Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 55-vuotias pitkäaikaistyötön pitäisi päästää eläkkeelle, työllistymismahdollisuudet täysin olemattomat

Vierailija
10.01.2024 |

ETK:n tuoreetn tutkimuksen mukaan ei juuri mahdollisuuksia työllistyä enää yli 55-vuotiaalle työttömälle. Puhumattakaan jos on ollut jo pidempään työttömänä.

Ainoa järkevä vaihtoehto olisi päästää jollekin takuueläkkeelle kyseinen ikäryhmä.

Kommentit (373)

Vierailija
161/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!

Höpö puhetta. Mulla tuttu savustettiin juuri ulos s-ryhmän kaupasta. Nimenomaan iäkäs. Kovalla vaivalla hommasi itselleen paikan ja sitten muutamaa kk. Myöhemmin heitettiin pihalle. Kyse ei todellakaan ole luomusta. Työteliäs vielä nytkin, vaikka työttömänä ei hirveitä pysty tekemään ilman, että rangaistaan. Oikein luit, rangaistaan. Esim. Vapaaehtoistyöt. Hyvin tarkkana saa olla ettei tuet katkee tai karenssi iske.

Mutta tuossa aito oikea s-ryhmän palkkaamiskäytäntö. Itsekin olen 18 vuotta nuorempana markettiin kysellyt. Ei pääse! Suhteella pääsee. Pomon sisaren tyttö oli kassalla hiljan kun kävin...

Marketin kassa. Tuo suomen unelmaduuni ja marketti seuraava nokia.

Vierailija
162/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten estettäisiin se, ettei kaikki 55v (esim siivoojat) jättäytyisi pois töistä, alkaisi työttömksi ja siirtyisi suoraan eläkkeelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini (yli 50) on lähihoitaja, niin työpaikat ei heti lopu kesken. 

Muunkin alan ammattilaisia ja aloja on kuin sairaanhoito. Moni on ennen yhteiskunnan romahdusta ja muuttumista hoivakodiksi nähnyt vaivaa ja opiskellut ja tehnyt tuottavaa työtä.

Vierailija
164/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin pitää vain MENNÄ. Voi samalla hoitaa rahvaskansalaisen pyhintä velvollisuutta, eli täyttää kapitalistien rahasäiliöitä ja läskimahoja. Siten saa ikuisen autuuden vihiriäisillä taivaan niituilla lammasten ja jalopeurain keskellä, totisesti, toootiiisesti !

Vierailija
165/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmetyttää miten Usassa palkataan 90-vuotiaita ja koko elämänsä vankilassa lusineita, mutta Suomessa ei ikääntynyt tai muutamia kuukausia työttömänä ollut enää koskaan duunia. Silti meille ajetaan Usan mallia sisään.

Vierailija
166/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59 täysin terve. Olen ehkä hidastunut omaan nuoruuteeni nähden mutta nykyajan nuorille pärjään lukuunottamatta joitakin poikkeuksia jotka ovatkin sitten helmiä. Kyse on lähinnä siitä, ettei edes viitsitä tehdä mitään oma-alotteisesti mutta inhottaa koko ajan sanoakaan joten teen pikkujutut sitten itse ja koetan olla kiltti ja kysyn haluaisitko...En käske. Mutta kuka tekee kun minä jään eläkkeelle? Ne jutut on just niitä mitä vauvalla kirjoitetaan kuka enää...Vastaus on että toistaiseksi moni. 

Vierailija
167/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 55v työtön pääsisi eläkkeelle niin sitten se varmaan alkaisi tekemään enemmän tai vähemmän osa-aikaisesti töitä, ihan kuten eläkeläisetkin.

Tiedän, että kuulostaa melkein vitsiltä, mutta luulen, että näin kävisi ihan oikeasti.

Mulla on jo pieni kakkostyö eläkeikää ajatellen. N59

Vierailija
168/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin pitää vain MENNÄ. Voi samalla hoitaa rahvaskansalaisen pyhintä velvollisuutta, eli täyttää kapitalistien rahasäiliöitä ja läskimahoja. Siten saa ikuisen autuuden vihiriäisillä taivaan niituilla lammasten ja jalopeurain keskellä, totisesti, toootiiisesti !

Kapitalismi on toistaiseksi kokeilluista huonoista talousjärjestelmistä vähiten huono. Vrt. kommunismi, Venäjän nykyinen sotatalous, kanssallissosialismi jne. Jos kaikille tulisi järjestää 2000€/kk elintaso per aikuinen ilman mitään velvollisuuksia, meillä tulisi olla luonnonvaroja moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna tai monia isoa voittoa tekeviä kansainvälisiä yrityksiä. Jolloin palataan taas kapitalismiin..

Vierailija
169/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin työpaikkaa vähän ennen 59-vuotispäivää, palkka on nyt 5400€/kk. Koulutus lyhyt keskiaste. Jouduin toki tekemään osaamiseni eteen aikanaan töitä vuosikausia itse kustannettuna. Kiitos sen, sijoituksissa on useamman vuosipalkan verran, eläkekertymä on hyvä ja ajattelinkin jäädä pois töistä jo muutamaa vuotta ennen virallista eläkeikää.

Valitettavasti minua nuorempien kohdalla, yhteiskunnan eläkelupauksiin ei voi täysin luottaa. Opiskelkaa, hankkikaa  ihmeessä kunnollinen ammattitaito ajoissa, tehkää töitä, säästäkää ja sijoittakaa! Ulkomaille lähtöä isommille palkoille ei pidä myöskään kaihtaa. Ajoissa ja paljon.

On nimittäin karmea tilanne jos omaan ikääni tullessa sekä säästöt että eläkertymät ovat satasia. En luottaisi myöskään Suomen sosiaaliturvan anteliaisuuteen pitkällä aikavälilllä, jos nyt tulee vähän, niin melko varmasti sitäkään vähää ei tipu enää 10-30 vuoden kuluttua.

Ei eläkkeille ole maksajia kun väestöpyramidi on väärin päin ja maahan valuu aina vaan lisää elätettäviä tai halpuuttamaan duunit ettei veroja kerry normaalisti.

Omaisuudenturvakin alkaa vääjäämättä kadota vääjäämättä kuten muissa postteollisissa paikoissa detroit tyyliin.

Vierailija
170/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmetyttää miten Usassa palkataan 90-vuotiaita ja koko elämänsä vankilassa lusineita, mutta Suomessa ei ikääntynyt tai muutamia kuukausia työttömänä ollut enää koskaan duunia. Silti meille ajetaan Usan mallia sisään.

Erilainen suhtautuminen työntekoon ja  työttömiin.  Suomessa kuuluu kulttuuriin heikomman alistaminen ja siitä nauttiminen.

Vierailija
171/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi on toistaiseksi kokeilluista huonoista talousjärjestelmistä vähiten huono. Vrt. kommunismi, Venäjän nykyinen sotatalous, kanssallissosialismi jne. Jos kaikille tulisi järjestää 2000€/kk elintaso per aikuinen ilman mitään velvollisuuksia, meillä tulisi olla luonnonvaroja moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna tai monia isoa voittoa tekeviä kansainvälisiä yrityksiä. Jolloin palataan taas kapitalismiin..

Ei eletä kapitalismissa vaan sosialistisessa korporativismissa, joka kansantajiusesti lienee fasismia. Mutta herranen aika eihän suomi voi fasistinen olla. Sori, sitä on korporativismi jota erityisesti viime feminstihallitus harrasti yritystukineen.

Vierailija
172/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 59 täysin terve. Olen ehkä hidastunut omaan nuoruuteeni nähden mutta nykyajan nuorille pärjään lukuunottamatta joitakin poikkeuksia jotka ovatkin sitten helmiä. Kyse on lähinnä siitä, ettei edes viitsitä tehdä mitään oma-alotteisesti mutta inhottaa koko ajan sanoakaan joten teen pikkujutut sitten itse ja koetan olla kiltti ja kysyn haluaisitko...En käske. Mutta kuka tekee kun minä jään eläkkeelle? Ne jutut on just niitä mitä vauvalla kirjoitetaan kuka enää...Vastaus on että toistaiseksi moni. 

Tän takia ei palkata boomereita, kun luulevat olevansa nuoria parempia. Oikeasti ovat päsmäreitä ja vaativat juhlamokkaa kahviksi, eikä puhettakaan että voisi kehittää vanhoja metodeja nykypäivään.

Vierailija
173/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini (yli 50) on lähihoitaja, niin työpaikat ei heti lopu kesken. 

Myös sosionomi laitossektorilla ei työttömän päivää näe.

Vierailija
174/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eletä kapitalismissa vaan sosialistisessa korporativismissa, joka kansantajiusesti lienee fasismia. Mutta herranen aika eihän suomi voi fasistinen olla. Sori, sitä on korporativismi jota erityisesti viime feminstihallitus harrasti yritystukineen.

Täällä saa sitä mitä äänestää, päinvastoin kuin diktatorisissa järjestelmissä. Jos julkinen sektori kuluttaa jatkuvasti enemmän kuin tienaa, jostain on jossain vaiheessa pakko leikata. Suomen valtion velkojat, kuten minkään muunkaan valtion velkojat eivät ole joulupukkeja ja hyväntekijöitä. Koron käsite tuntuu tosin olevan vaikea ymmärtää monelle, koskee jopa poliitikkoja.

Vierailija
175/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on maailman kapitalsitisin maa, eikä sekään niin hyvin vörki. Länsimaissa ei kapitalismi ole oikeastaan toisen maailman sodan jälkeen ollut voimissaan missään, koska on todettu ettei kapitalismi toimi kuin rajoitetusti. Kaikissa vanhemmissa markkinatalouksissa on tehty jo ajat sitten kapitalismia hillitseviä mekanismeja ja rakennettu sosiaaliturvaa ja progressiivisa verotuksia jne.

Vierailija
176/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin uutisen, että oliko se nyt S-ryhmä, hakee jopa seitsemänkymppisiä kesätöihin! Sinne siis hakemusta vetämään ja niri-nari-narinat pois!

Höpö puhetta. Mulla tuttu savustettiin juuri ulos s-ryhmän kaupasta. Nimenomaan iäkäs. Kovalla vaivalla hommasi itselleen paikan ja sitten muutamaa kk. Myöhemmin heitettiin pihalle. Kyse ei todellakaan ole luomusta. Työteliäs vielä nytkin, vaikka työttömänä ei hirveitä pysty tekemään ilman, että rangaistaan. Oikein luit, rangaistaan. Esim. Vapaaehtoistyöt. Hyvin tarkkana saa olla ettei tuet katkee tai karenssi iske.

Mutta tuossa aito oikea s-ryhmän palkkaamiskäytäntö. Itsekin olen 18 vuotta nuorempana markettiin kysellyt. Ei pääse! Suhteella pääsee. Pomon sisaren tyttö oli kassalla hiljan kun kävin...

Marketin kassa. Tuo suom

Miksi kaikki kynnelle kykenevät taistelevat noista kassa-työpaikoista, vaikka koko Suomi tietää että sieltä ei koskaan saa edes kokopäivätyötä 

Vierailija
177/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi mennä siivoojaksi tai seksityöläiseksi. Mutta toki se on mukavaa kun  verovaroin maksetaan elatus. 

Vierailija
178/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini opiskeli 54-vuotiaana uuden ammatin. Joten, jos ongelmat on muita kun asenne, niin tottakai voi työllistyä. Niin, siis hänhän työllistyi parin kuukauden harjoittelu jakson jälkeen. Koulutukseen vastaavaan ammattiin ja on tyytyväinen. 

Pakko kysyä, että mikä sulla on se päälimmäinen ongelma? Jos, et halua opiskella uutta ja omassa ammatissasi ei ole työllistämismahollisuutta, niin mieti sitä.

Itse opiskelin 49 vuotiaana täysin uuden alan ammatin. Työllistyin heti ja viihdyn työssäni hyvin.

Laajentakaa sitä mahollisuutta, mille allalle voisitte työllistyä ja mitä voisitte opiskella. Älkää käpertykö iänne taakse.

Vihjaa nyt edes vähän, mikä ala voisi olla sellainen johon yli 50 v voisi heti työllistyä opiskelun jälkeen ja vieläpä viihtyä hyvin uudessa ammatissaan.

Uskon nimittäin, että huijaat. 

..lähihoitaja. Valmistuin 49-vuotiaana alanvaihtajana oppisopimuksella. Jäin samantien työpaikkaan vakituisella työsopimuksella. Muitakin työpaikkoja olisi tarjolla, mikäli haluiaisin vaihtaa työpaikkaa. En tosin ole tuo edellisen kirjoittaja.

Vierailija
179/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on maailman kapitalsitisin maa, eikä sekään niin hyvin vörki. Länsimaissa ei kapitalismi ole oikeastaan toisen

Tai ehkä oli kapitalistinen noin 15 vuotaa sitten. Kyllä se nyt on taas palannut aika lailla Neuvostoliiton aikaiseen komentotalouteen. Suomen systeemi toimi aikansa hyvin, valitettavasti Nokian tuoma hetkellinen verotulojen lisäys jäi pysyväksi menoeräksi julkiselle sektorille.

Moni on alkanut pitämään julkisen velkarahoituksen jatkumista nollakorkoisena täältä ikuisuuteen itsestäänselvyytenä. Ikävä uutinen on että sekä tämän että muutaman tulevan hallituksen on pakko alkaa leikkaamaan kuluja rajusti. Kyseessä ei ole enää ideologinen valinta, vaan nimenomaan pakko. Velan määrän, korkokehityksen ja julkisen sektorin korkokulujen seuraaminen kertoo kaiken oleellisen. Ja tämä koskee myös keskustelun aiheen mukaisten tulonsiirtojen kohtaloa.

Voitte jatkaa peiton vetämistä korville ja näyttää alapeukaloa tällekin kommentille. Mutta karuja julkisen talouden lukuja se ei tule miksikään muuttamaan. Kovia aikoja on tulossa.

Vierailija
180/373 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 55v työtön pääsisi eläkkeelle niin sitten se varmaan alkaisi tekemään enemmän tai vähemmän osa-aikaisesti töitä, ihan kuten eläkeläisetkin.

Tiedän, että kuulostaa melkein vitsiltä, mutta luulen, että näin kävisi ihan oikeasti.

Ei se mikään vitsi ole, se on ihan totta että niin kävisi. Se työtön status on niin paha siellä tiedoissa.