Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerron olevani eläkkeellä ja ihmiset suuttuvat

Vierailija
13.01.2024 |

Pistänyt merkille sellaisen asian että kun netissä tutustun uusiin ihmisiin jotka vaikuttavat ensin asiallisilta niin sittenkun he kysyvät mitä teen töikseni ja kun vastaan että eläkkeellä niin yli puolet suuttuu heti tietämättä taustoja. Ja minunhan ei tarvitse sitä syytä kertoa edes kenellekkään jos en halua. Se on kelan ja lääkäreiden ja minun välinen asia. Mistä viha eläkeläisiä kohtaan johtuu? Muistutan että ennenkuin ihminen edes joutuu eläkkeelle pitää käydä työ- ja toimintakykyarvioissa yms, siihen vaikuttaa koko elämä. Toivon totisesti että noilta ihmisiltä jotka alkaa mäkättää, menisi se työkyky ja he eivät itse pääsisis eläkkeelle, kun he kerta ovat tuollaisia.

Kommentit (246)

Vierailija
121/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tk-eläkkeelle kaksisuuntaisen takia 11 vuotta sitten. Siinä vaiheessa alkoi esiintyä toistuvia psykooseja joten oli selvä ettei niin työelämässä pärjää. Olin hyvinpalkatulla alalla ja helpottunut etten enää joutunut töihin koska se oli niin vaikeaa ahdistuksen ja masennuksen vuoksi. Kukaan ei ole ainakaan päin naamaa kadehtinut eläkkeellä oloani. Ystäväni tietävät miten pahoja jaksoja minulla oli. Nyt myöhemmin on löytynyt tehokkaampia mutta myös hyvin vahvoja lääkkeitä joista on tullut niin pahoja kognitiivisia haittoja ettei minusta enää töihin olisi. Välttelen ihmisiä parhaani mukaan ja elän erakoitunutta elämää. Joskus lähden kaukomatkoille hakemaan vaihtelua arkeen. En tiedä, voi niistä matkoista joku olla kateellinen mutta en anna sen haitata. Auringosta on apua masennukseen ainakin vuoden pimeimpinä kuukausina.   

Vierailija
122/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne muurahaisetkaan kokoajan töitä tee ja ihminen ei ole kone ja koneetkin tarvitsevat välillä huoltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut että tk-eläke aiheuttaa kateutta. Erityisesti kun kerron eläkkeen määrän. Siinä tuohduksissaan monesti unohtuu että hyvä eläke kertoo siitä että tulotaso on ollut hyvä. 

Mitenpäin tässä sitten olisi, kun olin töissä, kolleegani kertoivat että olen rasite työyhteisölle koska olin pitkillä sairaslomilla koko ajan. Rasite, huolimatta siitä että minulla oli sijainen. Nyt tk-eläkkeellä kummastellaan sitä että olen työkyvytön näin nuorena. Oli sitä sitten mitenpäin tahansa niin mikään ei kelpaa.

Siis miksi olet kertonut eläkkeesi määrästä? Ehkä ihmiset ovat ajatelleet, että kehuskelet asialla ja reaktio on siihen eikä itse eläkkeeseesi. 

En ole kertonut kenellekään eläkkeeni määrää, mutta se taitaa näkyä elämässä muuten. Eläkkeellä on ollut mahdollista matkustella, syödä.hyvin jne.

Vierailija
124/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut että tk-eläke aiheuttaa kateutta. Erityisesti kun kerron eläkkeen määrän. Siinä tuohduksissaan monesti unohtuu että hyvä eläke kertoo siitä että tulotaso on ollut hyvä. 

Mitenpäin tässä sitten olisi, kun olin töissä, kolleegani kertoivat että olen rasite työyhteisölle koska olin pitkillä sairaslomilla koko ajan. Rasite, huolimatta siitä että minulla oli sijainen. Nyt tk-eläkkeellä kummastellaan sitä että olen työkyvytön näin nuorena. Oli sitä sitten mitenpäin tahansa niin mikään ei kelpaa.

Siis miksi olet kertonut eläkkeesi määrästä? Ehkä ihmiset ovat ajatelleet, että kehuskelet asialla ja reaktio on siihen eikä itse eläkkeeseesi. 

Ihmiset kyselee, olen silloin vastannut. Yleensä mennään ihan hiljaisiksi tai kysytään "onko totta?".

Sitten kuuleekin jälkeenpäin kuinka sitä summaa on hämmästelty muualle ja mietitty voiko olla totta. Sitten jo päästään siihen että mietitään onko sairauteni aito vai keksitty.

Vierailija
125/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomihan on tunnettu maa siitä että täällä ihmiset on kateellisia toisille. Olen minäkin kateellinen heille eläkeläisille jotka eivät joudu käymään töissä! 

Suurin osa on eläkkeensä ansainnut työllä ja vain osa on tk-eläkkeelle ja heille ei kannata olla kateellinen sillä suurimalla osalla kipuja ja mt-ongelmia. Jokunen on toki huijannut itsensä tk-eläkkeelle. 

Ei sinne voi huijata isteään kun otetaan monet verikokeet ja virtsanäytteet ja päänmagneettikuvat ja tehdään useat testit monien eri valvovien silmien alla eri osastoilla yms.

Masennusdiagnoosia pystyy huijaamaan, mutta ei se Tk-eläke irtoa heti. Joutuu feikkaamaan useamman vuoden ja vielä sen jälkeen kun on tk-eläkkeelle päässyt sillä hoitokontakti ja psykiatri pysyy. 

Vierailija
126/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus ilmenee suuttumisena, kuten tämän ketjun ap hyvin kuvaili.  Mitäpä kadehdittavaa eläkkeelle jäämisessä on todellisuudessa? Ehkä se ettei tarvitse enää raataa ja kadehtija itse haluaisi levätä. Työ on nykyään rankkaa ja vaatii ihmiseltä.paljon. Kun olin vielä.töissä sairauksieni kanssa, minulla ei ollut energiaa vapaa-ajalla yhtikäs mihinkään. Kun ei ole voimia esim harrastaa liikuntaa, se näkyy sairauteni pahenemisena ja viime kädessä eliniän lyhenemisenä. Eläkkeellä voin liikkua paljon, mikä suoraan näkyy sairauden oireiden helpottumisena. Tein kaikkeni päästäkseni eläkkeelle nähtyäni elinaikatilastot kohtalotovereilta. Ei kaikille elinaikaodote ole 80 vuotta. Onkos se reilua raataa ja kuolla sinne sorvin ääreen? 

Vierailija
127/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Itsellä ei onneksi masennusta ole ikinä ollut. Syy tk-eläkkeeseen aivan muu.

Vierailija
128/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jotka ovat katkeria eläkeläisille niin huomaa että niiden oma toimintakyky on alenemassa. Ei kukaan kestä tuollaista stressiä. Stressi näkyy katkeruutena.

Vierailija
129/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselee, olen silloin vastannut. Yleensä mennään ihan hiljaisiksi tai kysytään "onko totta?".

S

Minä en kertoisi vaan sanoisin, että sen verran, että kyllä sillä pärjää. Jos joku kysyy pankkitilisi saldon, niin sanotko senkin noin vain? 

Vierailija
130/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei pääse eläkkeelle edes hyvästä syystä, niin viittaat kintaalla vaan tuollaisille. Lääkärit määräävät eläkkeet, eivätkä jotkut nettitutut. 

Vierailija
131/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuminen on aika yllättävä tunne joissakin tilanteissa (kuten tässä ketjussa kuvattu). Toinen outo suuttumiskohta tässä: lapsi on tehnyt jotain sellaista, jossa on tullut haveri tai joutunut jopa hengenvaaraan. Sitten äiti tai isä suuttuu, kun lapsi on pelastunut haverista ( esim ollut hukkumaisillaan). Lapsi on itse aika shokissa ja saa sitten huutoa päälle, ennenvanhaan jopa selkäsaunan. Luulisi vanhemman antavan lohduttavan sylin ja hellyyttä, mutta hengenvaaran jälkeen vain äkäisyyttä. Ajatelkaapa omalle kohdalle. Olisit vaikka joutunut liikenneonnettomuuteen ja ambulanssin henkilökunta alkaisi teitä haukua ja huutaa? Joku apinaraivo tämä suuttuminen on epäsopivia tilanteissa.

Vierailija
132/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nuo palstatrollit jotka työkyvyttömälle huutelevat että mene töihin :D

Olivatkohan vanhempansa sisaruksia keskenään kun kakaroistaan tuli noin tyhmiä...

Mee sinäkin töihin!

Vierailija
133/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joilta puuttuu empatiakyky (nuo jotka kiukuttelee toisten sairaudesta johtuvasta eläkkeestä) ei ansaitse päästä ikinä itse eläkkeelle.

Vierailija
134/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kateellisia. Olet liian terve eläkkeelle heidän mielestään. 

Tää on kyl aina mielenkiintoista, kun jengi luulee tietävänsä toisten voinnin tai edes ymmärtävänsä jotain sairautta, jota heillä ei itsellään ole. 

Vierailija
135/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin tk-eläkkeelle kaksisuuntaisen takia 11 vuotta sitten. Siinä vaiheessa alkoi esiintyä toistuvia psykooseja joten oli selvä ettei niin työelämässä pärjää. Olin hyvinpalkatulla alalla ja helpottunut etten enää joutunut töihin koska se oli niin vaikeaa ahdistuksen ja masennuksen vuoksi. Kukaan ei ole ainakaan päin naamaa kadehtinut eläkkeellä oloani. Ystäväni tietävät miten pahoja jaksoja minulla oli. Nyt myöhemmin on löytynyt tehokkaampia mutta myös hyvin vahvoja lääkkeitä joista on tullut niin pahoja kognitiivisia haittoja ettei minusta enää töihin olisi. Välttelen ihmisiä parhaani mukaan ja elän erakoitunutta elämää. Joskus lähden kaukomatkoille hakemaan vaihtelua arkeen. En tiedä, voi niistä matkoista joku olla kateellinen mutta en anna sen haitata. Auringosta on apua masennukseen ainakin vuoden pimeimpinä kuukausina.   

Ethän kuitenkaan häiriköi naapureitasi ja tee valituksia tavallisista elämisen äänistä, vaikka haluatkin leikkiä erakkoa kerrostalossa? Kiitos. 

Vierailija
136/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttuminen on aika yllättävä tunne joissakin tilanteissa (kuten tässä ketjussa kuvattu). Toinen outo suuttumiskohta tässä: lapsi on tehnyt jotain sellaista, jossa on tullut haveri tai joutunut jopa hengenvaaraan. Sitten äiti tai isä suuttuu, kun lapsi on pelastunut haverista ( esim ollut hukkumaisillaan). Lapsi on itse aika shokissa ja saa sitten huutoa päälle, ennenvanhaan jopa selkäsaunan. Luulisi vanhemman antavan lohduttavan sylin ja hellyyttä, mutta hengenvaaran jälkeen vain äkäisyyttä. Ajatelkaapa omalle kohdalle. Olisit vaikka joutunut liikenneonnettomuuteen ja ambulanssin henkilökunta alkaisi teitä haukua ja huutaa? Joku apinaraivo tämä suuttuminen on epäsopivia tilanteissa.

Kateellisuuden tai suuttumuksen tunteminen silloin kun pitäisi tuntea huolta toisesta tai iloa toisen puolesta, kielii empatiakyvyn puutteesta. Olisin huolissani, jos olisin ihminen joka reagoi noin. 

Vierailija
137/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvoiva kansa hyvinvoinivaltiossa. Tällä tarkoitan näitä empatiakyvyttömiä.

Vierailija
138/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselee, olen silloin vastannut. Yleensä mennään ihan h

Itseasiassa kyllä olen joskus kertonut pankkitilini saldon, jopa lainanlyhennystenkin määrän. Jotenkin itse ajattelisin että ihminen osaisi itse suodattaa mitä haluaa kuulla. Jos joku on utelias ja haluaa jotain tietää, mutta suuttuukin itse tiedosta niin miten se nyt taas minun vikani on? 

Vähän sama asia kun kuvasin kuinka olin töissä niin se tuohdutti. Kun olen tk-eläkkeellä niin sekin tuohduttaa. Kun kysytään eläkkeen määrää niin ei saisi vastata kun sekin harmittaa. On tämä nyt omituista. 

Vierailija
139/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kymmenisen vuotta sitten tk-eläkkeelle 32-vuotiaana. Työelämässä ehdin olla 13 vuotta, eläke alkoi kertyä 23-vuotiaasta. Nyt olen tyytyväinen kaikista ylitöistä mitä ehdin painaa. Esim työmarkkinatukeen verrattuna eläke huomattavasti isompi. Mitään asumustukia en ole koskaan saanut.

Vierailija
140/246 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut 9 vuotta eläkkeellä, suoraan koulunpenkiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi