Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...
...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3
Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.
Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!
Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.
Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.
Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.
Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Kyse on terveydestä ja myös muiden veronmaksajien huomioimisesta.
Ei ole oikein, että ensin lihottaa itsensä pullukaksi ja sitten saikuttaa kipujen takia ja hoidattaa itseään veronmaksajien rahoilla!
Kumma että tähän tulee miinusta, mutta jos puhuttaisiin tupakoivista tai alkoholisteista kaikki olisivat yhtä mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään hoikka/normaalipainoinen ei ole koskaan kaatunut eikä tarvinnut ensiapupolia. Olet oikeassa. Ihan kuin hekin jotka ovat varmoja etteivät koskaan sairastu tai kuole koska eivät ottaneet tuota rokotusta tai ovat hoikkia ja kauniita ja lahjakkaita.
Sun diabeteksen ja maksarasvan joudun maksamaan :(
Jopa eläkeläisenä maksan sairausvakuutusmaksua enemmän kuin saan db-lääkkeistä kela-alennusta. Ja ilahdu, enää ei diabeetikot saa itsehoitotarvikkeita eli mittaria a liuskoja .
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.
Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.
Et taida ymmärtää, että lihavuus ei suojaa dementialta vaan päinvastoin altistaa sille. Syy miksi denentiaosastojen asukkaat ovat enemmistönä hoikkia johtuu siitä, että sairauden myötä potilaat menettävät ruokahalunsa eivätkä tunne nälkää samalla tavalla kuin terveet tai saa mielihyvää syömisestä. Dementia laihduttaa.
Ja lihavat ovat jo kuolleet ennen dementiaikää.
94 v sukulainen, 55 kiloa, diabetes, korkea kolesteroli, mutta ei dementiaa. Monen nuoremman päihittäisi monessa tiedossa, lukee hesarin päivittäin varmaan sanasta sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei vaan, tässä on minun tarinani. Olen 55-vuotias nainen, 160 cm pitkä ja koko elämäni kokenut kehoni koon jotenkin hankalaksi, vältellyt itseni näkemistä peilistä, ostanut mustia pyllyn peittäviä villatakkeja ja koko ajan ollut 8-15 kiloa ylipainoinen. Nyt olen ollut muutaman vuoden 8 kiloa hoikempi, syynä on eräs elämäntapahtuma, jona aikana laihduin vähän itseltä huomaamattakin viisi kiloa, ja kun sen havaitsin, jatkoin painon tarkkailua. Käyn puntarissa nykyään noin kerran viikossa, ja jos tulee muutama lisäkilo, kuten viime kesänä tuli, otan tavoitteeksi keventyä puoli kiloa kuukaudessa. Nyt olen päässyt kesästä tavoitteeseeni, joka on varmaan jonkin normaalipainon yläraja, joidenkin taulukoiden mukaan, jos sellaisia vielä on. Aikanaan ainakin oli, kun kävin sitkeästi Painonvartijoissa, lihoakseni taas uudelleen. Ajattelen, että laihduttamisessa vaikeinta ja ärsyttävintä on että joutuu muun elämän ohessa kiinnittämään huomiota siihen,
Joo, olen normaalipainoinen mutta jatkuvasti on nälkä vaikka syön. : ( ja haluaisin vielä pari kiloa pudottaa, mutta jo nyt nälkäkiukku vaivaa...
Vierailija kirjoitti:
Laihduin pari vuotta sitten 20 kg Ozempicilla ja pakko myöntää, että kyllä olo on kropassa ja muutenkin parempi kevyenä.
Olen nyt nuoruusvuosien mitoissa eli tavallinen sopusuhtainen kroppa.
Verenpaine laski, refluksitauti katosi - kyllä painon putoamisesta oli hyötyä.
Ozempicia ei ole tarkoitettu pelkäksi laihdutuslääkkeeksi, vaan ainoastaan 2 tyypin diabeteksen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin pari vuotta sitten 20 kg Ozempicilla ja pakko myöntää, että kyllä olo on kropassa ja muutenkin parempi kevyenä.
Näin myös minulla, mutta sivuoireiden takia (pahenivat lopulta) minun piti lopettaa Ozempic. Lääkäri varoitti sen jälkeen nousevasta näläntunteesta, mutta totuus oli vielä paljon pahempaa. Heräsin kaksi kertaa yössä syömään, vaikka iltapalani oli todella riittoista. Aamulla taas nälkä ja kauhea väsymys huonosti nukutun yön takia.
Painoni nousi 20 kg yli alkupainon ja nyt olen masennuksen takia sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään hoikka/normaalipainoinen ei ole koskaan kaatunut eikä tarvinnut ensiapupolia. Olet oikeassa. Ihan kuin hekin jotka ovat varmoja etteivät koskaan sairastu tai kuole koska eivät ottaneet tuota rokotusta tai ovat hoikkia ja kauniita ja lahjakkaita.
Hoikalla voi hyvinkin olla vaarallisen korkea rasvaprosentti.
Joo eikun ei. Itse pelästyin, että onko mulla viskeraalista rasvaa vaikka olen muuten hoikka. Kävin kehonkoostumusmittauksessa ja siinä oli semmoinen kuvio, jonka sisälle suurin osa mitattavista sijoittuu. No mulla oli niin vähän rasvaa, että en osunut koko kuviolle, vaan jäin sen ulkopuolelle. Eipä ollut mitään piilorasvaa missään.
Vierailija kirjoitti:
94 v sukulainen, 55 kiloa, diabetes, korkea kolesteroli, mutta ei dementiaa. Monen nuoremman päihittäisi monessa tiedossa, lukee hesarin päivittäin varmaan sanasta sanaan.
Lähes 100-vuotiaita lihavia ei ole, koska ylipainoiset kuolevat 50 - 70-vuoden iässä.
Olen ollut hoikka koko ikäni. Raskausajat olivat kyllä opetus, etten ikinä haluakaan ylipainoa. En tajua, miten edes ihmisten jalat kestää kannatella ylipainoa. Saati, mitä muuta krenkkaa siitä tulee. Verenpaineen, kolesterolit sun muut voi kyllä olla lukemissaan hoikillakin. Vaikkakin ylipaino niitä ruokkiikin. Sitten on sitä rasvamaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoikka koko ikäni. Raskausajat olivat kyllä opetus, etten ikinä haluakaan ylipainoa. En tajua, miten edes ihmisten jalat kestää kannatella ylipainoa. Saati, mitä muuta krenkkaa siitä tulee. Verenpaineen, kolesterolit sun muut voi kyllä olla lukemissaan hoikillakin. Vaikkakin ylipaino niitä ruokkiikin. Sitten on sitä rasvamaksaa.
Ei ne kestäkään. Siksi ylipainoiset istuvat ja makaavat mielellään. Enintään uivat, että vesi kannattelee, mutta liikuntaa eivät pysty kunnolla harrastamaan. Menee polvet ja selkä. Uniapnea on ihan selviö.
Pääseepähän nopeammin sinne hautaa loikoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes 100-vuotiaita lihavia ei ole, koska ylipainoiset kuolevat 50 - 70-vuoden iässä.
Äitini puomen suvussa kaikki lihavia ja nuorin tietämäni henkilö kuoli noin 78-vuotiaana. Mutta kyllä lihavuus tietenkin keskimäärin lyhentää elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin myös minulla, mutta sivuoireiden takia (pahenivat lopulta) minun piti lopettaa Ozempic. Lääkäri varoitti sen jälkeen nousevasta näläntunteesta, mutta totuus oli vielä paljon pahempaa. Heräsin kaksi kertaa yössä syömään, vaikka iltapalani oli todella riittoista. Aamulla taas nälkä ja kauhea väsymys huonosti nukutun yön takia.
Painoni nousi 20 kg yli alkupainon ja nyt olen masennuksen takia sairaslomalla.
Jos raaskit ja voit hinnan puolesta, kokeile Mounjaroa. Minulla oli aiemmin käytössä Saxenda. Jouduin lopettamaan sivuoireisen vuoksi. Tuo hiton kallis Mounjaro toimii minulla eikä juuri mitään sivuoireita. Reseptillä saa myös närästyslääkettä, mikä tehoaa. Närästys on minulla ollut kamala ongelma laihdutuksessa, vaikka muutoin ei närästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ozempicia ei ole tarkoitettu pelkäksi laihdutuslääkkeeksi, vaan ainoastaan 2 tyypin diabeteksen hoitoon.
Se 2 tyypin diabetes on usein jo kovaa vauhtia kehittymässä lihavalle. Todrnnäk. jo esidiabetes. Ozempicissa hyvä saatavuus tällä hetkellä.
En ole koskaan ollut varsinaisesti ylipainoinen, mutta enimmillään BMI 24, ja kyllä silloin oli tukala olo. Nyt kymmenen kiloa hoikempana vatsamakkara poissa, vaatteet ei ahdista, ja reidet ei helteellä ikävästi hankaudu. BMI 20 nyt, eli ei edes normaalipainon alarajalla. Kovin on laaja skaala mitä ns. normaalipainon sisälle mahtuu.
Olen jo pitkään ihmetellyt sitä, miksi ihmisten laihuutta/hoikkuutta saa kommentoida, mutta lihavuutta ei?
Olen siroluinen ja lyhyt ja aina ollut luonnostaan hoikka. Työkaverit ja muut tuttavat saattavat kuin ohimennen mainita hoikkuuteni, tyyliin ootteko nähneet sitä ja sitä tyyppiä vähän aikaan, se on laihtunut kauheesti, on laihempi kuin (minä) jne.
En usko, että kukaan pitäisi sopivana sitä, että samaan tapaan puhuttaisiin jonkun lihomisesta ja verrattaisiin johonkuhun ylipainoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Olin 48 kiloinen kun aloin odottaa ainutta lastani 2002 ja kiloja tuli 16 eli olin vauvan syntyessä 64kg. Muutamassa kuukaudessa lähti kaikki ylimääräinen pois. En voisi ikinä kuvitella antaa itseni lihoa kymmeniä kiloja.
Sun diabeteksen ja maksarasvan joudun maksamaan :(