Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus sairasloman syynä ok?

Vierailija
09.01.2024 |

Olen pienehköllä taholla töissä (alle 25 työntekijää) ja en ole (onneksi) kuitenkaan päättävässä asemassa. 

Ihmettelen sitä miten nykyään tuntuu olevan yleistä ahdistuksesta johtuvat saikut. 

Meilläkin on ollut jo jonkin aikaa saikulla pari tyyppi' joiden ahdistus siis tulee työn ulkopuolisesta elämästä. Eli työ ei ole kuormittavaa eikä ongelmat liitty töihin. 

En tiedä maksaako työnantaja nämä saikut, eikös joskus makseta ja joskus ei, riippuu kai työpaikasta.

Yleisenä pohdintana vaan mietin että miten paljon työnantajan nyky-Suomessa pitää hyväksyä saikuttajia, jotka on pois siis oman elämän ongelmien takia? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä osa kuvittelee, ettei se ole sairaus?

Vierailija
22/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä joku kaksikymppinenkin ahdistuu?? Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onhan tuo ainakin ahdistuneisuushäiriö ja paniikkikohtaukset ollut saikun syynä jo varmaan 20 vuotta.

Vierailija
24/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä edes tiedä, miksi ihmiset on saikulla.

Se on ihan lääkäristä kiinni, minkä laittaa syyksi.

Itse olen 2 kertaa ollut saikulla niin, että lääkäri on kirjoittanut ihan hatusta vedetyllä diagnoosilla saikun.

Eka oli kun oli keskenmeno, sain vatsatauti-diagnoosin.

Toka kun olin ollut teholla hengityskoneessa oman käden kautta, oli diagnoosi akuutti hengitystieinfektio.

Molemmissa lääkäri sanoi, että työnantajalle ei sairasloman syy kuulu vähääkään, vaan on täysin lääkärin päätettävissä.

Vierailija
25/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jos lääkäri niin katsoo ettei ole työkykyinen. F-koodin diagnoosista saa sairausajan palkan.

26/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen huomannut omissa työkuvioissa miten helposti ihmiset vetoavat ahdistukseen työpaikalla. siis he voivat huonosti eism. siksi että äiti kuoli tai puolison kanssa ongelmia.

työnantajna en ihan käsitä miksi pitäisi maksaa pitkiä sairaslomia jos syy sei ole työssä. eikös se olisi yhteiskunnan tehtävä ei pienen työnantajan?

Kyllähän KELA osallistuu siihen koko ajan karenssipäiviä lukuun ottamatta ja parin kk kuluttua kokonaan. 

Jollain se ihminen voi kuolla todella yllättäin ja henkilö menee shokkiin. Tai kuolema laukaisee ahdistuksen, joka ilman sitäkin on ollut olemassa, mutta pysynyt jotenkin hallinnassa.

Se Kelan työnantajalle maksama korvaus on kuitenkin pienempi kuin mitä työnantaja maksaa sairaslomalla olevalle palkkaa. Ja tosiaan ne ensimäiset 9 arkipäivää menee kokonaisuudessaan työnantajan pussista. 

Aloittajan kysymykseen: niin, mistä sairaslomista pitäisi maksaa palkkaa?  Nämä ahdistukset eivät yleensä ole edes itseaiheutettuja, mutta monet elintapasairaudet ja niistä aiheutuvat sairaspoissaolot taas ovat. Pitääkö ylipainoiselle polvivaivaiselle maksaa palkkaa sairasloman ajalta? Tai liikunnasta pitävälle, jonka jalka murtui laskettelurinteessä? Vai olisiko tasapuolisempaa, jos sairaslomista ei maksettaisi lainkaan palkkaa vaan ainoastaan Kelan maksama sairaspäiväraha suoraan sairaslomalla olevalle?

Vierailija
27/29 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole työkykyinen, pitää olla pois töistä. Niin se toimii, ihan riippumatta johtuuko se työkyvyttömyys työstä vai vapaa-ajasta. Toki sitä työkyvyttömyyden aiheuttajaa pitää pyrkiä hoitamaan. 

Minä olen joutunut olemaan töistä poissa kun oli lapseen liittyvää huolta, jonka vuoksi heräilin vartin välein yöllä oman tärinääni ja purskahtelin päivällä välillä itkuun. Työni oli sellaista potilastyötä, jossa omaan lapseen liittyvät asiat olisi tulleet väistämättä usein mieleen. Eipä tuossa oikein ollut vaihtoehtoja. Toivottavasti tilanne ei uusi, mutta jos uusii, niin en minä voi töihin mennä vollottamaan kun pitäisi vakauttaa muita. 

Vierailija
28/29 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ahdistus on ihan relevantti syy olla pois töistä, kun kuormittaa paljon mieltä ja heikentää työkykyä.

Eihän se tietenkään päällepäin näy ja voi sen takia hämmentää, mutta on ihan oikea syy, ja sairasloma voi hyvin tulla tarpeeseen jotta saa levättyä kunnolla. Ahdistus kun voi tosiaan pahimmillaan aiheuttaa ihan fyysisiäkin oireita (mm. pahoinvointia, ahdistuskohtauksia, tärisemistä..) jotka sitten viimeistään estävät sen työskentelyn hetkeksi aikaa. 

Se ahdistus voi myös monesti olla vinkki siitä, että nyt on liian monta rautaa tulessa ja olisi hyvä saada hetkeksi rauhaa. Jos ei sitä rauhaa saa muuten, kuin olemalla töistä pois, niin se on sitten ihan fine. 

Ja kaikille jotka kommentoivat, että ahdistus nykyään yleistyy ja kaikkia ahdistaa koko ajan, niin se on kyllä totta. Mutta ihmekös se, kun maailmantilanne on mitä on ja yhteiskunta menee jatkuvasti pahempaan jamaan. Ei siis ole mikään trendi, vaan ihan oikeasti ongelma.

Vierailija
29/29 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa heille saa antaa potkut. Oletko sitten onnellinen?

Omalla duunipaikalla olisin.

Koska jos ahdistujille maksetaan palkkaa siitä, että he ovat kotona ahdistuneita niin eihän sellainen ole minkään järjen mukaan loogista. siis jos ahdistus johtuu MUUSTA elämästä eikä siis töistä.Kela voi sitten maksaa näillä ahdistuneille jotain tukea. Mutta ei kai niille PALKKAA tartte maksaa???

Älä sitten urputa kun ne makaa himassa sohvalla kattoon räkimässä sun verorahoilla. Turha huudella mee töihin kun oot ite halunnut että ne potkitaan töistä pois! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi