Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat
ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.
Kommentit (373)
Veljeni kouluttautui 59 vuotiaana nuoriso-ohjaajajsi. Sai valmistuttuaan heti vakituisen työpaikan keh.vammaisten työtoiminnasta. Joten ei ole ihan mahdotonta kouluttautua uuteen ammattiin ja saada töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi maitolitra maksaa vain 29 senttiä. Kuulemma.
Tuottajahinta eli maatalousministeri tietää, mitä maidosta maksetaan.
Kun kysytään "mitä maksaa maitolitra kaupassa", niin tämä ei ymmärrä kysymystä?
Me yli 50-vuotiaat, joita ei palkata iän takia enää mihinkään, olemme hyödyllisiä te-palveluille. Työllistämme ihmisiä niin työkkärissä kuin työkkärin liepeillä rahaa tekeviä hömppäkurssi- ja elämänhallintatyönohjauskonsulttifirmoja. Raha liikkuu verovaroista yksityisfirmoille, työttömiä potkitaan päähän, kokoomus ja persut saavat kannatusta ja lähes kaikki ovat tyytyväisiä systeemiin.
Tästäkin ketjusta paistaa läpi miten ikääntyneempiin suhtaudutaan.
Ihan vinkkinä: sinäkin, joka boomereista huutelet, vanhenet koko ajan ja ennen pitkää olet myös viisikymppinen.
Kaikille ei ole ollut mahdollista kerätä valtavia varmuusrahastoja mahdollista työttömyyttä varten. Ihmisen pitää maksaa asumisesta, syömisestä jne. vaikka ei olekaan enää 20-vuotias.
Eläkkeelle ei 'mennä' , vaan eläkeikä on alimmillaan n. 65 vuotta.
Uuteen työhön ei myöskään ' mennä', jos ei kukaan palkkaa. Täällä nuo muutamat Einsteinit vouhottavat siitä, että kun minä/ mun kaveri kyllä sai töitä! Poikkeuksia on aina, luonnollisesti joku iäkkäämpikin saa töitä, isompi osa ei saa.
Miksei vaikkapa TE-toimistoon olisi pakko palkata työttömäksi joutuneita ja ei-niin-nuoria, siellä monipuolinen kokemus ja näkemys tulisivat hyvään käyttöön.
Ei todellakaan. Orjatyöhön nämä laiskurit.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin työpaikkaa vähän ennen 59-vuotispäivää, palkka on nyt 5400€/kk. Koulutus lyhyt keskiaste. Jouduin toki tekemään osaamiseni eteen aikanaan töitä vuosikausia itse kustannettuna. Kiitos sen, sijoituksissa on useamman vuosipalkan verran, eläkekertymä on hyvä ja ajattelinkin jäädä pois töistä jo muutamaa vuotta ennen virallista eläkeikää.
Valitettavasti minua nuorempien kohdalla, yhteiskunnan eläkelupauksiin ei voi täysin luottaa. Opiskelkaa, hankkikaa ihmeessä kunnollinen ammattitaito ajoissa, tehkää töitä, säästäkää ja sijoittakaa! Ulkomaille lähtöä isommille palkoille ei pidä myöskään kaihtaa. Ajoissa ja paljon.
On nimittäin karmea tilanne jos omaan ikääni tullessa sekä säästöt että eläkertymät ovat satasia. En luottaisi myöskään Suomen sosiaaliturvan anteliaisuuteen pitkällä aikavälilllä, jos nyt tulee vähän, niin melko varmasti sitäkään vähää ei tipu enää 10-30 vuoden kuluttua.
Yhteiskuntaan eli valtioon ei ylipäätään voi luottaa, sopimusosapuolena eikä muutenkaan. Omalta sukupolveltani valtio on nyt vetänyt maton oikein kunnolla jalkojen alta kaksi kertaa, ensin 90-luvun lamassa heittämällä velalliset ja yrittäjät bussin alle ja aiheuttamalla valtavan massatyöttömyyden juuri meidän valmistuessamme ammatteihin, ja toisen kerran romahduttamalla ikäisteni eläketurvan. Luotto valtion toimintaan on pyöreä nolla, enkä ole koskaan laskenut sen varaan yhtään mitään.
Jos minulta joku kysyisi, olenko valmis maksamaan enemmän veroja hyvinvointivaltion säilyttämiseksi, vastaisin että en todellakaan. Tarvitsen jokaisen ansaitsemani sentin oman toimeentuloni varmistamiseen, jotta valtio ei saa pissattua minua silmään enää kolmatta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 59 täysin terve. Olen ehkä hidastunut omaan nuoruuteeni nähden mutta nykyajan nuorille pärjään lukuunottamatta joitakin poikkeuksia jotka ovatkin sitten helmiä. Kyse on lähinnä siitä, ettei edes viitsitä tehdä mitään oma-alotteisesti mutta inhottaa koko ajan sanoakaan joten teen pikkujutut sitten itse ja koetan olla kiltti ja kysyn haluaisitko...En käske. Mutta kuka tekee kun minä jään eläkkeelle? Ne jutut on just niitä mitä vauvalla kirjoitetaan kuka enää...Vastaus on että toistaiseksi moni.
Tän takia ei palkata boomereita, kun luulevat olevansa nuoria parempia. Oikeasti ovat päsmäreitä ja vaativat juhlamokkaa kahviksi, eikä puhettakaan että voisi kehittää vanhoja metodeja nykypäivään.
Boomerit on vanhempia.ä ja eläkkeellä Kyse ei ole osaamisesta vaan viitsimisestä. Kännykkä on joillekin liimattu käteen. Erityisesti hoitoalalla mitään ei tapahdu jos joku ei sano joka asiaa erikseen. Tekeviä nuoria on kyllä. Toiset tekee, toiset selaa kännykkää. Tätä Ilmiötä on kyllä alkanut näkyä vanhemmissakin tekijöissä. instagram yms. pitää tarkistaa vartin välein, tauot ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
<Työkaverini opiskeli 54-vuotiaana uuden ammatin. Joten, jos ongelmat on muita kun asenne, niin tottakai voi työllistyä. <Niin, siis hänhän työllistyi parin kuukauden harjoittelu jakson jälkeen. Koulutukseen vastaavaan ammattiin ja on <tyytyväinen.
<Pakko kysyä, että mikä sulla on se päälimmäinen ongelma? Jos, et halua opiskella uutta ja omassa ammatissasi ei ole <työllistämismahollisuutta, niin mieti sitä.
<Itse opiskelin 49 vuotiaana täysin uuden alan ammatin. Työllistyin heti ja viihdyn työssäni hyvin.
<Laajentakaa sitä mahollisuutta, mille allalle voisitte työllistyä ja mitä voisitte opiskella. Älkää käpertykö iänne taakse.
Kerro ihmeessä nuo alat, minne työllistyy helposti yli 50-vuotiaana, autat varmasti monia nykyään työttömänä olevia keski-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 59 täysin terve. Olen ehkä hidastunut omaan nuoruuteeni nähden mutta nykyajan nuorille pärjään lukuunottamatta joitakin poikkeuksia jotka ovatkin sitten helmiä. Kyse on lähinnä siitä, ettei edes viitsitä tehdä mitään oma-alotteisesti mutta inhottaa koko ajan sanoakaan joten teen pikkujutut sitten itse ja koetan olla kiltti ja kysyn haluaisitko...En käske. Mutta kuka tekee kun minä jään eläkkeelle? Ne jutut on just niitä mitä vauvalla kirjoitetaan kuka enää...Vastaus on että toistaiseksi moni.
Tän takia ei palkata boomereita, kun luulevat olevansa nuoria parempia. Oikeasti ovat päsmäreitä ja vaativat juhlamokkaa kahviksi, eikä puhettakaan että voisi kehittää vanhoja metodeja nykypäivään.
Silloin olet kyllä huono rekrytoija, jos sulla on ennakkoluulot tiettyä ikäryhmää kohtaan etkä ymmärrä että aina on ykislöitä. Sun ei pitäisi olla vastuussa ihmisten palkaamisessa.
Boomereita palkata? Mitä? Nuorimmat boomerit on jo 70-kymppisiä iältään.
Mä opiskelin insinööriksi ja kyselin pikkufirmoista. 46 olin. Nyt meillä on yksi jäämässä eläkkeelle ja etsitään yli vähän vanhempaa tekijää hiljaisella haulla. Talotekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päälle 55v, työtön vaikka en vielä pitkäaikaistyötön, ja kannatan tätä. Toki eläkkeen pitäisi olla laskettu ja suhteutettu oman ansiotason mukaan eikä mikään kansaneläke. Kannatan asiaa siksi, että eläkkeellä voi tehdä vapaasti töitä kevytyrittäjänä ilman pelkoa tukiverkkojen ulkopuolelle jäämistä. Töitä on nykyään niin eri muotoisia, etenkin alustataloudessa. Parhaimmillaan on mahdollista tienata tuhansia euroja kuukaudessa tai muutamia satasia jos haluaa työskennellä vain muutaman tunnin viikossa. Tulot ovat kuitenkin epävarmoja eikä elämäänsä voi niiden varaan laskea.
Taitaisi tulla aika paljon yli 55-vuotiaita eläkeläisiä, jos tuo olisi mahdollista! Moni jäisi 55 täytettyään pois töistä ja alkaisi kevytyrittäjäksi, jos olisi mahdollisuus saada ansioihin suhteutettua eläkettä ja sen lisäksi vapaasti tienata kevytyrittäjänä. Minäkin jäi
Veikkaan että suurin osa jatkaisi kuitenkin palkkatyössä. Sitäpaitsi, voisihan tähän liittää jonkun ehdon että sivutuloja on tultava tai varhaiseläke perutaan. Kevytyrittäjä maksaa veroja ja tuo lisää rahaa yhteiskuntaan. Rahallinen hyöty todennäköisesti olisi suurempi kuin nykyinen miinusmerkkinen byrokratiasirkus eli keski-ikäisten pyörittäminen erilaisiilla pupukursseilla, tukityöpaikoissa jne. Tai suoraan työmarkkinakorvauksen, asumistuen ja tt-tuen maksu.
Muistetaan vielä, että eläke keskimäärin on reilusti alle 2000e/kk, valtaosalla alle 1500e/kk. Ei sillä juhlitta, etenkään eläkkeen kovan verotuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin pitää vain MENNÄ. Voi samalla hoitaa rahvaskansalaisen pyhintä velvollisuutta, eli täyttää kapitalistien rahasäiliöitä ja läskimahoja. Siten saa ikuisen autuuden vihiriäisillä taivaan niituilla lammasten ja jalopeurain keskellä, totisesti, toootiiisesti !
Kapitalismi on toistaiseksi kokeilluista huonoista talousjärjestelmistä vähiten huono. Vrt. kommunismi, Venäjän nykyinen sotatalous, kanssallissosialismi jne. Jos kaikille tulisi järjestää 2000€/kk elintaso per aikuinen ilman mitään velvollisuuksia, meillä tulisi olla luonnonvaroja moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna tai monia isoa voittoa tekeviä kansainvälisiä yrityksiä. Jolloin palataan taas kapitalismiin..
Venäjä on maailman kapitalsitisin maa, eikä sekään niin hyvin vörki. Länsimaissa ei kapitalismi ole oikeastaan toisen
Venäjä on rosvotalous. Oligarkit määtää ja kansa tyytyy vähään. Ei se ole kapitalismia vaan enemmän oli amerikan alkuaikojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on maailman kapitalsitisin maa, eikä sekään niin hyvin vörki. Länsimaissa ei kapitalismi ole oikeastaan toisen
Tai ehkä oli kapitalistinen noin 15 vuotaa sitten. Kyllä se nyt on taas palannut aika lailla Neuvostoliiton aikaiseen komentotalouteen. Suomen systeemi toimi aikansa hyvin, valitettavasti Nokian tuoma hetkellinen verotulojen lisäys jäi pysyväksi menoeräksi julkiselle sektorille.
Moni on alkanut pitämään julkisen velkarahoituksen jatkumista nollakorkoisena täältä ikuisuuteen itsestäänselvyytenä. Ikävä uutinen on että sekä tämän että muutaman tulevan hallituksen on pakko alkaa leikkaamaan kuluja rajusti. Kyseessä ei ole enää ideologinen valinta, vaan nimenomaan pakko. Velan määrän, korkokehityksen ja julkisen sektorin korkokulujen seuraaminen kertoo kaiken oleellisen. Ja tämä koskee myös keskustelun a
Poliitikot ei tule koskaan tekemään mitäänmerkittäviä leikkauksia koska poliitikot on ahneita huijareita. Huijareita. Korjausliike tulee jotain muuta kautta.
Totta on ettei velkaa voi määrättömästi ottaa se on perusmatikkaa. Jo nyt alkaa korot rassata valtion taloutta kun joka vuosi menee veroista velkalappujen päivittyessä 10 miljardia ja velkamäärän lisääntyessä sitäkin enemmän. Pelkkiin korkoihin. Veikkaan että suomi lakkaa saamasta velkaa ja korjaus tulee sitä kautta. Koska jo nyt on ollut velan hankinta vaikeaa. Ei mene bondit kaupaksi aina. Suomi ei ole enää turvallinen velallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten estettäisiin se, ettei kaikki 55v (esim siivoojat) jättäytyisi pois töistä, alkaisi työttömksi ja siirtyisi suoraan eläkkeelle?
Jääköön, meitä tk eläkeläisiä on täällä kun voidaan heittää satunnaista keikkaa ihan pienilläkin tunneilla. Oikeasti tykkään jostain 4 tunnin keikoista, yli 7 tuntia en suostu mielelläni edes tekemään. Töissä on kuitenkin kiva käydä välillä kun saa jotain tekemistä ja näkee ihmisiä. Mutta ei tätä päivätyökseen tee kuin työnarkomaanit tai hullut.
Eläkeläisille tulee asettaa työntekokielto kuten monissa maissa jo on. Haittaa osaltaan monen työllistymistä tyässö surffailu. Korruptiota omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään boomer on 45 ja siitä yli. Älä nolaa itseäsi enemäpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään boomer on 45 ja siitä yli. Älä nolaa itseäsi enemäpää.
Näin on. 40-45 useinmiten. Huvittaa, ne jotka vanhempia haukkuu boomereiksi ovat ennenkuin huomaavatkaan itse sellaisia😏
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä on sama kaikille. Työkyvyttömyyseläkettä voi toki yrittää.
Et siis tajunnut että aloitus oli "what if " . Eikö riitä mielikuvitus ?
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Kesätöihin? Niinkuin koululaiset? Ja sitten syksyllä työ loppuu. Kiitos ei.
Jääköön, meitä tk eläkeläisiä on täällä kun voidaan heittää satunnaista keikkaa ihan pienilläkin tunneilla. Oikeasti tykkään jostain 4 tunnin keikoista, yli 7 tuntia en suostu mielelläni edes tekemään. Töissä on kuitenkin kiva käydä välillä kun saa jotain tekemistä ja näkee ihmisiä. Mutta ei tätä päivätyökseen tee kuin työnarkomaanit tai hullut.