Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Näin kehonrakentajana voin sanoa, että ei ne kaupan einesruuat epäterveellisiä ole, suurin osa. Rasvat on maltillissia monissakin ruuissa, kuten myös hiilarit. Lisää vaan hieman proteiinia ja rehuja niin ovat oikein hyviä vaihtoehtoja. Toki itsetehty on aina parempi vaihtoehto ja myös edullisempi.
4x400g 16€ jauhelihaa uuniin ja siinä on viikoksi lounas ruuat. 64€/kk, illalla voi kotona vedellä herkkuja ja pizzaa. Alle 150€ saa ruuat. Jos vetelee hiilareita niin pääsee halvemmalla.
ihanaa spagettia nytkin valmistan parmesania päälle
Minun resepteilläni tulisi itse laitettu varmasti halvemmaksi. Useimmiten mietin ensin, mitä on jo valmiina, ja sitten ostan vain sen mitä puuttuu. Ruokahävikkiä ei paljon tule.
Mutta nyt olen alkanut laiskistua, kokkaaminen ei nappaa sitten ollenkaan, joten yhä useammin huomaan hamuavani sitä valmisateriaa. Toinen heikkouteni ovat salaattibaarit.
Itse tehden todennäköisesti vähemmän suolaa ja epäterveellisiä transrasvoja sekä säilöntä-ja väriaineita.
Kaupan maksalaatikko ja veriletut ainoa mitä itse ostan valmiina, muuten käytän talvella paljon pakastevihanneksia ja proteiinina kanasuikaleita, jauhelihaa, kalaa (seitikin on hyvää välillä), valmistan uunissa muutaman päivän sapuskat. Voihan se olla kokonainen uunibroilerikin, sitten vain ensin broileria ja kasviksia, myöhemmin broilerisalaattia. Ei mene pilalle muutamassa päivässä jääkaappisäilytyksessä. Ei sitä yksin eläjä joka päivä viitsi itselleen kokata, viikonloppuna/vapaalla kannattaa uhrata aikaa ruoan valmistukseen. Myös isompi määrä keittoa kannattaa tehdä, ja voi pakastaakin osan safkoista myöhempään käyttöön.
Useat reseptit ovat 4 henkilölle, teen puolikkaat eli syön sitä pari päivää. Joskus tulee tehtyä jotain, johon menee esimerkiksi vain puolikas munakoisoa tms. Nämä käytän toisessa ruoassa pois ennen kuin pahanevat. Eipä oikeastaan ole aineksia, joista en osaisi tehdä jotain.
Laiska kun olen, niin eineksillä sitä enimmäkseen elelee. Silläkin puolella voi valita halvempaa tai kalliimpaa. Kyllähän se monesti halvemmaksi tulisi, jos ostaisi vain perunoita ja vääntäisi niiden pohjalta erilaisia ruokia, mutta lapsena kaikki oli sitä perunaa niin siihen en ole koskenut sen jälkeen kun omilleni lähdin.
Valmisruoat ovat syömäkelvottomia, ainakin diabeetikolle.
On se sokeritehtaiden ja jurttiviljelijöiden rahavalta vaan vieläkin vahvaa, sokeria työnnetään ihan joka ruokaan.
Pasta on ainakin helppo tehdä ja muunnella loputtomiin. Paahdan porkkanaa ja ananasta, lisään pastakastikkeen, keitän penne rigaten ja syömään.
Asiantuntijakommentoija ei ilmeisesti ymmärrä, että sinkun useammankin annoksen valmistus monesti vaatii vain osan kaupassa olevasta pienemmästä pakkauskoosta.
Asiantuntijakommentoija ei näköjään myöskään ole asioinut isossa kaupassa, jossa kaivattu ainesosa ajoittain löytyy epäloogisesta paikasta. Vaikkapa jugurtti joka ei löydy jugurttihyllystä.
Tai pienessä, jossa se ei kuulu valikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Valmisruoat ovat syömäkelvottomia, ainakin diabeetikolle.
On se sokeritehtaiden ja jurttiviljelijöiden rahavalta vaan vieläkin vahvaa, sokeria työnnetään ihan joka ruokaan.
Tuo on täyttä höpinää. Mm. kastikkeisiin on käytetty sokeria pelkästään maun ja koostumuksen takia. Määrä on sen verran pieni, että ei vaikuta diabeetikoidenkaan valmisruokien syöntiin millään tavalla.
Asia on tietysti toinen, jos syö leivoksia, karkkeja, sipsejä ja muuta rasvaista ja makeaa. Mutta se onkin oma vika.
Joskus kun vanhempani tai ystäväni oli kylässä, tällöin sitä enemmän panosti kotiruokaan. Ostin ainekset kaupasta, teki hyvällä mielellä ruokaa ja söi hyvässä seurassa.
Vuosia nyt yksin asuessa ja ollessa enemmän, en tee ollenkaan kotiruokaa kuin ehkä kerran kuussa ja sekin pienellä annoksella. On vaikea nauttia kotiruoasta kun sitä syö yksin eikä ole ketään jonka kanssa sitä jakaa ja keskustella. Kaksi pientä kauppaa vain saatavilla eikä siellä valmisruokia ole jotka sopisi ruoka allergiani takia minulle.
Ennen kuin kukaan kyselee että miten ihmeessä ei voi syödä tai tehdä lämmintä ruokaa, no itselläni on kaksi syytä, taloudellinen tilanne huono ja nimenomaan se että yksin on vain niin vaikea nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla?
Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.
Voi voi, tee ostoslista. Ei ole vaikeaa.
Et tainnut ymmärtää. Jos tekee jotain monimutkaisempaa/erikoisempaa ruokaa, johon tulee paljon ainesosia, esim. mausteita, joita muuten käyttää harvoin, nuo ainesosat jää vaan viemään tilaa kaapista, kun niitä ei käytä mihinkään muuhun. Kaikki ei ole kekseliäitä kokkeja, jotka loihtii mitä vaan kaapin perältä löytämistään tuotteista.
Sekä että. Välillä kokkaan ja välillä ostan eineksiä.
Syön aika paljon lounaaksi salaatteja, ne kun on aika helppoja vaan kasata eväsrasiaan aamulla. Joku proteiini siihen mukaan.
Olen ikisinkku ja teen aikalailla aina ruuat itse ja välillä leivon leipää tai leivonnaisia. Joskus kun oikein laiskotuttaa niin syön sit valmisruokaa tai jotain muuta einestä, joskus viikonloppuna saatan käydä ostamassa pikaruokaa ihan vaan viikonlopun kunniaksi.
Toki kyllä sitä välillä miettii että onko järkeä tehdä ruokaa niin usein mitä teen koska melkein joka päivä mä teen ruokaa ja sähköähän siinä menee. Töissä jos olen pitkään niin silloin einestä syön tai jos entistä ruokaa on.
M33
Vierailija kirjoitti:
Teen itse tietysti. 2-3 päiväksi. Valmisruoka on kallista ja epäterveellistä.
Nimenomaan näin. Valmisruoka on sitä paitsi mautonta mättöruokaa. Itse tehtyjä lihapullia ei voi edes verrata Saarioisten jauhoisiin valmismötiköihin. Pestokastike valmistuu hetkessä basilikasta ja öljystä, broilerit paistuvat rapeiksi omalla pannulla ja perunat siinä sivussa. Hyvän salaatin sekoitttaa hetkessä erilaisista aineksista, kyytipojaksi pala sämpylää. Loput ruoasta, salaattia lukuunottamatta, kannattaa pakastaa. Kyytipojaksi Sandels, lasi verrä tai viiniä. Itseään pitää osata arvostaa ilman parisuhdettakin.
Yksin asuvana kokkailen kyllä muutaman kerran viikossa, koska a) tykkään tehdä erilaisia ruokia b) en pidä valmissapuskoista c) ja koska tykkään mausteista ja vahvoista mauista, joita ei löydy eineksistä.
Esim nyt ajattelin hakea kaupasta 400g vähärasvaista naudanjauhelihaa. Teen siitä itselleni pasta bolognesen (koska tein eilen kinkkujämä pizzan ja itse keittämääni tomaatti kastiketta jäi yli),syön siitä paripäivää. Lisäksi pienen jauhelihakeiton ja pari jauhelihapihviä pakkaseen. Jauhelihakeitto on helppo lounas sellaisena päivänä kun laiskottaa muuten, ja jauhelihapihvejä on hyvä olla pakkasessa kun haluaa tehdä itselleen vaikka iltapala hampurilaisen. Sämpylöitä leivon silloin tällöin ja niitäkin on hyvä olla pakastimessa sitä varten. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä kuinka yksinäinen voi tehdä yhdestä raaka-aineesta montakin ruokaa.
Itse teen halvimmista raaka-aineista,yhtä valmisruokaa ostan ravintosisällön takia.Enkä istu koskaan keittiön pöydän ääressä.
On tietysti helpompaa, mutta halvemmaksi tule tehdä isompi annos ja pakastaa. Jääkaapissakin säilyy monta päivää Valkuiaispitoisuus usein pieni, eli vähän kalaa tai lihaa
Lisäaineiden takia en söisi jatkuvasti valmiina ostettua ruokaa ja monessa suolakin liikaa
Hämmästyttävää! Miten ihmeessä saat carbonara-ainesten hankkimiseen kulumaan 20 euroa? Laskin, ja sain neljän annoksen hinnaksi 4,40 euroa, eli yhden annoksen hinnaksi 1,10.