Onko 5000 €/kk muka hyvä palkka 45-vuotiaalle yliopistokoulutetulle?
Luin tänään jonkun aloituksen ja siinä kehuttiin hyväksi, jotkut jopa todella hyväksi.
kiitos vastauksista etukäteen!
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka maksetaan työtehtävien vaativuuden ja suorituksen mukaan eikä tutkinnon perusteella
Näin on. Minulla ei ole mitään yliopistotutkintoa vaan yo.merkonomi olen ja palkka on 6.500,-- e 13x vuodessa brutto. Ulkomailla.
Jepjep ja paljonko on asumiskulut suomeen verrattuna?
Toki se voi toimia jos työskentelee piilaaksossa pari vuotta ja asuu kimppakämpässä kituuttaen samalla kun kerää pesämunaa. Silloinkin palka pitäisi olla moninkertainen tuohon 6500€ verrattuna jotta sitä viitsisi vetää vuosiaan vessasta alas.
Että ihan piilaaksossa ja kimppakämpässä kituuttaen. Hohhoh. Onpa sulla ajatukset. En ole ollut Amerikassa koskaan. Sveitsiin menin pankkiin töihin ja olin siellä vuosia, pankki järkkäsi kivan asunnonkin. Siirryin Saksaan ja asun isossa ok-talossa jo kauan, siinä ei ole asuntolainaa enää yhtään. Tietenkään ensimmäisinä vuosina palkka ei ollut tuo mainitsemani mutta nyt on. Asumiskulut Suomeen verrattuna, en tiedä Suomen kuluja. Itselläni ne ovat pari tonnia vuodessa.
Korkeakoulutettuna yläkoulun aineenopettajana, jolla on ylitunteja ja kaikki ikälisät, bruttoni on 4000 e, joten kyllä, viisi tonnia on hyvä palkka. Siihen en yllä koskaan, ellen tee tuplasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvä, pääset melkein jopa parhaiten tienaavaan 10%. Keski- ja etelä-Euroopassa tuo palkka olisi ihan naurettavan huono.
Onko sinulla minkäänlaista tietoa keski-Euroopan palkoista? Etelä-Euroopassa palkat ovat kyllä noin puolet Suomen palkoista jos sitäkään useassa työssä kuten kaupan kassoilla, ravintola-alalla ym. matalapalkkaisissa työpaikoissa. Viiden tonnin palkka keski-Euroopassa on hyvä, etelä-Euroopassa ihan loistava. Ottaisit selvää.
Olen 49 vuotias juristi ja bruttopalkkani on ollut aina ollut alle 5000€/ kk:ssa.
Sanoisin, että peruspalkka. Minun yliopistokoulutetuista ystävistäni ei kukaan kehuisi 5000 euron palkalla, että on hyvä palkka. Tietty johtuu siitä, että ystäväni on pitkälti muualta kuin humanistiselta alalta valmistuneita. Hyvä palkka 45-vuotiaalle alkaa olla lähemmäs 100 000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että peruspalkka. Minun yliopistokoulutetuista ystävistäni ei kukaan kehuisi 5000 euron palkalla, että on hyvä palkka. Tietty johtuu siitä, että ystäväni on pitkälti muualta kuin humanistiselta alalta valmistuneita. Hyvä palkka 45-vuotiaalle alkaa olla lähemmäs 100 000 euroa vuodessa.
Ystävilläsi on todellisuus hukassa ja/ tai ovat poikkeuksellisen hyvätuloisia. - Jos he työskentelevät/ saavat "vain" suomessa palkkansa, niin kukin kuuluu siihen muutaman prosentin joukkoon kaikkia palkansaajia, jotka tienaavat Suomessa suurimpia kuukausipalkkoja.
Sinkkumies
No monella yliopistokoulutuksella ei pääse tuohon. Raha ei toki ratkaise kaikkea, mutta kyllä tuon 5 000€/kk pitää riittää kokoaikatyössä, moni tulee toimeen pienemmälläkin palkalla todella hyvin. Kulutustottumukset syyniin, jos tuo palkka ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 49 vuotias juristi ja bruttopalkkani on ollut aina ollut alle 5000€/ kk:ssa.
Mulla sama ja suunnilleen sama ikäkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvä, pääset melkein jopa parhaiten tienaavaan 10%. Keski- ja etelä-Euroopassa tuo palkka olisi ihan naurettavan huono.
Saksassa esimerkiksi on 5,8 miljoonaan ihmistä, jotka tekevät työtä minimipalkalla. Lakisääteinen minimipalkka on tammikuun 2024 alusta e 12,41. Et näytä tietävän EU-maiden palkoista juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävilläsi on todellisuus hukassa ja/ tai ovat poikkeuksellisen hyvätuloisia. - Jos he työskentelevät/ saavat "vain" suomessa palkkansa, niin kukin kuuluu siihen muutaman prosentin joukkoon kaikkia palkansaajia, jotka tienaavat Suomessa suurimpia kuukausipalkkoja.
Sinkkumies
10% palkansaajista tienaa nykypäivänä yli 70 000 euroa vuodessa. Ihan vain kun katsot palkkadesiilejä. Eli jos et pääse korkeimman 10%:n joukkoon, niin katsoisin kyllä että, et ole hyväpalkkainen.
Tuossa on vuodelta 2021 tietoa
https://duunitori.fi/tyoelama/keskituloinen-palkka-mediaanipalkka-suomi
Siellä on graafi koulutusasteen ja iän vaikutus palkkaan, kun skrollaa. Aika lähelle mediaania ollaan 45 vuoden kohdalla 5000 euron palkalla. Tutkijakoulutusasteella on yli 5000 ja ylempi korkeakouluaste on graafissa jossain 4700 euron kohdalla. Eli ihan tuon perusteella voi sanoa, että perus palkka. Ei hyvä.
Jotenkin hauska ilmiö, että vauvapalstalla on tietenkin kaikki ylimmän tulodesiilin asiantuntijat 5000-6000 euron palkoillaan. Mutta tietenkin palkkaeliitti ja lääketieteen tohtorit ovat täällä nimimerkkien takana, en epäile yhtään ;)
Huonohan se on. Suomalaiset korkeakoulutetut tyytyvät vähään ja heillä on suhteessa Euroopan huonoimmat palkat - etenkin progressiivisen verotuksen jälkeen.