Häiritseekö teitä julkinen imettäminen..
Siis niin, että esim. Kahvilassa tai terveyskeskuksessa joku äiti ottaa koko rinnan näkyviin imettääkseen pienokaistaan ihmisten edessä keskeisellä paikalla eikä peitä rintaa mitenkään?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa ei nyt kannata tukahduttaa tai tukehduttaa huivilla. Ehkä vauva haluaa nähdä äidin. Mutta ehkä edessä voi olla joku harso tai kangas muille näköesteeksi, miten se taitellaan oikein että pysyy. Hapen pitäisi silti liikkua vauvalle. Valitettavasti liivit ovat niin pieniä ja kiristäviä, etten ihmettele jos joku ei käytä niitä. Ellei joku myy isojakin ja leveitä.
Onhan sitä liivejä moneen lähtöön. Mutta kyllä se tissi pitää vaan esille kaivaa että saa sen vauvan suuhun. Paidan mallilla on enemmän merkitystä siihen, paljonko tissiä näkyy.
Ällöttävää ja minulta menee ruokahalu.
Kaunis asia väärässä paikassa. Ei ällöttäisi yhtään, jos vaikka menisin imetyshuoneeseen, jossa on tarkoituskin imettää.
Itse en imettänyt ravintoloissa enkä muuallakaan vieraiden keskellä.
Jopa vanhempieni luona menin rauhaan eri huoneeseen.
Imetys on niin intiimi (en tarkoita mitään seksuaalista) tapahtuma, että se pitää tehdä muualla kuin ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ei julki-imetetä. Miks tää on suomalainen tapa? Liittyykö alastomaan saunakulttuuriin?
"Ulkomailla"? 😄 Mikähän otanta ulkomaista sinulla on? Esim. Aasian ja Afrikan maat kuuluvat myös "ulkomaihin" ja monessa Euroopan maassakin imetykseen suhtaudutaan varsin positiivisesti. Se Tallinnan katu, jossa olet kerran käynyt, ei välttämättä ole kovin kattava otanta...
En ole koskaan lukuisista reissuista huolimatta nähnyt julki-imetystä kuin Suomessa 🤭
Imetyspaitoja saa halvalla ja ne on hyviä. En näe mitään syytä (muuta kuin itsensä esittely), että se koko hinkki pitää läväyttää esille. Neljä olen itse imettänyt. Myös julkisesti, mutta hienovaraisuutta noudattaen.
Itse olen kahta lastani imettänyt, myös julkisilla paikoilla jos ei ole ollut rauhallista nurkkaa tarjolla, mutta niin ettei ulospäin näy mitään. Esim. huivia tai harsoa olen vetänyt päälle suojaksi, myös lapsen ruokailurauhan varmistamiseksi. Imettäminen on luonnollinen asia ja sitä voi mielestäni tehdä myös julkisilla paikoilla, mutta tissiä ei mielestäni tarvitsisi näyttää koko kansalle. Harvemmin näitä "esittelijöitä" näkee, mutta kerran osui kohdalle äiti, joka huoletta siirteli vauvaa vaunuihin, kaiveli laukustaan jotain, ja tuohusi pitkän tovin jotain vanhemman lapsensa kanssa samalla kun tissi roikkui paljaana kaiken kansan nähtävissä. Vaikka itse imetin vieressä, tuli vähän vaivaantunut olo. Tuntui että hän oikein tarkoituksella "haastoi" ympärillä olevia ihmisiä silleen vähän uhmaten, tyyliin "imettäminen on luonnollista ja samalla tissin esitteleminen kaikille, eikä kiinnosta jos jotakuta häiritsee". Saattoi olla mun oma tulkinta, mutta mielestäni turhaa esittämistä. Kyllä edes sen rintaliivikupin saa helposti vedettyä suojaksi, jos ei millään viitsi vetää paitaa päälle.
Ei häiritse.
Itse en olisi niin kehdannut tehdä mutta eihän kyseessä ole kuin vauvan ruokkiminen. Ei mikään vaipan vaihto ja sitäkin jotkut julkisesti tekee.
Ei, en ole homo. Vauva tarvitsee ruokaa, kun sillä on nälkä!
Olisin aikaisemmin voinut sanoa, että ei häiritse, kunnes osuin Hesburgerissa tälläiseen tilanteeseen. Istuin pöytään odottamaan ruokaa ja vastapäätä istahti nainen, joka veti esiin suuren, sinisten verisuonien kirjoman rinnan ja alkoi imettää aika isohkoa vauvaa. Täytyy sanoa, että siinä ei ollut mitään kaunista ja ruokahalu meni ihan täysin.
Äiti olisi voinut esim. kääntyä hieman syrjään ja pitää vaatteita hienotunteisemmin enemmän peittonaan, mutta näytti siltä että kyseessä oli enemmänkin performanssi ja esiintyminen.
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomailla"? Mikähän otanta ulkomaista sinulla on? Esim. Aasian ja Afrikan maat kuuluvat myös "ulkomaihin" ja monessa Euroopan maassakin imetykseen suhtaudutaan varsin positiivisesti. Se Tallinnan katu, jossa olet kerran käynyt, ei välttämättä ole kovin kattava otanta...
Helsingin kadut ja Afrikan maat eivät juurikaan eroa toisistaan, joten kummasta tahansa saatu empiirinen data kelpaa.
Häiritsee, jos koko rinta läväytetään näkyville suurieleisesti. Huomaamaton imetys ei puolestaan haittaa. Itsellä olisi kyllä hyvin epämukava olo imettää ilman liinaa siinä suojana. Toiset vissiin sitten tykkää esitellä itseään enemmän.
Kyllä häiritsee. Eräät kuvittelee olevansa maailman omistajia, joiden ei tarvitse huomioida muita ihmisiä- edes sitä vauvaansa.
Imettämisen pitäisi olla äidin ja vauvan kahdenkeskinen juttu. Imettäminen ei ole myöskään mikään tämän päivän keksintö, joten en tosiaankaan ole kiinnostunut enkä halukas näkemään kenenkään imettämissessiota
Ehkä joku USA:n raamattuvyöhyke jossa ollaan muutenkin hyvin häveliäitä ja tissin vilahdus olisi aivan katastrofi?