Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää varata bussissa paikka omalle repulla?

Vierailija
12.01.2024 |

Kyllä ärsyttää katsella, ellei suorastaan lipsahda vitutuksen puolelle, kun näkee ihmisten joko vievän yhden paikan ruuhkabussissa omalle kassilleen, tai vaihtoehtoisesti istuu käytäväpaikalla, eikä suostu tiivistämään ikkunapaikalle, vaikka paikat alkavat loppumaan. Ei ole väliä, tuleeko bussiin joku vanhempi eläkeläinen, koululainen tai ihan kuka vaan... eikös se kuitenkin kannata käyttää bussissa kaikki paikat, niin että mahdollisimman vähän joutuisi väki seisomaan. Joskus tietysti niin on tehtävä, kun oikein paljon väkeä tuppaa sisälle.

Ihmettelen, että joillakin on sormus sormessa, poikaystävä taustakuvana tai puhuu puhelimessa kumppanilleen... miten näiden kumppanit jaksavat näin itsekkäitä ihmisiä? Kuitenkin etenkin parisuhteessa täytyy huomioida myös toista ihmistä

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen joka kerta tälläisissä tilanteissa kohteliaasti kysynyt, että sopiiko istua viereen. Ovat sanoneet ystävällisesti, että sopii ja nostaneet kassinsa syliin. Kokeile joku kerta. :D

Tosi kohteliasta. Mutta mun mielestä julkisissa ei tarvitse kysellä, sopiiko istua johonkin. Matkustajille ne paikat on. Sattuvat nyt vain tilan takia olemaan vierekkäin. Ensin istunut ei ole mikään penkin valtias. Itse sanon: mä istun tähän, siirrätkö laukkusi. 

Aha, vai niin.

Vierailija
42/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa on kaikki istumapaiat täynnä ja itse istun käytävän puoleisella paikalla. Käytävällä on seisojia. Vieressäni seisoo siedettävän näköinen nainen. Tarjoan hänelle istumapaikkaa. Hän ihmetelee, kun en nouse ylös. Sanon, että istupaikka on tässä polvellani ja taputan merkiksi polveani. Nainen hölmistyy ja vetäytyy mahdollisimman etäälle käytävällä kiljuen: "Kauhea mies." Kummallista, että sama toistuu joka kerta, kun tarjoan jollekin naiselle istumapaikkaa, vaikka toimin niin kuin herrasmiehen pitää.

M45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan harvoin pussilla.Metrolla usein. Jos nyt menisin pussin ja se ruuhkapussi ja lähes täysi pussi ja  Joku pitää kassia penkillä.Kohteliaasti sanon: Anteeksi olen tulossa istumaan.Henkilö kyllä antaa tilaa ja nostaa kassinsa syliin.

Pussilla? Oletko jossain aineissa? Millä dakin pussilla?

Vierailija
44/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ala anelemaan paikkaa joltain kassilta tai nyssäkältä. Nostan sen mieluummin itse lattialle ja istun, jos omistaja ei itse tajua siirtää sitä syrjään siinä vaiheessa kun näkee että istumapaikan tarvitsija on tulossa. Kehotan kaikkia tekemään samoin.

Penkinvaltaajat ovat julkisten liikennevälineiden syöpä, samoin kuin eväiden maiskuttajat ja kaakattajat. Ne pitää systemaattisesti kitkeä pois.

Vierailija
45/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan harvoin pussilla.Metrolla usein. Jos nyt menisin pussin ja se ruuhkapussi ja lähes täysi pussi ja  Joku pitää kassia penkillä.Kohteliaasti sanon: Anteeksi olen tulossa istumaan.Henkilö kyllä antaa tilaa ja nostaa kassinsa syliin.

Minkä ihmeen takia sinä pyydät anteeksi jos joku on vallannut ylimääräisen ja maksamattoman istumapaikan tavaroillaan? Miksi pitäisi nöyristellä jos joku ei osaa käyttäytyä ja ottaa muita huomioon? En tajua tuollaista asennetta. Typerien nöyristeljöiden takia kusipäät voivat käyttäytyä tässä maailmassa kuten lystäävät.

Vierailija
46/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä pussi on mistä yrität sönköttää?

Vierailija
47/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottannut sen laukun ja laittanut sen omistajansa syliin, kukaan ei ole avannut sanaista arkkuaan? Tuijotettu hiljaa ulos ikkunasta. XD

Vierailija
48/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä on ne ihmiset, jotka vain mitään kysymättä istuu toisen repun/laukun päälle tai nakkaa sen tieltään. En itse normaalisti ikinä varaa laukulla viereistä paikkaa, mutta kerran elämässäni olen vahingossa unohtanut sen siihen, kun tulin entisistä töistä kotiin stressaantuneena ja itkuisena. En tajunnut että laukku oli siinä. Bussi ei ollut kovin täynnä, mutta viereeni sitten tuli joku vanhempi nainen joka vain istahti reppuni päälle kysymättä ensin, että anteeksi voisiko tähän istua. Kysykää ensin. Ette tiedä mitä toisten ihmisten elämässä on meneillään, joten aina kannattaisi olla kohtelias. 

Vierailija
49/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ala anelemaan paikkaa joltain kassilta tai nyssäkältä. Nostan sen mieluummin itse lattialle ja istun, jos omistaja ei itse tajua siirtää sitä syrjään siinä vaiheessa kun näkee että istumapaikan tarvitsija on tulossa. Kehotan kaikkia tekemään samoin.

Penkinvaltaajat ovat julkisten liikennevälineiden syöpä, samoin kuin eväiden maiskuttajat ja kaakattajat. Ne pitää systemaattisesti kitkeä pois.

Asiaa!! 

Ja työ syöminen julkissa kulkuvälineissä; monet mussuttavat mm banaania 🤢. Banaanin haju saa minut voimaan pahoin. 

Monet näistä metro ja ratikka- ruokailijoista eivät taida ymmärtää, että ei ole sopivaa evästellä julkisissa.

Eikö niitä eväitä voi syödä asemalaiturilla tms?

Ja lopuksi, olen oikeasti allerginen banaanille ja jo sen haju saa minut oikeasti voimaan pahoin.

Vierailija
50/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän aina aluksi laukkua penkillä, kun se on usein painava ja täysi. Seuraan kyllä ja nostan sen syliin, kun bussi täyttyy. Toki aiemminkin, jos joku pyytää juuri siihen paikkaan. Viime viikolla minulla oli korona ja toivoin, ettei kukaan tulisi viereen. Pidin laukkua tosi pitkään viereisellä penkillä. Kun oli enää muutama paikka vapaa, nostin sen pois. Onneksi viereen istui toinen flunssainen ihminen.

Vierailija
51/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tilanteessa jossa istuisin käytäväpaikalla ja vieressäni ikkunapaikalla nököttääkin joltain unohtunut itselleni täysin vieras reppu? Joku tulee multa kysymään paikkaa, mitä sanon? :D Otanko vieraan ihmisen repun syliini vai sanon että sori tähän ei voi nyt istua tossa on jonkun tuntemattoman reppu ikkunapaikalla?

Vierailija
52/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan laukun siihen penkille koska siinä se on kätevintä pitää. Teen kyllä tilaa jos ilmaiset haluavasi istumaan siihen. Jos et ilmaise niin ei ole minun ongelma.

Sun pitää reagoida kun tulee ihmisiä bussiin. Otat laukun syliin. Vai eikö äly riitä?

Vierailija
53/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tilanteessa jossa istuisin käytäväpaikalla ja vieressäni ikkunapaikalla nököttääkin joltain unohtunut itselleni täysin vieras reppu? Joku tulee multa kysymään paikkaa, mitä sanon? :D Otanko vieraan ihmisen repun syliini vai sanon että sori tähän ei voi nyt istua tossa on jonkun tuntemattoman reppu ikkunapaikalla?

Tietenkin se reppu viedään kuljettajalle. Muualla maailmassa kutsuttaisiin pommiryhmä. En ikinä istuisi yksinäisen repun tai kassin viereen. 

Vierailija
54/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä on ne ihmiset, jotka vain mitään kysymättä istuu toisen repun/laukun päälle tai nakkaa sen tieltään. En itse normaalisti ikinä varaa laukulla viereistä paikkaa, mutta kerran elämässäni olen vahingossa unohtanut sen siihen, kun tulin entisistä töistä kotiin stressaantuneena ja itkuisena. En tajunnut että laukku oli siinä. Bussi ei ollut kovin täynnä, mutta viereeni sitten tuli joku vanhempi nainen joka vain istahti reppuni päälle kysymättä ensin, että anteeksi voisiko tähän istua. Kysykää ensin. Ette tiedä mitä toisten ihmisten elämässä on meneillään, joten aina kannattaisi olla kohtelias. 

Sinun itkuisuutesi ja ongelmasi eivät ole muiden ihmisten ongelmia, jokaisella meillä on taatusti omamme etkä sinä ole mikään uniikki lumihiutale. Jos olet muiden ihmisten kanssa tekemisissä tai samassa tilassa, ota ne muut ihmiset huomioon. Ei todellakaan ole vaikeaa ja pystyt siihen taatusti kyllä väsyneenäkin.

Vierailija
55/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elämäsi jotenkin aivan älyttömän vaikeaa? 

Vierailija
56/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mulla on käsi murtunut, en sinun vuoksesi siirry tai nosta reppua syliini, jos et osaa edes kysyä/pyytää paikkaa. Pelkkä  mulkoilu ei auta. Siinähän mulkoilet. 

Vierailija
57/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan laukun siihen penkille koska siinä se on kätevintä pitää. Teen kyllä tilaa jos ilmaiset haluavasi istumaan siihen. Jos et ilmaise niin ei ole minun ongelma.

Sinä et viitsi olla kohtelias, mutta vaadit sitä muilta? Jos olet veemäinen laukkusi kanssa, niin voit odottaa veemäistä käytöstä myös siltä joka tarvitsee sen istumapaikan. 

Vierailija
58/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta huonompaa käytöstä on koskea toisen tavaroihin tai vielä huonompaa on istua päälle. Voi kysyä syytä, miksi repulla on oma paikka. Tosiaan se voi epähuomiossa jäädä nostamatta, jos esim. lähettää viestiä tai torkahtaa. 

Vierailija
59/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän aina aluksi laukkua penkillä, kun se on usein painava ja täysi. Seuraan kyllä ja nostan sen syliin, kun bussi täyttyy. Toki aiemminkin, jos joku pyytää juuri siihen paikkaan. Viime viikolla minulla oli korona ja toivoin, ettei kukaan tulisi viereen. Pidin laukkua tosi pitkään viereisellä penkillä. Kun oli enää muutama paikka vapaa, nostin sen pois. Onneksi viereen istui toinen flunssainen ihminen.

Miksi matkustat ruuhkabussissa koronassa?!? Vttu mitä omaan napaan tuijottajia kusipäitä tää maa on täynnä. 

Vierailija
60/98 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi tässä syksyllä seuravaa: minä yksin bussissa ja laukku tämän vuoksi vieressäni penkillä.

Kyytiin nousi ikäiseni mies, joka tuli istumaan viereeni ja istui laukkuni päälle.

Bussissa olisi ollut 70 muuta istumapaikkaa vapaana, miksi änkesi viereeni?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme