Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos tuo paikallinen sopiminen menee eduskunnassa läpi ja työoloni sen johdosta tippuvat, pakkaan kimpsuni ja lähden muualle

Vierailija
14.01.2024 |

Jossain palmun alla voinkin työskennellä vaillla huolta huomisesta, eikä niin väliä paljonko rahaa saa tai paljonko töitä tekee mutta tällaisen Suomen eteen en jää sekunniksikaan. Tämänkö takia esivanhempani taistelivat sodassa, tällaisen maan eteen joka pala palalta myydään jonnekin sijoittajien taskuihin? Luojan kiitos ei ole velkaa, ei omaisuutta niin lähtö tulee olemaan hyvin helppo.

Kommentit (412)

Vierailija
41/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, olen siis ammatiltani hoitaja ja saan jo nyt parempaa palkkaa kuin kollegani henkilökohtaisine lisineen. Eli tämä kaikki on mahdollista ilman mitään paikallisia sopimisia! Ja jo lapsena olen asunut ulkomailla, ei ole temppu eikä mikään tehdä sitä uudstaan. Oma, aikuinen lapsenikin on suunnitellut jo minua ennen lähtevänsä, hän olisi ainoa kiintokohta Suomessa mutta jos hänkin lähtee, mikään ei pakota minua enää jäämään sairaanhoitopiirille töihin. Jos vaikka yhtäkkiä ruvetaan sopimaan että sunnuntailisät poistuvat tai vastaavaa. Se olisi työolojen heikennys. Osaan jo englantia, ruotsia ja opiskelen espanjaa, työmarkkinat ovat melko suuret näillä kielillä. Säästöjä on sen verran että muutto on täysin mahdollista, huonekalut vain jonnekin kuukausivarastoon ja tie on auki. Ei se oikeasti vaikeaa ole, moni kollegani on jo lähtenyt mm. Norjaan. (Itseä kyllä kiinnostaa lämpimämmät olosuhteet jonka johdosta olen valmis joustamaan pa

Espanjalaiset sairaanhoitajat hakeutuvat pois Espanjasta, ulkomaille töihin. Syynä : pieni palkka/ suuri työmäärä 

Vierailija
42/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avomies on jatkuvasti muuttamassa Norjaan, kun hallitukset on tehny vuosien saatossa huonoja päätöksiä. Samoin se on muuttamassa etelän lämpöön kun on kylmä ja helkatisti lunta. Suomi on p@sk@ maa, kun joskus harvoin on täytyny esim. kelan kanssa asioida eikä asiat oo sujuneetkaa heti niinku piti. Eipä tuo ole vieläkään mihinkään lähteny, vaikka olen hyvää matkaa hälle toivottanu monet kerrat. 

No, eipähän ole + 40 astetta, tulvia, jne muita säiden ääri ilmiöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellistä lainaten suloisinta näissä on aina se, että kuvitellaan sen lämpimässä asuminen olevan ilmaista.

Palmun alla on lämmin kääntää kylkeä

Vierailija
44/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellistä lainaten suloisinta näissä on aina se, että kuvitellaan sen lämpimässä asuminen olevan ilmaista.

Ja sen työpaikankin saa ihan tosta noin vaan. 

Vierailija
45/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä on ollut paikallisesti sopien eri asioista jo 2000 -luvulta asti, ja kaikki on ollut parempaa kuin ilman paikallista. Eli erilaisia lisiä on keksitty, joita ei missään sopimuksissa tunneta. Mikään ei ainakaan huonommaksi ole lähtötilanteesta katsottuna mennyt. Työnantaja kuuluu niihin parempiin työnantajiin, jotka ymmärtää sen että kun jotain antaa nin saa itsekin jotain....vaihtuvuutta ei ole kuin eläköitymisen kautta. Ja se joka tilalle tulee, on jo jonkun ennestään tuntema ja sellaiseksi todettu, että kannattaa ottaa töihin.

Niin, on eri asia, että työnantaja voi aina tarjota paremman työsopimuksen kuin mitä on työehtosopimuksissa. Tähän ei tarvita mitään poliittisia päätöksiä, vaan työnantaja voi näin tehdä.

Porvaripuolueiden märkä uni paikallisesta sopimisesta koskee taas mahdollisuutta heikentää työehtoja. Ei niitä kiinnosta palkita hyvästä työstä, vaan maksaa siitä mahdollisimman vähän. Työntekijä on kuluerä.

Vierailija
46/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paikallisessa sopimisessa mikään juuri muutu, pari pikkujuttua vaan. Palkka alenee 30-40% työajat poistuvat, pitenee noin 2-3/h päivä. Vkl vapaat poistuu, vapaata vain 1pvä viikossa ehkä. Ylityökorvaukset poistuvat, samoin tuntipalkka. Kiinteä kuukausipalkka, työtunneista riippumatta. Lomaoikeudet poistuu, samoin sairauslomapalkka. Irtisanoa voi koska tahansa, ei tarvitse perustella. Ei irtisanomisaikaa, palkanmaksu loppuu välittömästi. Itse ostat työpuhelimen ja työvälineet, sekä maksat niiden kulut. Työvaatteet samoin hommaat itse. 

Siinä jotain mikä muuttuu paikallisen sopimisen myötä. 

Vierailija
47/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paikallisessa sopimisessa mikään juuri muutu, pari pikkujuttua vaan. Palkka alenee 30-40% työajat poistuvat, pitenee noin 2-3/h päivä. Vkl vapaat poistuu, vapaata vain 1pvä viikossa ehkä. Ylityökorvaukset poistuvat, samoin tuntipalkka. Kiinteä kuukausipalkka, työtunneista riippumatta. Lomaoikeudet poistuu, samoin sairauslomapalkka. Irtisanoa voi koska tahansa, ei tarvitse perustella. Ei irtisanomisaikaa, palkanmaksu loppuu välittömästi. Itse ostat työpuhelimen ja työvälineet, sekä maksat niiden kulut. Työvaatteet samoin hommaat itse. 

Tämä huomioiden ei haittaisi olla ihan vaikka joku baarimikkokin siellä palmun alla, elää vailla huolta huomisesta. Kunhan ei tarvitse jäädä tätä paskaa kannattelemaan ja näille päättäjille syytämään rahaa.

Vierailija
48/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa, voipi olla että siellä palmun alla asioita sovitaan hyvinkin paikallisesti

Vierailija
49/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa, voipi olla että siellä palmun alla asioita sovitaan hyvinkin paikallisesti

Kuten sanoin, siellä elinolosuhteet (vaikkapa lämpö) painavat vaakakupissa enemmän kuin mitä Suomi tarjoaa. Enää ei ole sitä Suomea jonka takia minä luopuisin omistani. Joskus ehkä oli, mutta ei enää.

Vierailija
50/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meillä on ollut paikallisesti sopien eri asioista jo 2000 -luvulta asti, ja kaikki on ollut parempaa kuin ilman paikallista. Eli erilaisia lisiä on keksitty, joita ei missään sopimuksissa tunneta. Mikään ei ainakaan huonommaksi ole lähtötilanteesta katsottuna mennyt. Työnantaja kuuluu niihin parempiin työnantajiin, jotka ymmärtää sen että kun jotain antaa nin saa itsekin jotain....vaihtuvuutta ei ole kuin eläköitymisen kautta. Ja se joka tilalle tulee, on jo jonkun ennestään tuntema ja sellaiseksi todettu, että kannattaa ottaa töihin.

Niin, on eri asia, että työnantaja voi aina tarjota paremman työsopimuksen kuin mitä on työehtosopimuksissa. Tähän ei tarvita mitään poliittisia päätöksiä, vaan työnantaja voi näin tehdä.

Porvaripuolueiden märkä uni paikallisesta sopimisesta koskee taas mahdollisuutta heikentää työehtoja. Ei niitä kiinnosta palkita hyvästä

Olet ymmärtänyt aivan oikein, että paikallisen sopimisen tarkoitus on tuoda joustoa ylös- ja alaspäin. Riippuen kyseisen työpaikan, kyseisen toimialan ja kyseisen alueen omista työn kysynnän ja tarjonnan näkymistä.

Eli tuoda työmarkkinoiden normaali palkan määrittämisen mekanismi ay-poliitikkojen neuvotteluhuoneista ihan sinne tehtaan lattialle. Työntekijät pääsevät ja joutuvat ihan paikallistasolla samaan veneeseen työnantajan kanssa, saamaan sitä palkkaa, mitä niissä oloissa on varaa maksaa. 

Vierailija
51/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä huomioiden ei haittaisi olla ihan vaikka joku baarimikkokin siellä palmun alla, elää vailla huolta huomisesta. Kunhan ei tarvitse jäädä tätä paskaa kannattelemaan ja näille päättäjille syytämään rahaa.

Purskahti kahvit näytölle.😂

Vierailija
52/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet aamulla töihin, työnantaja ilmoittaa palkkasi alenevan välittömästi 50% jos et suostu, olet erotettu ja palkanmaksu loppuu heti. Voit poistua. 

Siinä tuleva paikallinen sopiminen

Vierailija
53/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, siellä elinolosuhteet (vaikkapa lämpö) painavat vaakakupissa enemmän kuin mitä Suomi tarjoaa. Enää ei ole sitä Suomea jonka takia minä luopuisin omistani. Joskus ehkä oli, mutta ei enää.

Se lämpö on niin pirun romanttista kun sen kokee kerran vuodessa sen viikon ajan. 

Vierailija
54/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari ei hyödy mitään paikallisesta sopimisesta. Jos hyötyisi niin kokoomus ei haluaisi sitä paikallista sopimista. Ihan oikeasti rahan ahneus siinä on takana eikä mikään muu.

Vierailija
55/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä parasta, aina voit mennä kokeilemaan onneasi muualle, josko jostain löytyisi sinun työpanoksellesi sellainen työnantaja, joka haluaisi maksaa enemmän. 

Vierailija
56/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lämpö tekee hyvää vanheneville nivelille...Jos ap:n lapsikin on jo aikuinen ; palmun alle vaan köllöttelemään.

Vierailija
57/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on osingonjaon aika, sopiminen ei ulotu tehtaan lattialle. Ne jaetaan yläkerrassa, lattiatasolla alennetaan palkat.

Vierailija
58/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet aamulla töihin, työnantaja ilmoittaa palkkasi alenevan välittömästi 50% jos et suostu, olet erotettu ja palkanmaksu loppuu heti. Voit poistua. 

Siinä tuleva paikallinen sopiminen

Tämä koskee toki vain niitä työntekijöitä, joita työnantaja ei tarvitse.

Heille, joita tarvitsee, työnantaja tarjoaa palkan ja työolot, jolla saada heidät pysymään.

Vierailija
59/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan nähdä sen suomalaisen mätisäkin joka tekee sen noin 12 tuntisen työpäivän jossain 40 asteen helteessä.😂

Vierailija
60/412 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valittamiseen ja muutin metsään. Pyrin tienaamaan ja kuluttamaan niin vähän kuin se on suinkin vaan mahdollista.

Suomi on ohi. 

Asut siis maakuopassa juuria syöden?