Syntyvyyden lasku ei pelkästään ole ongelma, vaan myös ensisynnyttäjien keski-iän nousu
Yhä useammin odotetaan ensimmäisen lapsen yrittämistä lähemmäs neljäkymppiseksi saakka. Ihmisen eliniänodote ei kuitenkaan nouse mahdottoman korkeaksi mitenkään, sillä meidät on ohjelmoitu kuolemaan jossain vaiheessa, viimeistään telomeerien lyhennyttyä tarpeeksi.
Kenen etu on kasvattaa pieniä lapsia iässä, jossa sekä oma sairastavuus alkaa kasvaa että samalla omien vanhempien ikä alkaa olla jo sitä luokkaa, etteivät pärjää ilman ulkopuolista apua? Eikö tuollainen tilanne ole hyvin kuormittava? Ennen apua saatiin virkeiltä isovanhemmilta ja toisaalta oma jaksaminenkin oli parempaa, kun ei ollut vielä ikää niin paljon.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan 40-vuotiaalla synnyttäjällä oli jo ennestään aikuisia tai lähes aikuisia lapsia, jotka pystyivät auttamaan jo uuden tulokkaan hoidossa. Nykyään 40-vuotias on ensisynnyttäjä tai ruuhkavuosiarkea elävä taaperon vanhempi, jonka omat vanhemmat ovat joko hoivakodissa tai kuolleita ja ylibuukatun päiväkodin tätien oletetaan hoitavan jokaisen 1-vuotiaat pennut.
Silloin äitikin on syntynyt 4kymppiselle äidille, jos lapsen isovanhemmat ovat jo hoitokodissa, eikö?
Kaikelle on aikansa. 40 vuotias on liian vanha ensisynnyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskautuminen on mahdollista niin kauan kun on kuukautiset. Joo, ehkä kuitenkin lapset kannattaa tehdä alle 50-vuotiaana mutta en ymmärrä tätäkään että 30-40-vuotiaista puhutaan niinkuin olisivat jo vanhoja. Ihan normaaleilla elämäntavoilla elävä ihminen kyllä jaksaa vauva-ja pikkulapsiarjen heittämällä. Myös elämänkokemus tässäkin auttaa ja turhat hötkyilyt jo hötkyilty.
Ja edelleen, yhtään lasta ei synny ilman miestä.
Uutinen: naisen hedelmällisyys lähtee laskuun jo kauan ennen kuin vaihdevuodet alkavat.
Nelikymppisen hedelmällisyys on selvästi heikompi kuin kaksikymppisen. Miten tällainen biologinen fakta voi edes mennä keneltäkään ohi?
Tietenkin se laskee, niinkuin miesten sperman laatu heikkenee, ihan selvää. Raskaaksi tuleminen VOI olla epätodennäköisempää mutta ei mahdotonta.
Jostain syystä sitä ehkäisyäkin käytetään vaihdevuosiin saakka ja alle 40-vuotiaille naisille ei sterilisaatiotakaan oikein haluta tehdä vaikka olisi lapsiluku täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskautuminen on mahdollista niin kauan kun on kuukautiset. Joo, ehkä kuitenkin lapset kannattaa tehdä alle 50-vuotiaana mutta en ymmärrä tätäkään että 30-40-vuotiaista puhutaan niinkuin olisivat jo vanhoja. Ihan normaaleilla elämäntavoilla elävä ihminen kyllä jaksaa vauva-ja pikkulapsiarjen heittämällä. Myös elämänkokemus tässäkin auttaa ja turhat hötkyilyt jo hötkyilty.
Uutinen: naisen hedelmällisyys lähtee laskuun jo kauan ennen kuin vaihdevuodet alkavat.
Nelikymppisen hedelmällisyys on selvästi heikompi kuin kaksikymppisen. Miten tällainen biologinen fakta voi edes mennä keneltäkään ohi?
Tietenkin se laskee, niinkuin miesten sperman laatu heikkenee, ihan selvää. Raskaaksi tuleminen VOI olla epätodennäköisempää m
Asiatietoa? Ei ole, siis tuo sterilisaatio. -91 toimenpide YHDEN lapsen jälkeen, olin 33 v.
Yhden paperin täyttäminen ja siinä se.
Ehkä kriteerit ovat tiukentuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se laskee, niinkuin miesten sperman laatu heikkenee, ihan selvää. Raskaaksi tuleminen VOI olla epätodennäköisempää m
Niin, katsos hedelmällisyyden lasku ei tarkoita, että raskaaksi tuleminen on mahdotonta vaan että se on epätodennäköisempää. Siksi ehkäisy, ellei vauva ole toiveissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on toki hankalaa jos omat vanhemmat ovat vaipoissa samaan aikaan kuin ne omat piltitkin.
Mutta miksi ihmisten pieni syntyvyys on ongelma? Ollaanko me jotenkin uhanalainen laji? Eikö maapallo pärjää ilman 9 miljardia ihmistä? 😂
Harva saa lapsia 60v iässä, mutta näköjään nykyäitien 65v vanhemmat on kaikki työssäkäyviä dementikkoja.
Lapsia tulee, kun kaikki saa oikeuden sektioon. Moni on yksilapsinen pelkästään synnytyskäytäntöjen takia.
Ihan turha syyllistää naisia Ap. Joillekin vain ei löydy esim puolisoa nuorena. Moni saa lapsia vielä vanhemmallakin iällä. Kaikki tietenkään eivät saa.
Meidän suvussa ainakin on ihan isovanhemmat ja omat vanhemmat saaneet lapset vasta 30v+. Miten tollasta jaksetaan nykyään kauhistella? Ei kukaan niitä lapsia toisten mieliksi (toivottavasti) tee. Jos elämäntilanne ei ole sopiva aikaisemmin tai ei halua lapsia niin se on sitten niin. Itse lähestyn 30v enkä ole vielä todellakaan ollut siinä pisteessä, että lapsia olisin ajatellut vaikka parisuhteessakin olen. Saa nähdä tuleeko niitä koskaan.
"Vasemmistolaiset haluaa että syntyvyys tippuu mutta samalla valittaa kun hallitus leikkaa. Valitkaa toinen."
Nykyään voi nimenomaan valita. Kreikassa IVF hoito maksaa alk. 1000e. Bulgariassa lahjasolun saa kyytiinsä alle 4000 eurolla. Puolassa FET-hoito mahdollistaa köyhemmillekin mahdollisuuden saada lapsen. (FET= onnistuineista hoidoista ylijäänyt alkio) Kumppanuusvanhemmus auttaa taasen ilman kohtua olevia. Linkit:
https://www.whatclinic.com/fertility/greece/ivf-in-vitro-fertilisation
https://www.whatclinic.com/fertility/bulgaria/egg-donor
https://www.whatclinic.com/fertility/poland/gdansk/fet-frozen-embryo-tr…
Kumppanuusvanhemmuus:
Kaikki eivät vain halua lapsia. Siihen ei sillon mitkään keinot auta eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisynnytysiän nousu vaikuttaa muuten myös naisten terveyteen. Tutkitusti rintasyöpäriski nousee, jos ei ole ollut raskaana alle 30-vuotiaana. Ensimmäinen raskaus saa rintarauhaskudoksessa aikaan hyödyllisiä muutoksia ja kun näin ei pääse tapahtumaan kyllin nuorena, rintasyöpäriski kasvaa.
Ja mitä tulee siihen, että opiskelu ja ura haittaisivat aina lapsensaantia, niin itse olen saanut kolme lasta reilusti alle 30-vuotiaana, opiskelujen lomassa. Olen silti nykyään korkesti koulutettu, vakityössä ja tulotkin siinä korkeimmassa 10 prosentissa.
Sama. Tosin minulla vain yksi lapsi. Minusta opiskelujen lomassa lapsen saaminen oli helpompaa kuin mitä se olisi ollut nyt työelämässä. Ja uralla eteneminen on naisena paljon helpompaa, kun ei tule taukoja vanhempainvapaiden muodossa.
Jos oikeasti haluttaisiin nostaa syntyv
Ai että mä rakastin sitä nuoruuden vapautta ja kaiken maailman bileitä. Ei olisi tullut mieleenkään tuhlata nuoruutta lasten saannilla
No, itse en ollut koskaan mikään bilettäjä. Enkä koe, että nuoruus meni ohi, kun opintojen loppupuolella tein lapseni. Ehdin hyvin matkustaa, käydä vaihdossa ja tehdä vaikka ja mitä ennen sitä. Itse en jotenkin ymmärrä, että kuinka monta vuotta ihmiset tarvitsee siihen biletykseen. Maailman tylsintä hommaa oikeasti ja nähty alle vuodessa. Ehdin elää 7v täysi-ikäisenä ennen lapsen saamista.
Naisena mietin lastenhankinnan tarkasti. Miehen roolissa tilanne voisi olla toinen.
Minä sain lapsen vasta 37-vuotiaana. Sitä ennen olin yli kymmenen vuotta ilman ehkäisyä. Minulla on PCOS joka todennäköisesti oli lapsettomuuden syy. Aloin karppaamaan ja laihduin 15 kg. Jostain syystä karppauksen aikana kiertoni muuttui täysin säännölliseksi eka kertaa elämässäni (tasan 28 pv kierto). Muutama kuukausi meni ja tein positiivisen raskaustestin. Ilmeisesti PCOS ja verensokeri liittyvät toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Vasemmistolaiset haluaa että syntyvyys tippuu mutta samalla valittaa kun hallitus leikkaa. Valitkaa toinen."
Nykyään voi nimenomaan valita. Kreikassa IVF hoito maksaa alk. 1000e. Bulgariassa lahjasolun saa kyytiinsä alle 4000 eurolla. Puolassa FET-hoito mahdollistaa köyhemmillekin mahdollisuuden saada lapsen. (FET= onnistuineista hoidoista ylijäänyt alkio) Kumppanuusvanhemmus auttaa taasen ilman kohtua olevia. Linkit:
Kumppanuusvanhemmuus:
Miten kumppanuusvanhemmuus auttaa kohduttomia naisia...? Kun eikö että lapsettomuus hoidot saa lesbo parina pidä olla naimisissa, että molemmista tulisi laillisia vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Kaikelle on aikansa. 40 vuotias on liian vanha ensisynnyttäjäksi.
Tyhmä mielipide
Miksi toisia kiinnostaa toisten lastenhankkimisikä tai lasten tekemättä jättäminen kokonaan? Mielestäni se kertoo siitä, että on epävarma omista valinnoistaan. Ei ketään tuollaiset asiat muuten kiinnosta. Ei minua kiinnosta saako joku esikoisensa 18v, 39v vai ei ollenkaan. Aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen hedelmällisin ikä on 17-25 vuotiaana. Nauroin itseni tärviölle kun muistelin millainen kakara olin vielä 25 vuotiaana. Onneksi en tehnyt lapsia silloin. En olisi ollut hyvä äiti. Nyt 39 tunnen, että voisin olla hyvä äiti. Jos lapsia ei tule enää, niin minkäs sille voi.
Hedelmällisyys ei noudata tunnettasi. Totuus on, että 39-vuotiaan hedelmällisyys on heikompi kuin nuoren. Myös hedelmöityshoitojen onnistumisen mahdollisuudet omin munssoluin heikkenevät 35 ikävuoden jälkeen merkittävästi.
Siksi julkisella puolella on 40 vuoden yläikäraja. Ei ole mielekästä käyttää julkista rahaa hoitoihin, joiden onnistuminen on epätodennäköistä.
SIksi kirjoitinkin että ei voi mitään, jos en enää raskaudu. Mieluummin näin päin, kuin se, että olisin ollut huono keskenkasvuinen äiti. Vasta sitten muksuja kun itse on riittävän kypsä niistä hyvin huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumppanuusvanhemmuus:
Ja myös entä ne kohduttomat naiset jotka ovat parisuhteessa/naimisissa miehen kanssa? Kumppanuusvanhemmuudessahan heillä ei olisi laillista oikeutta lapseen. Miehellä ja kumppanuusvanhempi naisella vain olisi :/
Minun äitini tuli raskaaksi 21-vuotiaana ja 39-vuotiaana ja siinä välissä ei kuulemma edes meinannut tulla raskaaksi sen kummemmin ehkäisyä käyttämättä. Tosin äidin ajoista on vuosikymmeniä aikaa, maailma on täysin erilainen nykyisin.