Miten pakasteherneitä käytetään ruoanlaitossa? Voiko ihan vain keittää lisukkeeksi? Olisi halpa proteiinin lähde
Kannattaako keittää vedessä vai pitääkö höyryttää tms? Voiko valmistaa uunissa, jos on uuniruoka?
Kommentit (67)
Ihan voi keittää herneitä lisukkeeksi. Itse viimeksi eilen keitin, kun ruokana oli kanaa ja riisiä. Olivat todella maukkaita. Pitkät pavut ovat myös hyviä, mutta ne ostan aina tuoreena, ja kiehautan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa myös mahtavat ilmavaivat. Ei kannata ihan joka päivä syödä..
Ne ilmavaivat johtuu yleensä heikon ja yksipuolisen ruokavalion jo pilaamasta suolistomikrobistosta. Anna ku arvaan, rehut on jänöille ja lihaa pitää olla joka aterialla?
Jos on aina syönyt myös palkokasveja, ei tuota ongelmia.
Ei johdu. Syön paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja enkä juuri ollenkaan punaista lihaa, mutta palkokasveja ja kaalia en pysty syömään. Kaikkien ihmisten suolistossa vaan ei ole tarpeeksi raffinoosin pilkkomiseen tarvittavaa entsyymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön papuja ja herneitä lähes päivittäin, eikä ole mitään ilmavaivoja. Jos kroppa ei ole tottunut kasviksiin, se tietysti reagoi niihin aluksi ilmavaivoilla.
Tuoreina pakastetuista herneistä ja pavuista ei tule mitään ilmavaivoja. Kuivatut ovat eri asia, varsinkin jos niitä ei osaa oikein kypsentää.
Proteiinia et niistä tule saamaan kuin pikkuhippusen, ellet syö niitä kilokaupalla. Mutta voit valmistaa ihan lisukkeeksi tai salaatin sekaan laittamalla kipon pohjalle vähän vettä, herneet siihen ja mikroon höyrystymään. Kastikkeisiin, pataruokiin ja keittoihin senkun heität joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan voi keittää herneitä lisukkeeksi. Itse viimeksi eilen keitin, kun ruokana oli kanaa ja riisiä. Olivat todella maukkaita. Pitkät pavut ovat myös hyviä, mutta ne ostan aina tuoreena, ja kiehautan.
Kauanko kestää kiehauttaa tuoreet vihreät pavut? Niin että jää vielä suutuntumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on vesipitoisuus niin suuri ettei kuitua ole kovin paljon.Kuivatut herneet aivan eri juttu.
Höpö, höpö, niissä on paljon kuitua. Ei herneiden pakastaminen poista niissä olevaa kuidun määrää, eikä kuivattaminen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön papuja ja herneitä lähes päivittäin, eikä ole mitään ilmavaivoja. Jos kroppa ei ole tottunut kasviksiin, se tietysti reagoi niihin aluksi ilmavaivoilla.
Tuoreina pakastetuista herneistä ja pavuista ei tule mitään ilmavaivoja. Kuivatut ovat eri asia, varsinkin jos niitä ei osaa oikein kypsentää.
Herne kuin herne. Tuoreena pakastaminen ei muuta niiden koostumusta vähemmän pierettäväksi eikä kuivaaminen lisää pierettävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko kestää kiehauttaa tuoreet vihreät pavut? Niin että jää vielä suutuntumaa?
Se vähän riippuu koosta ja tuoreudesta, 4-7 min. Itse kiehautan, jäähdytän jäävedessä nopeasti, kuivaan ja paistan pannulla vähässä voissa. Voi lisätä valkosipulia ym. paistovaiheessa.
Täällä Englannissa me tehdään mushy peas tai minttuherneitä
https://www.allrecipes.com/recipe/50281/mushy-peas-i/
https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/minted-peas-unde…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herne kuin herne. Tuoreena pakastaminen ei muuta niiden koostumusta vähemmän pierettäväksi eikä kuivaaminen lisää pierettävyyttä.
Söin kerran lounasravintolassa hernekeittoa ja sain siitä kokovartaloähkyn, jollaista en ollut ennen kokenut. Se oli ihan kauheaa. Joskus saattaa näin käydä, jos keitto valmistetaan väärin.
Kaikki käy, voit jopa tunkea nenäänkin pari.
Pakasteena saa Edamame -papuja, jotka voi suoraan vaikka salaattiin laittaa. Ainakin ne kuorettomat ovat tosi maukkaita. Kannattaa pakkauksest tarkastaa käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa myös moneen kastikkeeseen sellaisenaan. Vaikka kanan tai makkaran kanssa.
Ja lisätä vaikka hieman maissia sekaan.
Herne-maissi sekoitus on myös hyvä lisuke sellaisenaan, vaikka voi sitä toki höystää salaattikastikkeellakin.
Herneet on hyviä ja tosiaan halpa proteiinin lähde. Niitä voi lisätä mihin vaan, käytän pakastettuja keittoihin, nopeasti kiehautettuina salaatteihin, wokkipannuihin, jauheliha- kasvishässäkkkään, risottoon, lisään myös reippaan annoksen perunamuussiin. Unohtuiko joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä onnistu tottuminen, jos sulla on IBS.
Vierailija kirjoitti:
No ei läheskään kaikki saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vale jota vegakit jatkuvasti levittää. Palkokasvit aiheuttavat suurimmalle osalle väestöä AINA ilmavaivoja. Ne in vain kestettävä.
Mulle aiheutti aluksi. Mutta kun olen syönyt paljon ei aiheuta. Kun taas nykyään syön lihaa harvoin, saan siitä vatsaoireita. Mutta rakastan hyviä al dente pihvejä, joten mielelläni vähä vatsaoireistakin kärsin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain muutama minuutti, 3-4 min. Lukee yleensä siinä pakastepussissa. Näkee myös väristä, vihreän värin herneissä ja pavuissa on säilyttävä kirkkaana, eikä ns. muuttua armeijanvihreäksi.
Heitän herneet, hernemaissipaprikat tai maissit jauhelihan joukkoon. Esim. makaronilaatikossa (uuni) oiva lisä, samoin spagetissa (paistinpannu jauhelihan kypsennyksessä). Myös pikainen vedessä kiehuttaminen (kattila) perunoiden lisukkeeksi toimii. Jos joku moittii ravinteiden lähtemistä, niin sekin on parempi kuin ei vihanneksia ollenkaan, turha hifistellä.