Syntyvyyden lasku ei pelkästään ole ongelma, vaan myös ensisynnyttäjien keski-iän nousu
Yhä useammin odotetaan ensimmäisen lapsen yrittämistä lähemmäs neljäkymppiseksi saakka. Ihmisen eliniänodote ei kuitenkaan nouse mahdottoman korkeaksi mitenkään, sillä meidät on ohjelmoitu kuolemaan jossain vaiheessa, viimeistään telomeerien lyhennyttyä tarpeeksi.
Kenen etu on kasvattaa pieniä lapsia iässä, jossa sekä oma sairastavuus alkaa kasvaa että samalla omien vanhempien ikä alkaa olla jo sitä luokkaa, etteivät pärjää ilman ulkopuolista apua? Eikö tuollainen tilanne ole hyvin kuormittava? Ennen apua saatiin virkeiltä isovanhemmilta ja toisaalta oma jaksaminenkin oli parempaa, kun ei ollut vielä ikää niin paljon.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on toki hankalaa jos omat vanhemmat ovat vaipoissa samaan aikaan kuin ne omat piltitkin.
Mutta miksi ihmisten pieni syntyvyys on ongelma? Ollaanko me jotenkin uhanalainen laji? Eikö maapallo pärjää ilman 9 miljardia ihmistä? 😂
Laskee aika mukavasti elintasoa kun jokaista työikäistä kohden on 2 eläkeläistä elätettävänä.
Ja elintason lasku on maapallon ainoa mahdollinen pelastus. Erittäin hyvä asia siis.
Vasemmistolaiset haluaa että syntyvyys tippuu mutta samalla valittaa kun hallitus leikkaa. Valitkaa toinen.
Vierailija kirjoitti:
Se on toki hankalaa jos omat vanhemmat ovat vaipoissa samaan aikaan kuin ne omat piltitkin.
Mutta miksi ihmisten pieni syntyvyys on ongelma? Ollaanko me jotenkin uhanalainen laji? Eikö maapallo pärjää ilman 9 miljardia ihmistä? 😂
Jostain syystä ihmiset haluavat säilyttää sitä omaa kulttuuriaan eivätkä ole kovin vastaanottavaisia muutokselle.
Eiköhän tämä käytännössä nähdä Suomessakin, kun tuo ilmastonmuutos oikein todella iskee.
Ajat ja tavat muuttuu. Yhteiskunta on rakentunut niin, että sen rakenteet melko jäykästi vastaa tällaisiin muutoksiin. Pitää vaan onnistua uudistamaan rakenteita, esim eläke- ja terveydenhoitojärjestelmää. Ei se helppoa ole, mutta ei voi muutakaan.
Tämä lastensaannin lasku on tapahtumassa niin monessa maassa, ei sitä saada täälläkään nousuun vaikka kuinka muistutetaan ihmisiä, että ikä tulee vastaan.
Sivistysmaissa on syntyvyys laskenut jo kauan. Kannattaa vähän noita uutisi maailman sodista ja ilmastosta ym lukea, ennen kuin alkaa vaatimaan ketään lapsen tekoon.
Ja jokaisen äidin haave tietysti on, että pyllyjen pesuun se lapsi koulutetaan.
Sain lapset 34 ja 37 v. Ihan oli hyvä ikä ja vanhempani olivat alle 60v, koska saivat minut nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ihmiset haluavat säilyttää sitä omaa kulttuuriaan eivätkä ole kovin vastaanottavaisia muutokselle.
Eiköhän tämä käytännössä nähdä Suomessakin, kun tuo ilmastonmuutos oikein todella iskee.
ollaan odoteltu jo sitä ilmastonmuutoksen todellista iskemistä jo 50 vuotta. Pelkkiä valheita saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varma että haluaa lapsia, on mielestäni typerää odottaa paljon yli kolmekymppiseksi. Ellei siis olosuhteiden pakosta ole pakko odottaa.
Mutta tuo on ihan puppua että nuorempana jaksaa paremmin. Minä olen nyt 31, ja vasta parin viime vuoden aikana unentarpeeni on alkanut hiljalleen pienentyä ja koen jaksavani tavallista arkeakin paremmin. Nuorena olisin seonnut yöheräämisiin ja aikaisiin aamuihin, nyt ne olisivat edes teorian tasolla siedettäviä. Ja olen kuullut samaa muilta. Monet kokevat jaksavansa valvomista paremmin vanhempana kuin nuorempana, ja onhan se tutkittua tietoa että vanhemmalla iällä tarvitsee vähemmän unta.
Kokeile.
Nyt et tietenkään voi enää kokeilla miten olisit jaksanut lapsen kanssa nuorempana, mutta voit kokeilla miten menee yli kolmekymppisenä.
Itse bailasin yöt läpeens
En kokeile, en halua lapsia. Osaan arvioida voimavarani ja kykyni myös ilman suoraa omaa kokemusta, muidenkin asioiden kuin lasten kasvatuksen suhteen.
No se on ihan hyvä.
Ihan uteliaisuudesta, miksi olet täällä antamassa näkemyksiä asiasta, joka ei koske sinua millään tavalla?
Minä sain ensimmäisen lapseni 36-vuotiaana ja kolmannen 41-vuotiaana. Käyn töissä ja palkastani otetaan korkeaa eläkemasua. Tavoite-eläkeikäni on 68 vuotta.
Vanhempani jäivät eläkkeellä 60-vuotiaina ja saavat kumpikin korkeampaa eläkettä kuin mitä palkkani tulee koskaan olemaan. Eläkemaksu on se panos, jolla minä osallistun heidän vanhuutensa turvaamiseen. Muuta apua ei minulta ole heille tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapset 34 ja 37 v. Ihan oli hyvä ikä ja vanhempani olivat alle 60v, koska saivat minut nuorena.
Tämä on tyypillinen minäminä-näkökulma asiaan. Koska sinun vanhempasi saivat sinut vielä nuorena, ei liity mitenkään siihen että tulevilla sukupolvilla kenenkään vanhemmat eivät ole saaneet lapsiaan nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tässä syy miksi jokainen lapsi on nykyään nepsy, ADHD tai jokin muu kirjainyhdistelmä?
Äidit synnyttävät liian vanhoina.
Ei, nykyisin vaan diagnosoidaan enemmän, ylivilkkaita ja sekavia ihmisiä on aina ollut olemassa.
"Ensisynnyttäjien keski-ikä on pysynyt samana ainakin viimeiset 40 vuotta"
Höpsistä. Se oli vaikkapa vuonna 1982 25,5 vuotta, vuonna 1990 n.27 vuotta ja vuonna 2000 n.27.5 vuotta.
Nykyisin siis 31.2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet luultavasti 70-80 v., kun saat ensimmäisen lapsenlapsesi. Jos saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varma että haluaa lapsia, on mielestäni typerää odottaa paljon yli kolmekymppiseksi. Ellei siis olosuhteiden pakosta ole pakko odottaa.
Mutta tuo on ihan puppua että nuorempana jaksaa paremmin. Minä olen nyt 31, ja vasta parin viime vuoden aikana unentarpeeni on alkanut hiljalleen pienentyä ja koen jaksavani tavallista arkeakin paremmin. Nuorena olisin seonnut yöheräämisiin ja aikaisiin aamuihin, nyt ne olisivat edes teorian tasolla siedettäviä. Ja olen kuullut samaa muilta. Monet kokevat jaksavansa valvomista paremmin vanhempana kuin nuorempana, ja onhan se tutkittua tietoa että vanhemmalla iällä tarvitsee vähemmän unta.
Kokeile.
Nyt et tietenkään voi enää kokeilla miten olisit jaksanut lapsen kanssa nuorempana, mutta voit kokeilla miten menee yli kol
Millä tavalla asia ei koske minua? Maapallon väestömäärä vaikuttaa ihan suoraan siihen maailmaan jossa minä elän nyt ja tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ajat ja tavat muuttuu. Yhteiskunta on rakentunut niin, että sen rakenteet melko jäykästi vastaa tällaisiin muutoksiin. Pitää vaan onnistua uudistamaan rakenteita, esim eläke- ja terveydenhoitojärjestelmää. Ei se helppoa ole, mutta ei voi muutakaan.
Tämä lastensaannin lasku on tapahtumassa niin monessa maassa, ei sitä saada täälläkään nousuun vaikka kuinka muistutetaan ihmisiä, että ikä tulee vastaan.
Senpä takia pitää todella kovalla kädellä karsia julkisen sektorin palveluita. Koska elättävä luokka pienenee, jokaisen pitää entistä enemmän vastata itse itsestään.
Ja ihan sama on edessä, jos tänne otetaan paljon ihmisiä muualta. Johtaa väistämättä yhteiskunnan rakenteiden purkuun. Suomesta tulee enemmän markkinatalous.
Ei tarvitse kuin selata somea, niin etätyötä ja somea tekevät influensserit laittavat aina sen n. +35 -vuotiaana saadun vauvansa päiväkotiin viimeistään 1-v. synttäreiden tienoilla.
Miten ihmeessä ihmisillä riittää luotto siihen, että vastaisuudessakin kuka tahansa voi laittaa vain vauvansa päiväkotiin ja jatkaa normiarkeaan kuin mitään ei olisi tapahtunut? Päiväkodit vaikuttavat jo nyt viimeiseltä paikalta minne 1-vuotiaani veisin hoitoon.
Se on muuten vähän puppua, että ennen olisi tehty lapset nuorina. Ei tehty. Tai no riippuu varmaan perheestä, mutta esim. minun isoisovanhempani tekivät ikävuodet 20-30 -töitä ja säästivät rahaa, jotta saivat ostettua oman maatilan. He menivät naimisiin siis kolmissakymmenissä ja saivat vasta sitten esikoisensa. Ja vaikka lasten tekeminen aloitettiin nuorena, niin siinä vaiheessa kun oli lapsi nro 7 menossa ei oltu enää kovin nuoria. Minun toinen isomummoni on syntynyt 1906 ja oli liki 40- vuotias, kun sai kuopuksensa.
Aloittaja kirjoitti, että virkeiltä isovanhemmilta on saanut apua. Nykyään ne isovanhemmat ovat töissä liki 7-kymppisiksi, sen lisäksi heillä on hoidettavinaan omat iäkkäät vanhemmat, jotka eivät pärjää kotona eikä hoitopaikkaa saa. Ei isovanhemmatkaan jaksa mitä tahansa vaikka lastenlasten kanssa oleminen olisikin noista mukavinta.
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten vähän puppua, että ennen olisi tehty lapset nuorina. Ei tehty. Tai no riippuu varmaan perheestä, mutta esim. minun isoisovanhempani tekivät ikävuodet 20-30 -töitä ja säästivät rahaa, jotta saivat ostettua oman maatilan. He menivät naimisiin siis kolmissakymmenissä ja saivat vasta sitten esikoisensa. Ja vaikka lasten tekeminen aloitettiin nuorena, niin siinä vaiheessa kun oli lapsi nro 7 menossa ei oltu enää kovin nuoria. Minun toinen isomummoni on syntynyt 1906 ja oli liki 40- vuotias, kun sai kuopuksensa.
No siihen aikaan olikin tapana hoidattaa lapset isommilla lapsilla, asua samassa talossa isovanhempien tai muiden sukulaisten kanssa ja toisinaan jättää lapset oman onnensa nojaan työpäivän ajaksi.
En usko kyllä että olisi ollut valtavirtaa aloittaa lapsen teko yli 35-vuotiaana, kun ei ollut edes kunnon ehkäisyä keksitty.
Vetoat tässä nyt vain omiin kokemuksiisi, josta kehittyy helposti harha siitä, että keskimäärin kaikilla olisi silloin asiat olleet näin.
"Se on muuten vähän puppua, että ennen olisi tehty lapset nuorina."
Ei se ole puppua vaan tilastollinen fakta. Mutta tilastot ovat keskiarvoja joten tietenkin on aina ollut niitä jotka ovat tehneet lapset myös keskiarvoa vanhempina.
En kokeile, en halua lapsia. Osaan arvioida voimavarani ja kykyni myös ilman suoraa omaa kokemusta, muidenkin asioiden kuin lasten kasvatuksen suhteen.