Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomen nirsoin nainen ei voi sietää hajullisia ruokia, syö vain hajuttomia, ainoa käyttämänsä mauste suola- inhoaa kasviksia!

Vierailija
09.01.2024 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010056301.html

JOS tamperelainen Kia Kouhia haistaa ruoan, se jää yleensä lautaselle. Sillä, miltä ruoka haisee, ei sinällään ole väliä, sillä pelkkä haju saa Kouhian usein tuntemaan inhoa

Minulla on todella herkkä hajuaisti. Jos haistan jotain, en useinkaan voi syödä sitä, sillä muodostan hajusta niin vahvoja mielikuvia, Kouhia kertoo.

Kouhia syö erittäin yksipuolisesti ja on tehnyt niin jo pari vuosikymmentä. On helpompi luetella ruoat, joita hän syö kuin kertoa, mistä Kouhia ei pidä. Naiselle maistuvat esimerkiksi makaronilaatikko, jauhelihakastike, spagetti, leipä, salaatti, kurkku ja raaka porkkana ja ruoan on oltava itse tehtyä, sillä vaikkapa miehensä kokkaamasta kastikkeesta Kouhia ei useinkaan pidä.

Ravintolassa Kouhia tilaa aina joko ranskalaisia, kermapohjaista pastaa tai jotain lastenlistalta. Tomaattipohjaisia kastikkeita tai kasvislisukkeita hän ei voi sietää. Mausteet Kouhia pyytää jättämään pois, ja suosikistaan pasta carbonarasta hän nyppii pois sipulin ja rucolan.

Hän ei esimerkiksi syö kuin tietynmuotoisia, tuttuja makaroneja. Mausteeksi hän käyttää vain suolaa, ravintoloissa nyppii pippurit ja muut mausteet pois- kasviksia Kouhia kertoo vihaavansa!

On kyllä nirso! Olisipa nirsoista oma tv- ohjelma jossa näitä vietäisiin eri ravintoloihin ja tilaukset ja ateriointi näytettäisiin kansalaisille! Tilattaisiin mausteiset keitot, höyryävåt kastikkeet ja nämä yrittäisivät harjata suolaa pois ranskalaisista🤭

Oikein nirso nainen kyllä seksikäs, sellaisen haluaisin kohdata!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen uutisen lukemisen jälkeen olen hyvinkin onnellinen siitä että vanhemmat opetutti minut ja veljeni maistamaan kaikkea.. ei ollut varaa nirsoilla 90-luvun kersana. 

Ainoat asiat mitä en siedä on sisäelimet, jotkin merenelävät, rusinat ja oliivit. Muuten olen varsin kaikkiruokainen ja nautin siitä. En henk.koht. jaksaisi elää äärimmäisen nirson ihmisen kanssa.

Vierailija
42/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä taas olen kirjolla sekä hajuyliherkkä ja migreenikko mutta ruokarajoitukseni koskevat sisäelimiä (maksa käy) sekä sitkeää mustekalaa. Pidän pesuaineiden tuoksusta, samoin hyvistä hajuvesistä, mutta inhoan hien, pskan ja ksen hajua. Lasten vaipat pystyn vaihtamaan yökkimättä.

Että kyllä me autistitkin ollaan yksilöitä.

Kuka ei inhoa ku sen, pas kan ja hien hajua?

Varmaan joku asiaan vihkiytynyt autisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen uutisen lukemisen jälkeen olen hyvinkin onnellinen siitä että vanhemmat opetutti minut ja veljeni maistamaan kaikkea.. ei ollut varaa nirsoilla 90-luvun kersana. 

Ainoat asiat mitä en siedä on sisäelimet, jotkin merenelävät, rusinat ja oliivit. Muuten olen varsin kaikkiruokainen ja nautin siitä. En henk.koht. jaksaisi elää äärimmäisen nirson ihmisen kanssa.

Onneksi ei tarvitse. Olen miettinyt aiemminkin että nirsous on itseasiassa yksi epäviehättävimmistä piirteistä miehessä. Miksei naisessakin, mutta funtsin heteronaisen näkökulmasta.

Vierailija
44/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nainen jolla juuri hirvenpaistin leivinuunissaan juuresten kanssa hautumassa. Mahtavat hajut!

Tulin juuri kaupasta ja ihan piti istahtaa haistelemaan tuoksuja, niin ihania aromeja paisti kasviksineen uunista levitti!

Paisti kuorrutettu oman puutarhan yrteillä, lientä terästetty katajanmarjoilla, tyrneillä. Lisänä tarjoilen kolmea eri hilloa/ hyydykettä: mustaherukkaa, karviaismarjaa ja tyrniä. Naurishaudukkaat myös uunissa saviruukussa omine yrtteineen ja lisukkeineen. Talossani kuka tahansa melkein pyörtyisi herkullisesta tuoksusta viimeistään kun puolen tunnin kuluttua laitan rieskatkin vielä leivinuunin, illalliseni valmis klo 21.

En voisi elää ilman lihallisia tuoksuja, elämäni oli valjua- punakylkinen omena pehmentyessään hirvipaisti liemessä ihanaa, jo hajunsa saa kuolevaisten kokemaan ylimaallisia tunteita taivaan portteja kolkutellen!

Uskon että jos taivaassa syödään niin sunnuntaisin on hirvipaistia,

Taas näitä emäntiä, joiden omakehu haisee enemmän kuin hirvipaistinsa. Jotain vtun katajanmarjoja sun muita tyrnejä. Ei tosiaankaan maistu kaikille sun yrttiliemesi lihassa. Hyi vtun helvata.

Vierailija
45/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni joskus tutkimuksesta, että vastoin yleistä luuloa nirsot ovat useimmiten ylipainoisia ja avoimesti ruokia maistelevat taas normaalipainoisia. Omassa lähipiirissä tämä ainakin pitää paikkansa.

Totta kai. Nirsous rajoittaa ravintoaineiden saantia eli nälkä on ikuinen, ja toisaalta suolistomikrobisto sekoaa liioista vaaleista hiilihydraateista. 

Vierailija
46/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse. Olen miettinyt aiemminkin että nirsous on itseasiassa yksi epäviehättävimmistä piirteistä miehessä. Miksei naisessakin, mutta funtsin heteronaisen näkökulmasta.

Itselleni se on erittäin epäviehättävä piirre jos kumppani olisi äärimmäisen nirso. Allergiat toki ymmärrän ja sen että jotkin tekstuurit ovat inhottavia (kuten nuo rusinat minulle), mutta jos alkaa ruokavalio muistuttamaan noin suppeaa kuin artikkelin naisella, niin... ei. En jaksaisi. 

Vierailija
47/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi jessus. Pitää oikein lehteen mennä julistamaan maailmalle omia ongelmiaan. Pitääkö sinne ravintolaan sitten tunkea, jos siellä ei voi mitään syödä? Pysy kotona. Lieköhän joku kehitysvamma taustalla.

PItääkö sinun lukea juttuja ja tulla sitten maailmalle ongelmiasi julistamaan? Ole lukematta ja omassa kuplassasi, ja hiljaa. Meitä ei kiinnosta sinun mielipiteesi asioista. Pysy kotona ja hiljaa.

Vierailija
48/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruoka haise, se tuoksuu!

Vierailija
49/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jkn autisminkirjon tyyppi todennäköisesti tuon hajuaistiyliherkkyytensä kanssa.  Niillä on usein rajoittunut ruokavalio ts. mitä suostuu syömään.

Jutussa ei ole mitään järkeä, kun haisevimmat ruoat ovat just niitä joita nainen syö, eli liharuoat ja ranut. 

Vierailija
50/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Kia on vielä nuori. Terveysongelmat on vielä edessäpäin.  Ja tuolla ruokavaliolla niitä on varmasti tulossa.  

Vierailija
51/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. supermaistaja, joihinkin ruokiin pystyn lisäämään sopivan suolan maistamatta, tuoksun perusteella, lihakeiton joudun tekemään väärin, eli lisäämään suolan liian aikaisin hajun vuoksi. Kiehuvan pastan (vehnä, kikherne tai osa gluteenittomista) haju on minusta hyvin epämiellyttävä ja sen minä haluan peittää kastikkeella Maku- ja tuoksumaailma on jokaisella oma, siellä vaikuttavat monet tiedostamattomat mielikuvat ja muistot.

Vierailija
52/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pelkän makaroonin ja spagetin mussuttaminen. tyhjiä hiilihydraatteja. 

Vierailija
53/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan puppua koko juttu. Näkeehän jokainen, että naiselle ruoka on maistunut erittäin hyvin.

Olisko vaan huomionhakuisuutta. Julkipaikoilla kronklaa, kotona ahmii mitä vaan. 

Vierailija
54/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä näköjään joku kumminkin maistuu, ihan hyvässä lihassa täti näyttää olevan. Taitaa ollaa taas vaan kyse siitä loputtomasta huomion hakuisuudesta ja erikoisuuden tavoittelusta. KATO MUA, KATO MUA, KATO MUA! Seuraavaksi saamme lukea, kuinka hän närkästyy ja pahoittaa mielensä saamistaan kommenteista.

Vierailija
55/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin hajuaistini koronassa melkein kahdeksi vuodeksi. Olen aina ollut hoikka mutta kuihduin melkein luurangoksi kun ruoka ei maistunut miltään. Kamalaa oli tuo aika. Lopulta parannuin kun olin ollut viikon purjehtimassa ja en ollut voinut syödä melkein mitään kun olin koko matkan vähän merisairas. Sitten tulimme maihin ruotsin Gävlessä ja kävelin rantakatua kun tajusin yhtäkkiä haistavani pitzan ja olevani hirveän nälkäinen!

Melkein itku kurkussa syöksyin katua pitkin hajun alkulähteille, pelkäsin menettäväni hajun kuin kangastuksen, syöksähdin ovesta sisään pieneen pitzeriaan!

Pitzoja oli esillä valmiiksi otettavia paloina, otin kolme ensimmäistä palasta ja tosissani itkin kun iskin hampaani pitzaan, makuaistini oli palannut!

En uskaltanut enää mennä edes veneeseen vaan otin yöjunan pohjoiseen ja tuossa junassa nautiskelin koko illan ruokien hajuista ravintolavaunussa

Yksi amerikkalainen kokkiohjelmien tekijä menetti nuo aistinsa, mutta jatkoi kokkaamista. Kutsui aina miehensä suolaamaan ja maistamaan niitä ruokiaan, ennen kuin niitä voi tarjota jollekin.

Jotkut korona-ajan kokit näkyivät tekevän vaikka juhliin ruokia, mutta kun ennen näytettiin ne vieraat ja kehumiset, niin noissa ohjelmissa syövät sitten perheen kesken jossain pellolla niitä juhla-aterioita.

Vierailija
56/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen aika nirso ollut aina, ja nyt kun mies ei voi syödä suolaa, niin on loppunut kaikki ulkona syömiset. Itselläni on keliakia, ja laktoosi saa aikamoisia vaivoja aikaan, niin joutuu kyllä kylässä ym nirsoilemaan.

En ymmärrä, miten se on joillekin niin vaikea ymmärtää, että EN halua mitään gluteenittomia suklaaleivoksia (järkyttävän makeita) ja voin ihan hyvin tuoda omat eväät, niin ei. Kun toinen  on  nähnyt vaivaa just minulle jotain ostamaan, niin harmittaa, kun ei sitten ilkeä olla syömättä, vaikka haluaisi vain kahvia.

Vierailija
57/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi ruokailla tällaisen ihmisen seurassa. Vauvasuut ovat rasittavia

Vierailija
58/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Kia on (tai on ollut) ravintola-alalla. Miten? Jos hajut tekee pahaa niin miten ihmeessä voi työskennellä ravintolassa? Saati syödä mitään hesemättöä kun nehän vasta haiseekin.

Vierailija
59/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että näille kelpaa roskamössö, mutta ei terveellinen ruoka. Aina kun joku sanoo olevansa nirso niin ruokavalio koostuu mäkkärisössöstä

Vierailija
60/69 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia, myös syömistapoja on erilaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi