Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...
...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3
Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.
Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!
Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.
Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.
Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.
Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?
Kommentit (426)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat ovat mielestäni rumia, anteeksi vain. Tosi lihavilla naamaankin on kertynyt niin paljon rasvaa, että silmät jää turvonneissa kasvoissa kuoppiin ja suu on vääntynyt todella tympääntyneen näköiseksi, kun posket painaa suupielet alaspäin.
No mutta sinäkö olet sitten kaunis? Etkö ole kuullut ettei ihmistä tule arvostella ulkonäön perusteella. Miksi pitäisi olla kaunis? Useimmat eivät ole painostaan riippumatta.
Terveyden, hyvän vartalon ja kauneuden käsitteet menevät aina sekaisin. Kaunis ihminen voi elintavoiltaan olla vaikka mitä, silti hän monen mielestä on tervekin.
Katselin hääkuvaani, 53 kiloa äitiyskortin mukaan painoni silloin. Kuitenkin olin lyhyt, paksupohkeinen, leveälanteinen ja -harteinen silloinkin. En kaunis vaikka normaalipainoinen. Pitkänhuiskeet tyttökaverit antoivat palautetta esim pohkeista.
Rumana on pärjätty.
Kyse on terveydestä ja myös muiden veronmaksajien huomioimisesta.
Ei ole oikein, että ensin lihottaa itsensä pullukaksi ja sitten saikuttaa kipujen takia ja hoidattaa itseään veronmaksajien rahoilla!
Haluan kyllä vatsastani liian turvotuksen pois. Yhtenä suurena syynä pukeutuminen. Painoa ei ole valtavasti mutta ikävän näköistä kun kaikki vaatteeni kiristävät vatsan seudulta. Ei ole halua ostaa uusia kun kaapissa on kivoja valmiina laihemmalta ajalta. Ja kyllä olin solakkana paremman näköinenkin ja mukavampi liikkua.
Luulen että jokainen lihava mielellään olisi hoikka, niin ei tarvitsisi kuunnella kommentteja painostaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalaismiehet tykkäisivät lihavista ämmistä, he heivät matkuistaisi Kaakkois-Aasiaan asti sirpakan sorjien neitosten perässä.
Samanlaisia lyhyenläntiä palleroisia siellä nykyään on, niillä se lärvikin on usein pyöreä vaikka olisi muuten hoikka. Ne jotka sinne matkustavat ovat vain seksituristeja ja keltaisen kuumeen vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin kommentteihin missä joku onnistunut laihduttamaan ja puhuu kuntoilun puolesta, tulee kasa säälittäviä läskejä alapeukuttamaan, kun he tietävät ettei heillä ole ikinä luonnetta samaan. Fysiikka ihmisellä kertoo niin paljon luonteesta ja mielenterveydestä. Kehosta puhumattakaan.
Järkyttävän halveksiva muita vihaava viesti. Läski, luonne? Oletko joku 15 vee? Sinua pitäisi tirvaista suoraan naaman senkin kuvottava lautainceli. Luulette olevanne jotain erikoista niiden kuivuneiden narukäsienne kanssa joita pullistelette peilin edessä kuvia ottaen. Luulisi ettei 2020-luvulla tarvitsisi enää kuulla ulinaa jostain "läskeistä" ja syyttää esim sairaudesta/lääkityksestä lihonneita heikoksi luonteeksi.
Mä laihduin ihan hoitojen takia anorektikoksi, mutta ei tää syöpä ainakaan vielä ole pois lähtenyt. Eikä myöskään mieli kirkastunut, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.
Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.
Et taida ymmärtää, että lihavuus ei suojaa dementialta vaan päinvastoin altistaa sille. Syy miksi denentiaosastojen asukkaat ovat enemmistönä hoikkia johtuu siitä, että sairauden myötä potilaat menettävät ruokahalunsa eivätkä tunne nälkää samalla tavalla kuin terveet tai saa mielihyvää syömisestä. Dementia laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.
Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.
Et taida ymmärtää, että lihavuus ei suojaa dementialta vaan päinvastoin altistaa sille. Syy miksi denentiaosastojen asukkaat ovat enemmistönä hoikkia johtuu siitä, että sairauden myötä potilaat menettävät ruokahalunsa eivätkä tunne nälkää samalla tavalla kuin terveet tai saa mielihyvää syömisestä. Dementia laihduttaa.
No ei oo vielä tullut. Ylipainoinen 80 v. Harvapa mummo tai pappakaan meidän pihalla, normaali kerrostalo, on nk hoikka. Enemmän tanakkaa sorttia.
Uniapnean saa herkästi jos nielun alueen limakalvot on löysät ja nukkuu huonossa asennossa, onnistuu myös laihana.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että jokainen lihava mielellään olisi hoikka, niin ei tarvitsisi kuunnella kommentteja painostaan.
No mistähän syystä sitten ovat lihottaneet itsensä ja pitävät painoa korkealla??
mun ei tarvi lukee tällaisii. siksi ilmoitin asiattomaksi ketjun!!! ajatuskin laihduttamisesta ja että pitäis luopua herkuista ahdistaa. ooon ollut saikuillakin sen takii
Vierailija kirjoitti:
mun ei tarvi lukee tällaisii. siksi ilmoitin asiattomaksi ketjun!!! ajatuskin laihduttamisesta ja että pitäis luopua herkuista ahdistaa. ooon ollut saikuillakin sen takii
Yhyy...
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko kun näkee millaisina mörssäreinä he pitävät itseään...
Vierailija kirjoitti:
Halusit nostaa tämän ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?
Ei, hoikka on alle BMI 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän todella hoikkia (lue: laihoja) ihmisiä, joilla on uniapnea. Eli ei noihin tauteihin aina laihduttaminenkaan auta.
Näinhän se on.
Uniapneaan sairastuneista sanotaan, että 70% on ylipainoisia.
No, uniapneaan sairastutaan usein keski-ikäisistä, ja keski-ikäisistä noin 70% on ylipainoisia.
Mistä tämä syy-seuraus-suhde sitten nähdään
No todennäköisesti siitä, että suhteellisesti suurempi osa niistä keski-ikäisistä uniapneaa sairastavista on ylipainoisia, kuin että se jakautuisi tasaisesti.
Huono unenlaatu, kuten vaikkapa uniapnea, altistaa ylipainolle ja lihavuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Tulepa noin viiden vuoden kuluttua tänne kertomaan, vieläkö olet hoikka. Uskomattoman monet palaavat entisiin ruokailutottumuksiin, kun ovat saavuttaneet tavoitteensa laihtua tietyn määrä kiloja. Ja valitettavasti ne kilotkin hiipivät kuin huomaamatta takaisin. Tästä syystä ei lehtien pitäisi hehkutella, miten Liisa tai Kalle on onnistunut pudottamaan niin ja niin monta kiloa. Ennen ja jälkeen kuvat ovat tietenkin mukana. Aina olen ajatellut, että tulkaa vasta viiden vuoden päästä kertomaan juttunne. Minulla on useita työkavereita ja tuttavia, jotka laihduttivat esim. Painonvartijoiden avulla, mutta eivät ymmärtäneet, että vanhaan ei ole palaamista. Kaikki lihoivat takaisin ennemmin tai myöhemmin.
6% laihduttaneista pystyy pitämään laihduttamansa painon 6 vuoden ajan. Muilla paino nousee alimmasta painosta välillä hieman ja osa saa laihduttamansa korkojen kera takaisin. Laihduttaminen hidastaa aina aineenvaihduntaa ja moni ei huomioi sitä siirtyessään takaisin painon ylläpitovaiheeseen. Kaksi normaalipainoista, joista toinen on laihduttanut, ei ole perusaineenvaihdunnan suhteen samalla viivalla. Laihduttanut tarvii noin 150-600 kcal vähemmän vuorokaudessa kuin sellainen, joka on koko aikuisikänsä ollut normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Noissa television lihavuussarjoissa lihaville on aina tärkeää, ettei heidän itse tarvitse tehdä mitään. Siksi haaveilevat laihdutusleikkauksesta (minkä vaikutus on tosin väliaikainen). He ovat paniikissa, jos ennen leikkausta pitää kuitenkin laihduttaa ihan itse.
Mistä tuollainen johtuu? Eihän tuollainen ihminen pärjää nykyajan työelämässä!
Lihavuusleikkauksen jälkeen joutuu kaiken tekemään itse. Mikään ei tule ilmaiseksi. Lihavuusleikattu joutuu noudattamaan lihavuusleikatun ruokavalioa loppuikänsä jos haluaa laihtua ja pysyä terveenä.
Eilen mietin yhtä somen ruokavalioneuvojaa.
Hän käyttää kuvissaan usein rinnakkain lihavaa naista ja hoikkaa naista, katsokaa ohjeillani maijasta tuli oikeanpuoleinen. Lihakset, pyöreä pylly. Ei yhtään rasvaa vartalossa.
Joku innostuu, minäkin tahdon laihduttaa ja olla noin kaunis. Neuvoja vastaa tekopyhästi, tässähän on kyse terveydestä eikä suinkaan ulkonäöstä. Jotenkin kaksinaamaista tuokin