vierailija
31/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kehtaat valittaa mitättömästä maksusta, kun itse opiskelu on ilmaista. Kuvittele jos se opiskelu maksaisi vaikka kymppitonnin vuodessa, mikä ei edes ole paljoa. 

Täyspäiväinen opiskelija ei voi tienata rahaa kovinkaan suuria summia, kuten itse olen huomannut, kun jouduin kasvaneita asumismenoja kattaakseni tehdä täysiä työpäiviä, mikä tarkoittaa, että ei niitä kuuttakymmentä opintopistettä ehdi vuodessa saamaan kasaan. Kyllä sitä opintolainaa myöhemminkin ehtii ottaa jos ei uhkapelaaminen pelota.

Vierailija
32/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitan siitä, että eivät lähetä laskua. Täytyy vain itse ymmärtää maksaa, ja ottaa selvää, mihin maksaa ja kuinka paljon. Onko Suomessa muita vastaavia laskuja?

Vierailija
33/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollinen terveydenhoitomaksu on ihan valtava kusetus. Jos kyse on yleishyödyllisestä palvelusta, eli ei väliä vaikka sitä ei itse käytä niin silloin se pitäisi sisällyttää yleiseen verotukseen eikä maksattaa pelkästään opiskelijoilla. Ihan naurettavaa touhua, luojan kiitos valmistuin ennen tämän voimaantuloa.

Vierailija
34/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienompaa väkeä. Oma terv.hoito. Hullumpia kuin muut.

Lääkäriainesta, toimittaja-sosiaalitiet.opiskelijoita.

Vierailija
35/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruikuta kansanedustajallesi. Laissa tuo säädetään.

YTHS:llä pääset halvemmalla ja nopeammin hammaslääkäriin ja erikoissairaanhoitoon kuin julkisella. Jos käyt töissä, muutama kymppi vuodessa ei kaada konkurssiin.

Kannttaisi tutustua nykytilanteeseen ennen kommentointia, niin ei näyttäisi noin aasilta kuin sinä. YTHS:llä pääsi joskus nopeammin hoitoon. Ei pääse enää.

Vierailija
36/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, minä maksan 50e kuussa sairaskassaan, joka kattaa mm. 700ella hammashoitoa/2v, niin voin sanoa että todella *tuttaa maksaa tuota sairaanhoitomaksua kun tämän kassan lisäksi on vielä työterveys erikseen.

Vierailija
37/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tavallaan pakollinen terveysvakuutus, siis sosiaaliturvaa. Kaiken sosiaaliturvan pointti on juuri se, että kaikki maksavat siitä, jotta ne jotka palveluita tarvitsevat, saavat ne kohtuuhinnalla. Samalla tavalla kaikki veronmaksajat maksavat julkisesta terveydenhoidosta, vaikka vain pieni osa tarvitsee esimerkiksi kalliita syöpähoitoja.

Vierailija
38/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sniffaa, vetää liima- ym kaasuja nokkaan. Lääkkeet, huimausaineet ja valtavat alkoholihuuruiset juhlat aina kun aihe våån kecksithåån. 

Opia-sckely sivuseikka.

Ei tarvi valmistua ikinä. 

Kiipeillään tårneissa.

Oån se cool. Ej. Nej.

Vierailija
39/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollinen terveydenhoitomaksu on ihan valtava kusetus. Jos kyse on yleishyödyllisestä palvelusta, eli ei väliä vaikka sitä ei itse käytä niin silloin se pitäisi sisällyttää yleiseen verotukseen eikä maksattaa pelkästään opiskelijoilla. Ihan naurettavaa touhua, luojan kiitos valmistuin ennen tämän voimaantuloa.

Et ilmeisesti ole perehtynyt YTHS:n historiaan? Sen merkitykseen? Näetkö muutenkin maailman ja yhteiskunnan vain minä-minä -tyyppisen itsekeskeisyyden kautta?

Vierailija
40/54 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienompaa väkeä. Oma terv.hoito. Hullumpia kuin muut.

Lääkäriainesta, toimittaja-sosiaalitiet.opiskelijoita.

Korkeakoulutettavat tähtäävät korkeakoulutuksen suorittamiseen, korkeakoulututkintoon. He ovat sen jälkeen koulutetumpia kuin ei-korkeakoulutetut. Se, ovatko hienompaa väkeä kuin muut, kertoo paljon ihmisestä, joka tuollaista arviointia lähtee tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan