Jos tuo paikallinen sopiminen menee eduskunnassa läpi ja työoloni sen johdosta tippuvat, pakkaan kimpsuni ja lähden muualle
Jossain palmun alla voinkin työskennellä vaillla huolta huomisesta, eikä niin väliä paljonko rahaa saa tai paljonko töitä tekee mutta tällaisen Suomen eteen en jää sekunniksikaan. Tämänkö takia esivanhempani taistelivat sodassa, tällaisen maan eteen joka pala palalta myydään jonnekin sijoittajien taskuihin? Luojan kiitos ei ole velkaa, ei omaisuutta niin lähtö tulee olemaan hyvin helppo.
Kommentit (412)
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sanelu ei taatusti hyödytä työntekijöitä.
Kaikki työntekijät on sen arvoisia, että heistä kannattaa pitää kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se paikallinen sopiminen nyt on vaan sitä että ylitöistä ei makseta. Tulee jotkut joustotunnit; tunti tunnista vapaata, jotka et kuitenkaan milloinkaan saa pitää.
Sitten sulla on tätä tunti tunnista saldoa monta viikkoa pitämättä. Ja koskaan ei ole hyvä aika pitää vapaa päivää.
Kyllä tulee vielä melkoiset "convoyt" tätä menoa!
Tuo oli yksi syy, miksi lähdin Sairaanhoitopiirin palveluksesta. Vuokrafirmoilla homma toimii.
Tehyn Millariikka unohtaa kertoa sen, että syynä mahdottomuuteen käyttää joustotunteja on osastonhoitaja, joka on tehyläinen myös. Vuokrafirmoilla ei tällaiseen joustamattomuuteen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä mihinkään lähde.🥱
Näin on.
Aloittajalla ei ollut lahjakkuutta, motivaatiota ja lapsuudenkodin tukea kouluttautua sellaiseen työhön, josta saisi riittävästi palkkaa. Ja nyt kokee, että tämä on "herrojen" vika.
Aloittaja ei sitä myöskään ymmärrä, että "muualle" muuttamalla asia ei yhtään miksikään parane.
Eikä aloittajalla ole toisaalta uskallusta ja tietoa lähteä yhtään minnekään. Tänne jää, kärvistelemään herrojen rengiksi tai piiaksi. Ja tietysti suomalaisen yhteiskunnan tarjoamien tukien piiriin.
ensimmäinen edllytys olisi osata vaihtaa työpaikkaa eikä jäädä siihen ekaan huonopalkkaiseen, kuten näillä palkoita kitisevillä on ollut tapana.... ja yleensä vielä niihin huonomaineisiin yrityksiin jumittuvat jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
eipä sellaisella firmalla ole sitten tekijöitäkään, vain läpikulkijoita
Jos ammattyhdistysten tarjoamat työehdot ovat niin huonot, että työntekijät eivät niitä 'paikallisessa' sopimisessa hyväksy, niin siitä on turha itkeä että ongelma on tämän mahdollistanut lainsäätäjä vaan ammattiyhdistysten pitäisi katsoa peiliin.
Ap tässä, olen siis ammatiltani hoitaja ja saan jo nyt parempaa palkkaa kuin kollegani henkilökohtaisine lisineen. Eli tämä kaikki on mahdollista ilman mitään paikallisia sopimisia! Ja jo lapsena olen asunut ulkomailla, ei ole temppu eikä mikään tehdä sitä uudstaan. Oma, aikuinen lapsenikin on suunnitellut jo minua ennen lähtevänsä, hän olisi ainoa kiintokohta Suomessa mutta jos hänkin lähtee, mikään ei pakota minua enää jäämään sairaanhoitopiirille töihin. Jos vaikka yhtäkkiä ruvetaan sopimaan että sunnuntailisät poistuvat tai vastaavaa. Se olisi työolojen heikennys. Osaan jo englantia, ruotsia ja opiskelen espanjaa, työmarkkinat ovat melko suuret näillä kielillä. Säästöjä on sen verran että muutto on täysin mahdollista, huonekalut vain jonnekin kuukausivarastoon ja tie on auki. Ei se oikeasti vaikeaa ole, moni kollegani on jo lähtenyt mm. Norjaan. (Itseä kyllä kiinnostaa lämpimämmät olosuhteet jonka johdosta olen valmis joustamaan palkastakin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huolestuttaa työnantajan vallan lisääntyminen ja se, että lakko-oikeuden rajoittamisella viedään työntekijän ainoa ase pitää huolta omista eduistaan. Lisäksi irtisanomisen helpottaminen. Näiden pidemmän tähtäimen seurauksia on vaikea hahmottaa, mutta hyviä nämä muutokset eivät tule olemaan.
Itse esim. mietin selkeisiin epäkohtiin puuttumista jatkossa, kuka uskaltaa puuttua? Itselläni kokemusta miten jo nyt on epäasiallisesti suhtauduttu työnantajan puolelta esim. väärin maksetun palkan oikaisupyyntöön ja heikosta työergonomiasta huomauttamiseen.
Koska itse luotan omaa osaamiseen ja ammattitaitooni en ole huolissani. Itse pidän esim irtisanomisen helpottamista pelkästään hyvänä asiana. Uskon, että jokainen meistä näkee nyt ainakin yhdet kasvot joista haluaisi päästä omalla työpaikallaan eroon.
ja aina kun yt tulee, niin jokainen tietää kuka/ketkä lähtee... muutamatkin yt nähneenä 1980 lähtien en ole pelännyt kertaakaan kuuluvani siihen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huolestuttaa työnantajan vallan lisääntyminen ja se, että lakko-oikeuden rajoittamisella viedään työntekijän ainoa ase pitää huolta omista eduistaan. Lisäksi irtisanomisen helpottaminen. Näiden pidemmän tähtäimen seurauksia on vaikea hahmottaa, mutta hyviä nämä muutokset eivät tule olemaan.
Itse esim. mietin selkeisiin epäkohtiin puuttumista jatkossa, kuka uskaltaa puuttua? Itselläni kokemusta miten jo nyt on epäasiallisesti suhtauduttu työnantajan puolelta esim. väärin maksetun palkan oikaisupyyntöön ja heikosta työergonomiasta huomauttamiseen.
Koska itse luotan omaa osaamiseen ja ammattitaitooni en ole huolissani. Itse pidän esim irtisanomisen helpottamista pelkästään hyvänä asiana. Uskon, että jokainen meistä näkee nyt ainakin yhdet kasvot joista haluaisi päästä omalla työpaikallaan eroon.
Mulla on työkaveri nimeltä Jonna jota en ole koskaan edes nähnyt. Hän on ollut nyt perhevapailla viidettä vuotta.
Mulla on työkaveri Sari, joka on töissä noin joka toisella viikolla pari päivää, ja muuten hän on saikulla.
Mulla on työkaveri Tomi, joka on ollut töissä viimeksi viime kesänä, nyt hän on saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpo työmies on palkkansa ansainnut sellaisessakin firmassa. 30 vuoden työuran aikana en ole liittoon kuulunut, työnantaja maksaa samat korotukset kuin liittoon kuuluville ay-änkyröille, ja enemmänkin.
Osaava, aikaansaava ja yhteistyökykyinen työläinen on arvossaan paikallisen sopimisen firmassa. Kyvytön, laiska, mölisevä herravihaaja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työpaikoille olekaan tarkoitus jäädä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se paikallinen sopiminen nyt on vaan sitä että ylitöistä ei makseta. Tulee jotkut joustotunnit; tunti tunnista vapaata, jotka et kuitenkaan milloinkaan saa pitää.
Sitten sulla on tätä tunti tunnista saldoa monta viikkoa pitämättä. Ja koskaan ei ole hyvä aika pitää vapaa päivää.
Kyllä tulee vielä melkoiset "convoyt" tätä menoa!
Pankki maksaa korkoa. Työaikapankinkin pitää maksaa korkoa.
Huomaa, että se työaika pankkikin voi olla miinuksella.
Esim. niillä joilla on joustava työaika, saattaa olla miinus tunteja, eli liikaa joustoa, jolloin ne tekemättömät tunnit, on tehtävä tiettyyn aikaan mennessä takaisin.
Tai ne otetaan palkasta.
Meillä on joustava työaika, ja sähköinen työajan valvonta. Järjestelmästä näkee koko ajan palkkatoimisto, mikä on työajan saldo.
Myös tietenkin esimies näkee työajan saldon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpo työmies on palkkansa ansainnut sellaisessakin firmassa. 30 vuoden työuran aikana en ole liittoon kuulunut, työnantaja maksaa samat korotukset kuin liittoon kuuluville ay-änkyröille, ja enemmänkin.
Osaava, aikaansaava ja yhteistyökykyinen työläinen on arvossaan paikallisen sopimisen firmassa. Kyvytön, laiska, mölisevä herravihaaja ei ole.
Näin on.
Ay-liike on eräänlaista sosiaaliturvaa. Kyä fiksup päriää, aina, mutta paikallisen sopimisen vastustaminen tavoitteleekin juuri niiden ei-niin-fiksujen asian edistämistä.
Sama palkka kaikille! Eli sama palkka osaaville ja osaamattomille, ahkerille ja laiskoille, hyvin käyttäytyville ja huonosti käyttäytyville. Näin toimii ay-väki.
Avomies on jatkuvasti muuttamassa Norjaan, kun hallitukset on tehny vuosien saatossa huonoja päätöksiä. Samoin se on muuttamassa etelän lämpöön kun on kylmä ja helkatisti lunta. Suomi on p@sk@ maa, kun joskus harvoin on täytyny esim. kelan kanssa asioida eikä asiat oo sujuneetkaa heti niinku piti. Eipä tuo ole vieläkään mihinkään lähteny, vaikka olen hyvää matkaa hälle toivottanu monet kerrat.
On nyt hiukan epäselvää, mitä se paikallinen sopiminen on? Onko työnantaja kuitenkin lopulta se joka päättää työsuhteesta ja sen päättymisestä (jos heistä siltä tuntuu), palkasta, lomista jne. Onko työntekijällä mitään sanottavaa omaan työsuhteeseensa. Pientä selvennystä asiaan jos sitä niin pontevasti ajetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä mihinkään lähde.🥱
Näin on.
Aloittajalla ei ollut lahjakkuutta, motivaatiota ja lapsuudenkodin tukea kouluttautua sellaiseen työhön, josta saisi riittävästi palkkaa. Ja nyt kokee, että tämä on "herrojen" vika.
Aloittaja ei sitä myöskään ymmärrä, että "muualle" muuttamalla asia ei yhtään miksikään parane.
Eikä aloittajalla ole toisaalta uskallusta ja tietoa lähteä yhtään minnekään. Tänne jää, kärvistelemään herrojen rengiksi tai piiaksi. Ja tietysti suomalaisen yhteiskunnan tarjoamien tukien piiriin.
ensimmäinen edllytys olisi osata vaihtaa työpaikkaa eikä jäädä siihen ekaan huonopalkkaiseen, kuten näillä palkoita kitisevillä on ollut tapana.... ja yleensä vielä niihin huonomaineisiin yrityksiin jumittuvat jostain syystä.
Sama tes:n palkkataulukko se on, vaikka kuinka työpaikkaa vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, olen siis ammatiltani hoitaja ja saan jo nyt parempaa palkkaa kuin kollegani henkilökohtaisine lisineen. Eli tämä kaikki on mahdollista ilman mitään paikallisia sopimisia! Ja jo lapsena olen asunut ulkomailla, ei ole temppu eikä mikään tehdä sitä uudstaan. Oma, aikuinen lapsenikin on suunnitellut jo minua ennen lähtevänsä, hän olisi ainoa kiintokohta Suomessa mutta jos hänkin lähtee, mikään ei pakota minua enää jäämään sairaanhoitopiirille töihin. Jos vaikka yhtäkkiä ruvetaan sopimaan että sunnuntailisät poistuvat tai vastaavaa. Se olisi työolojen heikennys. Osaan jo englantia, ruotsia ja opiskelen espanjaa, työmarkkinat ovat melko suuret näillä kielillä. Säästöjä on sen verran että muutto on täysin mahdollista, huonekalut vain jonnekin kuukausivarastoon ja tie on auki. Ei se oikeasti vaikeaa ole, moni kollegani on jo lähtenyt mm. Norjaan. (Itseä kyllä kiinnostaa lämpimämmät olosuhteet jonka johdosta olen valmis joustamaan pa
Suloista.
Edellistä lainaten suloisinta näissä on aina se, että kuvitellaan sen lämpimässä asuminen olevan ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
On nyt hiukan epäselvää, mitä se paikallinen sopiminen on? Onko työnantaja kuitenkin lopulta se joka päättää työsuhteesta ja sen päättymisestä (jos heistä siltä tuntuu), palkasta, lomista jne. Onko työntekijällä mitään sanottavaa omaan työsuhteeseensa. Pientä selvennystä asiaan jos sitä niin pontevasti ajetaan.
On sanottavaa, jos on sellaista ammattitaitoa, aikaansaannoksen kykyä, ja yhteistyöhalua, jolle kysyntä on suurempi kuin tarjonta. Tällaiset työläiset ovat tähänkin asti voineet määrätä palkkansa.
Jos taas työn tarjonta on suurempi kuin kysyntä, työnantajalla on tietysti neuvotteluvoima eli mahdollisuus sanella.