Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...
...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3
Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.
Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!
Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.
Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.
Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.
Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?
Kommentit (426)
On paljon kivempaa olla hoikka. Itsekin olen lihonut ja nykyään lihava, mutta muistan kyllä millaista oli hoikkana.
En selittele ulkomuotoani millään kehopositiivisuudellä tms. soopalla, mutten myöskään surkuttele läskejäni. Itse olen ne pikkuhiljaa kerryttänyt. Toiveikas olen vielä laihtumisen suhteen, vaikka hankalalta tuntuukin näin keski-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
0/5 nälkäkiukku ja herkunhimo ei lähde laihduttamalla. Taas yksi idiootti joka ei kykene tuntemaan empatiaa paljastaa tyhmyytensä.
Joillakin kylläisyyshormoonin toiminta on häiriintynyt. Piste.
Kylläisyyshormonin puutteeseen auttaa laihdutuslääke. Onneksi. Se on pelastus monelle ylipainoiselle.
Olen tiputtanut nyt 4kk aikana ruokavaliolla yli 10kg ja voin sanoa että on mahtavaa olla hoikempi! Vielä 10kg edessä ja vain pari kiloa normaalipainoon. Jätin kokonaan kaiken roskapaskan ja olen ollut onnellisempi kuin koskaan. Aiemmin sain painoni puhtaasti ahmimalla ja nyt siihen ei ole paluuta.
tsemppiä laihduttajille ja laihduttaneille!
ja te aina tervepainoisina olleet älkää ikinä sortuko tähän kilokalorijojohelvettiin!!!!
Kun en ole lihavuutta tai ylipainoa kokenut, en voi sanoa mitään.
Olen ikäni ollut hoikka, jotkut sanoo liiankin, ja kyllä siitä sitten on myös haukkumisia tullut. Jopa vierailta ihmisiltä.
Että varmaan sellainen normaalipainoinen jolla ei kuitenkaan ole ylimääräistä missään, olisi paras. Vaikka kyllä kai siitäkin kritisoimista löydettäisiin, ei sen puoleen.
En usko että kuitenkaan viihtyisin lihavana koska olen kova liikkumaan ja kuljen paljon erilaisissa maastoissa. Harrastan myös polkujuoksua ja se olisi varmasti hankalaa lihavana, en tiedä. Joten tyydyn itseeni tällaisena ja keskityn muihin asioihin.
Nyt kiinnostaa, mitä ap muutti elämässään. Lisäsitkö liikuntaa, muutit ruokavalion..? Mistä pääsit alkuun?
Itse täällä työn alla 10-15 kilon pudotus..pienet lapset, niin haaste on saada inspiraatio. Sitten kun olisi aikaa itselle, on jo valmiiksi rätti poikki illalla. Uskoisin, että pieni painonpudotus toisi lisää virtaa päivään ja hyvän olon tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se on parempi olla terve kaikilla tavoilla. Kirjaimellisti ei löydy sitten yhtään positiivista kohtaa lihavuudesta, anteeksi kehopositiivisesta tilasta. Totuutta ei vaan saa sanoa enää kun voi tulla paha mieli
Kehopositiivisuus ei tarkoita lihavuuden ihannointia. Kehopositiivisuus, tarkoittaa sitä, että jokainen keho on ok sellaisena kuin se on. Että kenekään ulkonäköä ei haukuta: ei nimitellä laihaa ihmistä tuulen nu*'imaksi vinkuheinäksi, eikä ylipainoista valaaksi, ei haukuta ulkonevia korvia tai isoa nenää. Miten tämä asia on niin vaikea sisäistää?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaa, mitä ap muutti elämässään. Lisäsitkö liikuntaa, muutit ruokavalion..? Mistä pääsit alkuun?
Itse täällä työn alla 10-15 kilon pudotus..pienet lapset, niin haaste on saada inspiraatio. Sitten kun olisi aikaa itselle, on jo valmiiksi rätti poikki illalla. Uskoisin, että pieni painonpudotus toisi lisää virtaa päivään ja hyvän olon tunnetta.
Toi "rätti poikki illalla" johtuu ylipainosta ja tarkemmin sanottuna rasvakerroksen aiheuttamasta tulehduksesta ja huonosta fyysisestä kunnosta. Onhan se tietysti rankkaa elämää, kun joutuu koko ajan kantamaan ylimääräistä painoa mukanaan. Monilla ylipainoisilla on tietämättään myös uniapnea, niin miehillä kuin naisilla. Yksi hoitamattoman uniapnean tunnusmerkki on se, ettei sairas usko, että hänellä on uniapnea eikä hakeudu tutkimukseen.
Piristyin aivan valtavasti, kun sain vapautettua itseni ylipainon kahleista. Ihan kaikki mahdollinen itsetunnosta mielialaan nousi sekä fyysiset helpotukset tietysti. Itseni lihottaminen oli elämäni pahin virhe. Never again!
Siis sellainen tunne jäi ylipainosta, että se johtaa vain lisälihomiseen. Hoikkana ei ole jatkuva nälkä eikä liikkuminen yhtään vastenmielistä. Mieskin sanoi että ennen aina pyysin häntä tuomaan sitä ja tätä, kun en halunnut nousta sohvalta.
Fakta: kukaan ei halua olla läski.
Vierailija kirjoitti:
Fakta: kukaan ei halua olla läski.
Mutta silti suurin osa suomalaisista on! 🤣🤣🤣🤣
Pisti silmään ettei muka tarvitse hoikkana varoa liukastumisia. Yleensä kun hoikalle tulee jossain 60v kieppeillä ensimmäinen murtuma niin samalla todetaan osteoporoosi. Suosittelen varomaan liukastumisia ihan kaikille. Eivät ne raudat jaloissa ole sitten sama kuin operoimattomat raajat.
Toisen murtuman jälkeen 50+ sairaanhoitaja ehdotti ranteesta luuntiheyden mittausta ja se oli jo hieman alentunut. D- vita lisää sitten vain. Syöminen on ollut sitä sun tätä. Pitäsi muistaa juoda maitoo joka päivä mutta välillä se unohtuu. Ei noita pillereitäkään muista joka päivä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään hoikka/normaalipainoinen ei ole koskaan kaatunut eikä tarvinnut ensiapupolia. Olet oikeassa. Ihan kuin hekin jotka ovat varmoja etteivät koskaan sairastu tai kuole koska eivät ottaneet tuota rokotusta tai ovat hoikkia ja kauniita ja lahjakkaita.
Kuulostat aika katkeralta.
Tietenkin hoikatkin ovat liukastelleet, mutta kyllä se tasapainon pitäminen on ainakin minulle nyt paljon helpompaa kuin 50 kg sitten. Jos jalka lipeää, saa paljon helpommin jalan alle ja pystyy vielä pysäyttämään kaatumisliikkeen. Ja jos liukastuukin (niinkuin kävin esim. tänä aamuna), niin se on huomattavasti pehmeämpi rysäys.
Hoikalle tulee helpommin se luunmurtuma,kuin pullukalle. Läski suojaa murtumalta.Läski selviää useammin pelkällä mustelmilla.
Terveisin ensiapupoliklinikan hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään hoikka/normaalipainoinen ei ole koskaan kaatunut eikä tarvinnut ensiapupolia. Olet oikeassa. Ihan kuin hekin jotka ovat varmoja etteivät koskaan sairastu tai kuole koska eivät ottaneet tuota rokotusta tai ovat hoikkia ja kauniita ja lahjakkaita.
Kuulostat aika katkeralta.
Tietenkin hoikatkin ovat liukastelleet, mutta kyllä se tasapainon pitäminen on ainakin minulle nyt paljon helpompaa kuin 50 kg sitten. Jos jalka lipeää, saa paljon helpommin jalan alle ja pystyy vielä pysäyttämään kaatumisliikkeen. Ja jos liukastuukin (niinkuin kävin esim. tänä aamuna), niin se on huomattavasti pehmeämpi rysäys.
Hoikalle tulee helpommin se luunmurtuma,kuin pullukalle. Läski suojaa murtumalta.Läski selviää useammin pelkällä mustelmilla.
Terveisin ensiapu
Jos hoikka hoitaa hyvin lihaskuntoaan on hänellä monta kertaa parempi kyky hallita kroppaansa eikä kaatumisia satu herkästi tai jos kaatuu pystyy laittamaan jonkun verran vastaankin eikä seuraukset ole silloin niin pahat. Olen itse 68 v. hoikka ja lihaskuntoni on myös hyvä (säännölliset kuntosalitreenit). Käyn joka vuosi testauttamassa kehoni tilan kehon koostumusmittauksessa ja tasapainomittauksessa ja molempien tulokset ovat olleet erin omaiset.
Ei, en ole koskaan kuullut että ihmiset pitäisivät enemmän hoikkana olemisesta kuin lihavuudesta. Varmastikaan se ei voi olla kovin yleistä ainakaan. Olet ihan uniikki tässä asiassa selvästikin. Hyvä että kysyit koska monet eivät hoksaa että jonkun mielestä hoikkuus voi olla parempi kuin lihavuus.
Kyllä läskinä on kivempi olla. Ainakin kun katsoo kadulla ihmisiä, niin tosi moni on valinnut läskiyden. Miljoona läskiä ei voi olla väärässä.
Kivikovalla jäällä ei auta edes nastakengät jos ei kävele pinviinikävelyä tosi hitaasti niin nastakin lähtee liukumaan.
Kivikova jää on kaikkein pahinta ja siinä höttölunta päällä. Ei auta vaikka olisi kuinka kevyt kroppa ja tasapaino kunnossa eikä pidä sellaiseen luottaa.
Pahin kaatumiseni oli jäisessä alamäessä niin ettei tullut murtumaa mutta mätkähdin lyöden takaraivon jäätikköön ja hampaat hyvä ettei hajonnut siinä. Ja toinen kaatuminen bussissa kun en päässyt istumaan kun kuski teki niin kovan äkkijarrutuksen että lensin pää edellä sinne keskiosaan yläosasta eikä kuski edes tullut tarkistamaan vointiani vaan lähti eteenpäin kun ei mitään olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.
Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.
Mitä hittoa?
Väitätkö että hoikat dementoituvat pahemmin ?
Vierailija kirjoitti:
Pisti silmään ettei muka tarvitse hoikkana varoa liukastumisia. Yleensä kun hoikalle tulee jossain 60v kieppeillä ensimmäinen murtuma niin samalla todetaan osteoporoosi. Suosittelen varomaan liukastumisia ihan kaikille. Eivät ne raudat jaloissa ole sitten sama kuin operoimattomat raajat.
Toisen murtuman jälkeen 50+ sairaanhoitaja ehdotti ranteesta luuntiheyden mittausta ja se oli jo hieman alentunut. D- vita lisää sitten vain. Syöminen on ollut sitä sun tätä. Pitäsi muistaa juoda maitoo joka päivä mutta välillä se unohtuu. Ei noita pillereitäkään muista joka päivä ottaa.
Hoikka olen ja kirurgi sanoi luuni olevan vahvat.
t. 66 v
Läskinä sanon että on raskasta kantaa näitä kiloja. Kaikki pitkien jalkojen päällä. Vaatteet ärsyttää suunnattomasti kun en saa kivoja vaatteita.
Hoikkana ei tarvinnut koronarokotuksiakaan koska Korona on vaarallinen vain huonokuntoisille.