Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat
ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.
Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Täällä kovasti väitetään, ettei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse pitkäaikaistyöttömyyden perusteella. Minä kyllä pääsin. Ei ollut mitään "diagnooseja" vaan riitti se, että olin ollut työttömänä pitkään yhtäjaksoisesti (25 vuotta). Täytän tänä vuonna 64 vuotta. Ensi vuonna olisin joka tapauksessa päässyt vanhuuseläkkeelle.
Sinulla on diagnoosi, josta syystä pääsit eläkkeelle. Ei ole olemassa "pitkäaikaistyötöneläkettä."
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, mutta tuon muutamia näkökantoja esiin, vaikka ehkä ne on jo käsitelty.
Yli 55v ikäisissä on paljon niitä, joilla on käytynä vain kansa/perus -tai ammattikoulu. Joillakin voi olla vaikeuksia pysyä yhteiskunnan kelkassa mukana joko osaamisen, oppimiskyvyn tai asenteiden vuoksi. Monet ovat tehneet töitä 16-vuotiaasta asti, ja jääneet pitkäaikaisesta työpaikasta työttömäksi. Koti/ talo on ehkä rakennettu sen elinikäiseksi ajatellun työpaikan lähettyville muuttotappiopaikkakunnalle, eikä se mene kaupaksi tai edes vuokralle.
Monilla alkaa 50v iässä olemaan TULES ym. vaivoja, jotka rajoittavat työkykyä. Voi olla kulumia tai nivelrikkoa edellisestä työstä johtuen. Vaikka esim. sotealalla on töitä, kovin vaivaisena ei kannata sinne lähteä opiskelemaan, seurauksena vain jatkuvaa saikuttamista.
Joku ketjussa kertoi 59v ikäisen opiskelleen nuoriso-ohjaajaksi, mikä on hieno juttu, mutta kaikki eivöt v
Kyllä minun ikäiset on peruskoulun jälkeen lähes kaikki tuntemani opiskelleet jotain. Paljon on väärä sana. Joitakin on oikeampi. N59. Minulla on kaksi amk- tutkintoa. Olen kyllä töissä.
Ei vaan enää motivoi duuni, työkaveruus ja huono johtaminen. Eikä jatkuva samojen digiasioiden uudelleenoppiminen. Eläke antaisi elämän takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tää menee. Yli 10v työkyvyttömänä, vasta kun annettiin alle puolvuotta elinaikaa ja todettiin parantumaton syöpä annettiin eläke. Aiemmin ei edes tutkittu, että voisiko uupumukseen olla muukin kuin mielenterveysdellinen syy. Ei olisi tarvinnut minimi tuloilla kitkuttaa sitä 10 vuotta ja olisin voinut olla hyödyksikin tekemällä jotain kun pystyin. Mutta ei säästettiin eläkekassan ja valtion rahoja. Nyt tulen halvaksi syöpähoidoista huolimatta kun kuolen nopeasti pois. Olen tosin päättänyt kitkutella piruttanikin niin pitkään kun mahdollista, enkä alistu taudille.
Aika moni ennen aikojaan työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut on minimituloilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen AP:n kanssa täysin samaa mieltä. Se ei palvele ketään eikä mitään että +55 vuotiasta pitkäaikaistyötöntä työnnetään johonkin höpö-höpö kursseille tms mikä ei kumminkaan johda yhtään mihinkään hyödylliseen. Ei sen työttömän, eikä sen enempää kenenkään muunkaan näkökulmasta tarkastellen tai katsellen. Tukirahojen siirtelyä valtion taskusta toiseen. Ja tietty muutaman työkkäritantan työllistäminen juuri näiden turhanpäiväisten höpö-höpö kurssien ylläpidon takia. Nekin rahat voisi käyttää vaikka pitkäaikaistyöttömien yleiskunnon, terveellisemmän elämän ja yleisen aktiivisuuden ylläpitoon, niin eivät ole passiivisuuden takia kuormittamassa terveydenhuoltoa. Kaksi kärpästä samalla iskulla, ja saadaan tilastotkin näyttämään vähän paremmalle, kun sehän taitaa olla näiden höpö-höpö kurssien perimmäinen tarkoitus? = Tilasto kikkailu, eikä se työllisyys.
Toiminta on tarkoituksellista. Työttömyys saataisiin helposti vähenemään työlupien kieltämisellä. Nythän tuodaan työttömiä lisää ja pidetään suomalaiset työttöminä.
Työttömyysteollisuus tarvitsee materiaalia. Ilman työttömiä moni työttömillä tienaava jäisi rikastumatta. Työttömillä tienaa ilmaistyövoimana yritykset, huuhaakoulutusten järjestäjät, te-toimiston virkailijat. Pelkillä huuhaa kursseilla tienaa niitä myyvät vuokrafirmat miljoonia. Moni työttömyysasinatuntija joutuis tekemään jotain hyödyllistä ja oikeaa työtä jos ei olisi työttömiä palloteltavana.
Työttömiä pidetään tarkoituksella työttöminä. Itsetarkoituksellista toimintaa. Jos joku jotain muuta väittää niin työvoimapula, sama kusetus kuin rasismilla syyttely kun joku suomalainen koittaa pitää invaasiossa puolia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Tiesittehän, että henkilökohtainen valmennus, pupukurssit ja työelämäkoulutukset "tavoitteena työllistyä harjoittelufirmaan", TE-toimiston kautta maksavat maltaita?
Esimerkiksi, jos työtön pääsee työllistämiskoulutukseen, jossa samaan aikaan työskennellään jossakin sopivassa yrityksessä, työtön saa sen 9 €/arkipäivä ja se koulutuksen järjestävä yritys lähemmäs 2000 €/kk. Tämä se on REILUA. Vielä reilummaksi sen tekee se, että vain osa työllistyy tätä kautta - muut palaavat edelleen työttömiksi.
Samoin näillä työkkärin ulkopuolisilla työelämävalmentajilla kovat palkat ja ainakin oma kokemukseni työttömyysajalta: Täysin vanhentunut, ohut, jossei olematon, osaaminen.
Tästäkään ei luonnollisesti puhuta ääneen missään. Miksiköhän ei ??
Nr 204 väittää: "Näyttää siltä että kaikille boomereille tarjotaan vaan hoitotyötä." Tämä on kyllä karkea valhe: nuorimmat boomerit ovat n. 70-kymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän tää menee. Yli 10v työkyvyttömänä, vasta kun annettiin alle puolvuotta elinaikaa ja todettiin parantumaton syöpä annettiin eläke. Aiemmin ei edes tutkittu, että voisiko uupumukseen olla muukin kuin mielenterveysdellinen syy. Ei olisi tarvinnut minimi tuloilla kitkuttaa sitä 10 vuotta ja olisin voinut olla hyödyksikin tekemällä jotain kun pystyin. Mutta ei säästettiin eläkekassan ja valtion rahoja. Nyt tulen halvaksi syöpähoidoista huolimatta kun kuolen nopeasti pois. Olen tosin päättänyt kitkutella piruttanikin niin pitkään kun mahdollista, enkä alistu taudille.
Aika moni ennen aikojaan työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut on minimituloilla.
Kansaneläke + takuueläke on 970 netto.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Höpöhöpö. Jos olen 55 vuotiaana työtön, niin eläkelaitoksen mukaan minulla on vielä 10 vuotta minimieläkeikään ja 13 vuotta normaalieläkeikään. Ei kun hommiin vaan....
Toisaalta jos kukaan ei palkkaa niin pitää sopeutua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Myös 57 vuotiaana vielä pidetään nuorekkaana mutta ikääntymisen perinnölliset sairaudet jo iskeneet millä jo kohta vaikutukset työntekoon.
Minä täytin juuri 60 v ja porskutan vielä ihan reippaasti hoitotyössä. Tarkoitus jatkaa keikkailemalla, kun jään eläkkeelle.
Ei kaikki päälle viiskymppiset oli rikkinäisiä rahjuksia. Minun ikäluokassa on paljon kovakuntoisia naisia, jotka jaksaa vielä eläkeiän ylikin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Tiesittehän, että henkilökohtainen valmennus, pupukurssit ja työelämäkoulutukset "tavoitteena työllistyä harjoittelufirmaan", TE-toimiston kautta maksavat maltaita?
Esimerkiksi, jos työtön pääsee työllistämiskoulutukseen, jossa samaan aikaan työskennellään jossakin sopivassa yrityksessä, työtön saa sen 9 €/arkipäivä ja se koulutuksen järjestävä yritys lähemmäs 2000 €/kk. Tämä se on REILUA. Vielä reilummaksi sen tekee se, että vain osa työllistyy tätä kautta - muut palaavat edelleen työttömiksi.
Samoin näillä työkkärin ulkopuolisilla työelämävalmentajilla kovat palkat ja ainakin oma kokemukseni työttömyysajalta: Täysin vanhentunut, ohut, jossei olematon, osaaminen.
Tästäkään ei luonnollisesti puhuta ääneen missään. Miksiköhän ei ??
Tämä on sosiaalidemokraattien ja muun vihervasemmiston paisuttamaa julkista sektoria, josta nohevimmat/tuttavan tutut saavat ne päälliköiden palkat. Joku näistä perustaa sitten noita konsulttitoimistoja ja yrityksiä, jotka saavat tuon 2000 eur/kk. Piiri pieni pyörii, työttömiä ja veroeuroja hyväksikäyttäen. Ei ihme ettei verot riitä terveydenhoitoon/kasvatukseen/infraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen AP:n kanssa täysin samaa mieltä. Se ei palvele ketään eikä mitään että +55 vuotiasta pitkäaikaistyötöntä työnnetään johonkin höpö-höpö kursseille tms mikä ei kumminkaan johda yhtään mihinkään hyödylliseen. Ei sen työttömän, eikä sen enempää kenenkään muunkaan näkökulmasta tarkastellen tai katsellen. Tukirahojen siirtelyä valtion taskusta toiseen. Ja tietty muutaman työkkäritantan työllistäminen juuri näiden turhanpäiväisten höpö-höpö kurssien ylläpidon takia. Nekin rahat voisi käyttää vaikka pitkäaikaistyöttömien yleiskunnon, terveellisemmän elämän ja yleisen aktiivisuuden ylläpitoon, niin eivät ole passiivisuuden takia kuormittamassa terveydenhuoltoa. Kaksi kärpästä samalla iskulla, ja saadaan tilastotkin näyttämään vähän paremmalle, kun sehän taitaa olla näiden höpö-höpö kurssien perimmäinen tarkoitus? = Tilasto kikkailu, eikä se työllisyys.
Paljonkohan tuo Haataisen matka Intiaan hakemaan Suomeen halpatyövoimaa meidän työvoimapulaan maksoi? Ja paljonko tuotti halpatyövoimaa polkemaan meidän palkkoja. Tällaisten seikkojen vuoksi en koskaan anna ääntäni SDP+vihervasemmistolle. Eivät aja suomalaisten etuja. En tosin Kokoomuksellekaan, eivät aja minun palkkaluokkani ihmisten etuja, enkä ole suuryrityksen omistaja.
Joku ehdotti, että 30 vuotta yhtäjaksoisesti työtä tehneille tulisi olla varma pääsy eläkkeelle. Tuskin he edes ovat tuottaneet kansantaloudelle.
Meillä on laitoksissa lähes 2 prosenttia lapsista, joista jokainen tuottaa sijoittajalle miljoonan. Maksaa satatuhatta vuodessa veronmaksajille pitää lapsia laitoksissa. Minunkin lapsillani putosi keskiarvo 2-3 numeroa laitoksissa, eivätkä ole käyneet päivääkään koulua normaalisti, toisin kuin kotona asuessaan. Kuntoutusjaksojen jälkeen sijoitetut lapset päätyvät ansaitsemalleen eläkkeelle. Niiden nuorten, joiden on annettu elää kotonaan, täytyy tulevaisuudessa elättää traumatisoituneet huostaanotetut lapset. Pitäisi sosiaalipolitiikkaa harjoittaessa ajatella Suomen taloutta ja lasten etua, mutta moni poliitikko, Väyrysen lisäksi, hankkii miljoonansa lapsibisneksellä.
Vierailija kirjoitti:
Kansalispalkka olisi sivistysvaltion vastaus turhan koneiston kalliiseen pyörittämiseen virkailijoineen ja karensseineen.
Joo kansalaispalkka ja siihen täydet tuet päälle niin jää rahaa vielä muuhunkin. Kaljaa, tupakkaa, lasten puhelimet, lomat ym ym ym.
Kyllä valtion kuuluu maksaa kun kerran kansalaisia ollaan!
Olen yli 55 ja kokopäivätöissä. Ihan kauhea olisi tilanne jossa jäisin ilman työtä, enkä työllistyisi uudestaan. Jotenkin tuo tuntuu niin hirveän etäiseltä ajatukseltakin että iän takia en työllistyisi, varsinkin kun olen terve, työhaluinen ja osaava alallani. Olisiko uudelleenkouluttautuminen mahdollista vielä, ja mahdollistaisiko se sitten työllistymisen?
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 55 ja kokopäivätöissä. Ihan kauhea olisi tilanne jossa jäisin ilman työtä, enkä työllistyisi uudestaan. Jotenkin tuo tuntuu niin hirveän etäiseltä ajatukseltakin että iän takia en työllistyisi, varsinkin kun olen terve, työhaluinen ja osaava alallani. Olisiko uudelleenkouluttautuminen mahdollista vielä, ja mahdollistaisiko se sitten työllistymisen?
Ei koska kyse ei ole koulutuksesta vaan ikäsyrjinnästä.
Paitsi terveydenhoitoalalle. Sinne taas eivät kaikki parhaalla tahdollakaan sopeudu.
Mikä on se uusi työ, johon yli 50v voi kouluttautua ja saada vakituisen työn? Onko se aina se lähihoitaja? Mainitkaa joku muu kuin lähihoitaja.
Ei ihmisillä ole eläkekertymiä tai riittävää, osa ei pääse koskaan eläkkeelle. Edes vanhana. Ellei systeemi muutu. Itsestään se ei muutu. Keskustelua. Entä saako vanhempi ihminen olla halutessaan jossain tekemässä jotain, jos haluaa vaikka pakata tavaroita firmassa vähän kerrallaan jokusen tunnin, vai laitetaanko heti ulos.