Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sun mielestä johtuu suomalaisten lihavuus?

Vierailija
10.01.2024 |

Tilastojen mukaan Suomessa yli 30-vuotiaista miehistä 72% ja naisista 64% on ylipainoisia. 

Mistä tämä mielestäsi voisi johtua?

Kommentit (268)

Vierailija
141/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että miesten lihavuutta pahentaa autoilu. Kun Helsingissä kulkee julkisilla, niin aina on enemmistö naisia.

Ei bussin kyydissä istuminen kuluta sen enempää kaloreita kuin autolla ajaminen. 

Auto mulla on kotiovelta 50 metrin päässä. Se bussipysäkki, jota eniten käytin töihin mennessä on melkein 2 kilometrin päässä. On siinä minusta aika paljon eroa.

Vierailija
142/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri, sokeri ja sokeri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vastaus olisi pitkä ja masentava talvi. Monista tulee sohvaperunoita.

Vierailija
144/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Happi on jotenkin rikkaampaa ja painavampaa Suomen päällä. Tietäähän tuon!

Epäilen juomavettä, jos siinä on raskasmetalleja.

Raskasmetallit painaa. Varsinkin kun paljon juo, kolme litraa päivässä.🤔

Vierailija
145/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljan ja siiderin kittaaminen. Lisäksi aikuisten karkkien syöminen. En muista missään uussa maassa nähneeni sellaisia irtokarkkilaareja kuin Suomessa.

Vierailija
146/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ja lohtusyöminen, ainaki omalla kohdalla.

Vierailija
147/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä osa ongelmasta piilee siinä, että lapset opetetaan puolivahingossa välttämään arkiliikuntaa/omatoimista lähiliikuntaa. Naapurin perhe kulkee läheiselle futiskentälle autolla - matkaa on ehkä 500m. Sama perhe valittaa siitä, että talvella pitäisi koululiikunnassa olla luistimet, että he eivät sellaisiin halua laittaa rahaa, kun ei niille ole koulun ulkopuolella muuta käyttöä. Talvella meillä siis jäädytetään tuo läheinen futiskenttä, joten olisi aivan loistava mahdollisuus käydä luistelemassa vapaa-ajalla. Vähän ihmetyttää, kun ihan hyviä luistimia saa käytettynä kympillä, kypärä ehkä sen toisen kympin ja se menee useamman kauden. 90-luvulla lähes kaikilla oli luistimet ja lähikentillä kävi kova kuhina heti kun jäälle sai mennä. Ohjatut, säännölliset uheiluharrastukset on toki hyvä juttu, mutta mun mielestä olisi muutenkin hyvä opettaa liikkuvaa elämäntapaa. Jos matkaa on pari kilsaa, niin sillon olisi edes joskus hyvä kävellä, ellei ole painavia kauppaostoksia tai muuta järkevää syytä.

Toinen haaste on varmaankin se ruoka. Ylipaino johtuu monesta osatekijästä, mutta elintavoillakin on vaikutusta. Erään tuttavaperheen lapsi oli vauvana ja taaperona vielä ihan keskiverto vauvan/taaperon kokoinen. Vauvana oikeasti jopa sellainen rimppana. Nyt kouluikää lähestyessä ylipainoa on jo reilusti. En tiedä johtuuko osittain geeneistä, mutta ainakin osittain elintavoista - annoskoot ovat ainakin aivan valtavia.

Töissä olen huomannut, että monet alle 30v ihmiset ovat myös kovia litkimään energiajuomia ja syömään sokeria...

Vierailija
148/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä. Omalta osaltani olin lihava ja paljon herkkuja syönyt lapsi. Koko nuoruus meni syömishäiriössä normaalipainon ja ylipainon väliä jojotellen. Sen jälkeen sairastuin ja paino pysynyt siitä saakka sairaalloisessa ylipainossa, vaikka syön mielestäni kohtuudella kotiruokaa ja herkkuja en enää juuri koskaan. Esim. eilen söin lautasellisen kalakeittoa, kaksi ruisvoilepää juustolla, kaksi banaania, pari kourallista maapähkinöitä ja rusinoita sekä mehukivennäisveden.Sairastumisen myötä liikunta vähentynyt olennaisesti, muita syitä en lihavuudelleni keksi. Lievä kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy. Herkkuja menee vain muutaman kerran vuodessa juhlapyhinä.

Sen sijaan että vain alapeukutatte tätä vastausta, voisitte myös kirjoittamalla perustella syynne alapeukutukseen

Vierailija
149/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syy on ihan helevetin yksinkertainen. Syödään (ja juodaan) enemmän kuin kulutetaan. Liikutaan liian vähän.

Nyt on vallalla joku dorka anteeksiannon kulttuuri, jossa selitetään, ettei ylipainolle voi mitään, se on geeneissä tai muuta paskaa.

Voi sille. Syö vähemmän ja liiku enemmän. Paino laskee.

Toisaalta, miksi sitä hoikkuutta sitten ihannoidaan? Terveys tietysti, mutta minulle läskissä ei ole mitään seksiä. Isot perseet ja mahat ovat kammottavia.

Tiedän, että monia muita tämä ei haitttaa.

Mutta jos läski ei häiritse, kohtaa isokin ihminen varmasti ison ystvän. Kauneus kun on katsojan silmässä.

Vierailija
150/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buffetit, wolttaaminen, pikaruokaravintolat, ruokakauppojen hiilarihyllyr, karkkikaupat, alkoholi. Monet eivät edes yritä hillitä syömistään. 

Työttömänä minulla ei ole varaa wolttaamiseen tai pikaruokiin, joskaan en niitä juurikaan säästäväisenä käyttänyt työssä ollessanikaan. En syö karkkia enkä lainkaan suklaata tai jäätelöä. Alkoholikaan ei maistu. Minua on hieman lihottanut yleinen ahdistus toimeentulostani ja aikuisten lasteni itsetuhoisuus. Tilanne on pahentunut tämän hallituksen aikana. Viime hallituksen aikana tulevaisuus tuntui valoisammalta.

Minulla on sydänongelmia, joiden syytä en tarkkaan tiedä. Voi olla, että kyseessä ovat pelkät rytmihäiriöt tai sitten sepelvaltimotauti. Kävelen kyllä kauppaan ja takaisin, mutta välillä tulee huono olo, kun sydän laukkaa ja "henki loppuu" ylämäessä kauppaostoksia kantaen. Huomaan myös, että välillä syön turhaan esim. leipää ihan vaan ahdistukseen tai väsymykseen. Siitä pitäisi päästä eroon. Tavoite olisi laihtua 10 - 15 kg, mutta en ole ainakaan vielä asiassa onnistunut.

Vierailija
151/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalja ja joillain omalla autolla meneminen joka paikkaan.

Mut se miten paljon miehet kantaa kaljaa kaupasta kertoo paljon. 

Naisilla ehkä enemmän pikaruoka ja suklaa

Vierailija
152/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkumisen puute. Liikunnasta on tehty bisnestä (huippu-urheilu ym), jolloin esim työmatkojen käveleminen tai pyöräileminen on aika aliarvostettua. Jopa kaupassa käydään hakemassa turha maitopurkki autolla, koska säästää aikaa. Mihin sitä aikaa säästetään? Nyt työmatkapyöräilyä kannustetaan sähköpyörien tuella. Lapset kuskataan kaikkialle, jopa sinne urheiluharrastukseen. 

Minä olen alkanut käydä useammin kävellen kaupassa nyt, kun perheen toisesta autosta piti luopua näin työttömänä. Auto on minulla aika harvoin käytettävissä, joten kannan sitten välillä yli 10 kg ostoksia kilometrin matkan ja ylämäkeä. Ennen tosiaan useimmiten kävin tuossa kaupassa autolla, kun kertaostosmäärä on yleensä suuri. Ostokset painavat siksikin, että isot 2 kg perunapussit, hedelmät, jauhopussit, 3l nestesaippuat sekä maito- ja jogurttitölkit painavat enemmän kuin valmisruuat ja pikkusaippuat.

Vierailija
153/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buffetit, wolttaaminen, pikaruokaravintolat, ruokakauppojen hiilarihyllyr, karkkikaupat, alkoholi. Monet eivät edes yritä hillitä syömistään. 

Työttömänä minulla ei ole varaa wolttaamiseen tai pikaruokiin, joskaan en niitä juurikaan säästäväisenä käyttänyt työssä ollessanikaan. En syö karkkia enkä lainkaan suklaata tai jäätelöä. Alkoholikaan ei maistu. Minua on hieman lihottanut yleinen ahdistus toimeentulostani ja aikuisten lasteni itsetuhoisuus. Tilanne on pahentunut tämän hallituksen aikana. Viime hallituksen aikana tulevaisuus tuntui valoisammalta.

Minulla on sydänongelmia, joiden syytä en tarkkaan tiedä. Voi olla, että kyseessä ovat pelkät rytmihäiriöt tai sitten sepelvaltimotauti. Kävelen kyllä kauppaan ja takaisin, mutta välillä tulee huono olo, kun sydän laukkaa ja "henki loppuu" ylämäessä kauppaostoksia kantaen. Huomaan myös, että välill

Etkä tule onnistumaankaan niin kauan kun keksit tekosyitä ja ulkoistat syyt tilanteeseesi.

Vierailija
154/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan siitä, että syödään liikaa ja liian sokerista ja rasvaista. Toinen syy lienee lääkitys mm. Mt-ongelmaisen lääkitys lihottaa. 

Aikuinen poikani on lihonut lyhyessä ajassa 35 kg, josta ainakin osan epäilen tulleen mielenterveyslääkkeistä.

Vierailija
155/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että miesten lihavuutta pahentaa autoilu. Kun Helsingissä kulkee julkisilla, niin aina on enemmistö naisia.

Ei bussin kyydissä istuminen kuluta sen enempää kaloreita kuin autolla ajaminen. 

Mutta bussit, junat, metrot eivät kulje ovelta ovelle vaan pitää jonkin verran jaksaa kävellä ja vaihtaa liikennevälinettä.

Vierailija
156/268 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin suurimmaksi syyksi sen, ettei ymmärretä paljonko ruoassa on energiaa ja paljonko oma kulutus on.

Istumatyöläiselle 300g jotain pastaruokaa on helposti kolmannes päivän energiatarpeesta, eikä tuollainen ole monellekaan iso annos, päinvastoin. Tai olevinaan urheillaan kovasti, käydään vaikka salilla istumassa laitteissa ja päälle monta desiä jotain proteiinijuomaa, jossa enemmän energiaa kuin se salikäynti kulutti.

Pienistä puroista se monella kasaantuu, vägän lorahti reippaalla kädellä muroja jogurttiin tai tulikin otettua taas vähän iso annos ruokaa tai eihän se palaveripulla kai kovin paha ollut tai voihan sitä silloin tällöin (usein) vähän (paljon) herkutella.

Vierailija
157/268 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä riittää, ylensyönti-syödään vaan liikaa ja paljon kaloreita, liikkumattomuus-siperian ilmasto, liika kahvin juonti-huonot unet, fluori juomavedessä-sotkee aineenvaihdunnan.

Vierailija
158/268 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tekemiseen liittyy aina syöminen, tavataan kavereita -> mennään kahville mussuttaan kakkua yms.Pitää olla välipalan välipalaa ja napostelua,ettei verensokeri laske..

Ja lehdet mainostaa proteiinipatukkaa,pirtelöä . Eniten tollasia ostaa juuri ne jotka niitä ei tarvi ikinä,  eli liikkumattomat ylipainoiset. 

Vierailija
159/268 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että suurin syy on yhteisöllisyyden rapautuminen. Yksin asuessa lihoaa helpommin, kun ei tarvitse kilpailla muiden kanssa ravinnosta.

Vierailija
160/268 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisistä ravinto-ohjeista ja lautasmallista. 

1. Ei saa jättää aterioita välistä

2. Suositeltu 5-6 ateriaa per päivä 

3. suositeltu 4-8 siivua leipää per päivä

4. Tämän lisäksi neljäsosa lautasesta pitäisi olla pastaa tai riisiä, kaksi lämmintä ateriaa päivässä

Saa olla aikamoinen urheilija ettei tuolla ruokavaliolla lihoisi. Varsinkin jos siihen päälle tulee vielä karkkipäivä tai kaksi sekä muutamat oluet. 

Ravinto-ohjeethan ne on se ongelma. Kukaan ei niitä noudata, harva edes oikeasti tietää,mitä ne pitää sisällään, mutta lihomien on näiden syitä.

Toki tämäkin viesti oli jonkun heikkilä-hihhulin kirjoittama. Sinänsä ajatuksenakin on hassu, että aterioiden lukumäärä on se juttu - eikä niiden sisältämät kokonaiskalorit. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi