Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat
ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa työmarkkinatuella sairaalan arkistossa toimistotöissä ja kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.
Jos ei suostu niin tulee karenssi.
Ja sitten teet niitä orjan töitä hyvin vai? Ladot se saakelin kirjat vaan sinne samaan hyllyyn ja luet niitä. Onko pakko totella?
Näinpä. Itse tosin saikuttelisin antaumuksella, jos tuollaiseen paskaan joutuisin palkatta.
Vaihdoin työpaikkaa vähän ennen 59-vuotispäivää, palkka on nyt 5400€/kk. Koulutus lyhyt keskiaste. Jouduin toki tekemään osaamiseni eteen aikanaan töitä vuosikausia itse kustannettuna. Kiitos sen, sijoituksissa on useamman vuosipalkan verran, eläkekertymä on hyvä ja ajattelinkin jäädä pois töistä jo muutamaa vuotta ennen virallista eläkeikää.
Valitettavasti minua nuorempien kohdalla, yhteiskunnan eläkelupauksiin ei voi täysin luottaa. Opiskelkaa, hankkikaa ihmeessä kunnollinen ammattitaito ajoissa, tehkää töitä, säästäkää ja sijoittakaa! Ulkomaille lähtöä isommille palkoille ei pidä myöskään kaihtaa. Ajoissa ja paljon.
On nimittäin karmea tilanne jos omaan ikääni tullessa sekä säästöt että eläkertymät ovat satasia. En luottaisi myöskään Suomen sosiaaliturvan anteliaisuuteen pitkällä aikavälilllä, jos nyt tulee vähän, niin melko varmasti sitäkään vähää ei tipu enää 10-30 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa työmarkkinatuella sairaalan arkistossa toimistotöissä ja kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn.
Ja sitten teet niitä orjan töitä hyvin vai? Ladot se saakelin kirjat vaan sinne samaan hyllyyn ja luet niitä. Onko pakko totella?
On, kun ei kaikilla ole toimeentulotuki oikeutta Suomessa. Pitäisi asua yksin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytymällä työkkärin käskytyksestä, pysyn toimeentulotuella ja asumistuella, mahdollisesti eläkeikään asti, saa nähdä.
m 57
Kaikki ei saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jep, enkä väittänytkään että kaikki kaikissa olosuhteissa saavat. Mulla taas ei ole mitään omaisuutta eikä muita tuloja.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytymällä työkkärin käskytyksestä, pysyn toimeentulotuella ja asumistuella, mahdollisesti eläkeikään asti, saa nähdä.
m 57
Kaikki ei saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Jep, enkä väittänytkään että kaikki kaikissa olosuhteissa saavat. Mulla taas ei ole mitään omaisuutta eikä muita tuloja.
Nyt irtisanotaan porukkaa eli eivät saa.
Mieluummin työtön kuin eläkkeellä, vaikka se lisääkin byrokratiaa.
Ansiosidonnaisen leikkaus laskuri. Ja nuo on bruttona eli - verot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse tosin saikuttelisin antaumuksella, jos tuollaiseen paskaan joutuisin palkatta.
Ei saa enää sairauslomaa jos on työkokeilussa koska arbeit macht frei. Nat sit poltiitikot ja virkarälssi huolellisesti etsii ja tilkitsee kaikki hallintoalamaisen mahdollisuudet vastustaa.
Työllisiä ei moinen kurmotus koske. Päinvastoin. Lakikin on vähän sinne päin kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!
Höpö puhetta. Mulla tuttu savustettiin juuri ulos s-ryhmän kaupasta. Nimenomaan iäkäs. Kovalla vaivalla hommasi itselleen paikan ja sitten muutamaa kk. Myöhemmin heitettiin pihalle. Kyse ei todellakaan ole luomusta. Työteliäs vielä nytkin, vaikka työttömänä ei hirveitä pysty tekemään ilman, että rangaistaan. Oikein luit, rangaistaan. Esim. Vapaaehtoistyöt. Hyvin tarkkana saa olla ettei tuet katkee tai karenssi iske.
Mutta tuossa aito oikea s-ryhmän palkkaamiskäytäntö. Itsekin olen 18 vuotta nuorempana markettiin kysellyt. Ei pääse! Suhteella pääsee. Pomon sisaren tyttö oli kassalla hiljan kun kävin...
Ansiosidonnaisesta leikataan lapsikorotukset pois ja 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja jonkun ajan päästä 75 %.
Eli pienemmillä palkoilla saman verran kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivat vaan suostumatta. Karenssin ajalta saa toimeentulotukea, jos muuta ei ole.
Ei saa, jos puoliso tienaa 2400 brutto ja on 2 lasta.
Ollaan kuule haettu eikä saatu eli kiltisti mennään AMK tutkinnolla työmarkkinatuella työkokeiluun.
Ymmärrätkö lukemaasi? "... jos muuta ei ole."
Jos itse joutuisin työkokeiluun, vaatisin pienimmän mahdollisen tuntimäärän ja saikuttelisin minkä ehtisin. Työkokeilussa ei myöskään ole pakko tehdä työtä jos ei huvita, voit vaikka istua tekemättä mitään. Kunhan olet vaaditut tunnit paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää sairauslomaa jos on työkokeilussa koska arbeit macht frei. Nat sit poltiitikot ja virkarälssi huolellisesti etsii ja tilkitsee kaikki hallintoalamaisen mahdollisuudet vastustaa.
Työllisiä ei moinen kurmotus koske. Päinvastoin. Lakikin on vähän sinne päin kaikessa.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on työllisten lomaraha. Mene muualle vinkumaan. Nyt puhutaan oikeista työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivat vaan suostumatta. Karenssin ajalta saa toimeentulotukea, jos muuta ei ole.
Ollaan kuule haettu eikä saatu eli kiltisti mennään AMK tutkinnolla työmarkkinatuella työkokeiluun.
Ymmärrätkö lukemaasi? "... jos muuta ei ole."
Jos itse joutuisin työkokeiluun, vaatisin pienimmän mahdollisen tuntimäärän ja saikuttelisin minkä ehtisin. Työkokeilussa ei myöskään
Ei se noin mene. Jos et tee töitä tulee karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on työllisten lomaraha. Mene muualle vinkumaan. Nyt puhutaan oikeista työttömistä.
Työttömät tekevät sijaisuuksia julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa saikkua.
Äitini (yli 50) on lähihoitaja, niin työpaikat ei heti lopu kesken.
Jos 55v työtön pääsisi eläkkeelle niin sitten se varmaan alkaisi tekemään enemmän tai vähemmän osa-aikaisesti töitä, ihan kuten eläkeläisetkin.
Tiedän, että kuulostaa melkein vitsiltä, mutta luulen, että näin kävisi ihan oikeasti.